Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 16210
You are pointless :)
Narkotikamisbruk generelt og hasj- og marihuanamisbruk spesielt er mer arvelig enn man tidligere har trodd, viser en fersk studie fra Folkehelseinstituttet.
Vis hele sitatet...
. Sitat fra en artikkel i VG. Noen som tror dette stemmer? Noen meninger?

246 personer døde av narkotikamisbruk i 2012, men to av dødsfallene skyldtes nettopp bruk av cannabis. Det var første gang siden 2004 at cannabis ble registrert som en dødsårsak i Norge, skriver avisen.
Vis hele sitatet...
246 personer døde av narkotikamisbruk i 2012, men to av dødsfallene skyldtes nettopp bruk av cannabis. Er ikke cannabis harmløst? Er vell ikke selve cannabisen som har drept disse menneskene, men handlingene som ble utført under rusen?
Sist endret av TwixMonster; 11. juli 2014 kl. 17:34.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Narkotikabruk er ikke arvelig, men man bærer samme gener som kanskje gjør deg mer utsatt for å bli rusavhengig.
Disse dødsfallene er ikke på grunn av cannabis. De er på grunn av syntetisk cannabis. Cannabis og syntetisk cannabis har like mye likerheter som en hest og en bil.
http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-...bis-1.11474082
You are pointless :)
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Narkotikabruk er ikke arvelig, men man bærer samme gener som kanskje gjør deg mer utsatt for å bli rusavhengig.
Disse dødsfallene er ikke på grunn av cannabis. De er på grunn av syntetisk cannabis. Cannabis og syntetisk cannabis har like mye likerheter som en hest og en bil.
http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-...bis-1.11474082
Vis hele sitatet...
Så det nå. VG skrev ikke syntetisk cannabis. Skremmepropeganda jo.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...tt/a/10142165/
Selvfølgelig er narkotikamisbruk arvelig, som alle andre uvaner - til og med neglebiting!

Ei narkoman jente jeg kjenner vokste opp med narkomane foreldre. Hun sa til meg: "Når det var nok dop var alle glade. Da var det jul og nyttårsaften på en gang!". En lærdom for livet for et lite barn.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Som Ellen Amundsen v Sirus er inne på i NRKs artikkel, og denne (eldre) artikkelen tar mer grundig for seg, er det flere ting som kan resultere i at dødsårsaken blir ført opp som (syntetisk) cannabis.

I tillegg vil ikke FHI oppgi hvorvidt det er snakk om syntetisk eller naturlig cannabis, ei heller om de avdøde hadde andre helseproblemer.

Når det kommer til arvelig misbruk vil jeg tro det gjelder for de fleste rusmidler, og ikke nødvendigvis cannabis spesifikt.

For øvrig synes jeg NRKs artikkel var veldig nøytral og saklig - spesielt i motsetning til VGs.
Rusmiddelavhengighet generelt har en veldig tung genetisk komponent, det er ikke nytt. Skulle nesten ikke tro folkehelseinstituttet leser utenlanske tidsskrift. Bla, David Nutt tilhører forskergupper som har undersøkt dette.

Syntetiske cannabinoider virker jo på en del av hjernen som ikke regulerer vitale funksjoner, ja den påvirker blodtrykket indirekte og kan øke pulsen voldsomt. Det er først i kombinasjon med enkelte legemidler, rusmidler og spesielt alkohol at det blir farlig. Akkurat som med høyt forbruk av potente cannabisorter med veldig lavt cbd innhold, kan syntetiske cannabinoider som JWH serien gi sterk paranoia. Risiko for å utløse arvelig disponert psykoser er desto høyere. For de som har schizofreni i slekta er det veldig lurt å ikke røre JWH serien før man er i midten av tyveåra.
Du kan være genetisk predisponert for å misbruke rusmidler, og det vil da også øke risikoen for dødelighet hvis du bruker rusmidler.

Sitat av TwixMonster Vis innlegg
246 personer døde av narkotikamisbruk i 2012, men to av dødsfallene skyldtes nettopp bruk av cannabis. Er ikke cannabis harmløst? Er vell ikke selve cannabisen som har drept disse menneskene, men handlingene som ble utført under rusen?
Vis hele sitatet...
Cannabis er ikke harmløst. Jeg hater denne myten, hvorfor insisterer så mange på at cannabis ikke har noen skadelige virkninger? Cannabis kan påføre det skader, både fysisk, psykisk og ved at du skader deg selv. Cannabis er skadelig, men det er heldigvis ikke veldig skadelig, og man kan redusere skadene ved å være klar over dem. Å late som at de ikke eksisterer gjør ikke cannabis tryggere.

