Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 11537
Hei, jeg har nå blitt utfordret av KH-Læreren min
Jeg skal lage et mini kjøleskap av plexi-glass, jeg håper på å lage et som rommer to 0,5 Liters flasker.
Så etter litt googling fant jeg ut at jeg kunne bruke en Peltier plate
Så fant jeg ut at jeg måtte sette på sånn heat sink:
http://i50.tinypic.com/25fnlvk.jpg

Men så kommer spørsmålet: Hvilken side av platen skal jeg ha denne heat sink'en på? Eller skal jeg ha den på begge sider.
Jeg vil såklar ha det mest mulig kald
Og vil det gi kjøling med en 4cm x 4cm plate som bare får tilgang til 5 Volt??
Mini kjøleskapet blir 25cm langt 15 høyt og 10 cm i bredde
Jeg trenger ikke å ha det veldig kaldt, men bare at colaene ikke blir varm
Vil da plexi-glass holde ute varmen og inne kulden?Og jeg skal lime det sammen med silicon eller poxy/expox hva er evt. best?

Jeg vet at det er en tråd om nesten det samme, men her er det om kulde og ikke varme, og jeg vil også gjerne ta imot råd om byggingen av selv kjøleskapet også.

Mvh Omba
Sist endret av omba; 22. januar 2010 kl. 23:57.
Dette kommer ikke til å gå hvis du skal bruke USB porten, da den ikke klarer å levere nok strøm. Skaff deg en PSU til PC så jumpstarter du den. Du må ha en kjøleribbe på varmesiden og helst en liten på den siden som skal være inni kjøleskapet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
det funker, men går extremt sakte.

http://www.morobutikken.no/index.php...roducts_id=104

HINT: De har nesten samme(grå) på teknikkmagasinet, til 150 kr.

Har en slik, kjøler ned en colaboks på 2-3 timer, myye kortere med 12v kobla til
pfft, 2,5 watt peltiereffekt er ingenting å skryte av, men du må heller ikke ha for høy effekt, da får du bare alt for mye varme som må fjernes på varmesiden.

jeppfi her på forumet har dillet litt med peltierkjølere, du kan jo snakke med ham
Sitat av Fleff Vis innlegg
det funker, men går extremt sakte.

http://www.morobutikken.no/index.php...roducts_id=104

HINT: De har nesten samme(grå) på teknikkmagasinet, til 150 kr.

Har en slik, kjøler ned en colaboks på 2-3 timer, myye kortere med 12v kobla til
Vis hele sitatet...
Da er det raskere å bedre å ta den under kaldt vann, hvem gidder å vente 2 timer på at en boks skal kjøle seg ned?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vet, men hvis man ikke orker å dra seg opp fra stolen og gå bort til vasken, så kan man heller åpne det søte lille USB kjøleskapet og nyte en halvlunken colaskvett. :O
Men tilbake til kjøleren, prøvde selv med en stock AMD boxed kjøler her om dagen. Denne var til en AMD 965 og nådde -7 grader med Noctua kjølepasta. Var dog litt ekkelt å måle temperaturen, så kan godt hende at det var kaldere enn det. Dette var med et 95 watts element, bruker du dette i et kjøleskap så skal det nok fungere ganske godt
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Fornuftige priser: http://www.ges.cz/

Fant ikke ut om de sender til Norge da.
omba's Avatar
Trådstarter
Det er denne jeg har tenkt å kjøpe: http://tinyurl.com/yzoyltw
Ser ut til at jeg må bite i det sure eplet og bruke stømm forsyning
Men jeg fant ikke ut hva max grensen på Volt var på den
Går en 12 V størmforsyning greit?
Btw, noen som kan linke til en billig europeisk 12V strømmforsyning?
Og hvor kaldt vil det bli med strømforsyningen.
Evt. tåler den mere en 12V viss noen greier å finne ut av det??
Sist endret av omba; 23. januar 2010 kl. 00:23.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Står litt under: Umax (V): 15.2

For best effekt syntes jeg du burde bruke dennehttp://cgi.ebay.com/Awesome-400W-The...%3D5%26ps%3D63

hehe
Sist endret av Fleff; 23. januar 2010 kl. 00:25.
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Står litt under: Umax (V): 15.2

