Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 21710
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Etter å ha lest mange "Hjelp jeg trenger driver til ditt og datt" tråder i det siste har jeg bestemt å lage en liten guide til å finne ut hvilken driver du trenger.

Selv om mange brukere sverger til Everest og lignende programmer er det en mye kjappere og enklere måte å gjøre dette på, uten å installere noen form for tredjeparts programvare.


For å gjøre dette trenger du :

- Normalt oppegående forståelse
- Tilgang på PC'en det gjelder (enten fysisk eller via remote desktop).
- Tilgang til internett



Steg 1.

Du vet at du mangler en driver, men du vet ikke hva den heter eller hvem som har laget driver til den.

Bla deg fram til enhetsbehandlingen for windows :

Start - Instillinger - Kontrollpanel - System - Maskinvare - Enhetsbehandling


Eller

Windowstast + Pause - Maskinvare - Enhetsbehandling

Her finner du den ukjente enheten

http://bilete.no/4569http://bilete.no/l/4569

Høreklikk på denne og velg egenskaper.
Herifra går du videre til detaljer og velger "Hardware ID" på nedtrekksmenyen

http://bilete.no/4571http://bilete.no/l/4571

Nå ser du hardware ID'en til enheten, dette feltet merker du (I dette tilfellet ACPI\SMCF010) og trykker CTRL+C (copy).

Ta så med deg denne informasjonen til din favorittnettleser og tast inn www.google.com.

Her limer du inn informasjonen du nettopp kopierte og velger søk.

Du vil så bli presentert en haug med treff på det store internettet, hvor minst 4 av 10 treff på førstesiden er relevant for den enheten du leter etter driver til.

Ofte vil dette være diskusjonsfora av noe slag, og her vil de en eller annen plass på siden ha kommet fra til hvordan driver som behøves eller hvilken enhet det faktisk er snakk om.


Happy driverhunting!
Sist endret av AtXbYeA; 23. april 2008 kl. 15:24.
Tusen takk! Du gjorde nettopp det som alle andre er for lat til, men sammtidig alle venter på at noen skal gjøre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva er neste?
ranvik's Avatar
for noobs så har driverguide.com program som finner driver for deg og :-) er gratis og se all info , men for at den skal hente driver auto koster det 10$ i året. et must for alle it folk.
Man kan også bruke f.eks System information for windows også kalt SIW, lastes ned herfra: http://www.gtopala.com/siw-download.html
▼ ... noen uker senere ... ▼
noen som vet hvordan jeg gjør dette med Vista? har en driver jeg ikke finner til laptopen..
Sitat av skogland
noen som vet hvordan jeg gjør dette med Vista? har en driver jeg ikke finner til laptopen..
Vis hele sitatet...
Stasjonær/laptop?
Hva mangler driver?
Har en acer aspire laptop, som jeg akkorat har formatert. Problemet er ikke at jeg ikke finner selve driveren , men den fungerer ikke. Kanskje hvis jeg finner dette greiene innpå pcn, så vil det funke. Verdt å prøve vertfall

fungerer ikke på webcam, sånn fingeravtrykker ting bl.a
Sist endret av skogland; 4. juni 2008 kl. 21:44.
Ja, men driver til hva?
webcam, fingeravtrykk

men går det ikke ann å gå på kontrollpanel å finne det greiene som AtXbYeA viste ovenfor? jeg fant ikke noe, men er helt ny med vista
Sitat av skogland
webcam, fingeravtrykk

men går det ikke ann å gå på kontrollpanel å finne det greiene som AtXbYeA viste ovenfor? jeg fant ikke noe, men er helt ny med vista
Vis hele sitatet...
Sikker på at du lasta ned riktig driver? Evt du kan jo sjekke her!
jepp , det var akkorat der jeg lasta ned.. aner ikke hva som er galt. Det står at det ble installert, men når jeg trykker på "Cam"-snarveien kommer det opp "No camera found".. å den fingeravtrykk greia kommer det ikke opp noe i det hele tatt..