Handlinger som blir utført under rus er den vanligste dødsårsaken for en horde rusmidler. Alkohol for eksempel, det øker risikoen for at du blir utsatt for vold, havner i ulykker eller skader deg selv. Risikoen for å dø av akutt overdose eller langvarige skader er minimal i forhold. De få rusmidlene jeg kommer på som ikke primært (iallefall ikke påviselig) dreper flest ved "handlinger" er koffein og nikotin. Jeg er usikker på hvorfor du er opptatt av denne distinksjonen, føler du at du kan kontrollere handlingene dine mens kroppen er utenfor din kontroll, og at det derfor er mindre skummelt om folk dør av å dette, eller gjøre dumme ting?

Cannabis kan ta livet av deg. Cannabis påvirker blodtrykket, og kan føre til hjertestans. Nå kommer jeg sikkert til å få en del svar som sier: "DET VA ITTE CANNABISNEN SOM TEK LIVT ÅT N, D VART JÆRTE". Dette argumentet er slående likt "No real scottsman", og er egentlig ganske meningsløst. Hvis jeg prøver å svømme over den engelske kanal, og jeg drukner, kan du selvsagt si at det ikke var vannet som drepte meg, men min manglende form. Faktum er fortsatt at hvis jeg ikke var i den engelske kanal, ville jeg ikke druknet. Cannabis kan føre til irregulær hjerterytme, og det kan drepe deg. Dog aner jeg ikke hvorfor folk er så besatt av dette, det er mer sannsynlig at du skader deg selv som følge av ruspåvirkningen eller at du havner i farlige situasjoner der noen andre skader deg.

Røyking av cannabis har muligens negative langtidsvirkninger, det inneholder mye tjære, og røyk i seg selv er ikke optimalt for lungene. Dette kan heldigvis unngås eller reduseres ved å spise eller bruke en vapourizer isteden. Det er også mer sannsynlig at du sovner og setter fyr på huset, enn at hjertet ditt stopper. En ekstra bonus ved vapourizer og spising er at det reduserer risikoen for at du blir tatt.

Dessverre er hele diskusjonen en avsporing. "Kan X drepe meg?", uansett hva X er, så er svaret ja. I USA er det hvert år personer som dør av å bli fanget i sengklærne sine. Alle stoffer, og alle handlinger kan drepe deg. Ta vann for eksempel, er vann dødelig? Hvis du drikker for mye, kan du dø. Hvis du inhalerer bittelitt kan du dø. Hvis du oppholder deg i kaldt vann for lenge kan du fryse ihjel, eller hjertet ditt kan stoppe. Hvis du oppholder deg i varmt vann kan du også dø. Betyr dette at vann er farlig? Eller at det er dårlig? Selvsagt ikke, men det betyr at vi må sørge for at alle er klar over risikoen som vann fører med seg. Det er ingen grunn til å være redd for å oppholde seg i, eller å drikke vann, men det finnes forhåndsregler som kan redusere skadene. Ikke svøm alene, ta pauser. Ikke drikk enorme mengder fort, og pass på barn i nærheten av vann. Enkle forhåndsregler kan redde liv, og redusere skader. Å late som vann er helt ufarlig er ikke hensiktsmessig.

Vi kan ikke ignorere risikoen for å blir skadet mens man er ruset på cannabis, da vil vi ikke ha forutsettninger for å unngå skadene. Enkle steg som å unngå trafikk, bilkjøring, farlige maskiner, vann og høyder kan redde liv. Å ha noen til stedet kan også redde deg. Hvis noen får et hjerteproblem kan de reddes, og folk får hjerteproblemer utløst av alt fra sport til ismåking til angst. Å argumentere for at cannabis ikke er skyld i det er meningsløst, vi må tenke på hvordan vi kan unngå skadene.