For best effekt syntes jeg du burde bruke dennehttp://cgi.ebay.com/Awesome-400W-The...%3D5%26ps%3D63

hehe
Vis hele sitatet...
Hvilken lufttempratur vil jeg få i kjøleskapet med den?
lær deg litt mer om teknologien du skal bruke, så finner du ut at du har noe som heter Delta-T (temp. forskjell mellom varm og kald side)

altså avhenger det helt av hvor kjølig du klarer å holde varmsiden

fleff: å bruke den der er bare helt tåpelig, da får du 400 watt varme du skal få bort, i tillegg til varmen som hentes ut av lufta. altså vil du slite _jævlig_ med å holde varmsiden på en akseptabel temp.

40-90 watt er mer passelig til slikt
Sist endret av VivaLatrina; 23. januar 2010 kl. 00:37.
omba's Avatar
Trådstarter
Nå som jeg uannset må over til strømm forsyning vil jeg har kaldets mulig, så lenge det holder seg over frysepunktet
Men så kan jeg ikke ha får kald får da blir det får varmt, blir nesten som newtons 3. lov:P
Har tenkt å bruke denne heat sink'en: http://tinyurl.com/ya279lc
Bruker den vist jeg skal gå får den første 4x4cm peltier'en som jeg henviste til lenger oppe.
Vil jo hellst ha lavest tempratur mullig, hadde vært digg med iskald cola må jeg si
Går det ann å få en heatsync som kan greie en peltier som er litt kraftigere enn en 90 watt peltier, uten at jeg brenner meg vist jeg er nær den?
Såklart vil jeg ikke ha det sånn at jeg må være sykt forsiktig får å ikke brenne meg vist jeg skal flytte kjøleskapet.
Noen som kan si sånn ca. temperatur jeg får med en 90 watt 4x4 cm peltier?

Så ja, vil ha sterkest mulig, men ikke sånn at det blir farlig
Sist endret av omba; 23. januar 2010 kl. 01:24.
no way om den ribba der kan ta unna den varmen du kommer til å lage
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
no way om den ribba der kan ta unna den varmen du kommer til å lage
Vis hele sitatet...
Kan du linke til en "ribbe" som kan det??
Og igen så spør jeg, hvilken tempratur vil jeg få med den 90 wats peltier'en ?
Btw, takk får svar, hadde gått rett i fella vist du ikke hadde gitt meg noen gode svar
det finnes ikke noe enkelt svar på hvilken temperatur du vil få med en viss effekt inn på elementet.

http://cgi.ebay.com/Large-CPU-Heatsi...item3efc33494d

med ei kobberplate for å spre varmen litt (i tilfelle grunnflaten på kjøleren er mindre enn 40*40 mm
Vil anbefale en peltier på rundt 50-60w, noe mer så må du ha ganske heftig kjøling for å i det hele tatt får noe effekt.
Har selv prøvd 200W med en ganske tung kobberkjøler for amd cpu med vifte. Det ble ikke så vellykket.

Selv gikk jeg for 60W, da den ble -18C på kjølesiden, og varmesiden ble 40-55C. Hvis du da igjen har en liten kjøleribbe med vifte på kald-siden så burde det funke til å holde et par flasker brus kjølig.
Sist endret av Stigern; 23. januar 2010 kl. 02:13.
omba's Avatar
Trådstarter
Hva med å bruke denne på den varme siden: http://tinyurl.com/ydpava4
Og bruke denne på den kalde siden:
http://tinyurl.com/ya279lc
Eller hadde også denne virket på den varme siden?:
http://tinyurl.com/yhjmde8

Og har noen, noen tips hvordan jeg kan feste platen og heatsinken til bakveggen av skapet?
Kutte hull og skru den store heatsinken fast på yttersiden, så lime på peltier platen med termal glue på den store heatsinken, og så lime den lille heatsinken på den andre siden av peltier platen, vil det virke??
Jeg ville festet elementet i taket på "kjøleskapet" for å sikre at den kalde luften faller uhindret ned fra elementet, mens den varme stiger uhindret opp fra elementet. Alternativt feste det høyt på bakveggen, kanskje til og med med rillene i vertikal retning for å minske "luftmotstanden".

