Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 14551
Hei!

Etter det jeg vet tar bare fotoboksene bilde av fronten av bilen, og dermed skiltet som er foran på bilen, men på motorsykkel er det ikke noe skilt foran, bare bak sykkelen. Så det jeg lurer på er om jeg kan kjøre litt over fartgrensen uten at jeg kan bli identifisert hvis dere skjønner hva jeg mener

(Og ja, vet det ikke er bra å kjøre for fort, er bare nyskjerrig )
Sist endret av disaster master; 17. juni 2008 kl. 02:44.
Er det ikke slik at alt på 2 hjul, kjører gratis ? Er vertfall det i Haugesund..
skopusser's Avatar
Trådstarter
Sitat av skogland
Er det ikke slik at alt på 2 hjul, kjører gratis ? Er vertfall det i Haugesund..
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg på automatisk fartskontroll da, altså fotobokser som tar bilde av deg hvis du kjører for fort
åja sånt ja =) Fikk ikke med meg alt, litt for trøtt -.-

Men det vet jeg ikke. De har vell en måte å spore deg opp på
Sist endret av skogland; 17. juni 2008 kl. 02:52.
skopusser's Avatar
Trådstarter
Skulle kanskje forklart meg litt bedre
Sist endret av disaster master; 17. juni 2008 kl. 02:52.
Nei det var jeg som ikke så "Så det jeg lurer på er om jeg kan kjøre litt over fartgrensen uten at jeg kan bli identifisert " hehe ;D
ligger du 20 over så legger de nok ikke så masse energi i det, men ligger du 120 over så vil jeg tro de ihvertfall prøver. men det er harry
Man blir ikke tatt på MC, men har vært snakk om fotobokser som tar bilde av baksiden en stund nå, men tror det bare har vært snakk..

Edit: det har vært snakk på at dem komme, men tror ikke det har kommet hvis ikke de nye gjennomsnittsfart boksene som testes noen steder har det da..
Sist endret av andis; 17. juni 2008 kl. 03:08.
skopusser's Avatar
Trådstarter
Ok , er det mange som tar bilde bak da?
Sist endret av disaster master; 17. juni 2008 kl. 03:01.
http://www.bike.no/forum/thread.php?t=63&p=1
Her var det en fin tråd du kan lese på bike forumet.
skopusser's Avatar
Trådstarter
Sitat av andis
http://www.bike.no/forum/thread.php?t=63&p=1
Her var det en fin tråd du kan lese på bike forumet.
Vis hele sitatet...
Takker
De kameraene er så elendige at de knapt klarer og identifisere vanlige personbiler. Uten skilt har de ikke nubb-sjangs...me mindre du har en sykkel som er one-of-a-kind og er meget lett gjenkjennelig.

edit: skrivefeil
Sist endret av ^ProXo^; 17. juni 2008 kl. 04:04.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Fotoboksene tar bilder når kjøretøy over en viss vekt passerer. Dvs, mc blir ikke tatt. Holdt rundt 80 km/t på Karmøy og ble ikke tatt.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av comi
Fotoboksene tar bilder når kjøretøy over en viss vekt passerer. Dvs, mc blir ikke tatt. Holdt rundt 80 km/t på Karmøy og ble ikke tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg har da blitt blitzet av fotoboksene på Karmøy på min lett motorsykkel, samme med kameraten min og. Men det er litt vanskelig, for du må kjøre slik at den klarer å måle deg.

Når jeg tenker meg om kan det kan være for vi kjørte vesiden av hverandre, og dermed oppfylte vekt-kravet.
Sist endret av mkey; 17. juni 2008 kl. 07:59.
Sitat av Det mc-forumet
Fotobokser slår ikke ut under 400 kg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Det mc-forumet
I norge godtar man kun fotografering forfra med tydelig bilde av fører som bevis ved atk kontroll(fotoboks)...
Altså MC kan ikke tas i fotoboks selv om den mot formodning skulle blinke på deg har dette ikke noe å si...
Vis hele sitatet...
Høres mer enn riktig ut for meg, men det er jo mennesker som har skrevet det, ikke maskiner.
Grunnen til at det ikke blir tatt bilde av MC sjafører er fordi det ikke er mulig å identifisere føreren på en tilfredstillene måte. Førere kjører som oftest med hjelm og visir og dette gjør det umulig med 100% sikkerhet å fastslå at føreren av kjøretøyet faktisk er den personen kjøretøyet et registrert på.