Cannabis har også risiko for avhengighet. Og med avhengighet velger jeg å bruke den definisjonen man bruker i psykologi, dvs at en handling forstyrrer funksjonsnivået tilstrekkelig til å hindre jobb, skole, sosiale relasjoner eller lignende. Fysiske abstinenser gjør ikke avhengigheten mer reell, og er ikke betydelige. Man har innenfor psykologien et felt som heter "abnormal psychology", man definerer abnormal adferd som en handling som ikke mange utfører (sosial-relativistisk perspektiv) og som medfører negative konsekvenser for deg selv og/eller andre. Man ser også på hvordan handlingene påvirker funksjonsnivået. Dette er litt forenklet, men jeg vil ikke ha en lang digresjon. Når man bruker et rusmiddel er det viktig å se hvordan det påvirker seg selv, og de rundt seg. Selv om cannabis har lav risiko for å drepe deg slik som en overdose av et annet stoff, kan det redusere livskvalitet og påvirke deg negativt. Alltid evaluer bruken, ta pauser (feks 90 dager), hvis du klarer å ta 90 dagers pause betyr ikke det at du ikke har et problem, men hvis du ikke klarer det, vet du at du har et problem.

Til slutt vil jeg si at FHI er helt upålitelig når det kommer til dette. Jeg skjønner at de ikke kan publisere mer om brukerne pga personvern, så den delen er grei, selv om det hadde vært interessant. Men FHI har gjentatte ganger spredd feilinformasjon om cannabis og syntetiske cannabinoider. De hevdet at 7 (muligens et annet tall mellom 5 og 9) hadde dødd av syntetiske cannabinoider i Sverige, disse dødsfallene var fra syntetiske opioder bestilt fra internett, og Lilliana Bachs mener at kjemiske stoffer er kvalitativt like så lenge de sendes i posten og brukeren ikke kan verifisere hva det er. Jeg skulle ønske hun kunne lest litt om Schrödringers katt... Ikke stol på hva de sier, og be om kildene deres og sjekk selv, i beste fall er de inkompetent, i verste fall bedriver de bevisst spredning av feilinformasjon.

Sitat av Takub Vis innlegg
Som Ellen Amundsen v Sirus er inne på i NRKs artikkel, og denne (eldre) artikkelen tar mer grundig for seg, er det flere ting som kan resultere i at dødsårsaken blir ført opp som (syntetisk) cannabis.
Vis hele sitatet...
Problemet er at metoden her er idiotisk. For det første er det vanskelig, om ikke umulig å vite handlingsforløpet som ledet til at noen døde, for det andre vil resultatene bli feil fordi noen ville dødd av hjerteproblemer uten cannabis. Passiv røyking øker sannsynligheten for hjertedødelighet med mellom 25 og 35 prosent. I USA er dette beregnet til å være 46 000 personer per år. Hvis vi brukte metodikken vi bruker for å overvåke dødsfall, ville vi funnet 138 000 som ble utsatt for passiv røyking, og som døde av hjerteproblemer (bruker 25% tallet og kun for å illustrere poenget, tallene er ikke nødvendigvis representative). 92 000 ville dødd uansett, disse ble ikke drept av passiv røyking. Det er dog umulig å vite hvem som tilhører gruppen som døde på grunn av passiv røyking, og gruppen som døde til tross av passiv røyking.

For å finne tall som viser dødelighet av en handling, spesielt en som ikke dreper deg umiddelbart, må man bruke populasjonstudier. Da sammenligner du dødsfall mellom to grupper, der den ene gruppen bruker cannabis, og den andre ikke gjør det. Så kan man se på forskjellene mellom gruppene, og da har du funnet ut hvordan cannabis påvirker dødelighet og på hvilken måte. Da vil brukerne kunne unngå situasjonene som fører til død, og man får eliminert dødsfall som tilfeldigvis korrelerer. Det tok lang tid før skadene av tobakk var tydelig, fordi en røyk ikke dreper deg umiddelbart, men den øker fortsatt dødelighet (hvem kommer til å si de som døde ikke ble drept av tobakk, men av dårlige lunger/hjerter eller celler?). Populasjonstudier er den eneste fornuftige metodikken.

Et annet viktig poeng er at å se på kun dødsfall mens man er påvirket ikke viser en eventuell positiv effekt. Jogging dreper noen, men det reduserer dødeligheten. Å se på kun dødsfallene er interessant hvis man klarer å identifisere hvilken faktorer som fører til død, og hvordan det kan unngåes. Det ville vært interessant å se om de som døde hadde røyket det, og hvilken typer de brukte.
Sist endret av xae8koo; 14. juli 2014 kl. 05:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er strengt tatt enklere å dø av en overdose sjokolade enn cannabis; oralt inntak.

