Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 2488
Hei

Etter en del spilling med BF2 vill jeg har et bedre grafikk kort som klarer å ta BF2 medium eller high.
Det skal også klare å ta spill som krever mer enn BF.

Jeg har tenkt å bruke en del. Men ikke over 1500 kr.


Når jeg har på ventrilo/msn mens jeg spiller så lagger det. Hva er grunnen? Det kan vel ikke være skjermkortet? Siden den viser grafikken..?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334591

Mer enn nok for pengene, altså hvis du sikter på rundt omkring 1400,- kr m/ frakt.

Om du får lagg mens du spiller bf2, og du mistenker MSN eller Ventrilo for å ha noe med saken og gjøre, så kan du jo saktens prøve og slå av disse 2 og dermed se om det lagger like mye.
Fin oversikt over benchmarkresultater : http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Har selv sett på nytt skjermkort og tror jeg blir å gå for et ATI X1950 XT, ligger på rundt 1500kr så man får mye for pengene
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du sier ingenting om hvilken plattform du har og\eller hvilke tilkoblingsmuligheter du har.

Dersom du har skjermlag når du bruker en lydkilde kan det være lydkortdrivere og\eller issues med lydkortet.

Oppgradere alle drivere er uansett alltid den rette vei til renselse.
Det har ikke stort med saken å gjøre men som aktiv bf2 spiller både public og i klan de siste 18 månedene vil jeg absolut ikke anbefale deg å kjøre bf2 på high eller medium enkelt å grett pga du ser ikke en damn shit.

Low low low low på alt bortsett fra geometry og terrain som du kjører på henholdsvis high og medium, om du flyr fly og heli kan det være grett å ha effects på medium, ellers alt på low, alt annet er bare ren idioti.

Sånn ellers må jeg si meg enig med atX angående det med lydkilder, jeg er btw alltid pålogga msn og vt når jeg gamer og det har squat og nada å si på ytelsen på spillet så det er fare for at det muligens er utdaterte lyd-drivere eventuelt noe annet som drar ytelsen til gokk for din del.

Del gjerne med oss hva du har av HW også, bf2 kan helt fint kjøre på en middels go cpu men alfa og omega er 2 GB minne.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av AtXbYeA
Du sier ingenting om hvilken plattform du har og\eller hvilke tilkoblingsmuligheter du har.

Dersom du har skjermlag når du bruker en lydkilde kan det være lydkortdrivere og\eller issues med lydkortet.

Oppgradere alle drivere er uansett alltid den rette vei til renselse.
Vis hele sitatet...
Plattform?? Det er da temmelig åpenbart at dette er Win32 på x86-arkitektur!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Tias
Plattform?? Det er da temmelig åpenbart at dette er Win32 på x86-arkitektur!
Vis hele sitatet...
Tja, kunne vel likesågreit vært Windows Vista64 med x86-64

Men poenget mitt var heller maskinvareplattform\generasjon, mao CPUfamilie og resten av oppsettet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Heter allikevel Win32 afaik. Uansett, joa, skjønner spørsmålet ditt. Det er viktig å opplyse om systemspecs i en sånn situasjon, men plattformn omfatter både arkitektur og programvare. Siden det blir for generisk når alt uansett er x86-kompitabelt (heller utelukket at det er snakk om PPC eller lignende :P) så vil systemoppsett / specs vere riktig terminologi her. Eller driter jeg meg ut nå? :-P
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Platform? HW? :S
Hvordan finner jeg det?

Fakta om datan:
Compaq Presario SR 1000
Intel Pentium 4CPU
2,9GHz
1 GB RAM

Kan lydkortets driver være feilen om det lagger mens jeg har på msn og ventrilo?
Når jeg slår av msn og ventrilo så lagger det bare noen ganger.

OF: Hvorfor lagger datan når jeg starter zonealarm?

Bilde

Hvorfor er det mange slike hvite saker der du kan putte noe inn i under skjermkortet?
Kan man ha mange skjermkort?
Sist endret av Torst3in; 24. juli 2007 kl. 20:56.
Jeg har:

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2,2 Ghz
2 GB RAM
Nvidia Geforce 7300GT

Jeg kjører bf2 på max glatt.


4x anti al
1280x1024 75 hz
100 viewing distance

resten er på high

Jeg har ikke noe hw lag.

Kjører msn, xfire,free download manager, avg, atomic, winamp i tilegg.
Sist endret av Arath.inc; 24. juli 2007 kl. 22:33.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Du har 1GB mer i RAM. Og jeg har Nvidia Geforce 6200 TurboCache, litt eldre enn ditt. Intel Pentium 4CPU 2,9Ghz.

Så du har en del bedre enn meg?