Dette fører da så til mye av det som er nevnt tidligere. Fotoboksene er stilt inn på vekt for å spare på kostnader av fremkalling av film etc.
Det er heller ikke skilter på MC, men hovedargumentet er nok uansett at; å identifisere en person på sykkel med 100% sikkerhet er umulig, så fremt ikke vedkommende kjører uten hjelm.
Her i bygda drar alle mopeder, lettsykler og slikt forbi fotoboksene i 120 + -
Virker slik at fotoboksene ikke tar MC, så er sikkert ikke noe å bekymre seg for.
Fotobokser tar ikke bilde av MC. Det må en viss vekt på måler nr1 for at den skal kunne registerere at et kjøretøy er på vei mot måler nr2 før selve fotoboksen..
Sitat av pr0tec
Fotobokser tar ikke bilde av MC. Det må en viss vekt på måler nr1 for at den skal kunne registerere at et kjøretøy er på vei mot måler nr2 før selve fotoboksen..
Vis hele sitatet...
og hvor måler man denne vekten? en goldwing veier jo nesten like mye som en mini, så da burde man kunne kjøre forbi fotoboksen i 120 i en mini da, ifølge deg? åja fotobokser tar MC, leste for en stund tilbake siden at en gråtass ble tatt i 150 i 70 sona tror jeg det var, men det som skjedde var at en motorsykkel foran gråtassen hadde kjørt extrmt fort og var ute av bildet før den ble tatt bilde av derfor ble gråtassen tatt i 150 km/t...

og til dere som har kjørt fort igjennom fotobokser, og ikke blitt blitza så er det av den enkle grunnen at det ikke er kamerar i alle fotobokser, som jeg forstår det varierer det litt i hvilke bokser kamerane er plasset, har ihvertfall hørt dette, at de ikke har råd til kamerar i alle boxer..
Vel, jeg har selv sett samtlige fotobokser i umiddelbar nærhet blinke. De 8-9 nærmeste, kan jeg tenke meg. Regner med de da er aktive nok. På sykkelen har jeg blåst forbi disse boksene flere ganger der jeg strengt tatt burde ha fått blitzen i ansiktet, for å si det slik. Jeg har også lurt på disse linsene på baksiden av enkelte bokser. Fotograferer de bakskiltene eller ikke, liksom? Ser også at de fleste andre motorsyklister fyker forbi disse fotoboksene uten å se ut til å bry seg nevneverdig. Med andre ord virker det som om disse boksene ikke tar sykler, selv de største og tyngste veikongene.
Sitat av &lt Vis innlegg
og hvor måler man denne vekten? en goldwing veier jo nesten like mye som en mini, så da burde man kunne kjøre forbi fotoboksen i 120 i en mini da, ifølge deg? åja fotobokser tar MC, leste for en stund tilbake siden at en gråtass ble tatt i 150 i 70 sona tror jeg det var, men det som skjedde var at en motorsykkel foran gråtassen hadde kjørt extrmt fort og var ute av bildet før den ble tatt bilde av derfor ble gråtassen tatt i 150 km/t...

og til dere som har kjørt fort igjennom fotobokser, og ikke blitt blitza så er det av den enkle grunnen at det ikke er kamerar i alle fotobokser, som jeg forstår det varierer det litt i hvilke bokser kamerane er plasset, har ihvertfall hørt dette, at de ikke har råd til kamerar i alle boxer..
Vis hele sitatet...