Jeg er dessuten litt usikker på isolasjonsegenskapen til plexiglass, men regner med at den ikke er så værst.. Det du kan gjøre er å lage dobbelvegg med plexi, slik at du har luft mellom lagene for å isolere ytterligere, men det skaper jo noen mekaniske utfordringer med feste av kjøler og dør.

Jeg ser ingen grunn til at festeanordningen du nevner ikke skal fungere, forresten.
Spennende prosjekt. Nå fikk jeg også lyst å prøve
omba's Avatar
Trådstarter
Btw, glemte å nevne at jeg skal ha elektrisk dør
Tenkte å ta en elmotor fra et gammelt lite RC hellicopter, så ta et kvart tannjul som jeg fester på døren
Hadde vær fet vist noen hadde kommet med en annen løsning på å åpne/stenge døren
Kanskje noe hydraulisk, hadde vært greit om dere hadde linke til det dere evt. kommer opp med
Helst noe som jeg får under 100kr, kan være fra hele verden
Sist endret av omba; 23. januar 2010 kl. 13:34.
En elmotor?

Jeg ville brukt en servo fra en rc bil.

http://cgi.ebay.com/KK9282MG-Align-H...item53df4bbe43
http://cgi.ebay.com/SUNBEAM-CORE-CON...ht_2135wt_1165

Kjøp denne, billig og er en av de beste CPU-kjølerne som du får til den prisen. Klarer du å skaffe deg en kobberplate på 40/50x40/50 så har du et bra oppsett som vil nå godt over -10 grader med et 90watts element. Det betyr at du vil klare en ganske stabil temperatur på 1-3 grader inni kjøleskapet ditt hvis du kjøper deg en PicAxe kontroller eller noe lignende.

http://cgi.ebay.com/Z-TEC1-12709-90W...ht_2622wt_1165

Dette er et godt element som er billig. Skaff deg en PC PSU på rundt 200-300 watt så bruker du 12V kontakten på den.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det betyr at du vil klare en ganske stabil temperatur på 1-3 grader inni kjøleskapet ditt hvis du kjøper deg en PicAxe kontroller eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Hvorfor dra mikrokontrollere inn i dette? Det er fullstendig unødvendig så vidt jeg kan se.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor dra mikrokontrollere inn i dette? Det er fullstendig unødvendig så vidt jeg kan se.
Vis hele sitatet...
Er jo billig, og du lærer en god del. Så slipper du at det fryser inni der hvis du går ifra kjøleskapet. Men det er jo TS sitt valg, har han 300,- ekstra kan han jo like greit kjøpe en kontroller og gjøre dette skikkelig?
Sist endret av SemiColon; 23. januar 2010 kl. 14:41.
Hvis det skulle være et problem at det fryser inni der, så vil en kontroller med tilhørende temperatursensor og drivelektronikk til peltierelementet kunne løse problemet, ja. Men det er mange andre lettere, billigere og kanskje mer egnede måter å løse problemet på også, hvis det i det hele tatt er et problem. En temp-sensorchip med TTL-utgang, hysterese og resistansbestemte temperaturgrenser ville være et mer naturlig valg for min egen del, i hvert fall. Både TI og Microchip har slike.

Som du sier, er formålet å lære seg mikrokontrollere så kan han bruke en her, men det kan man si om alle prosjekter som postes her i DIY-forumet, og så vidt jeg kan forstå er ikke det formålet, og da blir det bare rart å bruke en.
Sist endret av Provo; 23. januar 2010 kl. 14:54.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis det skulle være et problem at det fryser inni der, så vil en kontroller med tilhørende temperatursensor og drivelektronikk til peltierelementet kunne løse problemet, ja. Men det er mange andre lettere, billigere og kanskje mer egnede måter å løse problemet på også, hvis det i det hele tatt er et problem. En temp-sensorchip med TTL-utgang, hysterese og resistansbestemte temperaturgrenser ville være et mer naturlig valg for min egen del, i hvert fall. Både TI og Microchip har slike.