For dem som røyker cannabis, kan man aldri vite hva det er blandet med, her ligger det nok en del potensielle farer.
Sist endret av nudo; 14. juli 2014 kl. 06:21.
Sitat av nudo Vis innlegg
Det er strengt tatt enklere å dø av en overdose sjokolade enn cannabis; oralt inntak.
Vis hele sitatet...
Meningsløs sammenligning, og den mangler kontekst.

Sitat av nudo Vis innlegg
For dem som røyker cannabis, kan man aldri vite hva det er blandet med, her ligger det nok en del potensielle farer.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan man vite hva cannabis er blandet med, eller om det er blandet med noe. Enten kan du ha kontroll over produksjon selv, eller så kan du overlate det til noen pålitelige. Hvis opphavet er ukjent kan du bruke non target screening for å finne ut hvilken molekyler som er tilstede i cannabisen.

Om man røyker det eller ikke er irrelevant.

Farene er hovedsaklig at man putter seg selv i farlige situasjoner og blir skadet som følge av det. Ikke at noen pensler hasjen med LSD og metamfetamin...
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Om man røyker det eller ikke er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det irrelevant?
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Farene er hovedsaklig at man putter seg selv i farlige situasjoner og blir skadet som følge av det. Ikke at noen pensler hasjen med LSD og metamfetamin...
Vis hele sitatet...
Det finnes vesentlige værre ting enn LSD og met, hva om det blandes ut med gamle bildekk? Helt vanlig i UK. Folk er kjipe, at folk pensler hasjen med LSD eller met er utopi og dyrt for den som evt skulle finne på å gjøre det.
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvorfor er det irrelevant?Det finnes vesentlige værre ting enn LSD og met, hva om det blandes ut med gamle bildekk? Helt vanlig i UK. Folk er kjipe, at folk pensler hasjen med LSD eller met er utopi og dyrt for den som evt skulle finne på å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Hvis det er blandet inn noe faenskap er det jo like ille å spise dritten. Men det har uansett ingenting med cannabis å gjøre, dette er jo et resultat av forbudet. Du kan ikke si at vodka er farlig fordi noen selger isopropanol blandet med vodka på gaten.
Cluet med alkohol er at forksjellige produksjoner kan gå galt. Dersom man har rein cannabis, er det cannabis.

Alkohol gjort feil kan bli tresprit, dette gjelder proffe som amatører. I Norge er det ganske bra etterkontroll, i andre land ikke.
Sitat av nudo Vis innlegg
Alkohol gjort feil kan bli tresprit, dette gjelder proffe som amatører. I Norge er det ganske bra etterkontroll, i andre land ikke.
Vis hele sitatet...
Så langt jeg vet så klarer man ikke å lage metanol ved ordinær hjemmebrenning, og ved pol-vodka vil det alltid bli tatt en prøve av tanken før de fyller på flaskene, om det er brus eller ei. Metanol fremstilles vel på en helt annen måte enn etanol og dukker ikke opp av seg selv i flaska. Det må så langt jeg vet tilsettes med viten og vilje, og det skjer ikke når flaska kommer fra fabrikk.
Sist endret av Relevant; 15. juli 2014 kl. 04:05.
Relevant? Er du gal? Alle som produserer alkohol tester om varene er bra, det som kan gå galt er 3 ting, feil alkoholprosent, uren vare, tresprit.

Den enkleste formen for metanolforgiftning man kan få er fra aspartam:
http://www.mindbodygreen.com/0-6957/...ur-Health.html
http://www.coping-with-epilepsy.com/...ons-woman-945/

Også er det alltid en motpol:
The New Zealand Food Safety Authority says there is no scientific evidence of any significant harm from a large daily intake of aspartame. http://www.stuff.co.nz/4102374a10.html

Men lenka er borte, det kan kanskje tyde på at de som skrev det var kjøpt og betalt?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Så langt jeg vet så klarer man ikke å lage metanol ved ordinær hjemmebrenning, og ved pol-vodka vil det alltid bli tatt en prøve av tanken før de fyller på flaskene, om det er brus eller ei. Metanol fremstilles vel på en helt annen måte enn etanol og dukker ikke opp av seg selv i flaska. Det må så langt jeg vet tilsettes med viten og vilje, og det skjer ikke når flaska kommer fra fabrikk.
Vis hele sitatet...
Det er masse forskjellige alkoholer når man gjærer noe. Hvis du destillerer enorme mengder samtidig, vil du få mye methanol i begynnelsen av prosessen, hvis denne delen blir tappet rett på flaske vil det kunne bli farlig. Mer vanlig er det dog at noen selger methanol som ethanol av en eller annen grunn.

