Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4046
Om dette er feil underforum så flytt tråden til riktig sted please.

Nylig flyttet inn i en kjellerleilighet i en eldre bolig fra 40 tallet og er plaget en del med støy. Vurderer derfor tiltak for å dempe dette så godt som mulig.
Heldigvis er det familie som bor ovenfor men det er fortsatt plagsomt.

Når jeg sier støy så mener jeg følgende:
Hører samtalene til de over klart og tydelig, de hører forsåvidt også meg, noe som fort blir litt kjipt om jeg har dama på besøk.
Barneskrik, lek og gråting, de har 2 unger i alder snart 1år & 2år.
Gåing over gulv høres mer ut som tramping og hopping.
Spiller de musikk hører jeg nesten ikke meg selv tenke.
Eneste tiden på døgnet jeg egentlig har fred og ro er mellom 23.00 og 06.00.

Har sett en del på forskjellige løsninger, men aner ikke hva som vil fungere best og som ikke koster alt for mye.
Lydplater, fibergips, dempingsmatte, Glava, lydbøyler og en haug med andre ting men blir ikke noe klokere på det.
Regner med at jeg kanskje må isolere vegger også?
Det er trepanel både i tak og på vegg, sånn for å ha nevnt det.

Er det noen som kanskje har litt erfaring med å lydisolere her?


Beklager skriveleif, laptopen sin spellcheck er ute å kjøre.
For å bli kvitt både trinnlyd og luftlyde må du både legge lydplater, eller de over må legge lydplater i gulvet deres, det vil gjøre takhøyden ca 2.5cm lavere, og dører må følgelig justeres. Luftlyden blir du kvitt med Glava/rockwoll i etasjeskillet, rundt 20cm tykkelse helst for å bli kvitt lavfrekvens lyder, eller annet isoleringsmateriale.

Det er en meget dyr prosess.
Sist endret av Hans Høyhet; 25. januar 2020 kl. 22:45.
Ikke gjør som meg og kast bort tusenvis av kroner på noe som ga nada effekt.

Jeg forsøkte dette prosjektet en gang i tiden og fulgte diverse guider jeg fant rundt om. Omtrent det samme som nevnt over.

Merket _ingen_ forskjell i ettertid.

Lydisolering er et fag som krever ekstrem nøyaktighet og tetthet. Den sprer seg ikke bare gjennom taket, men via veggene også. Lyden danser igjennom det den får tak i.

Det kan være du får til en bra løsning, men det vil koste en del og bør helst gjøres både ovenfra så vel som i din leilighet
Skjønner.. Synd verken huseier eller utleiemegleren opplyste om at det skulle være så lytt i leiligheten her, hadde de gjort det så ville jeg nok funnet ett annet sted å bo..

Hører jo selv mobilene dems når de står på vibrering igjennom taket i stua her..
Har ikke all verdens penger å rutte med i måneden heller så blir nok for dyrt for meg å få fikset det da.. Ser det fort kan komme på 50k +++
Du må nok bare lære deg å takle lydene, gå med ørepropper/headsets eller finne deg en annen plass å bo. Som leietaker er det ren galskap å starte med lydisolering eller tiltak for å dempe lyd. Det er jo ikke din bolig, og selv om du får tillatelse så koster det deg sykt mye penger pluss at det blir jo en fast installasjon og det er det jo egentlig huseier som tjener penger på når du flytter og neste leietaker kanskje betaler mer siden det ikke lengre er like lytt.
En skal ikke akseptere slikt som du beskriver støyen i leiligheten..

Kanskje denne lenken kan være til hjelp?

https://www.ung.no/oss/bolig/159853.html
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
En skal ikke akseptere slikt som du beskriver støyen i leiligheten..

Kanskje denne lenken kan være til hjelp?

https://www.ung.no/oss/bolig/159853.html
Vis hele sitatet...
Nesten noe sånt jeg håpet på! Tusen takk
Blir nok til å prøve å få redusert husleien litt da, hjelper sikkert litt at rørlegger er ubrukelig og bare utsetter å fikse rørene her også.. Får ikke brukt hverken dusj eller vask på bad/kjøkken uten at det blir oversvømmelse fra sluket på badet.