Som du sier, er formålet å lære seg mikrokontrollere så kan han bruke en her, men det kan man si om alle prosjekter som postes her i DIY-forumet, og så vidt jeg kan forstå er ikke det formålet, og da blir det bare rart å bruke en.
Vis hele sitatet...
Har desverre ikke så mye kunnskap innen elektronikk, har bare lekt meg litt selv med peltier og Mikrokontrollere. Det du sier er ikke dumt, men spørs hva som er det enkleste for trådstarter.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Har desverre ikke så mye kunnskap innen elektronikk, har bare lekt meg litt selv med peltier og Mikrokontrollere. Det du sier er ikke dumt, men spørs hva som er det enkleste for trådstarter.
Vis hele sitatet...
Det enkleste er jo å gjøre prosjektet uten temperaturstyring. Så fort man skal til med en eller annen form for styring trenger man drivelektronikk for peltierelementet, slik at man kan slå det av og på, ev. justere effekten, med et generert signal. Bruker man da en enkel chip som jeg nevnte, vil man trenge kun denne og et par motstander sammen med drivelektronikken. Bruker man en mikrokontroller trenger man i tillegg en temperatursensor, en programmerer til kontrolleren, samt kode for å programmere mot AD-converteren og digitale utganger.
omba's Avatar
Trådstarter
Vil helst ikke gå så langt over 200kr, allt av plexiglass får jeg av skolen, men allt elektronikken må jeg jo kjøpe selv:P
Skal jo ha innvendig dioder, åpningsmekanisme til døren og såklart kjøling
Jeg søkte på PicAxe contoller men fant ikke helt ut hva det var, kan noen foklare litt om nærmere??
Så til dørmekanismen, kan jeg bruke en bryter som har 3 hakk?? Sånn at den ene siden er Reverse den andre siden er Forward og den mellomste er off. Kan jeg bruke den bryteren til å styre servoen??
Og så lurer jeg på vilken type resistorer jeg trenger til diodene når de får 12 V, og max er 3 V?
Sist endret av omba; 23. januar 2010 kl. 15:26.
Sitat av omba Vis innlegg
Jeg søkte på PicAxe contoller men fant ikke helt ut hva det var, kan noen foklare litt om nærmere??
Vis hele sitatet...
Det er en mikrokontroller.

Sitat av omba Vis innlegg
Så til dørmekanismen, kan jeg bruke en bryter som har 3 hakk?? Sånn at den ene siden er Reverse den andre siden er Forward og den mellomste er off. Kan jeg bruke den bryteren til å styre servoen??
Vis hele sitatet...
Ja, du kan det. Men det bør vel være noe som sørger for at døren står skikkelig igjen og ikke bare "henger løst"? Gummilister langs dørkanten kan også være smart for å unngå luftutskifting mens døren er igjen.

Sitat av omba Vis innlegg
Og så lurer jeg på vilken type resistorer jeg trenger til diodene når de får 12 V, og max er 3 V?
Vis hele sitatet...
Dette står grundig forklart i den øverste sticky-tråden kalt "LED-tråden".
omba's Avatar
Trådstarter
Har lagd en enkel 3D model av mini-kjøleskapet
http://i47.tinypic.com/e034mc.png
Sist endret av omba; 23. januar 2010 kl. 15:48.
Vil ikke hylleplaten isolere mellom hyllene? Kan være lurt å borre mange hull i hylleplaten, kanskje? Og jeg ville nok satset på å ha elementet i toppen her, slik at du får jevnet ut temperaturforskjellen mellom øverste og nederste hylle.
Jeg ville hatt rist mellom de to flaskene sånn at kulden ikke må gjennom plexien.

