Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5258
Noen anelse hva sjansen er for å bli tatt om å ikke rapportere inn skatten for utleie av leilighet.

Skal leie ut en 3 roms til en annen person.
14k i måneden.
Jeg betaler alle regningene ( husleie / strøm /internett etc), skal ha addressen der.
tenkte å leie den ut under ett år.

har kjøpt ny leilighet , som jeg kommer til å bo i , men bor med en person der som skal betale halvparten der og jeg reiser masse i jobb sammenheng.

Fikk ikke solgt leiligheten til ønsket sum, så ville leie den ut ett år ca før jeg prøver å selge den igjen.
kansje det blir litt mere i verste fall.
det er for å slippe å betale skatt av fortjeneste ved salg av den gamle leiligheten.

Hva burde jeg gjøre for å unngå dette?

takk for svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det framstår som relativt dårleg plan. For det første har du risikoen med at skatteetaten sjekker deg - og finn fjorten laken i måneden du ikkje har ei god forklaring på. Det er såpass mykje at det ikkje er heilt uproblematisk å skjule, med mindre du har høg inntekt eller stapper pengane i cash i madrassen. For det andre vil jo det at du har adresse der gjere deg litt sårbar mtp. leigetakar. Om eg opplevde at utleigar insisterte på å ha registrert adresse i ei leilighet han ikkje bur i, så ville ein telefon til skatteetaten vore aktuelt ved snev av konflikt.

Viare så kjem du ved sal av leiliegheta du ikkje har budd i i skatteposisjon. Og summen er fort såpass stor at det er snakk om ubetinga fengsel.

Så eg hadde prøvd å selje leiligheta på nytt - kravet er at du må ha budd der eitt år i løpet av dei siste to åra ved salstidspunktet.
Om du kjenner personen du leier til får du be han gi deg det kontant da.
Hvordan skal de ta meg når jeg betaler alle regningener og på papiret bor der selv.
Jeg har jo lov å leie ut ett rom og det skal ikke være på en lengre periode på ett par år.
Pluss den andre leiligheten er i nærheten.
Jeg vet det er alltid en sjanse.
Men den kan vel ikke være veldig stor ?

Hadde jeg kunne satt verdien på boligen å hatt den verdien den er nå , å kunne skattet av overskuddet så hadde dette aldri vert ett problem. at verdien blir satt den dagen du starter å leie ut leiligheten.
Har jo bodd i den mange år.
Buhu haha
Sitat av bergen85 Vis innlegg
Hvordan skal de ta meg når jeg betaler alle regningener og på papiret bor der selv.
Jeg har jo lov å leie ut ett rom og det skal ikke være på en lengre periode på ett par år.
Pluss den andre leiligheten er i nærheten.
Jeg vet det er alltid en sjanse.
Men den kan vel ikke være veldig stor ?

Hadde jeg kunne satt verdien på boligen å hatt den verdien den er nå , å kunne skattet av overskuddet så hadde dette aldri vert ett problem. at verdien blir satt den dagen du starter å leie ut leiligheten.
Har jo bodd i den mange år.
Buhu haha
Vis hele sitatet...
Du bor der riktignok, men blir det ikke litt merkverdig med at plutselig bare dukker opp 14 000 på konto hver måned? Det alene kan fint vekke nok mistanke til at skatteetaten aner ugler i mosen. Og husk at staten skal ha all den skatten de har krav på, så det skal ikke så mye til før det blir både fengsel og straffeskatt.
Høres umiddelbart ut som et prosjekt som får varsellampene hos skatteetaten til å lyse rødt. Folk flest har ikke en leilighet stående sånn uten videre. Og sku jeg gjort meg til kjeltring for noen tusen i månedens hadde jeg valgt noe som ikke var så sporbart og avhengig av tillit til to "medskyldige" leieboere for å nevne noe.
Trodde man kunne leie ut skattefritt så lenge man leide ut under 50% av bosted?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Trodde man kunne leie ut skattefritt så lenge man leide ut under 50% av bosted?
Vis hele sitatet...
Ja. Men når du ikkje bur der, så leiger du åpenbart ikkje ut under 50%.
Kan du ikke bare leie ut et rom i leiligheten til 14k med bruksrett på resten?
Sitat av bergen85 Vis innlegg
Hvordan skal de ta meg når jeg betaler alle regningener og på papiret bor der selv.
Jeg har jo lov å leie ut ett rom og det skal ikke være på en lengre periode på ett par år.
Pluss den andre leiligheten er i nærheten.
Jeg vet det er alltid en sjanse.
Men den kan vel ikke være veldig stor ?
Vis hele sitatet...
Vel. Sjansen for at leietageren din lukter lunta (skal ikke så mye intelligens til når du insisterer på å få posten dit) og bruker det mot deg (eks. driter i innboet, krever å si opp på dagen, krever å få forlenget leiekontrakten) er såpass stor at jeg ihvertfall ikke hadde giddet.

