Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5626
Noen som vet om jeg kan kjøre med et fulladet batteri i ca 35 min uten dynamo? da det tar så lang tid å kjøre dit jeg trenger å få vraket bilen
Høres veldig tvilsomt ut, litt avhengig av bensin eller diesel vil jeg tro.

Hør med høggern om de henter. Flere gjør det.
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
er diesel gammel bil. lite elektronikk
Det er jo ikke elektronikk i tilbehøret men i drivstoff system, innsprøytning og tenning.
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
ja, ikke sant men jeg testet den i helgen som var. da kjørte jeg nesten 20 min med den,og den sto utfør huset på tomgang med varm apparate på fullt i nesten 1.30 time før dauet av. hmmm
Det er vel fordel med diesel. Trur de nesten selvgående. Bensin bruker enn del høy spenning til tenning og vil ikke gå lenge.
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
hehe, lurer på om jeg skal tørre å ta sjangsen
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Begrens strømforbruket så mye som mulig så bør det gå bra. Bruk minst mulig lys.
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
okey,tusen takk for tips!
Sett batteriet i lader natten over, kjør med parklys på dagtid og med viften tidvis på kun om det blir dugg evt. litt åpning på vinduene så gå det nok bra. Høggere pleier å ta rett godt betalt for å hente biler som skal vrakes. Fort opp mot halvparten av det du får for hugging. Om du skal safe så kan du vel ha en kompis kjørende bak som har med seg slepetau bare sånn for sikkerhetsskyld.
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
ja, det er nok lurt, takk takk heheh, ja satte igjen med en 500 lapp om de hentet bilen,og når man er blakk i disse tider så hjelper vrakpanten mye
Forresten, unngå motorvei. Er ikke plassen du ønsker å bli stående om batteriet skulle gå tomt for strøm. Kjedelig å bli overkjørt av en tulling i tesla med autopiloten på mens dere står på vegskulderen og fester slepetau.
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
hehe, det som er at jeg må på motorvei for å komme meg dit huggern tar en halvtime helekjøreturn
Spørs veldig hvor ny bilen er.

De fleste nye biler er avhengig av strøm for å kunne fungere. Så et fulladet batteri vil være en stor fordel her.

Men ja, det bør i utgangspunktet være problemfritt å kjøre bilen uten dynamo, med begrensning i kapasiteten du har på batteriet.
Er du ekstra smart, så tar du med deg et ekstra batteri og verktøy til å kunne bytte dette. (Regner med du har noen med deg i en annen bil?)
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
ja, har noen med meg i en annen bil men ikke batteri=/ er en fiat 2004 modell, hmm

Men må vel gå bra med 30 mins kjøring?��
Sist endret av sonofsam1; 31. mars 2020 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du et multimeter kan du koble det på sigaretteneruttaket og følge med på spenningen. Da kan du følge med på spenningsfallet og se hvor mye kapasitet du har igjen.
Om det er plass under panseret kan du jo bare smekke inn et batteri i tillegg og parallelkoble de, da dobler du kapasiteten. Nogenlunde samme ampere er en fordel. Lad gjerne begge batteriene natten over så går det nok veldig fint. Husk å ta ut reservebatteriet du har lånt deg før bilen går i pressa.
Sist endret av _abc_; 31. mars 2020 kl. 19:53.
sonofsam1's Avatar
Trådstarter
Hehe,har desverre bare et nei får satse på det går bra
Om du uansett skal ha "følgebil" er det vel bare å ta med noe som er egnet til å taue med, dersom batteriet skulle gå tomt før dere er fremme.
Det går fint bare skru av alt du kan komme på som bruker strøm, ac, radio ++, en bil bruker ikke mye strøm for å svive
Ut fra egen erfaring, så trur jeg det går bra. Har vert med på et par episoder oppgjenom livet, der viftereima har gått i stykker. Har kjørt over en time. Men det er jo ikke godt å si på forhånd, det er en sjanse å ta.
Kjørte fra Svinesund til Drammen i en e30 med gåen dynamo en gang, der stoppa det. Lykke til
Ja, det går nok fint. Kjør forsiktig
Heheh,gikk heldigvis godt takker for gode tips
Godt det da
Kult med oppdatering på hvordan det gikk!
Bra du slapp å blåse penger på å få skrotebilen hentet.
hehe, ja kjørte med et sommerhjul også, da jeg punkterte i helgen
Var bra du ikke traff onkel blå da.
Det er fult lovlig å kjøre med sommerdekk året rundt så lenge føret tillater det.
Sitat av steili Vis innlegg
Det er fult lovlig å kjøre med sommerdekk året rundt så lenge føret tillater det.
Vis hele sitatet...
Ikke ett. Det skal være likt på akslingen, helt uavhengig av sommer/vinter.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ikke ett. Det skal være likt på akslingen, helt uavhengig av sommer/vinter.
Vis hele sitatet...
Men du får lov å kjøre med ulike hjul forsiktig slik, til du får bøtt hjulet. Hadde du da sagt, at du var på tur til bilopphuggeren, så hadde du nok fått kjøre videre.

Det er ikke akkurat ofte, at reservehjulene har samme dekkmønster som det motsatte hjulet på samme aksling.
Dynamoen min røyk en gang to timer hjemmefra en gang, så svingte innom et verksted og spurte om det var trygt å kjøre hjem så kan kunne få den reparere den der.

Han sa "Det går jo, men hva gjør du om du kvæler motoren i en rundkjøring?"

Så det burde vel funke å kjøre en liten halvtime, men om du plutselig stopper og må betale falken for å plukke deg opp tror jeg ikke det blir verdt det.
Vel dynamoen drar jo ikke rundt motoren så vet ikke helt hva mekanikeren tenkte på? Startmotoren virker jo sålenge det er strøm på batteri. Og en varm motor trenger jo ikke files og files på for å tenne.

Nå løste det seg for ts, han kjørte til høgger'n uten dynamo og det gikk helt fint.
Er vel heller om batteriet rekker å gå tomt før du stopper vil jeg tro.
Men idag er det stort sett elektriske drivstoffpumper etc som trenger strøm så det stopper seg ofte helt selv når batteriet er tomt om viftereim eller dynamo er gåen.

Gammal diesel med vakuumpumpe kan gå til tanken er tom selv med tomt batteri.
hehe, føret var heldigvis helt tørt,og asvalt her i nord hadde råd til både ny dynamo å nytt dekk, men den pickupen var så mye feil på, at det var en befrielse å få den på tippen var bare helt sykt redd for at den skulle stoppe på motorveien med biler i øst å vest
Gamle dieselbiler med dyser vil faktisk ikke stoppe dersom batteriet er tomt. Altså med mekanisk pumpe... går batteriet tomt må du faktisk skru den av manuelt med å dytte en arm I motor rommet. Men om det er ny bil så vet jeg ikke hvor mye elektroniske dyser trekker.

La oss anta at batteriet er toppladet, og kan levere 12V 30Ah. Si at batteriet er gammelt og har halv kapasitet. Altså ca. 300W I en time.

Skrur du av mest mulig bør lys etc ikke overstige 300W forbruk.

Altså burde du I teorien kunne kjøre en time.

Med toppladet batteri burde du garantert kunne kjøre en halvtime.

Hadde tatt med et ekstra batteri sånn just in case!

Du kan jo kjøre med vatmevifta av, du kan også kjøre med kun 1 hovedlys da disse trekker mye strøm!

Men litt u land løsning kanskje...
Sist endret av Tekniker2; 2. april 2020 kl. 21:21.