Hvorfor ikke la flaskene stå oppreist? Vil tror det blir mer effektivt mtp på rask kjøling.
omba's Avatar
Trådstarter
Provo, det var det jeg også tenkte på, men vist jeg kutter litt inn i hylla, slik at jeg kan plasere den lille "ribba" midt i mellom de to rommene, midt å hylla alltså, vil det gå? Vil helst ha den store Ribba på bakveggen, synes det ser mye bedre ut, ville rett og slett ikke likt å ha en diger ribbe på toppen
På toppen skal jeg male en A med usynlig blekk, skal nemlig ha UV dioder

Jeg tenkt at jeg kunne ha en elektromagnet som holder døren igen, men det blir jo et digert problem Den må jo av vær eneste gang servoen er på Noen måte jeg kan få den til å slå seg av vær gang servoen får strøm?
Vil servoen være sterk nok til å holde igen døren hard nok til at den isolerer?
Btw, Skal ha Gummilister på dørkanten, takker Provo får tipset
Sitat av omba Vis innlegg
Provo, det var det jeg også tenkte på, men vist jeg kutter litt inn i hylla, slik at jeg kan plasere den lille "ribba" midt i mellom de to rommene, midt å hylla alltså, vil det gå?
Vis hele sitatet...
Det vil det sikkert, men kjølingen vil nok bli likere i de to flaskene hvis de står oppreist.

Sitat av omba Vis innlegg
Jeg tenkt at jeg kunne ha en elektromagnet som holder døren igen, men det blir jo et digert problem Den må jo av vær eneste gang servoen er på Noen måte jeg kan få den til å slå seg av vær gang servoen får strøm?
Vis hele sitatet...
Hva med å ha en permanentmagnet som holder døren igjen? Den behøver ikke være så kraftig at servoen ikke får opp døren. Et alternativ til motorstyring er å bruke en permanentmagnet i døra som trekker seg fast til en avslått elektromagnet for å holde døren igjen, og når du skal åpne døren kjører du strøm i elektromagneten som har motsatt polaritet av permanentmagneten slik at du får en frastøtende kraft og døren åpner seg delvis.
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Et alternativ til motorstyring er å bruke en permanentmagnet i døra som trekker seg fast til en avslått elektromagnet for å holde døren igjen, og når du skal åpne døren kjører du strøm i elektromagneten som har motsatt polaritet av permanentmagneten slik at du får en frastøtende kraft og døren åpner seg delvis.
Vis hele sitatet...
Får tenke på det, blir på en måte ikke samme elegansen som er servo, men det er jo kult da
Sist endret av omba; 23. januar 2010 kl. 17:03.
omba's Avatar
Trådstarter
Da har jeg bestillt peltier, 90 watt
Skal også bestille sånne super strong rare-earth magnets fra dealextreme i dag:P
Går det ann å kjøpe små elektro mangneter, eller skal jeg bare lage en med å snurre litt koppertråd rundt en liten trekloss??
Den beste måten å kjøle ned brus raskt, er å ha en saltløsning med så lav temperatur som kjøledingsen greier, som du har flasken oppi. Rent vann funker om temperaturen er over 0.

Bare en liten idè, om rask nedkjøling er viktigere enn at det ikke fryser. Kald Cola på 10 minutter er deilig.
Sist endret av Ozma; 26. januar 2010 kl. 16:11.
Sitat av omba Vis innlegg
Da har jeg bestillt peltier, 90 watt
Skal også bestille sånne super strong rare-earth magnets fra dealextreme i dag:P
Går det ann å kjøpe små elektro mangneter, eller skal jeg bare lage en med å snurre litt koppertråd rundt en liten trekloss??
Vis hele sitatet...
snurre litt koppertråd rundt en stålkloss funker nok veldig mye bedre
omba's Avatar
Trådstarter
Skal ha kjøleskapet oppreist, men er ikke sikker på om jeg skal ha UV eller bare vanlige hvite dioder. Vist jeg maler en A på døren med UV maling, så bruker bare vanlige hvite dioder, vil jeg da kunne se denne A'en eller legge merke til den?
Eller det heter vel UV reflektiv maling tror jeg, eller var det reaktiv:P
Kan tempraturen nå så lavt at det kan være ubehagelig å drikke cola'en som blir oppbevart i kjøleskapet? Tenker på hjerne-frys evt. at colaen fryser eller blir sløsh
Har bestillt denne: http://tinyurl.com/yzoyltw
Vist det kan bli så kaldt vil jeg gjerne ha noe å stille tempraturen med, bare noe veldig enkelt, eks: en "nob" lol husker ikke hva det heter på norsk, noen som vet? xD
Og igen så lurer jeg på om noen vil linke til en enkel, bra og billig strøm forsyning som jeg kan bruke?
Sitat av omba Vis innlegg
Vist jeg maler en A på døren med UV maling, så bruker bare vanlige hvite dioder, vil jeg da kunne se denne A'en eller legge merke til den?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ikke. Ikke spesielt bra, i hvert fall.