OP: Noen som vet hvor jeg kan få tak i Arcade Deluxe til Acer, slik at jeg kan se blue-ray filmer ? eventuelt, en annen avspiller ? dette fant jeg ikke på acer sine nettsteder.

eller, hadde også en acer før, med XP. Der måtte jeg laste ned driverene i rett rekkefølge, eller så virket de ikke. Noen som vet om det er dette som er problemet, at jeg ikke har installert i rett rekkefølge?
Sist endret av skogland; 4. juni 2008 kl. 21:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
skogland, gå på kontrollpanel, ytelser og vedlikehold, system...da får du opp et vindu som heter systemegenskaper, så trykker du på den fine knappen som heter maskinvare, så Enhetsbehandling...da skal det stå en sånn fin rød X over f.ex webcam etc
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Chipset kanskje?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tusen takk!
jeg kan rimelig lite om datamaskiner når jeg ikke er i stand til å installere en driver en gang uten hjelp :P men igjenn tusen takk du jor livet mitt mye letter nå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg sir bare: RadarSync

Dette lille fiffige programmet trenger ingen betaling eller noe for å Identifisere maskinvare/Programvare - Finne drivere/oppdatering - laste ned og installere.

Finner drivere for deg, og finner oppdateringer til program du har på pcn som er out-of-date.



▼ ... over en måned senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hadde et litt interessant tilfelle når det gjelder drivere for litt siden. Jeg hadde et trådløst nettverkskort brandet belkin, som jeg skulle ha driver til. Jeg gikk inn på belkin og fant en driver der, men den aksepterte ikke windows. Etter en del prøving på forskjellige maskiner, tok jeg av dekselet på kortet, og fant en atheros chip. Jeg googlet den, og fant en fungerende driver på www.atheros.cz .
Konklusjonen av dette er at driverne man får fra oem ikke alltid er de beste, man må ofte ned på produsenten av chipen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kanke gå på google. Jeg mangler nettdriver.. Hva gjør jeg? =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Jeg kanke gå på google. Jeg mangler nettdriver.. Hva gjør jeg? =)
Vis hele sitatet...
Jeg er på internett, men jeg kan ikke gå på internett, how do I shoot web?
uhh. er på en annen pc nå som har nettdriver.
og ja, selvom jeg går på google og søker:

PCI\VEN_10DE&DEV_0057%SUBSYS_E0001458%REV_A3\3&2411E6FE&0&50

Så finner jeg ikke stort mer enn 0 treff Noen forslag?

Ser han har på Hardware Ids eller noe.

Hos meg står det:

Enhetsforekomst-ID
Maskinvare-IDer
Kompatible-Ider
Samsvarende enhets-ID
Tjeneste
Enumerator
Muligheter
Devnode-flagg
ConfigFlags
CSConfigFlags
Utløsningsrelasjoner
Fjerningsrelasjoner
bussrelasjoner
Øvre filter for enhet
Nedre filter for enhet
Øvre filter for klasse
Nedre filter for klasse
Installasjonsprogram for klasse
Klasse-medinstallasjonsprogrammer
Medinstallasjonsprogram for enhet
Fastvarevisjon
Gjeldende strømstatus
Strømfunksjoner
Strømtilstandtilordninger
Sist endret av ChrisMafak; 22. desember 2008 kl. 03:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Du har et Nvidia basert nettverkskort, i Nforce4 serien, gå til nvidia.com og last ned drivere til chipset'et du har.
mm så forklarer du det på norsk så skal jeg gjøre det, gi deg kp og takke deg

GA-K8NF9-SI

Er hvertfall det jeg hørte at jeg trengte å vite.
Har prøvd google. Finner Audio, Sata-Raid, og Chipset drivere men ingenting om noe nettverk nei.

Noen forslag her?
Sist endret av ChrisMafak; 22. desember 2008 kl. 04:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Chipsetdrivere vil gi deg nett hvis det er et integrert nettverkskort.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.
Jeg er ganske dårlig med pc, og jeg har akkurat reformatert, og har mistet MSI driverplaten.
Jeg fant hovedkortdriver på nett, men finner IKKE nettverksdrivern.

Hovedkort; MSI ms-7236 ver: 1.A

Prosessor ; Intel Pentium D CPU 2.80GHz

Skjermkort; NVIDIA GeForce 7600 GS


noe random som står under systemenheter;

Intel(R) 82801 PCI Bridge - 244E
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller - 27DA
Intel(R) 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Controller - 27B8
Intel(R) 82802 fastvarehubenhet
Intel(R) 945G/GZ/GC/P/PL PCI Express Root Port - 2771
Intel(R) 945G/GZ/GC/P/PL Processor to I/O Controller - 2770

Noen som kan hjelpe meg ?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Tomazz222 Vis innlegg
Hei.
Jeg er ganske dårlig med pc, og jeg har akkurat reformatert, og har mistet MSI driverplaten.
Jeg fant hovedkortdriver på nett, men finner IKKE nettverksdrivern.