Sitat av nudo Vis innlegg
Relevant? Er du gal? Alle som produserer alkohol tester om varene er bra, det som kan gå galt er 3 ting, feil alkoholprosent, uren vare, tresprit.

Den enkleste formen for metanolforgiftning man kan få er fra aspartam:
http://www.mindbodygreen.com/0-6957/...ur-Health.html
http://www.coping-with-epilepsy.com/...ons-woman-945/

Også er det alltid en motpol:
The New Zealand Food Safety Authority says there is no scientific evidence of any significant harm from a large daily intake of aspartame. http://www.stuff.co.nz/4102374a10.html

Men lenka er borte, det kan kanskje tyde på at de som skrev det var kjøpt og betalt?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan noen kan være så idiot som aspartam-skrullingene. Ingen av dem skjønner toksiologi i det hele tatt, og blir skremt av faglige begreper. I tillegg er de skadelige effekten som blir listet ikke i nærheten av relevant. Slutt å spre denne dritten, det er ikke sant, og det skremmer mindre intelligente individer.
Sist endret av xae8koo; 15. juli 2014 kl. 06:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Relevant? Er du gal? Alle som produserer alkohol tester om varene er bra, det som kan gå galt er 3 ting, feil alkoholprosent, uren vare, tresprit.
Vis hele sitatet...
Nei, med mindre den som brenner er sprøyte gal, og har stor batch, og tar ut all foreshots i ei flaske så er det ikkje mulig å få metanolforgifting frå heimebrent. Hugs at alkoholen er den samme som i øl. Får du metanolforgiftning av å drikke en sekspakning øl?
Sitat av nudo Vis innlegg
Den enkleste formen for metanolforgiftning man kan få er fra aspartam:
Vis hele sitatet...
NEI, NEI, NEI, NEI.

Mengdene aspartam du får i de gjennom denslags er så små at det er ufarleg. Metanol og maursyre er ikkje problematisk i dei mikroskopiske dosane vi får i oss gjennom dagleg kosthald.

Tjomlid har skreve om det, t.d. http://tjomlid.com/2012/04/10/livsfarlig-aspartam/
Sitat av Relevant Vis innlegg
I've tried meditation, tried to sit in silence
But how the fuck that help a neurochemical imbalance?
Vis hele sitatet...
You will have to give in,
you will have to let go.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Mengdene aspartam du får i de gjennom denslags er så små at det er ufarleg. Metanol og maursyre er ikkje problematisk i dei mikroskopiske dosane vi får i oss gjennom dagleg kosthald.

Tjomlid har skreve om det, t.d. http://tjomlid.com/2012/04/10/livsfarlig-aspartam/
Vis hele sitatet...
Bra skrevet, han forsvarer at det ikke er giftig i den grad man kan bli lagt inn med forgiftning. Jeg liker når folk er kritiske en eller andre veien.

Men noe stusser jeg ved
---
The data from the extensive investigations into the possibility of neurotoxic effects of aspartame, in general, do not support the hypothesis that aspartame in the human diet will affect nervous system function, learning or behaviour.
---
Hva når man drikker dette og føler seg groggy etterpå? Ikke beruset, men litt uvell.

Som bilsyk.
Sist endret av nudo; 15. juli 2014 kl. 11:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabisbruk er vel arvelig i samme grad som røyking. Altså ikke arvelig som følge av gener selv om gener km ha litt å si, det er samme prinsippet som reklame.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Bra skrevet, han forsvarer at det ikke er giftig i den grad man kan bli lagt inn med forgiftning. Jeg liker når folk er kritiske en eller andre veien.
Vis hele sitatet...
Dose. Metanol er giftig, men i dei mengdene du får i deg gjennom eit normalt kosthald så har ikkje kroppen problem med å handtere det. På samme måte som vi heilt fint handterer etanolen i ein halvliter pils, men får seriøse problemer om vi får for mykje etanol. Det finst mao. trygge doser metanol.
Sitat av nudo Vis innlegg

Hva når man drikker dette og føler seg groggy etterpå? Ikke beruset, men litt uvell.
Vis hele sitatet...
Ein million andre faktorer. Drakk du for mykje? Placebo? Det er mange faktorer som kan spele inn, og du bør utføre blinda forsøk for utelukke ein del av dei.

