Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2446
Gjorde noe utrolig dumt for nesten et år tilbake, som gjorde at jeg skadet kneet. Var innom en lege, som sa at det var en bløtdelsskade, og ihvertfall ikke en meniskskade eller lignenede. Nå, lang tid etter er jeg fortsatt nummen enkelte steder, det kjennes ut som en sene er delvis løs, og det lager fortsatt kneppelyder når jeg roterer kneet. Skal til legen i morgen. Vet ikke helt åssen prosedyrene er, men kan jeg kreve å få en MRI? Vil gjerne finne ut hva som egentlig er galt.
Da må du nok belage på å betale et par tusenlapper, det måtte jeg for å sjekke knærne mine i forbindelse med jumpers knee
Si det som det er til legen, og er han enig så får du henvisning til MRI, men husk dette tar ofte lang tid å få time når man skal vente på det offentlig med egenandelen. Fort 6-12 mnd ventetid. Husker selv for noen år siden, ringte å sa jeg kunne komme på kort varsel ved avbestilling osv, men ikke mulig enn hva jeg prøvde på for timen for scan. Til slutt sa jeg til de at jeg betaler alt selv. Da fikk jeg time dagen etter og 4300 kr fattigere. Så du for vurrdere selv
Det er vel bare å gå på et røntgen-institutt og bestille time, tror jeg. Men, du må jo da betale selv og dét kan jo bli dyrt. Hvis legen ikke vil henvise deg, kan du be om å få en henvisning du betaler selv.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Gjorde noe utrolig dumt for nesten et år tilbake, som gjorde at jeg skadet kneet. Var innom en lege, som sa at det var en bløtdelsskade, og ihvertfall ikke en meniskskade eller lignenede. Nå, lang tid etter er jeg fortsatt nummen enkelte steder, det kjennes ut som en sene er delvis løs, og det lager fortsatt kneppelyder når jeg roterer kneet. Skal til legen i morgen. Vet ikke helt åssen prosedyrene er, men kan jeg kreve å få en MRI? Vil gjerne finne ut hva som egentlig er galt.
Vis hele sitatet...
Du kan helt klart få ordnet deg et bilde om du ønsker det. Hvor fastlegen henviser deg avhenger litt av om du har fastlege på privat klinikk eller offentlig, og generelt hvor du holder til i landet. Et MR bilde på unilabs feks tror jeg koster mellom 3-4000 kr. Mens på et offentlig sykehus er det bare egenandel. Veldig lang ventetid offentlig, om du idet hele tatt får time der. Igjen så avhenger det litt av hvor i landet du holder til.
Bare å gå til fastlege å si det du skriver her samt å smøre på godt hvordan dette bekymrer deg. Lettere og mer behagelig for fastlegen å få det diagnotesert enn ha din selvdiagnostisering på døra.
Hvis kneet knepper litt innimellom og litt numment, men ikke til større hinder for bevegelse og fysisk aktivitet så kan en undre på hva konsekvensen av å få ut ført en MR-undersøkelse er. Med så beskjedne plager det neppe indikasjon for artroskopi, det er unødvendig bruk av ressurser og du lager kø for de som har god indikasjon for MR-undersøkelse.
Her var det mye ymse svar.

Det er kun leger som kan rekvirere/henvise til røntgen, ct og mr i Norge. Dette er etter statens strålevern sine retningslinjer.

Det at det er lang ventetid ved mindre sykehus er nok riktig, men det er fritt behandlingsvalg her i norge. Legen kan fint henvise deg til en privat klinikk uten at du må betale mer for det.
Trådstarter
Fikk sett på det nå. Kneet er ikke alvorlig skadet. Alle ledd og bånd er intakte. Legen mente jeg hadde skadet en sene og muskel, og at det ikke hadde noe for seg med MRI. Da bør ikke jeg kaste bort penger på det heller. Kneppelyden må leves med om den ikke blir borte. Ja, ja. Alt man gjør mot seg selv.
Topp!

Sliter selv med ett kne og har fått påvist Long runner kne, har arrvev etter en skade på leddbånd. I tillegg til å sjekke ut hode pga smerter.

Har aldri vente mer enn en uke på mr, CT eller rtg, alt henvist fra lege , utenfor de store byene så er de ofte raske og du får det du skal ha.

Grunnen til at noen leger er tilbakeholdne er at de bekymrer seg for strålingen du blir utsatt for. Er stor uenighet rundt dette.