Hovedkort; MSI ms-7236 ver: 1.A

Prosessor ; Intel Pentium D CPU 2.80GHz

Skjermkort; NVIDIA GeForce 7600 GS


noe random som står under systemenheter;

Intel(R) 82801 PCI Bridge - 244E
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller - 27DA
Intel(R) 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Controller - 27B8
Intel(R) 82802 fastvarehubenhet
Intel(R) 945G/GZ/GC/P/PL PCI Express Root Port - 2771
Intel(R) 945G/GZ/GC/P/PL Processor to I/O Controller - 2770

Noen som kan hjelpe meg ?
Vis hele sitatet...
http://www.google.com/search?client=...utf-8&oe=utf-8

Finn en du liker
Sitat av afen Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Tytytyty =)
Sitat av brut3f0rc3 Vis innlegg
Jeg sir bare: RadarSync

Dette lille fiffige programmet trenger ingen betaling eller noe for å Identifisere maskinvare/Programvare - Finne drivere/oppdatering - laste ned og installere.

Finner drivere for deg, og finner oppdateringer til program du har på pcn som er out-of-date.



Vis hele sitatet...
Ah Tusen takk! Har plagdes med trådløstkortet til laptoppen i månedsvis nå. Og hadde nesten gitt opp og kjøpt ny usb-kort. Men det programmet fant, og installerte driverne på null komma nix! SUPER! KP!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
hmm... har en acer aspire 2930z hadde vista, ble reformatert til XP, har alle driverne, unntatt det trådløse nettverks kortet. har funnet masse drivere, men ingen sim funker. hva bør jeg gjøre da mon tro? ringte acer, og fikk faktisk beskjed om att denne driveren ikke eksisterte. hva faen? hvorfor alle drivene, men ikke den?? :S
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av El_idioto Vis innlegg
hmm... har en acer aspire 2930z hadde vista, ble reformatert til XP, har alle driverne, unntatt det trådløse nettverks kortet. har funnet masse drivere, men ingen sim funker. hva bør jeg gjøre da mon tro? ringte acer, og fikk faktisk beskjed om att denne driveren ikke eksisterte. hva faen? hvorfor alle drivene, men ikke den?? :S
Vis hele sitatet...
Legg ut relevant info her da, så kanskje vi finner den for deg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Acer pleier å bruke atheroskort, noe som er lett å finne drivere til på http://www.atheros.cz
Det er kun mulig å laste ned derfra med IE hvis du ikke går inn i kildekoden og finner linken selv.
Har du prøvd metoden i førstepost?
Forutsatt at det er Atheros kort i den så tror jeg denne er det du trenger :
http://www.filestube.com/9250a7f0236...a/details.html
(fil lastes ned på eget ansvar, har ikke testet for virus eller lignende ;-)

Her er samtlige Vista drivere, om det ikke er Atheros kortet vil det følgelig være et av de andre.
ftp://ftp.work.acer-euro.com/noteboo.../vista/Driver/

Skulle det være Broadcom så skulle denne være det du trenger :
http://download.cnet.com/Broadcom-43..._4-200920.html

Lykke til ;-)
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
tusen takk skal se på det når jeg kommertilbake til min egen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
står å stuker med dette skjermkortet: ATI Radeon x300/x550/x1050 Series

Det jeg sliter med er faktisk å få en driver som funker. finner liksom ikke riktig. vet ikke helt hva som er problemet... har hittil fått meg masse rare oppløsninger og farger osv :P

glem det, fikk fikset det. skjermkortet som var ødelagt
Sist endret av CHillZoNE; 3. april 2009 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
vurdere og bruke drivergenius der søker han opp alle driverne du trenger på PC
Jeg har ett spørsmål, om man får opp mange alternativ, hvilken av de skal man velge da?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg har ett spørsmål, om man får opp mange alternativ, hvilken av de skal man velge da?
Vis hele sitatet...
Bruk logisk tankegang, vet du at det er et lydkort du leter etter drivere til ser du kun etter lydkort.

Men hvis du får opp veldig mange forskjellige alternativer har du kopierte for lite\for mye av informasjonen du skulle hente ut.

