Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1068
https://www.nrk.no/kultur/tror-kines...ler-1.14255804

Der er en av flere saker om vikkngskipenes forfall. Jeg ønsket å starte en liten diskusjon blandt forumets hoder om hvordan de kunne ha løst dette rimelig eller i det hele tatt.

Jeg ser for meg at hvis de har hatt ett telt rundt eller ett kammer for deretter å tømt det fullstendig for oksygen så blir det mulig å bevare skipene samtidig som de kan beundres. Iom det er oksygen som er sentral i nedbrytingsprosessen.

Tanker ?
Vil tro det er veldig dyrt å ha ett så stort rom i vakum konstant. Men mindre man kan fylle det med noen andre, ugiftige gasser som ikke skader skipet.
Nå tror ikke jeg, at du tenkte på totalt vakuum når du skrev dette. Men om en fjerner oksygenet, så fjerner en fortsatt litt over 20 % av lufta. Så jeg skal få med det også, hvis jeg husker det. ^_^

Hvis vi tar Osebergskipet som mal, så er dette 20,5 m langt og 5 m bredt. Høyden uten mast er vanskelig å anslå. Men la oss si 10 m med masta og "foten" skipet står på. Altså skipet trenger en boks med målene på minst 20,5, 5,0 og 10,0 m. Hvis vi nå skal ha komplett vakuum inne i denne, så tenkte jeg at vi regner ut hvilke krefter dette vil si.
Altså i et normalt atmosfærisk trykk, så er det normalt ca. 1 kg/cm2, noe som blir 98 066,5 Pa (paskal) (1 Pa = 1 N/m2 der det er 10 000 cm2 i 1 m2. Og 1 kg tilsvarer 9,80665 N (ofte avrundet til 9,81). Altså på 1 cm2, så blir alt på jorden klemt inn med en kraft tilsvarende 1 kg.

Så for å gjøre det enkelt, så gjør en om målene på kassen til skipet i cm. Altså ei kasse på 2500 × 500 × 1000 cm. Denne vil da få arealene 2 × 2 500 000 cm2 2 × 500 000 2 og 2 × 1 250 000 cm2. Altså den største plata får et areal på 2 500 000 2, ved 1 kg/cm2's trykk så tilsvarer det en kraft rilsvarende 2 500 000 kg på denne plata, eller 2 500 tonn om du vil. Alle platene sammenlagt så blir det 8 500 tonn. Altså hvis det er et totalt vakuum inne i kassa. Hvis vi fjerner bare oksygenet, så blir forskjellen 20 % av dette, altså 1 700 tonn. Fortsatt en solid kraft å hanskes med.
Men selvsagt så tror jeg ikke, at noen av dere mente vakuum. Men heller bytte ut lufta med en ikke så reaktiv gass som oksygen. Argon ville jo ha vært et bra alternativ. Dette er vel den vanligste edelgassen. Altså edelgass er de i hovedgruppe VIII i det periodiske systemet. De har fylt elektronskallene sine, og er dermed svært lite reaktive. Argon er vel den "mest reaktive" av dem, men det er kun fluor jeg har sett den har reagert med. Etter det jeg har forstått, så må argon ha en del hjelp av oss, for å reagere med fluor (og dermed i samme slengen lagd en av verdens sterkeste syrer). Men inne i denne kassa, så kan se på argon, som totalt ikke reaktiv. Nitrogen er også lite reaktiv på denne måten, så det er jo en god mulighet. Ikke bare det, men det er også 78 % av denne gassen i atmosfæren fra før.

Men tilbake til den sørgelige sannhet. At ikke noe av dette vil hjelpe. Ja, du leste riktig. For er treverk tilstrekkelig tørt, så er heller ikke oksygen noe problem i luftas konsentrasjon.
Problemet med disse samlingene, er at de ble gravd opp for vel 100 år siden. Den tiden så hadde dem på ingen måte så gode konserveringsmetoder som nå. Dem brukte saltet alun. Dem er ikke helt sikre, men de mener at alunen ikke har trengt godt inn i treverket. Så treverket inne i treet faller ifra hverandre, mens det utenpå er fast og hardt. Men det nevnes også, at alunen kanskje også har vært med på å bryte ned treverket. Alun er et salt av metallene K (kalium) og Al (aluminium) sammen med den negative ionen SO4 (sufat) Den kjemiske formelen blir KAl(SO4)2. Det kan tenkes, at alunen har reagert med noe i treverket, og det har da blitt dannet frie sulfationer. Sulfationer reagert med hydrogen, er noe vi på folkemunne kaller svovelsyre. Svovelsyre er ganske røffe greier, når det gjelder de fleste organiske stoffer og materialer. Særlig ting med mye karbohydrater. Tre har cellulose som en veldig viktig bestanddel, og cellulose er en karbohydrat. Det kan også være et (alvorlig) problem her.

Men det største problemet er vel, at politikerne ikke helt skjønner at de må få fingrene ut av anus nå og bevilge penger, før denne viktige kulturskatten er borte for godt. Dette er kanskje det største problemet.