Eg kan forøvrig rapportere at eg i gårkveld drakk 1.5l aspatramholdig drikke, utan å føle noko av det du hevder å observere - kun for å understreke at anekdoter er verdilaust.
Sist endret av vidarlo; 15. juli 2014 kl. 11:59.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ein million andre faktorer. Drakk du for mykje? Placebo? Det er mange faktorer som kan spele inn, og du bør utføre blinda forsøk for utelukke ein del av dei.

Eg kan forøvrig rapportere at eg i gårkveld drakk 1.5l aspatramholdig drikke, utan å føle noko av det du hevder å observere - kun for å understreke at anekdoter er verdilaust.
Vis hele sitatet...
Jeg blir smågroggy om jeg drikker for mye sukkerfri brus.

Jeg blir også smågroggy om jeg drikker for mye vanlig brus.

Er konklusjonen da at selskapene har lurt store mengder aspartam i vanlig brus for å drepe oss uten at vi vet om det?
Noen som vet hvor jeg kan se på selve rapporten, og statistikken fremfor artikkelen?

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Narkotikabruk er ikke arvelig, men man bærer samme gener som kanskje gjør deg mer utsatt for å bli rusavhengig.
Vis hele sitatet...
Arvelig igjennom kultur? Alt som er arvelig trenger ikke å være genetisk. Jeg kan arve religion, livssyn, tanker og ideer av mine foreldre, og kan enkelt se at om foreldrene til et barn røyker cannabis, vil ikke barnet få et like negativt syn på det, derav foreldrene bruker det, og de har det jo helt fint. Dette vil gi en lavere terskel for at barnet skal prøve cannabis senere i livet, og man kan jo da på sett og vis si at cannabis er arvelig.


Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Disse dødsfallene er ikke på grunn av cannabis. De er på grunn av syntetisk cannabis. Cannabis og syntetisk cannabis har like mye likerheter som en hest og en bil.
http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-...bis-1.11474082
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Da journalisten ikke vet forskjellen på Syntetisk og Naturlig vil jeg ikke si at vedkommende har kompetanse til å skrive an artikkel om det. Jeg mener at det er helt greit å spre fakta om cannabis, jeg mener også at det er greit å informere om farevirkningene, men å gi ut feilinformasjon - det blir for dumt i mine øyne.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Cannabis og syntetisk cannabis har [COLOR="Red"]like mye likerheter som en hest og en bil.[/COLOR]
http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-...bis-1.11474082
Vis hele sitatet...
( )
Etter å ha unnagjort dagens gjøremål så liker jeg å sitte på Freak og kose seg med en kaffekopp, kanskje litt popcorn eller peanøtter, og lese sånne ting som det over.

Gjør medlemskapet litt morsommere. Slike onelinere på starten av tråder. Av Per x 4 og sånne som han!
Sist endret av aeon_illuminate; 18. juli 2014 kl. 21:40.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Handlinger som blir utført under rus er den vanligste dødsårsaken for en horde rusmidler. Alkohol for eksempel, det øker risikoen for at du blir utsatt for vold, havner i ulykker eller skader deg selv. Risikoen for å dø av akutt overdose eller langvarige skader er minimal i forhold. De få rusmidlene jeg kommer på som ikke primært (iallefall ikke påviselig) dreper flest ved "handlinger" er koffein og nikotin.

Jeg er usikker på hvorfor du er opptatt av denne distinksjonen, føler du at du kan kontrollere handlingene dine mens kroppen er utenfor din kontroll, og at det derfor er mindre skummelt om folk dør av å dette, eller gjøre dumme ting?
Vis hele sitatet...
Distinksjonen er viktig nettopp fordi det dreier seg om hvorvidt det "ufarlige" rusmiddelet cannabis kan være dødelig. Når FHI ikke vil ut med informasjon får vi antageligvis ikke vite hva disse menneskene døde av, annet enn at de hadde brukt (syntetisk?) cannabis på et eller annet vis og senere døde. Som du vet elsker nok tabloidavisene å utnytte dette.

