Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3566
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Jeg lurer på en liten ting. Er det noen forskjell på varmen i et rom etter om du har lyse (hvite) eller mørke (svarte) gardiner?

Mørke gardiner vil jo samle opp mer lys/varme, men vil de da fungere som en slags ovn og varme opp rommet. Eller vil lyse gardiner slippe mer lys/varme igjennom og derfor skape et varmere rom? Jeg har mest troen på det sioste selv.
En svart gardin vil skape mer varme da all lyset blir absorbert i den, hvite gardiner reflekterer mer av lyset ut igjen.

edit: leif
Sist endret av andis; 11. juni 2008 kl. 22:32.
Hvite gardiner slipper kanskje gjennom mer lys, men det reflekterer også mer. Om lyset får lov til å lage varme på gardinet eller på gulvet 2 meter bort så vil totaleffekten bli den samme, men med det hvite så vil mer som sagt bli reflektert ut av rommet.
Skaff deg persiener isteden.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego
Skaff deg persiener isteden.
Vis hele sitatet...
Hehe, har persienner, men lurer bare på generelt grunnlag.
http://bp3.blogger.com/_BS5dBTlEvrk/SECvn3SWGOI/AAAAAAAAArM/rz4x8e1HuHE/s400/DSC02595.JPG

Aluminiumsfolie er tingen..
Jeg har mørkeblå gardiner på rommet mitt, og om kvelden når solen steker som verst blir det ganske hett på rommet mitt! Jeg har også noen grå persienner utenpå som jeg kan ta ned. Disse reflekterer mye av sollyset og temperaturen på rommet blir noen grader kaldere.
Altså, vil du spare strøm bør du kjøpe de mørkeste gardinene du finner.
Sist endret av Bartulf; 11. juni 2008 kl. 23:02.
Du kan få migrene viss du sover i for godt opplyste rom.
Eller åpne vinduet når du legger deg?
Har selv hvite tynne gardiner.
Det er deilig å ha om sommeren, for da blir det ikke så varmt inne på rommet.
Ulempen med de er at jeg må ha rullgardin om natten for ellers får jeg ikke sover pågrunn av lyset.

Før hadde jeg brune gardiner, det ble steikende varmt inn her.
Men da trengte jeg ikke å bruke rullgardin om natten
jeg har helt svarte gardinen i stuen og opplever at når jeg trekker foran, så blir det kjølig.
Sitat av existed
jeg har helt svarte gardinen i stuen og opplever at når jeg trekker foran, så blir det kjølig.
Vis hele sitatet...
Hvis du sitter i solen før du trekker gardinene for vil det virke kjøligere ja fordi du blokker for varmestrålene fra solen. I tillegg, hvis du har mange mørke møbler i rommet som absorberer sollyset blir det nok ganske varmt uten gardiner. Men som folk har nevnt tidligere, så blir det varmere i rommet når man har svarte gardiner enn hvite gardiner.
Hva med å legge to lag med gardiner da, et hvitt fremst og ett svart bak?
Sitat av MannY
Hva med å legge to lag med gardiner da, et hvitt fremst og ett svart bak?
Vis hele sitatet...

sånn gardin har jeg, hvitt ut mot vinduet og sort/mørkeblått inn mot rommet
Sitat av pr0tec
http://bp3.blogger.com/_BS5dBTlEvrk/SECvn3SWGOI/AAAAAAAAArM/rz4x8e1HuHE/s400/DSC02595.JPG

Aluminiumsfolie er tingen..
Vis hele sitatet...
hvor ofte får du nattesøvnet forstyrret av politirazzia som tror huset/rommet blir brukt som hasjplantasje da?
sort fargen omgjør solyset til stråling som ikke slipper ut igjennom en plastpose. dermed vil det muligens heller ikke slippe ut av vinduet.

vist du dekker til vinduet helt vil det bli kjøligere i romemt da varmen først og fremst er akkurat mellom vinduet og gardinen.

lyse gardiner reflekterer det videre uten å omgjøre det til "varmestrålingen" som ikke går igjennom plast/vindu. dermed vil den kunne fanges opp lengre inn i rommet og varme opp der.

min lille teori
Sitat av pr0tec
http://bp3.blogger.com/_BS5dBTlEvrk/SECvn3SWGOI/AAAAAAAAArM/rz4x8e1HuHE/s400/DSC02595.JPG

Aluminiumsfolie er tingen..
Vis hele sitatet...

Rakkern pr0tec! Verste jeg har sett noensinne!
Jeg håper virkelig du faktisk sover i det rommet! Hvis du gjør det er du min Gud!
Skal ærlig innrømme at det ikke er mitt rom. Det hadde ALDRI vært så ryddig
Men til de som lurer, ja det funker med aluminiumsfolie mot varme på rommet når det er stekende sol ute. Er testet..

Måtte bare finne et random bilde for og ikke vise mitt hav av rot.

Og politi? Nah, bor på verdens fredeligste tettsted
Sist endret av pr0tec; 12. juni 2008 kl. 11:47.
Sitat av pr0tec
http://bp3.blogger.com/_BS5dBTlEvrk/SECvn3SWGOI/AAAAAAAAArM/rz4x8e1HuHE/s400/DSC02595.JPG

Aluminiumsfolie er tingen..
Vis hele sitatet...
En tier på at du gjorde det der bare for denne trådens skyld.

Sitat av existed
jeg har helt svarte gardinen i stuen og opplever at når jeg trekker foran, så blir det kjølig.
Vis hele sitatet...
Oppsøk lege.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tar opp en eldre tråd.
Funker det å klistr litt alufolie på innsiden av vinduet for å forhindre varme?
Sola steker rett inn i vinduet om morgenen og det er utrolig ubehagelig nå i sommervarmen. Blir rundt 30 grader noe som er umenneskelig å sove i.
Hvis jeg klistrer opp folie over vinduet vil ikke det i teorien sende lysstrålene ut igjen? Folie holder vel heller ikke på varme slik at det gjør rommet varmt som gardiner og persienner ofte gjør.
Jysk selger nå rullegardiner som reflekterer sollys for en billig penge ^^,
Tror det var sånn 130 kr for 140cm breie rullegardiner ;O

Fungerer fett ^^,
Alufolie opplegg på ene siden og svart på andre siden
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Da nærmer det seg sommern og jeg kjenner jeg gruer med til heten jeg har i vente. Vurderer sorte tykke gardiner for iallefall å få vekk lyset. I år er det også nesten så jeg vurderer å klistre alufolie på utsiden av vinduet.

Eventuelt gå til innkjøp av en sånn stående portabel aircon.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Du burde vel ikke ha sorte tykke gardiner når det er varmt?
Fordi svart trekker til seg varme.