Ofte kan man dog få opp mange alternativer på low-end hardware hvor flere produsenter bruker samme chip til f.eks lydkort.
Mao: Realtek, ASUS, Abit, HP, Dell etc.
Da er trikset å vite hva _du_ har.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bruk logisk tankegang, vet du at det er et lydkort du leter etter drivere til ser du kun etter lydkort.

Men hvis du får opp veldig mange forskjellige alternativer har du kopierte for lite\for mye av informasjonen du skulle hente ut.

Ofte kan man dog få opp mange alternativer på low-end hardware hvor flere produsenter bruker samme chip til f.eks lydkort.
Mao: Realtek, ASUS, Abit, HP, Dell etc.
Da er trikset å vite hva _du_ har.
Vis hele sitatet...
Forklarte kanskje litt dårlig der AtXbYeA, jeg mener under Hardware id.
Okei, jeg sitter i samma knipe som han over. Finner ikke riktig download på Nvidia's side.
Chipset, ellerhvanådetheter. Er uten nett på pcn oppe.
Jeg fikk lasta ned SiW med denna pcn, og her er det jeg fant om hovedkortet.
Property Value
Manufacturer MSI
Model MS-7250
Version 1.0

North Bridge NVIDIA nForce 570 SLI Revision A2
South Bridge NVIDIA nForce 570 SLI Revision A2

CPU AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+
Cpu Socket Socket AM2 (940)

System Slots 1 PCI, 1 AGP

Memory Summary
Maximum Capacity 8192 MBytes
Maximum Memory Module Size 1024 MBytes
Memory Slots 4
Error Correction None.
Takker for hjelp^^
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Har du prøvd å besøke MSI sine sider og laste ned drivere da ?

Du ser jo både modellnummer og chipset der.
Fant ut av problemet. Reformat da Fant drivern på Msi sin side^^
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, sliter voldsomt med en driver til et hovedkort. Kortet er laget av ABIT men ingen hjelp på ABIT.com. De har bare en sånn automatisk driverfinner. Den hjelper lite når man må koble til nettet for at den skal virke. Problemet er å finne chipset drivere.

Jeg finner ikke noen hardware-id under enhetsbehandlingen heller. Kortet som er aktuelt er et ABIT-IS7 med integrert lan.

Edit: Systemet er XP.
Sist endret av murloc; 18. juli 2009 kl. 16:27.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Abit IS7 er intelbasert, drivere for chipset finner du på intel.com, driver inf update utility.
Integrert nettverkskort er realtek hvis jeg ikke husker feil, 100mbit-kort, sjekk www.realtek.com.tw for denne.
Takker, skal sjekke det ut.. Har lett i snart 3 timer og finner forsåvidt mange drivere, men ingen som funker. Mener å huske det var noe 3Com greier som fulgte med, mulig at de står for lan delen? Kortet er tross alt snart 7 år gammelt..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Post hardwareID'en til nettverkskortet her iallefall, så finner vi det nok ut.
Finner ikke noe HardwareId på enhetsbehandlingen i XP. Kortet står bare som en ukjent enhet, samme gjelder ethernetkontrolleren. Kortet er altså "helt ukjent", det er ikke en eneste driver på den maskinen enda.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Selv om kortene er både gule, blå, rosa, negroide så har de enda en hardwareID, selv før du installerer driver.

og den finner du ved å følge stegene jeg har beskrevet over.
Fulgte guiden din til punkt og prikke, men sto lite der det skulle stå hardware id. Kan det ha noe med SP1 og gjøre? Det var ikke einstaler .net framework 2.0 engang på den. But i digress.

Jeg fant faktisk ut av det. Det var den 3Com jæveln. Da poppa den rett på nett. Men takker iallefall for tiden din
Sist endret av murloc; 18. juli 2009 kl. 19:56.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Hei, har en lacie eksterm disk 500 gb, denne vi ikke fungere på laptop med vista, funker fjell på den stasjonere med XP... noen som kan hjelpe meg??
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Eksterne HDD'er bruker ikke drivere per say, mass storage-driveren til windows holder i massevis.

Sjekk diskbehandling og se om du har en bokstavkonflikt.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
nå følte jeg meg nOOb, men hvordan gjør jeg det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Høyreklikk på min datamaskin, velg behandle, velg diskbehandling.