Sitat av xae8koo Vis innlegg
Hvis jeg prøver å svømme over den engelske kanal, og jeg drukner, kan du selvsagt si at det ikke var vannet som drepte meg, men min manglende form. Faktum er fortsatt at hvis jeg ikke var i den engelske kanal, ville jeg ikke druknet. Cannabis kan føre til irregulær hjerterytme, og det kan drepe deg.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke at det er sammenlignbart (bruke cannabis / svømme lange distanser). Det er riktig som du sier, du ville antageligvis ikke druknet om du ikke var i den engelske kanal. Men du burde ha regnet med å drukne i utgangspunktet.


Sitat av xae8koo Vis innlegg
Cannabis kan føre til irregulær hjerterytme, og det kan drepe deg. Dog aner jeg ikke hvorfor folk er så besatt av dette, det er mer sannsynlig at du skader deg selv som følge av ruspåvirkningen eller at du havner i farlige situasjoner der noen andre skader deg.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være ekkel, men DU er den eneste som er "så besatt av" irregulær hjerterytme.


Sitat av xae8koo Vis innlegg
[...] Lilliana Bachs mener at kjemiske stoffer er kvalitativt like så lenge de sendes i posten og brukeren ikke kan verifisere hva det er. Jeg skulle ønske hun kunne lest litt om Schrödringers katt...
Vis hele sitatet...
Hva har Schrödingers katt med dette å gjøre?
Sist endret av Takub; 19. juli 2014 kl. 01:05.
Syntetisk cannabis, mulig.. men "vanlig" cannabis? Propaganda snakk.
Den dagen jeg ser at noen dør av og RØYKE cannabis, bøyer jeg meg i støvet.
Sitat av Sevensteps Vis innlegg
Syntetisk cannabis, mulig.. men "vanlig" cannabis? Propaganda snakk.
Den dagen jeg ser at noen dør av og RØYKE cannabis, bøyer jeg meg i støvet.
Vis hele sitatet...
Tar gjerne på meg utfordringen.
Sist endret av Relevant; 19. juli 2014 kl. 01:49.
▼ ... over en måned senere ... ▼
det er arvelig delvis, ja. det er et eget avhengihetsgen vi alle har, men noen har større mengde av det og det er arvelig. f.eks et barn av en rus avhengi har større sannsynelighet for å bli avhengi av f.eks gambling, rus, alkohol osv enn et barn av foreldre som ikke har noe særlige avhengiheter. det er jo ikke uten grunn at noen blir så avhengi av nikotin at de kunnne drept for en sigarett mens andre som også røyker fast men blir ikke så avhengi som førstnevnte
Sitat av Relevant Vis innlegg
Arvelig igjennom kultur? Alt som er arvelig trenger ikke å være genetisk. Jeg kan arve religion, livssyn, tanker og ideer av mine foreldre, og kan enkelt se at om foreldrene til et barn røyker cannabis, vil ikke barnet få et like negativt syn på det, derav foreldrene bruker det, og de har det jo helt fint. Dette vil gi en lavere terskel for at barnet skal prøve cannabis senere i livet, og man kan jo da på sett og vis si at cannabis er arvelig.
Vis hele sitatet...
Det er klart at det er en betydelig sosial komponent i "generasjonsoverføring" av avhengighet. Dette med sosial arv har plaget atferdsgenetiske studier siden feltets oppblomstring og er fortsatt et betydelig problem å komme rundt i dag. Jeg kjenner ikke metodologien til den nevnte studien, så jeg uttaler meg på generelt grunnlag her.

Selv om vi erkjenner en sosial komponent i overføring av rusmisbruk fra en generasjon til en annen, så begynner vi å få rimelig stor innsikt i risikogener som kan formidle risiko for avhengighet. Spesielt interessante er gener som koder for reseptortettheten i regioner av hjernen som er involvert i belønning og forsterkningslæring (ventral striatum og orbitofrontal cortex). Flere studier har sett på sammenhengen mellom gener som koder for lav reseptortetthet i disse regionene og utvikling av rusmisbruk, og sammenhengen er robust; i.e. personer med lav D2 dopamin-reseptortetthet i disse regionene har mye større risiko for å utvikle avhengighet enn personer med mer effektive varianter av DA-D2-reseptorgenet.

Som noen kanskje er kjent med, så er dopamin en sentral nevromodulator som er involvert i flere aspekter av avhengighetspreget atferd, e.g. motivasjon, belønning, assosiasjonslæring etc. Så det er ikke overraskende at mennesker med ineffektiv binding av dopamin i nevrale systemer som medierer motivasjon og driv har større risiko for å søke aktiviteter som øker utslippet av dopamin i disse regionene (e.g. rusbruk, spenningsøkende aktiviteter).

