Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1403
Part time ninja
locked65's Avatar
Heisann freaks.

Jeg har ikke funnet noen poster som tar for seg dette temaet.

Jeg har fundert en stund over dette fenomenet som gjør at folk tror de bare kan legge ut bilder av andre i hytt å pine.

Ingen respekt for andres personvern overhodet, jeg blir litt småirritert.

La oss si du er på en fest en kveld å koser deg,
så drar en eller annen opp ett kamera. du er brisen å tenker ikke mer over det før neste dag når du skrur på pcen, å ser 20 bilder av deg tafsende på ettellerannet
kvinnemenneske som der og da bare var tull. Noe som kan se litt brutalt ut for andre som ser det og ikke var tilstede.

Folk som har sjefen sin på facebook er også en klassiker, mange pinligheter som kan oppstå der. Nå er det ikke bare facebook det gjelder men alle andre sosiale medier som gjør at du kan dele bilder, film osv.

Ja det ble litt smårotete, men de fleste oppegående menneskene skjønner hva jeg mener. ( håper jeg.)
og ja. wall of text i know

Det er jo også noen som gir blanke f. i hvilke bilder/filmer som blir lagt ut, greit for dere. Men tenk over oss andre som liker privatlivet vårt.

Diskusjon ?
Det skulle vært en advarsel med stor rød blinkende tekst på registreringssiden til Facebook, som sa at du skriver fra deg alt personvern i form av bilder og tekst..

EDIT: Jeg gjør forresten aldri noe på fylla jeg ikke ville gjort edru, så jeg er vel kanskje ikke så truffet som mange andre kan være?
Sist endret av excubated; 8. august 2010 kl. 13:57.
Part time ninja
locked65's Avatar
Trådstarter
Det er like ulovlig å legge ut bilder av andre uten samtykke ? eller driter jeg meg ut ?

eneste grunnen til at jeg ikke sletter facebook brukeren min er at jeg liker å se om folk hiver ut bilder av meg. Noe som skjer.

e: Fylla var bare ett eksempel
Sist endret av locked65; 8. august 2010 kl. 13:59.
Enig med deg, men det er jo ganske flott å kunne dele opplevelser og artige hendelser på den måten.

Kansje FB kunne sendt en advarsel når et bilde av deg blir lagt ut, istedenfor å legge det ut først, advarsel senere. Uten at det løser problemet på noen måte.. Jeg synes for det meste at det er gøy. Det meste løser seg med litt selvironi!
Part time ninja
locked65's Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Enig med deg, men det er jo ganske flott å kunne dele opplevelser og artige hendelser på den måten.

Kansje FB kunne sendt en advarsel når et bilde av deg blir lagt ut, istedenfor å legge det ut først, advarsel senere. Uten at det løser problemet på noen måte.. Jeg synes for det meste at det er gøy. Det meste løser seg med litt selvironi!
Vis hele sitatet...
Ja for all del. Kjekt å dele ting. Men da vil jeg helst kunne velge "å bli delt".
Sitat av locked65 Vis innlegg
Ja for all del. Kjekt å dele ting. Men da vil jeg helst kunne velge "å bli delt".
Vis hele sitatet...
Jeg tror desverre ikke det finnes noen god løsning på dette. Som holder det enkelt, raskt og fungerende.

Evt. kom med forslag/ideer?
Sist endret av random42099; 8. august 2010 kl. 14:05.
Part time ninja
locked65's Avatar
Trådstarter
Jeg har tenkt på løsninger også. Men som du sier, det er vanskelig å finne noe effektivt.

Annen ting er at med facebook så kommuniserer vi på en helt annen måte i hverdagen, takket være denne status updaten som ruller å går hele dagen.
Jeg har egentlig ikke noe i mot at folk legger ut bilder av meg på Facebook, men jeg forstår godt at andre kan ha det. Spesielt bikinibilder, å lagre et bilde er jo gjort i løpet av sekunder!
Jeg legger også ut bilder av andre, men jeg sletter med en gang noen plutselig ombestemmer seg.
Men jeg irriterer meg grenseløst når jeg skriker "gruppebilde, dette kommer på Facebook!" og senere er det noen som finner ut at de lukka øynene, eller håret var bustete, så jeg må slette det.

Btw,
Åndsverkloven § 45c
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
Vis hele sitatet...
Det står jo ikke noe om at samtykket må gis skriftlig, så hvis noen sier at det er greit at bildene havner på Facebook i fylla, så er det egentlig greit da, eller?
Sist endret av Shittles; 8. august 2010 kl. 14:11.
Part time ninja
locked65's Avatar
Trådstarter
Ville bare slenge ut denne også

Kode

§ 390. Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold.

