Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 4384
Det letteste tror jeg blir å lage et nettverk, side på internett elns. Tror ikke vi tjener noe på å lage en samlet bedrift. Blir litt vanskelig å ha kontrol over en bedrift i 3 bedrifter i troms og 2bedrifter i trondheim hvis "hovedkontoret" skal ligge i Oslo. Under opsptartsfasen tror jeg vi skal satse på et nettverk.
Opprinnelig postet av EXzlator
Mener du at vi skal ha et felles navn på bedriften? Men med flere lokaler over hele landet? Eller opprette et salgs nettverk så vi kan ringe hverandre å dele erfaringer osv.

Hvem skal bli leder for dette? Det må nesten være en person over 18år. Det må også være noen som har god kontroll på økonomi.
Vis hele sitatet...
Konseptet er som følger: Det den bedriften som diskuterers her skal KUN gjøre følgende: Skaffe kunder til medlemmer og rangere medlemmene. Det skal også være behjelpelig med Softwarelisenser event hardware.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Ja, vi må få pleise på slik bedrift ting at vi slipper moms. Vet det hørtes evig nOOb ut, men men
det koster 200,- i avgift for å regge et firma i brs.registeret...

Jeg kunne godt tenkt meg å være med på dette, har en del erfaring med hardware, og går IKT nå....
RoMer's Avatar
Trådstarter
Så hva blir neste steg? Nå som brainstormingen er litt igang må vi begynne å gå litt dypere. Hvor mye skal nettverket bety? Bare litt hjelp og momsfradrag osv eller en bedrift?
dette hørtes jo spennende ut jo, kan jo bli en schlager dette
keep up the storming
Opprinnelig postet av ztaale
og koster det ikke en hel del å etablere firma? egenkapital og slikt ?
Vis hele sitatet...
må jo skaffe en del sponsorer osv da før du starter....

men er med jeg asse..gjør ikke annent en og chillen forann pcen alikavell jeg :
Opprinnelig postet av RoMer
Så hva blir neste steg? Nå som brainstormingen er litt igang må vi begynne å gå litt dypere. Hvor mye skal nettverket bety? Bare litt hjelp og momsfradrag osv eller en bedrift?
Vis hele sitatet...
Neste steg må jo bli no sånt som å få utropt en sjefs nerd som kan ta på seg ansvaret med etableringen og ta kontakt med folk han tror/mener kan bidra noe til ett slikt prosjekt ..

og en som kan administrere dette fra bunnen av ...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Magisk: Man "slipper" ikke moms. Man må betale hele prisen med moms og full pakke, men man kan trekke fra mvautgifter mot mvasinntekter for å beregne hvor mye bedriften skylder når Skatteetaten skal ha sine årlige papirer.

Loeve: Det er gratis å registrere enkeltmannsforetak. AND eller DA synes jeg å huske koster 2500 kroner.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Men hvis jeg kjøper deler til meg selv sparer jeg 24% right?
Opprinnelig postet av RoMer
Men hvis jeg kjøper deler til meg selv sparer jeg 24% right?
Vis hele sitatet...
ja, men hvis du da selger dette videre, så vil du måtte betale moms
RoMer's Avatar
Trådstarter
ja, men jeg sparer 24% på det jeg bruker selv.
RoMer: ja det ser ut til at du sparer penger selv...
tenkt på noen som kan starte som leder da?

det er vel mulig å tape penger på dette og, eller?
Og vips virker det som hele ide'n kom til for å få 24% avslag på hardware...
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Akkurat det som jeg nevnte i en post litt tidligere. 24% avslaget frister vist nok litt for mye til at dette kan bli noe av.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Nei det var ikke det som var ideen. Det er bare en bonus.
kan jo søke støtte og midler til ett firma ja, dette kan jo og gå under ungdomstiltak muligens... sett inn annonse i avisen rundt om i norge så ser vi hvor stor etterspørsel det er.
det vil jo bestandig være noen som vil prøve å utnytte et system, men med noen forholdsvis enkle regler, så skal man kunne komme de til livs. Les det jeg sa om kundeskjemaer tidligere. Dette skal selvfølgelig være på PAPIR, ikke elektronisk. Slik kan man fort luke ut de som faktisk er der for å snyte. Anyhow, om det er så kritisk å skippe momsen, kan man jo bare lage et eget firma som er i den bransjen, og søke om å få bruke norek.

