Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 6456
Lurer på om noen kan gi meg noen ideer til hvordan jeg kan strukturere et sett med data jeg har. Det er snakk om en excel fil som omhandler fraktpriser.


Eks.:

Kode

Fom	KG	1	20	30	40	60	80
Tom	KG	19	29	39	59	79	99
7950	ABELVÆR	352	352	403	519	653	775
7318	AGDENES	352	352	357	457	575	681
7319	AGDENES	352	352	357	457	575	681

En sending på 52 kilo til Agdenes vil således koste 457 kroner.

Ettersom det er mange postnummer og kommuner, må jeg derfor velge riktig vekt, og så scrolle nedover til jeg finner riktig postnummer. Dette syns jeg er tidkrevende og upraktisk, og tenker at det må finnes en smartere måte å gjøre det på.

Noen som har noen innspill?
Skal du gjøre oppslag manuelt? I så fall ville jeg bare konvertert dataene til en "Excel-tabell" (husker ikke nøyaktig hva det kalles). Da kan du søke i dataene dine direkte i regnearket vha. av et filter i kolonnen.

Skal du gjøre oppslag automatisk er det nok lurere med en database ja. Jeg fikk opp en del resultater når jeg søkte på "Excel to database". Har du forsøkt noen av de fremgangsmåtene? Ellers kan det gjøres ganske så trivielt med et script vil jeg tro. Har ikke tid selv akkurat nå dessverre.
Med litt formler kan dette løses rett i excel om det er et alternativ
Lag tre ruter, en for postnummer og en for vekt, og en siste for følgende formel

Kode

=LOOKUP(B16;C1:H1;INDIRECT("C"&MATCH(A16;A3:A5;0)+2):INDIRECT("H"&MATCH(A16;A3:A5;0)+2))
(Excel på norsk? LOOKUP = SLÅ.OPP - MATCH = SAMMENLIGNE - INDIRECT = INDIREKTE)


Forklaring:
B16 - Ruten hvor vekt en søker etter er
C1:H1 - Range hvor Fom vektverdier er lokalisert
"C" - Rad hvor priser starter
A16 - Rute hvor postnummer er søker etter er
A3:A5 - Range med postnummer
+2 - Avstand fra toppen hvor range med postnummer starter
"I" - Rad hvor priser stopper

Testing
Lim inn eksempelet ditt fra A1
Skriv postnummer (7318) på A16
Skriv vekt (88) på B16
Lim inn formelen på C16


Kilder: Match Lookup Indirect

En annen mulighet er å formatere som tabell, da vil en få en liten dropdown på alle rader hvor en kan legge inn filter på tabell, og kun vise kolonner som inneholder valgt filter (les postnummer).

Formatere som tabell

Søke i tabell, les fra midt på siden; Filter data in a table
Sist endret av Lanjelin; 25. juni 2020 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Med litt formler kan dette løses rett i excel om det er et alternativ
Lag tre ruter, en for postnummer og en for vekt, og en siste for følgende formel

Kode

=LOOKUP(B16;C1:H1;INDIRECT("C"&MATCH(A16;A3:A5;0)+2):INDIRECT("H"&MATCH(A16;A3:A5;0)+2))
(Excel på norsk? LOOKUP = SLÅ.OPP - MATCH = SAMMENLIGNE - INDIRECT = INDIREKTE)


Forklaring:
B16 - Ruten hvor vekt en søker etter er
C1:H1 - Range hvor Fom vektverdier er lokalisert
"C" - Rad hvor priser starter
A16 - Rute hvor postnummer er søker etter er
A3:A5 - Range med postnummer
+2 - Avstand fra toppen hvor range med postnummer starter
"I" - Rad hvor priser stopper

Testing
Lim inn eksempelet ditt fra A1
Skriv postnummer (7318) på A16
Skriv vekt (88) på B16
Lim inn formelen på C16


Kilder: Match Lookup Indirect

En annen mulighet er å formatere som tabell, da vil en få en liten dropdown på alle rader hvor en kan legge inn filter på tabell, og kun vise kolonner som inneholder valgt filter (les postnummer).

Formatere som tabell

Søke i tabell, les fra midt på siden; Filter data in a table
Vis hele sitatet...
Tusen takk for godt forklart svar! Jeg skal prøve dette.