Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2185
Er det noen som har noe erfaring om aksjer og aksjefond. Jeg har noen få penger jeg ønsker å invistere burde jeg sette dem på aksjefond eller bare holde dem på konto, hva hadde dere gjort nå som norsk økonomi er litt nede
Globale billige indexfond. Spre gjerne over flere fond. Økonomien kommer seg nok etterhvert.
Om du har en langsiktig horisont (minst 3-5 år) vil det kunne være hensiktsmessig å sette pengene i fond. Om du derimot vil trenge pengene i nærmeste fremtid, vil jeg dog. ikke anbefale aksjefond, og i hvert fall ikke nå i disse tider.
Globale indeksfond som han over nevner er fornuftig, mtp. lave gebyrer og det faktum at forvaltere historisk sett sjeldent klarer å slå indeksen på sikt.
Nå er det god mulighet til å få en del andeler til en god pris, men om vi har nådd bunnen og når vi eventuelt når den vet jeg ikke.
Jeg tror rundt disse tider kan være et godt tidspunkt å begynne så fremt du har en langsiktig tidshorisont. Et fond vil aldri gi deg kortsiktig og stor avkastning, men kan over lang tid 10+ år gi deg relativt høy avkastning. Trikset er å danne deg en plan og holde deg til den.

Mitt forslag til deg:

Ikke invester alt med en gang: Vi har allerede vært vitne til en markant nedgang i aksjemarkedet, men vi har enda til gode å oppleve at selskaper rapporterer om sine tap enda gjennom kvartalsrapporter. Det eneste vi vet enda er at majoriteten av selskaper blør penger. Så om du spytter inn penger nå, så ikke få hetta om markedet plutselig synker 10-20% til. Men det er umulig å vite når bunnen er nådd.

Spar et fast beløp hver måned: Det er umulig å time markedet, men du kan sørge for at du er med på alle oppturer og nedturer ved å spare på autopilot. Sett opp en automatisk fondssparingsavtale med banken din, slik at du kjøper fast andeler i et fond hver måned. F.eks. 5000 hver 15. dag i måneden.

Gå billig: Det er ikke gratis å spare i fond og et hvert fond (minus Nordnet som har noen gratis) krever en forvaltningsavgift. Forskjellen mellom 0,18% og 1 % høres ikke så mye ut nå, men det blir mye i det lange løp, tenk 10 år +.


Aktive vs passive fond: Igjen gå billig, i lengden er det ytterst få aktive forvaltede fond som klarer å slå et passivt forvaltet. Og hvorfor ta sjansen på det, samtidig som du betaler dyr forvaltningsavgift 1+ per år, når du kan sikre deg en god del av oppgangen gjennom passive fond.

Diversifiser: Ikke ha alle egga dine i en kurv, og dette kan du egentlig gjøre ved å f.eks. spare i et globalt indeksfond som KLP AksjeGlobal Indeks V. Dette fondet har 0.18% forvaltningsavgift og er et av de rimeligere du vil finne. Her kan du se hvilke sektorerer og markeder fondet investerer i. Som du ser investerer fondet hele 60% i USA, noe som kan være litt uheldig ettersom valutaen vår har tapt seg såpass mye. Men husk at du skal betale en fast sum hver måned i flere år fremover, og derfor vil det stabilisere seg noe med tiden, så fremt den norske krona tar seg opp noe. Synker den enda mer vil du tjene på valutaendringer.

Om du vil være litt "sprø", så vil jeg foreslå at istedenfor å putte 100% i KLP AksjeGlobal, så tar du 50% i KLP AksjeGlobak og 50% i KLP AksjeGlobal Small Cap Indeks II.

NB! Det kan være fristende å utnytte det volatile markedet med kjøp og salg, men husk at det er i realiteten gambling. Eneste måten å unngå gambling er å investere med en plan og langsiktig.
Sist endret av pmprsrgr; 20. mars 2020 kl. 17:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.