Åssen får jeg vekk laggen på bf2 når jeg er på msn/ventrilo og andre program?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser ut som du har AGPport iallefall, kjøp et AGPkort og oppgrader drivere på systemet ditt for å unngå lag.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Unngår jeg lagg mens jeg har på msn/ventrilo da atx?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vel, skjermkortet ditt er jo et uhorvelig tragisk ett så det er jo ikke rart dersom du kjører BF2 samtidig at det lagger iallefall.

Anbefalt for BF2 er gjerne også 2GB RAM og en dobbelkjerneCPU.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Har du en pekepinne på de varene sin pris til sammen?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alle de varene blir en ny datamaskin faktisk :-)
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Men er et nytt skjermkort bra nok til å få vekk laggen på bf når jeg ikke er på msn/ventrilo?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Burde iallefall ha ett nytt skjermkort og 1GB til med RAM.

Her trenger du ett stykk AGP skjermkort og jeg ville tippe DDR-1 Minne.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Har 1GB RAM på datan. Eller mener du 1 GB RAM på skjermkortet?

Hva anbefaler du da til skjermkort?

OF: Mye koster det egentlig for en bra pc til spilling og masse annet? Kan være selvbygd eller ferdigkjøpt.
Aner ikke åssen gfx du har NÅ men jeg kjørte bf2 smooth som faen på ett gammelt radeon 9800 PRO 128 mb kort, amd 64 3000+ og 1.5 gb PC3200 minne, ta det som en pekepinne..
Torst3in's Avatar
Trådstarter
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335332

Er ikke det et helt greit kort?
helt "okei" om du hadde hadd pc med pci-e
Det er PCI Express. Du skulle jo ha AGP?
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Åssen finner jeg ut hva jeg kan bruke av:
* AGP
* CAD/CAM
* Diverse
* MPEG
* PCI
* PCI Express
???
Du har AGP.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Hva burde jeg kjøpe av AGP skjermkort da?

Fant ut at jeg skal ha en Seagate FreeAgent 500GB fra komplett. Så må nok litt ned i pris på skjermkort
OT:Kan jeg installere programer på FreeAgent og bare plugge den inn på skolen og åpne FireFox og andre programer som ikke er lov på skolen?
Spørs alt etter hvordan pc-en på skolen er.

Angående skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330416
Det er AGP8X og skal passe perfekt til pc-en din. Dårligere enn dette anbefales ikke. Med tanke på problemene dine.

Du lurte også på hva de hvite portene under skjermkortet var. Det er PCI-slot. Der kan du putte i firewire-kort, usb-kort, lydkort o.l. Kan putte skjermkort i PCI slot, men det anbefales OVERHODE ikke.

Ting du ikke kan putte i PCI-slot er: Hovedkort, prosessor, minne, karbinett, kabler,mus og tastatur og strømforsyning.
Sist endret av Org; 25. juli 2007 kl. 05:01.
Sitat av Freaky 47
Hva burde jeg kjøpe av AGP skjermkort da?

Fant ut at jeg skal ha en Seagate FreeAgent 500GB fra komplett. Så må nok litt ned i pris på skjermkort
OT:Kan jeg installere programer på FreeAgent og bare plugge den inn på skolen og åpne FireFox og andre programer som ikke er lov på skolen?
Vis hele sitatet...
Kan jo fungere hvis IT folka på skolen ikke har peiling. Hvis de ikke har blokket kjøring av enkelte .exe filer eller noen programmer kan du egentlig bare installere f.eks firefox på pcen og kopiere til en USB pen og koble til på skolen.

Deretter legge den på ditt hjemmeomeråde på skolen. Gi mappen et eller annet jala nav, f.eks lekser eller noe sånt. De finner sikkert ut av det hvis de prøver men man kan jo prøve.

EDIT:

Klassen min gjorde slikt hele tiden på jessheim vgs og sørumsand vgs. Og masse annet som f.eks proxy, eksternt skrivebord. Alt mulig dill for å gjøre det vi ville.

Tilbake til topic:

Hvorfor skal du egentlig kjøre msn når du spiller? Jeg får iværtfall ikke noe tid til snakking med msn når jeg spiller bf2.

Er det andre som bruker internet? Hvis folk laster ned eller bruker video samtaler med lynmeldingsklienter kan det ta ekstremt på linjen.

Bruker du ventrilo til å snakke med folk du spiller med eller andre? Vet ikke om teamspeak tar mindre ressurser men flere bruker det til gaming.

Hvis ting går tregt kan det være utdaterte drivere. Prøv å ha nyeste til hver komponent. Jeg kjører med intetert lydkort, funker fett, kjører masse lyd greier samtidig.

