Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 5013
Sitat av Zendium Vis innlegg
DDR - Dual Data Rate
En brikke jobber med en "Memory bus clock rate" som ganges med to i DDR SDRAM brikken for å få Rammens clockefrekvens.
Vis hele sitatet...
Ahh.. se der ja, da lærte man noe nytt idag og

Etter litt googling ser jeg det stemmer
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@Powlair: Som oftest når du øker frekvens på cpu, så øker frekvensen på minnet også, fordi dette har en ratio. Sjekk hvilken frekvens minnet kjører på når det er ustabilt(se i bios) Om dette er for høyt, så kan du enten endre manuelt, eller endre til en annen ratio.
Sist endret av Fleff; 5. desember 2012 kl. 16:32.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Fleff Vis innlegg
@Powlair: Som oftest når du øker frekvens på cpu, så øker frekvensen på minnet også, fordi dette har en ratio. Sjekk hvilken frekvens minnet kjører på når det er ustabilt(se i bios) Om dette er for høyt, så kan du enten endre manuelt, eller endre til en annen ratio.
Vis hele sitatet...
Om du overclocker CPU og Rammen førlger med i samme slengen har du endret på BCLK og om du ikke vet nøyaktig hva du gjør kan det gå galt.
Sitat av sweem Vis innlegg
Ingen andre med 3570k som kjører luft kjøler og som tilfeldigvis har testet prime95? Kunne gjerne likt og sett temp og volt, hva andre ligger på der
Vis hele sitatet...
Jeg har i5 3570k og ligger stabilt på 4.7GHz med 1.305V med en maks temperatur på 81° i Prime95 (satt den på midt på dagen og skrudde av når jeg kom hjem fra skolen neste dag, så 27,5 timer) og har nå kjørt Prime95 3-4timer med 4.8GHz på 1.35V (være sikker på stabiliteten, går antagelig på 1.335V el.) og har ikke gått over 84° ennå

Kjøleren er en Noctua NH-D14 og kabinettet er Define R4
Sist endret av Wyllia; 5. desember 2012 kl. 19:18.
Fin temp til den hastigheten Men selv kan jeg se langt etter lignende resultat, når jeg er såpass høyt opp i temp på så lav volt. Strålende fornøyd uansett. Men får se om tempen kommer seg neste gang jeg skal rengjøre cpu kjøleren.
Har tenkt å sette på noen flere vifter på kjøleren så blir det vel mulig å få den opp på 5GHz men må få tak i noe å feste med først

Etter 24 timer i Prime95 så tror jeg at den skal være ganske så stabil på 4.8GHz, men for sikkerhetsskyld så kjører jeg OCCT nå.
Sitat av Powlair Vis innlegg
Lite spørsmål, har en AMD Phenom II x4 980 Black Edition som har en standard clock på 3,7GHz og en Corsair H60 CPU-kjøler, og har flere gang prøvd å overclocke eller bare øke litt, men uansett om jeg bare øker til 3,8-3,9GHz så blir alt av spill og programmer ustabilt. Har helt gitt opp å prøve å øke det noe som helst.

Noen tips til hva det kan være jeg gjør galt?
Vis hele sitatet...
PSUen din takler det ikke.
Sitat av uaexed Vis innlegg
PSUen din takler det ikke.
Vis hele sitatet...
Hmm...

Specs:
HK: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
CPU: AMD Phenom II X4 980 Black Edition med Corsair H60 kjøling
GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan"
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
PSU: Corsair AX 750W PSU
Bruker OC Genie på MSI sitt hovudkort

CPU kjøler : Master Cooler hyper 212 plus

CPU: intel i7 2600k

http://bildr.no/thumb/1336351.jpeg
Sist endret av Mikkel1990; 6. desember 2012 kl. 18:44.
Holder på å tester igjen selv nå, stabil på 4,6 Ghz etter 23 timer prime95 Men på 4,7 så bluescreener den etter 30 sek med prime95.. atm tester jeg 4,65 Ghz, går helt fint, men vil ha den enda høyere.. Men volten er jo på 1.350, så kan sikkert øke den litt igjen?
Det går fint å ha volten over 1.350, bare pass på å være forsiktig over 1.400 siden da er det ikke lang vei til stekt prosessor uten noe skikkelig kjøling
Sist endret av Wyllia; 6. desember 2012 kl. 19:00.
Sitat av Mikkel1990 Vis innlegg
Bruker OC Genie på MSI sitt hovudkort

CPU kjøler : Master Cooler hyper 212 plus

CPU: intel i7 2600k

http://bildr.no/thumb/1336351.jpeg
Vis hele sitatet...
Hva blir tempen etter en halv time?
Sitat av Mikkel1990 Vis innlegg
Bruker OC Genie på MSI sitt hovudkort

CPU kjøler : Master Cooler hyper 212 plus

CPU: intel i7 2600k

http://bildr.no/thumb/1336351.jpeg
Vis hele sitatet...
Unngå OC Genie. Jeg har 4.5Ghz klokk på 2600k og holder meg under 1.3V i 95/100 tilfeller. Er nok ganske stor sjanse for at du kan komme opp i 4.7Ghz kun ved å bruke auto voltage funksjon.
Temperaturen er lik etter 1 minutt og 24 timer, så i det tilfellet du spør etter så blir det en makstemperatur på 75 grader
Hva bruker dere til å overclocke? Bruker dere BIOS eller bruker dere programmer som f.eks AMD Overdrive?
Sitat av Powlair Vis innlegg
Hva bruker dere til å overclocke? Bruker dere BIOS eller bruker dere programmer som f.eks AMD Overdrive?
Vis hele sitatet...
MSI har ClickBIOS II, som gjør at du kan få tilgang til BIOSen inne i OSet, det var det jeg brukte.
Jeg bruker BIOS'en på mitt kort, føler det er overskiklig og enkelt

EDIT: fikk den stabil på 4,7 ved og øke volten til 1.385, synes det er høyt, men den er stabil nå, skal kjøre prime95 hel til i morgen for å være sikker
Sist endret av Julenisse97; 6. desember 2012 kl. 20:44.
Bruker BIOS til å overclocke, windows programmer til oc er ikke noe god ide i det hele tatt.

og julenisse gratulerer med å få CPU'en på 4.7 er altig artig med litt overclocking

(korte posts nå pga jeg bruker mobilen)
Sist endret av Wyllia; 6. desember 2012 kl. 20:48.
Sitat av Wyllia Vis innlegg
Temperaturen er lik etter 1 minutt og 24 timer, så i det tilfellet du spør etter så blir det en makstemperatur på 75 grader
Vis hele sitatet...
Stemmer sikkert det du sier. Derfor jeg spurte var pga hos meg skiller det bortimot 10 grader, men dette med annen cpu, så er sikkert det som er årsaken
Temperatur har mange faktorer, kjøling, prosessor, innstillingene på prosessoren, kabinettet, hvordan det er ryddet i kabinettet, selve plasseringen av kabinettet i rommet og romtemperaturen