I tillegg har man begynt å interessere seg for serotonin og gener som koder for effektiviteten til dette systemet. Også her har man funnet sammenhenger mellom avhengighet og ulike ineffektive polymorfismer, men disse har vært noe mindre robuste enn sammenhengen mellom dopamin-reseptorgener og avhengighet. Det man imidlertid vet er at serotonin er helt sentralt for operasjonene til regioner som er involvert i å veie opp umiddelbar tilfredsstillelse mot langsiktige mål (e.g. ventromedial prefrontal cortex), og man har funnet sammenhenger mellom effektiviteten til disse regionene og serotonerge gener.

Så man kan tenke seg uheldige genetiske konstellasjoner bestående av ineffektive gener involvert i dopaminerg og serotonerg nevrotransmissjon, som predisponerer individet til avflatet belønningsreaksjon på naturlige forstekere og økt risiko for å bli hektet på stoffer som fyrer opp dette belønningssystemet på den ene siden (forårsaket delvis av lav DA-reseptortetthet), og manglende hensyn til de negative konsekvensene av sine handlinger på den andre (forårsaket av ineffektiv serotonerg nevrotransmissjon).

Kombinerer man et slik uheldig genetisk utgangspunkt med et miljø som har en lemfeldig holdning til bruk av rusmidler så er det lett å se hvordan ting kan gå galt. Det jeg prøver å formidle her er at det ikke er enten gener eller miljøet, det er interaksjonen mellom dem som formidler den endelige risikoen.
Ok, ingen vet helt sikkert noenting om avhengighet. Det er en blanding av gener, oppvekst, fysiologi, psykologi, tankegang, vaner, venner, eksistensiell og annen angst, årstider og vår lille plass i universet. Ingen kan helt forklare det men vi kan gjøre vårt beste til å leve med det, og det er det som bør være viktig. For ingen vet helt og det er ikke ett akseptabelt svar for mange, men jeg tror heller på dagen fysikere forklarer meg hva tid er før dagen noen skjønner avhengighet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Amygdaloid Vis innlegg
Den generasjon til en annen, så begynner vi å få rimelig stor innsikt i risikogener som kan formidle risiko for avhengighet. Spesielt interessante er gener som koder for reseptortettheten i regioner av hjernen som er involvert i belønning og forsterkningslæring (ventral striatum og orbitofrontal cortex). Flere studier har sett på sammenhengen mellom gener som koder for lav reseptortetthet i disse regionene og utvikling av rusmisbruk, og sammenhengen er robust; i.e. personer med lav D2 dopamin-reseptortetthet i disse regionene har mye større risiko for å utvikle avhengighet enn personer med mer effektive varianter av DA-D2-reseptorgenet.

Som noen kanskje er kjent med, så er dopamin en sentral nevromodulator som er involvert i flere aspekter av avhengighetspreget atferd, e.g. motivasjon, belønning, assosiasjonslæring etc. Så det er ikke overraskende at mennesker med ineffektiv binding av dopamin i nevrale systemer som medierer motivasjon og driv har større risiko for å søke aktiviteter som øker utslippet av dopamin i disse regionene (e.g. rusbruk, spenningsøkende aktiviteter).
en.
Vis hele sitatet...
Er det sånn det fungerer?

Intuitivt ville jeg antatt det motsatte - at dem med høy reseptortetthet ville oppnå større grad av belønning for å ha tatt, samt sterkere motivasjon til å ta mer.

For å eksemplifisere; jeg tar kokain daglig, men synes egentlig ikke det er noe særlig fantastisk. Klassisk "avhengig" (i den grad et lite "jeg har jævlig lyst på" kan kalles det).

Andre derimot, langt ifra alle, men noen; de får et intenst jag etter å ta mer, mer og mer, gjerne til de spyr. Det virker veldig som om noen får mye mer ut av det enn andre.

Det virker med andre ord som at de kommer mye høyere opp, ikke at sånne som meg er mye lenger nede til daglig. Om reseptortetthet har motsatt effekt så utgår vel genetikk som forklaring på mine observasjoner.. Alltid tenkt at forskjellen var så stor at den måtte være biokjemisk. (Samme individer har eksempelvis ikke tilsvarende bruksmønster når det kommer til heroin, så det er ikke en generell atferd heller)
Sist endret av Tøffetom; 26. mai 2015 kl. 02:58.