Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1605
Hei.

Er det noen som har lenker til artikler eller podcaster hvor jeg kan lytte til eksperter og deres meninger om hva som kommer til å skje etter denne krisen fra et globalt perspektiv med fokus på Norge?
Trådstarter
Har hørt at vi går inn i en 5-10 år lang økonomisk depresjon, og når jeg ser på hva staten punger ut til å hjelpe befolkningen begynner jeg å bli ganske nysgjerrig på dette.

Er midt inni denne nå; https://youtu.be/nDFoF3izhGQ
Økonomer starter nettsted for å bidra til uavhengige analyser og diskusjoner.

Nå har jeg for øyeblikket ikke sett så mye på disse analysene, og hva som faktisk skrives der, men vil anta det er noe ala dette du leter etter.
Det vil komme bedre tider (for noen) post Korona.

https://www.nettavisen.no/okonomi/no...423946626.html

Tradisjonell handelsvirksomhet har slitt lenge der netthandel naturlig tar over. Jeg tror Korona blir en akselator for denne prosessen. Flere av oss har nå i større eller mindre grad blitt vant til til å handle digitalt, samt at økt arbeidsledighet første årene etter Korona vil generelt gi lavere etterspørsel. Vil ovveraske meg stort hvis vi ikke får en betydelig økning i antall konkurser innenfor kjeder som bokhandlere, sportsbransje, jernvare/kjøkkenutstyr etc.
Sitat av tadada Vis innlegg
Har hørt at vi går inn i en 5-10 år lang økonomisk depresjon, og når jeg ser på hva staten punger ut til å hjelpe befolkningen begynner jeg å bli ganske nysgjerrig på dette.

Er midt inni denne nå; https://youtu.be/nDFoF3izhGQ
Vis hele sitatet...
Da vil jeg heller spørre, hva tror du konsekvensen blir om staten IKKE punger ut nå for å hjelpe befolkning, og merk at det ikke bare er du og jeg som nyter godt av den statlige pengesekken. Det gjør også bedriftene. Det er lettelser av avgifter, utsatte avgifter, cash til bedrifter som ble tvangsstengte og spesielle ordninger for utvalgte bransjer. Det renner en elv av penger ut nå fra staten.

Men hva tror du skjer om staten velger å ikke gjøre noenting? Ja da "sparer" staten innhugget i oljefondet akkurat nå, men det vil jo bli et ekstremt ras av konkurser. Vi har vel passert 300 000 arbeidsledige, ledigheten er over 10% og uten statlig støtte vil ledigheten raskt stige mye høyere, fordi bedrifter går konkurs og svært mange av de som nå er permitterte vil ikke ha noen jobb å gå tilbake til etter krisen er normalisert.

Orket ikke se den videoen du linket til, men utifra det du skriver tenker jeg at du mener en 5-10 år lang depresjon vil være en konsekvens av statlig støtte nå? Vel - uten støtten hadde det vel tatt et tiår til eller kanskje to å stable økonomien og sysselsettingen tilbake til fjorårsnivå? Vi kan rett og slett ikke ta sjansen på å bruke statlige midler til støtte akkurat nå.
Sist endret av _abc_; 31. mars 2020 kl. 16:20.
vil være verre...
fordi folk ikke har penger på kostnadene for tjenester og produkter, skatter, avgifter .. før uken hadde jeg på fakturaen 25% skatt på betaling. det er umulig...jeg vil ha ikke penger til videre. En million av mennesker i norge lever fra måned til måned, og DU prognosen forbedring ??(lol) bare hvis at prisene på biler, eiendommer ville falle..hvis ikke.. det blir "permannet krise" ikke bare 5-10 år!
nav kaster folk på gaten der det ikke er arbeid... det ledige plasser på finn.no bare veldig komplisert kvalifikasjon.
arbeidet er bare i et par uker og måneder, slik at du ikke kan leve normalt. det er ikke mulig å ha eiendommer, og etc.
men det er også mange rike mennesker i norge, ettersom de har på privat bank kontoer mere en miliard krone... bedrifter eller enkeltpersoner. Og storste problem i norge: disse pengene hjelper ikke lenger økonomien.
og mye mer..til skrive..
Og da var ikke oljefondet bare under 10kmrd men nede i 9,5kmrd.

