Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2312
Endringene i det amerikanske lovverket for religiøs bruk av entheogener kom etter flere runder i rettsapparatet der personer som deltok i Native American-seremonier omsider fikk tillatelse til å bruke sine sakramenter.

Mitt spørsmål er: Kjenner dere til slike saker i Norge? Da tenker jeg på seriøse tilfeller av mennesker/organisasjoner/trossamfunn som har et reelt spirituelt forhold til forbudte planter/droger. Ikke skriking om religionsfrihet når man egentlig bare vil ha en unnskyldning for å bruke lovlig . Jeg er også interessert i EU-saker på feltet.

Bakgrunnen for spørsmålet er dels personlig, dels nysgjerrighet og dels faglig. Jeg har vært heldig å komme i kontakt med USAs ledende professor på slike spørsmål, og kunne tenke meg å undersøke dette i norsk kontekst.

Anyone?
Sitat av shamanita Vis innlegg
Mitt spørsmål er: Kjenner dere til slike saker i Norge? Da tenker jeg på seriøse tilfeller av mennesker/organisasjoner/trossamfunn som har et reelt spirituelt forhold til forbudte planter/droger. Ikke skriking om religionsfrihet når man egentlig bare vil ha en unnskyldning for å bruke lovlig . Jeg er også interessert i EU-saker på feltet.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vil gjøre store funn her.
Det eneste måtte være samenes spirituelle forhold til hjemmebrent på 10 liters plastkanner.
shamanita's Avatar
Trådstarter
16 8
Det hørtes sørgelig ut, Medisinmann. Jeg håper det forsatt finnes samiske noiader som praktiserer bruk av entheogener.

Jeg tenker egentlig ikke bare på vår egen urbefolkning. I prinsippet vil enhver som kan vise tilknytning til et trossamfunn kunne hevde sin rett til å praktisere den, også om det omfatter entheogener. For eksempel om en Santo Daime-medlem flyttet til Norge. Eller norske statsborgere som finner en religiøs tilknytning til nye religiøse bevegelser, f.eks. nysjamanisme, hvor bruk av entheogener er en del av religiøs praksis.

Jeg er for eksempel hellig overbevist (bara-bisj) om fluesoppens guddommelige kvaliteter. Det nærmeste jeg kommer til å klassifisere meg selv som religiøs er at jeg liker merkelappen "visjonær plante-sjaman". Jeg er imidlertid ikke medlem av noen felles organisasjon, og lurer på hvordan politiet ville reagert dersom jeg trakk kortet "religionsfrihet" ved neste korsvei. Og om noen har prøvd seg på det tidligere.
Sitat av shamanita Vis innlegg
Jeg håper det forsatt finnes samiske noiader som praktiserer bruk av entheogener.
Vis hele sitatet...
Det foreligger vel ingen indikasjoner på samisk bruk av entheogener, verken
historisk eller fra moderne tid. Det nærmeste man kommer blir vel koryaker fra
Kamtsjatka, som også livnærer seg av reindrift.

Jeg er for eksempel hellig overbevist (bara-bisj) om fluesoppens guddommelige kvaliteter. Det nærmeste jeg kommer til å klassifisere meg selv som religiøs er at jeg liker merkelappen "visjonær plante-sjaman". Jeg er imidlertid ikke medlem av noen felles organisasjon, og lurer på hvordan politiet ville reagert dersom jeg trakk kortet "religionsfrihet" ved neste korsvei. Og om noen har prøvd seg på det tidligere.
Vis hele sitatet...
Verken rød fluesopp eller det psykoaktive stoffet muskimol står (ennå)
ikke på noen liste over forbudte stoffer i Norge, så den kan du vel innta
uten å være redd for straffeforfølgelse.
Sist endret av PVestlandia; 22. april 2015 kl. 18:13.
shamanita's Avatar
Trådstarter
16 8
Vel, det er ikke bare fluesopp jeg interesserer meg for. Det er bare et lite inkriminerende eksempel.