       §§ 250 og 254 får tilsvarende anvendelse.

       Er forseelsen forøvet i trykt skrift, kan inndragning besluttes i samsvar med § 38.

       Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.

Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17.
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-044.html#390
En annen ting som slo meg når jeg satt på ramma: Det hjelper jo egentlig ikke å melde seg ut av FB heller.. Bildene havner der uansett, med eller uten tag - Forskjellen er at du ikke ser dem selv..
Part time ninja
locked65's Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
En annen ting som slo meg når jeg satt på ramma: Det hjelper jo egentlig ikke å melde seg ut av FB heller.. Bildene havner der uansett, med eller uten tag - Forskjellen er at du ikke ser dem selv..
Vis hele sitatet...
Derfor jeg skrev: "eneste grunnen til at jeg ikke sletter facebook brukeren min er at jeg liker å se om folk hiver ut bilder av meg. Noe som skjer."
Sitat av locked65 Vis innlegg
Derfor jeg skrev: "eneste grunnen til at jeg ikke sletter facebook brukeren min er at jeg liker å se om folk hiver ut bilder av meg. Noe som skjer."
Vis hele sitatet...
Du kan jo si klart ifra til vennene dine at du IKKE vil ha bilder av deg spredd på nettet. Forhåpentligvis respekterer de det.
Part time ninja
locked65's Avatar
Trådstarter
Ja det er klart.

men hva gjør man om vedkommende nekter å slette ? skal man whine til slettmeg.no hver gang ?

Eller be vedkommende klippe meg ut ?
Sist endret av locked65; 8. august 2010 kl. 14:22.
Sitat av locked65 Vis innlegg
Ja det er klart.

men hva gjør man om vedkommende nekter å slette ? skal man whine til slettmeg.no hver gang ?

Eller be vedkommende klippe meg ut ?
Vis hele sitatet...
Hvis noen nekter å slette et bilde av meg, rapporterer jeg det bare som "angriper et individ eller gruppe" eller "bruk av narkotika."
Blir slettet ganske fort, iallefall etter min erfaring.
Part time ninja
locked65's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shittles Vis innlegg
Hvis noen nekter å slette et bilde av meg, rapporterer jeg det bare som "angriper et individ eller gruppe" eller "bruk av narkotika."
Blir slettet ganske fort, iallefall etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg mener fortsatt at det skulle vært en annen metode.

Som EpicSnusBox, at man kan få en "advarsel" eller lignende når et bilde er lagt ut. og så velge om man vil at folk skal se det eller ei.
hvis ikke får vedkommende klippe bildet å laste opp igjen.
Sitat av locked65 Vis innlegg
Jeg mener fortsatt at det skulle vært en annen metode.

Som EpicSnusBox, at man kan få en "advarsel" eller lignende når et bilde er lagt ut. og så velge om man vil at folk skal se det eller ei.
hvis ikke får vedkommende klippe bildet å laste opp igjen.
Vis hele sitatet...
Blir det ikke da bare for opplasteren å la være å tagge noen i bildet?
Å få til en ordning som dette tror jeg blir vanskelig, men vi burde kanskje hatt mulighet til å slette bilder vi er tagget på? Selv om det ikke er helt perfekt, da folk fint kan lagre det, før du rekker å se det og slette det.
Tror rett og slette det enkleste er å si ifra til venner at man ikke vil at bildene skal publiseres på Internett. Hvis du har dårlige venner som ikke respekterer deg, kan du jo bare gjemme deg når noen drar frem et kamera?
At bilder blir lagt ut kan du ikke få gjort noe med, men om det er et problem for deg, så kan du jo bare gjøre sånn at ingen andre enn du får se bilder av deg som er tagga. Folk kan så klart se albumet, men det kommer ikke opp på din profil. Eventuelt bare blocke sjefen f.eks fra å se bilder av deg på facebook. Det løser det ikke, men funker om det er noen du ikke vil skal se bilder.
Alt dette kan du gjøre noe med ved å ikke delta på forum som Facebook, og ikke være venner med folk som er på Facebook. Jeg har startet min egen vennegruppe med folk som ikke syns noe om facebook og andre sosiale medier. Her kan vi dele bilder helt personlig og uten at noen får snusen i dem. Jeg syns Facebook har tatt altfor mye av. ALLE skal liksom være medlem. Men de som er smarte velger å holde seg unna