Dessuten, når ble det nevnt at "hovedfirmaet" skulle stå for noe som helst innen innkjøp?
ok ide. MEN et firma som har ansatte rundt omrking går ikke som tidligere påpekt. no offence men det går ikke ant å stole på alle..
et nettverk som man er medlem av som en slags fagforening kunne gått. solgte et merke navn feks..
men hvordan skal man kvalitets sikre arbeidet ?
tenk på det. dere reklamerer for et merke(nettverket) så kommer en liten fjott å gjør en dårlig jobb og merke navnet blir da trukket ned i sølen.
ellers så må det noen stå på sjeler med guts til for å starte dette. en pers går ikke. det må flere helst myndige personer til.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Vi jobber individuelt, men har felles "markedsføring" med respons fra kunder ol. Dere får se hva som er best. Dere har bedre erfaring enn meg
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Dere misforstår. Man slipper IKKE å betale moms. Før var det noe som het investeringsavgift som fikset bedrifter 8% istedenfor 24%. Denne forsvant, og nå er det kun mvafradrag som gjelder.

La oss si at dere selger tjenester for 10 000 eks mva. Da har dere også i tillegg fakturert 2 400 kroner som er mva. Disse skylder dere staten. I mellomtiden har dere også kjøpt tjenester/varer for 5 000 eks mva. Siden dere uansett må betale mva på varekjøp har dere betalt 7 200 for varene deres. 1 200 kroner i utgående mva.

Altså: Bedriften skylder staten den summen som gjenstår når man trekker utgående mva fra inngående mva.

2 400 - 1 200 = 1 200. 1 200 kroner som bedriften skylder staten.

Skjønner dere tegninga? Man "sparer" ikke 24% sånn helt uten videre. Mva må betales uansett, og man sparer ikke 24% før man har brukt nøyaktig like mye penger på utgående mvapliktige utgifter som på mvapliktige inntekter. Med andre ord sparer man bare 24% om man går i null eller i tap i deres situasjon.
Bedrifter får bare et års garanti, det er egne regler for kjøp som privat og kjøp som bedrift.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Men hvis jeg kjøper noe til meg selv gjennom en bedrift så har jeg spart 24% right?
LES hva Gusto har skrevet, da!
RoMer's Avatar
Trådstarter
Så hvem er med på en videreutvikling av ideen? Eller ombestemte dere dere?
Jeg er med på å fortsette med dette. Tror dette kan bli bra hvis vi får det til.
som sagt føe, count me in..
RoMer's Avatar
Trådstarter
Greit alle som vil være med; pm meg med info (alder, sted, skillz osv.) så får jeg fordele litt i starten. Gir ansvaret til noen andre så raskt jeg finner noen....
Ehm, jeg vilt helst vite om det er du RoMer som i det hele og store vil ta ansvaret for ett slikt prosjekt i starten før jeg sender ut noe som helst av info osv ..
RoMer's Avatar
Trådstarter
Jeg tenkte jeg kunne fordele oppgaver, men hvis noen andre vil gjøre det så er det greit. Tenkte bare at noen må fordele arbeidsoppgaver. ztaale: vil du?
hav mener du med å fordele arbeidsoppgaver ?

jeg vil ikke ha noe som helst med noen form for "ledelse" å gjøre med dette prosjektet, det har jeg hverken skills eller tid til..
Tror det bare er dumt å sette i gang noe i det hele tatt foreløpig. Litt småpjatting på et forum er greit nok, men det er ingenting som verken er standardisert eller formalisert.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Ja, men en person må finne en til å lede. Så en må "lede" midlertidlig. Er det noen her som vil være en slags leder? I starten vil nettverket være ganske løst og medlemmene ganske frie. Etterhvært kan vi ha retningslinjer og gjøre det strengere.