Hvis man ikke har nyeste driver "kan" det hende at ytelse ikke er maksimert.
Sist endret av Arath.inc; 25. juli 2007 kl. 11:41.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Jeg har tenkt til å kjøre ventrilo mens jeg spiller. MSN skal bare stå på, men er ikke livsviktig akkurat.
Men teamspeak kan jo bare gjøres på laget, så om dine venner er fiende kan du bare sende meldinger.
Og har jeg egentlig noe lydkort? :S
Skal der være nesten like stort som skjermkortet? For jeg har bare et slik kort, og det er skjermkortet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du har hakking i lyden tyder det iallefall på feil på lydkortet \ driverproblemer.

På mitt gamle system (P4 2.6, 2GB RAM, Radeon9800PRO) hadde jeg tre skjermer, en med wow i fullskjerm, en med IRC\teamspeak\msn og en med tv\winamp\film og jeg hadde aldri noe hakking i lyd selv med alt kjørende.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Lyd hakker ikke. Men skjerm hakker. Om jeg kjøper nytt skjermkort, kan jeg da på msn?

Edit: Sitter ikke med det beste nettverket. Har det noe å si?
Sist endret av Torst3in; 25. juli 2007 kl. 16:02.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nytt skjermkort er nok å anbefale på maskinen (som sagt mange ganger før i tråden) ny maskin er heller ikke å forkaste.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Da tenker jeg kjøper et nytt skjermkort.

Org sa denne var lur. Er den det?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330416

Har ikke akkurat 8 tusen som jeg kan kjøpe data for enda
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Er det et bomkjøp?

Den siden som er mot meg, er det den som skal være ned mot bakken i mitt tilfelle?
Sitat av Freaky 47
Den siden som er mot meg, er det den som skal være ned mot bakken i mitt tilfelle?
Vis hele sitatet...
Det finner du fort ut av når du kjøper kortet (men ja, den siden som du ser, skal mot bakken, det burde hvem som helst se). Men ellers ser det kortet helt greit ut.

Hvis du sitter på trådløs internett, og det hakker bare når du spiller på internett, så kan det være dårlig kontakt med internett.
Sist endret av Org; 25. juli 2007 kl. 23:29.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Ikke trådløst her nei.

Er det lett å feste et slikt kort?
Det er meget lett å ta ut, og feste inn et nytt grafikkort.

Du kommer til å se det med en gang, men må bare minne deg på at du må trykke på en liten "pinne" som dytter kortet opp sånn at det blir lettere for deg å ta ut kortet.

Vær så snill og spør hvis du har flere spørsmål etter at du har fått kortet og du ikke vet hva du skal gjøre.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Jepp skal spørre, men et spørsmål til

Hvor mye kan det koste å i frakt for de skjermkortet og seagate freeagent 500gb + en vifte?
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Hvorfor kan jeg ikke bruke andre typer skjermkort?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fordi du bare har AGP-port, eod.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Men hva er alle de andre under? Er mange porter under skjerkortet mitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freaky 47
Men hva er alle de andre under? Er mange porter under skjerkortet mitt.
Vis hele sitatet...
PCI. Og du får ikkje brukbare PCI-skjermkort.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
http://img509.imageshack.us/img509/7310/s5001299mf2.jpg

Er det bare AGP og PCI porter der?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1stk brun agp,
3stk hvite pci.
Sitat av Freaky 47
Vis hele sitatet...
Ja.

Alernativene dine er (som nevnt ørten ganger før):

1. Kjøp et nytt skjermkort, type AGP.
2. Kast/selg maskinen din og kjøp ny.

Enten man tror det eller ei, av og til må man bare ta en fresh start med nytt utstyr. En datamaskin må stadig oppdateres for å kunne kjøre spill etterhvert som de blir mer og mer krevende.

Jeg er f.eks. på min tredje datamaskin, og det er snart fem år siden jeg fikk min første. Levetiden er kort.
Sist endret av charz0r; 27. juli 2007 kl. 22:36.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Oi charz0r, 3 dataer på 5 år. Min data er mellom 3-5 år.
Skal ha meg en ny data neste år.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg rulerer ca hvert 3-4 år til ny datamaskin, men så hender det at jeg kjøper laptop og litt forskjellig iblant også, så er vel oppe i min 20-25 maskin nå iløpet av 20 år.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Hehe, men jeg skal ha ny data neste år.

Mye kan man selge min for tror du?

Fakta om datan:
Compaq Presario SR 1000
Intel Pentium 4CPU
2,9GHz
1 GB RAM
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1500-2000 med skjerm.

Hvis du er heldig that is.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Oi shit, er den så dårlig?
Nytt skjermkort, så da blir det 1000,- til