Samme gjelder hvis personen du nå har flyttet sammen med ikke synes du er så kul lengre.

Så, å gå og sleike disse to oppetter rygge i flere år fremover.... er det verdt det?

Sitat av stnistad Vis innlegg
Kan du ikke bare leie ut et rom i leiligheten til 14k med bruksrett på resten?
Vis hele sitatet...
Gjør det noen forskjell (bortsett fra at det blir vanskeligere å få leietaker)?
Sist endret av SuperT; 19. september 2016 kl. 14:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. Men når du ikkje bur der, så leiger du åpenbart ikkje ut under 50%.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over! Men som stnistad sier så må vel det være mulig?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er jeg fullt klar over! Men som stnistad sier så må vel det være mulig?
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig mulig, bare ikke lovlig. Og nei, hvis skatteetaten først får ferten av den sak er de ikke helt kørka...
For ordens skyld tar jeg avstand fra alle forsøk på skatte- og trygdesvindel, dette ødelegger det samfunnet vi lever i. Videre er jeg likevel for at man skal kunne utnytte regelverket som gjelder, uten å trå over, uten å ha dårlig samvittighet. Man skal betale sin skatt som man skal, og man skal få sin trygd som man skal.

Bor du ikke i leiligheten, er det skattepliktig å leie ut. Det vil være særdeles mye tryggere for deg som utleier å gjøre dette på rett måte. Får du konflikt og må ta dette til Husleietvistutvalget, da er du kjørt. Før det første taper du der fordi du ikke har gjort ting korrekt, for det andre kommer futen løpende etter deg. I tredje moment husk at du som utleier står særdeles svakt.

Lei ut leiligheten etter gjeldende regler, og betal skatt som du skal. Dette vil nok uansett være billigere for deg enn å betale for fortjeneste av salget. Samtidig gjør vel dette at du kan trekke fra utgiftene du har til strøm, kabel-tv, vann og avløp og what ever.

Husk også at dette er noe Skatteetaten har på sin "gjøremålsliste" så dersom de ser at du eier to leiligheter, så lukter det godt nok for at dem kikker nøyere. OG PANG så satt du i fella.
Sist endret av Svartedauden; 24. september 2016 kl. 03:18.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av bergen85 Vis innlegg
Hadde jeg kunne satt verdien på boligen å hatt den verdien den er nå , å kunne skattet av overskuddet så hadde dette aldri vert ett problem. at verdien blir satt den dagen du starter å leie ut leiligheten.
Har jo bodd i den mange år.
Buhu haha
Vis hele sitatet...
Du kan opprette et selskap for å leie ut. Da kan du selge leiligheten til selskapet og få fortjenesten skattefritt. Hvis du så leier ut i noen år og leiligheten stiger mer i verdi, så må selskapet ditt skatte av prisstigningen i denne perioden.

Du må fortsatt skatte av utleieinntektene, men det løser iallefall en del av problemet ditt.

Det er jo litt mer jobb og det må være greit for banken osv. men det er jo ofte en del penger det er snakk om.
Sist endret av 2rs1; 24. september 2016 kl. 13:35.