edit:
Meitemark: Step by step. Må jo komme videre, men vi har ikke hastverk
Opprinnelig postet av meitemark
Tror det bare er dumt å sette i gang noe i det hele tatt foreløpig. Litt småpjatting på et forum er greit nok, men det er ingenting som verken er standardisert eller formalisert.
Vis hele sitatet...
enig med du, det må være standarder som alle må følle slavisk helst fra starten av ikke noen form for mulighet for å gjøre noe på sin egen spesielle måte..
RoMer's Avatar
Trådstarter
JA; MEN neste steg er jo da å lage den standarden.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
I såfall synes jeg at dere bør ta den diskusjonen et annet sted en nFF. Jeg synes dere bør opprette en privat wiki og invitere alle som er interessert. Det har jeg nyttet godt av i lignende brainstorminger.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Ja. Skal fikse det. Kan slenge opp en bb når jeg kommer hjem. Da vil jeg oppdatere info om nytt forum her og resten tas på det gamle forumet. Eller er det noen andre som kan fikse et fint forum raskere?
start en ny irc kanal: f.eks romerbuild @ efnet (hvis det ikke var det gusto mente da:P )
RoMer's Avatar
Trådstarter
polmen: ur job!
Jeg har lest igjennom postene her nå. Å jeg vill si at dere har et bra konsept i tankene. Jeg har selv drevet med data i 22 år og jobbet innen nettop det dere snakker om i 15 år nå. Men dette er ikke en jobb som krever bare av deg/dere på kveldstid. Dette er en 24/7 jobb.. Å tro meg.. Skole osv passer dårlig inn i en jobb som dette. Det som jeg synes er viktig, er alround kunskaper innen data problematikk. Om dere retter dere mot bedrifter så er det mye innen denne alround en. Deriblant servere og nettverk. for ikke snakke om sikkerhet og backup. Hvor mange av dere som sitter her å vil inn i dette er faktisk kyndige til dette. Spørr deg selv.. hva er en routing table å hvordan setter jeg opp en. Hva er forskjellen på klasse a, b eller c adresser. Å hvorfor i alle dager kjører bedriften på wins resolutions i nettet. Er det et star eller token nettverk dette her. hmm DNS en vill ikke her heller. Hvordan fikser jeg dette. Å dette er bare noe av det enkleste som sikkert en del av dere kan. Fleste bedrifter kjører også på "egne" "Rare" løsninger innen SW.

Opp mot hjemmebrukere er det enklere. Der er det som hos deg selv. Som regel en maskin eller to i et nettverk ut mot internet. Å som nevnt i en av postene tidligere, så dreier det seg stort sett om en rar toolbar eller virusproblematikk. Eller at den ene datamaskinen i nettverket ikke ser den andre.. Med andre ord svært enkle løsninger. Noen har VPN løsninger mot bedrift også.

Om dere vill inn i bedrifter må dere stille med kunskaper. For da fleste bedrifter allerede har IT-kompetanse avtaler fra før av. så må dere stille med noe bedre/billigere en det dem har fra før av. Å dette krever ansvar. Fucker u opp en server på en bedrift. Så kan jeg GARANTERE at det blir bråk.

Dere kan også basere der på å leie ut kompetanse til allerede eksisterende IT-bedrifter som trenger hjelp under større prosjekter.

Jeg har daglig drifting av server baserte nettverk i bedrifter rundt om og driver support mot hjemmebrukere. Å har holdt på med dette i som sagt 15 år nå. Å som et tips til dere. Navnet dere skaper på dere selv rundt hos kundene er alfa omega. Overrasker du 1 kunde med kompetanse på høyt nivå. Så har du alle nabone hans og 10% av arbeidskolegene også på lista deres.

Et godt eksempel på dette kan være han ene duden som ringte å lurte på om jeg kunne hjelpe han mandags morgen. Han hadde sittet hele helgen å prøvd å få til, men ikke klart. så mandags morgen mødte jeg opp 07:00 og var ferdig 07:03 med jobben. Kunden var paff å kunne nesten ikke tro sine øyne. Her hadde han sittet fredag, lørdag OG søndag å ikke fått det till. Så kommer jeg å setter meg ikke ned i stolen engang. å det er fiks.. Historien endte med at jeg satte opp det nye nettverket hans på regnskaps kontoret han hadde. Alt fra tegning av nettet på papir til instalasjon i bedriften. Å sef fast support på den bedriften med ansvar for drift av server + + +. Fornøyde kunder er alfa omega.

Så folk med kompetanse er viktig. Det er ikke vanskelig å fikse en feil. Problemet ligger som regel i å finne feilen :-P

Så med andre ord. Konseptet deres er bra, men dere ser ut til å trenge en som kan sette dere litt på plass (noen av dere). For å kunne utnytte seg av billigere HW til dere selv i mer en bare en kort periode. Så bør dere sortere folket FØR dere starter noe som helst under navnet dere velger på nettverket. Et svært godt tips kan være å snakke med en regnskapsfører. Dem sitter som regel inne med MYE informasjon om det rent praktiske rundt bedriften. Å så møtes dere som virkelig er intereserte å snakker face to face.

Ønsker dere "good luck" å håper jeg ser noe til dere som konkurenter i fremtiden. :-D
RoMer's Avatar
Trådstarter
Vi kan jo ha noen som er proffe og jobber fullt og noen som bare er med litt på fritiden. Alle kan ikke like mye og har ikke like mye tid.
det høres veldig interessant ut!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av polmen
start en ny irc kanal: f.eks romerbuild @ efnet (hvis det ikke var det gusto mente da:P )
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sa wiki.

http://phpwiki.sourceforge.net/phpwiki/

Det er en enkel måte å få et strukturert innhold over alle deres tanker.
RoMer:irc kanalen er starta...
romerbuild@efnet
nuff said