https://www.nbim.no/no/

Coronakrisen bidro til at Oljefondets avkastning i første kvartal ble på minus 14,6 prosent, eller minus 1.171 milliarder kroner

Helt utrolig hvor blinde og naive vi er for at oljefondet er en evig uttømmelig ressurs, det er vel all grunn til å tro det er svært sårbart nå.
Sist endret av Dough; 2. april 2020 kl. 12:58.
Jeg kan ingenting om samfunnsøkonomi, så jeg tipper jeg tar feil. Men ville ikke borgerlønn hatt en effekt på å stimulere økonomien i disse dager? Altså, lønn til alle som tjener under X antall penger.
Sist endret av Juicekongen; 2. april 2020 kl. 13:34.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jeg kan ingenting om samfunnsøkonomi, så jeg tipper jeg tar feil. Men ville ikke borgerlønn hatt en effekt på å stimulere økonomien i disse dager? Altså, lønn til alle som tjener under X antall penger.
Vis hele sitatet...
Nei. Det ville ikke hjulpet. Det finnes argumenter for at borgerlønn kan stimulere til nyskapning, men akkurat nå skal jo alle sitte i ro hjemme. Ikke opprette nye foretak eller satse på drømmen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Og da var ikke oljefondet bare under 10kmrd men nede i 9,5kmrd.

https://www.nbim.no/no/

Coronakrisen bidro til at Oljefondets avkastning i første kvartal ble på minus 14,6 prosent, eller minus 1.171 milliarder kroner

Helt utrolig hvor blinde og naive vi er for at oljefondet er en evig uttømmelig ressurs, det er vel all grunn til å tro det er svært sårbart nå.
Vis hele sitatet...

Vel det er jo vanskelig. Plassering av penger og spesielt et helt oljefond kan ikke gjøres risikofritt. I oppgangstider tjener vi på oppgang i blant annet verdipapir og eiendom som oljefondet har investert. Og ja - når det kommer en smell så er det naturlig at store nedganger og bevegelser skaper dramatiske verdifall for oljefondet. Men verditapet er jo kun et "papirtap". Fordelen med fondet er jo at pengene ikke skal gå til daglig drift slik at de slipper å kjøre "brannskade-salg" og lempe ut verdipapirer i stor skala for å begre smulene. Fondet kan sitte på papirene gjennom krisen. Slik fondet har gjort tidligere så har de benyttet nedgangstider til å laste opp med "billige" verdipapirer. Dvs si at de drar ned snittkost på disse verdipapirene og når oppgangen kommer så tjener de desto mer.

Mange trodde jo i 2008 ish og også 2016 ish at nå var det ragnarokk og smalhans fremover til evig tid. Korona er nytt og det er en enorm pandemi som skaper masse krøll i mange land. Og forstyrrer flyten av varer og tjenester over landegrenser. Massiv økning i ledighet og konkurser. Og enorme personlige tap på alle plan. Men om det er en ting man kan stole på, så er det den menneskelig griskheten. Vi er så grådige og gevinstkåte at det skal veldig mye til for at alt skal kollapse. Faller ting langt nok vil mange tenke at nå må det bli opptur og gevinst og den psykologien i markedet som idag dytter ting nedover vil presse på for økt investering og oppgang.

Om man på sikt skal vurdere fondets portefølje kan være mulig, feks investere mer i egen infrastruktur. Men slikt kommer med alternativkostnader og det er ikke så likefremt som man kanskje først tenker.
Sist endret av _abc_; 2. april 2020 kl. 16:08.