Sitat av omba Vis innlegg
Kan tempraturen nå så lavt at det kan være ubehagelig å drikke cola'en som blir oppbevart i kjøleskapet? Tenker på hjerne-frys evt. at colaen fryser eller blir sløsh (...) Vist det kan bli så kaldt vil jeg gjerne ha noe å stille tempraturen med, bare noe veldig enkelt, eks: en "nob" lol husker ikke hva det heter på norsk, noen som vet?
Vis hele sitatet...
Hvor kaldt det blir er umulig å si ettersom isoleringen til skapet er usikker og vesentlig. Du kan jo bare prøve, men hvis det haster å få det ferdig ville jeg satt inn en form for regulering med en gang. Enten kan du kjøpe en strømforsyning med variabel spenning, eller så må du til med litt mer elektronikk. Å bare bruke et potmeter vil ikke fungere særlig bra pga den store strømmen.

Forresten, det skrives "knob", og heter "knott" eller "skruknott" på norsk. En knott er gjerne festet i et potmeter, som er den elektroniske komponenten.


Sitat av omba Vis innlegg
Og igen så lurer jeg på om noen vil linke til en enkel, bra og billig strøm forsyning som jeg kan bruke?
Vis hele sitatet...
Kan ikke komme på noe. Sjekk på ELFA.
[quote=Provo;1618511Kan ikke komme på noe. Sjekk på ELFA.[/QUOTE]

Nå er ikke Elfa så billig da? Prøv heller eBay, de har masse 12V, 15V osv strømforsyninger.
Du kan evt bruke en transformator for å gjøre 5V spenningen fra USBen om til 12V.
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Du kan evt bruke en transformator for å gjøre 5V spenningen fra USBen om til 12V.
Vis hele sitatet...
think again
Sist endret av VivaLatrina; 29. januar 2010 kl. 10:00.
For å utbrodere litt på det VivaLatrina sier: transformatorer fungerer kun på vekselstrøm, mens det i USB-porten er likestrøm. Det kan også nevnes at USB-porten ikke er i nærheten av kapabel til å levere nok strøm til et slik prosjekt.
de selger veldig små kjøleskap på europris, for bare 199.- Dem drives gaaaaaanske sikkert med Peltier element. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til innkjøp av et slikt kjøleskap og modifisert det.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kanskje litt for sent når han allerede har bestilt peltier element?
Man lærer mye mer når man lager selv, og ikke bare modifiserer litt på ferdigkjøpt også
Sitat av Fleff Vis innlegg
Kanskje litt for sent når han allerede har bestilt peltier element?
Man lærer mye mer når man lager selv, og ikke bare modifiserer litt på ferdigkjøpt også
Vis hele sitatet...
jeg vil nå si man kan lære vel så mye når man kuker med ferdiglagde ting, altså at man kanskje må finne ut av hva som er gjort fra før

"hvorfor i helvete smalt det så jævlig når jeg koblet på 15 volt?"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har fått peltier elementet, men jeg trenger en stømforsyning .
Vil ha en som støtter at jeg kan plugge den inn i en port/jack

Kunne jeg bruke en eller to sånne som heat sink?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8941
Tar de/den bort nok varme, eller anbefaler dere en gamel xbox-360 heatsink?
Sist endret av omba; 9. februar 2010 kl. 17:41.
jack er ingen god idé når det gjelder strømforsyning, da det har en tendens til å oppstå kortslutning idet du setter inn/tar ut pluggen.

og nei, den pinglevifta der har ikke sjans til å ta unna nok varme