Hva med aya? Iboga? Fleinsopp? Malurt/absinth?
Da har jo braatt kristne lov til aa "tukte" sine barn ogsaa da hvis det var tilfelle at religion er hevet over loven.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da har jo braatt kristne lov til aa "tukte" sine barn ogsaa da hvis det var tilfelle at religion er hevet over loven.
Vis hele sitatet...
Hva faen er det du prater om?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da har jo braatt kristne lov til aa "tukte" sine barn ogsaa da hvis det var tilfelle at religion er hevet over loven.
Vis hele sitatet...
Stor forskjell på å innta illegale stoffer og å faktisk utøve vold mot noen. De fleste vil vel være enige i at vold er ikke noe som skal aksepteres i noen sammenheng.

Utøvelse av religionen i form av seremoniell bruk av stoffer blir noe ganske annet.
Heldigvis står norsk lov over religion her hos oss, ennå.
Jeg er kristen rastafari, men, ganja er ikke lovlig likevel. Å tukte/ slå barn eller koner er ikke lov, selv om en har en religionsforståelse som støtter dette. Bibelen er vel ganske klar på at en ikke skal krenke andre mennesker, men syke tolkninger kan forekomme..
Klem fra Betty
Lite å gå på for å dokumentere religiøs bruk av psykoaktiver i Norge, dessverre. Uten denne dokumentasjonen har man heller ikke mye å bygge en sak på.

Opprettet en lignende tråd for noen år siden:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=89512
shamanita's Avatar
Trådstarter
16 8
Ah, takk for at du minnet om den tråden, mentalmelt. Det ergrer meg at det skal være så vanskelig å finne dokumentasjon på dette. Det som er viktig å huske er at det i lange perioder i Norges historie har være store restriksjoner på hva som var tillatt & trygt å ha i skriftlig form, og stor utbredelse av analfabetisme. Derfor kan ikke ikke-funn bevise ikke-aktivitet. Hvis det gir mening med tre "ikke" i én setning.

Ang. religionsfrihet mener jeg at man ikke skal behøve å vise til historiske kilder for å kunne føre en slik sak. Uansett om man ville finne historiske kilder som viser at fleinsopp var i bruk i Norge, så er det ikke snakk om kontinuasjon av en tradisjon. Man kan derfor neppe hevde "sedvanerett".

Det jeg ser på som mer sannsynlig er at et "in blanco" krav om religionsfrihet kan hevdes ut fra hva som rører seg på det globale religionsmarkedet om dagen. Gjerne med henvisning til nysjamanisme/nypaganisme/Native American kirker, og eventuelt uavhengig av foregående tradisjon i Norge. Da vil myndighetene få et dillemma: Skal man tillate noen å benytte seg av ulovlige droger av religiøse årsaker, og altså frita disse menneskene fra norsk lov? Eller skal man nekte vedkommende å utøve sin tro på det noe usikre grunnlaget at narkotikalovgivningen står over religionsfriheten? Da må man i tilfelle definere denne type spiritualitet som "ikke religion". Jeg skulle gjerne ha sett den religionsdefinisjonen man da finner for godt å bruke i slike vurderinger.

Ingen av disse alternativene er lett kost for en gjennomsnittlig reflektert politiker. Her er det ikke snakk om å tukte unga sine, men at samtykkende voksne påfører seg selv en potensiell risiko for å oppnå et langt høyere mål. I USA skulle det mange domfellelser til før man fikk Høyesterett på banen, og religiøs bruk ble tillatt under visse forutsetninger. Her i Norge har vi jo også mulighet til å ta saken til den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen.

Saken er at i prinsippet spiller det ikke noen rolle hva du tror på eller hvor gammel troen din er, historisk sett. Etter "frislippet" av mulighet til å registrere trossamfunn i Norge en gang på 90-tallet (?) var det jo mange humor-konger som startet sin egen religion. Blant annet Tilbedelsen av Treet ett sted på Birkeland. Men man må nok kunne vise til noe mer enn seg selv og sin egen bruk for å få gjennomslag for noe som vil få såpass store ringvirkninger.

Så: dersom noen kommer over noe som helst relevant i forhold til entheogener og religionsfrihet vil jeg gjerne høre om det! Selv om forsøket på å hevde sin religionsfrihet var mislykket.
Sist endret av shamanita; 24. april 2015 kl. 01:17. Grunn: tyvetretusen skrivefeil