Vekta på en gold wing er mellom ca260-400kg.. såe, hvilken mini snakka du om? den som de laga på 80tallet? Og jo, det er vekta på kjøretøyet som avgjør om den kan måle eller ikke
med trykk sensorer i bakken vel den registrerer vel første trykk over så og så mye kilo og bam man sitter i saksa
Sitat av tribalgoth
med trykk sensorer i bakken vel den registrerer vel første trykk over så og så mye kilo og bam man sitter i saksa
Vis hele sitatet...
stemmer. måler vekta/trykket på sensor 1, og så måler den vekta igjen på sensor2 samt tiden mellom 1-2. Og med enkel matte finner den ut om du kjører for fort eller ei..
Er en grunn til at MC er gratis i bommringer... De får ikke tatt bilde bakfra.. derfor er det gratis framfor at alle "lurer" seg inn auto, siden de ikke blir registrert what so ever.

har kjørt gjennom disse boksene før. Aldri blinka. Uansett fart. Som folk sier, vekt /trykk

Skal ikke snakke om disse "som tar bilde bakfra" men om sensor nr1 ikke blir utløst hjelper denne "bilde fra baksiden" veldig lite..

Morsomt med gråtass som gjør 150km/t, sånn vil jeg ha
Sitat av dark_jocketen
Er en grunn til at MC er gratis i bommringer... De får ikke tatt bilde bakfra.. derfor er det gratis framfor at alle "lurer" seg inn auto, siden de ikke blir registrert what so ever.
Vis hele sitatet...
Forøvring er ikke det grunnen i det hele tatt.
Grunnen i utgangspunktet er at MC ødelegger veiene i mye mindre grad en biler.

PS: Bare vent, snart kommer det fotobokser som tar bilder bakfra. Finnes allerede i Tyskland.
Sitat av Restyle
Forøvring er ikke det grunnen i det hele tatt.
Grunnen i utgangspunktet er at MC ødelegger veiene i mye mindre grad en biler.

PS: Bare vent, snart kommer det fotobokser som tar bilder bakfra. Finnes allerede i Tyskland.
Vis hele sitatet...
Altså... Så kan du fortelle hvor mye av bomringen som går til veien... bomringer er IKKE for å dekke tapet av veien i hovedsak.. Hvor mye var det? under 10% gikk til den veien, resten gikk til andre "goder".
Sitat av dark_jocketen
Altså... Så kan du fortelle hvor mye av bomringen som går til veien... bomringer er IKKE for å dekke tapet av veien i hovedsak.. Hvor mye var det? under 10% gikk til den veien, resten gikk til andre "goder".
Vis hele sitatet...
andre "goder" = fest og morro
Sitat av dark_jocketen
Altså... Så kan du fortelle hvor mye av bomringen som går til veien... bomringer er IKKE for å dekke tapet av veien i hovedsak.. Hvor mye var det? under 10% gikk til den veien, resten gikk til andre "goder".
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt lite relevant hvor pengene går. Jeg kan garantere deg at SV (Statens Veivesen) ikke er så trangsynte at de lar MC kjøre gratis fordi overtredelsene er vanskeligere å stoppe.
Forøvrig ødelegger MC veldig mye mindre enn biler, som i bunn og grunn er hovedargumentet. Hvordan staten finannsierer pengene er en helt annen sak,
Sitat av Restyle
Det er forsåvidt lite relevant hvor pengene går. Jeg kan garantere deg at SV (Statens Veivesen) ikke er så trangsynte at de lar MC kjøre gratis fordi overtredelsene er vanskeligere å stoppe.
Forøvrig ødelegger MC veldig mye mindre enn biler, som i bunn og grunn er hovedargumentet. Hvordan staten finannsierer pengene er en helt annen sak,
Vis hele sitatet...
Okei. om det er som du sier..

jeg har en "lett-mc" Altså.. 125ccm.

jeg har "vei avgift" (nå heter det årsavgift, ettersom pengene ikke gikk til vei) - 1700kr.
moped: 350.

Det er samme vekt på min NSR, som det er på kompiser sin TZR. Altså, vi sliter strengt tatt like mye på veien, som med dine ord er lik null. Hva er poenget med at det er så stor foskjrell?.

Sier ikke at du tar fei Staten henter inn penger hvor som helst. Så hvorfor ikke hente inn på bomringer? (: Statens måte å regjere på er merkelig og dum (sier ikke jeg kan bedre på noen måte).

Men uten oljepenger hadde landet gått under, med kraftig minus. Så jeg tror ikke staten gidder å "la vær" på hente inn penger, når inntektene går til noe annet, enn hva det skal. (Argumentet ditt er MC ikke gir slitasje. Men når pengene ikke går til veien, så syns JEG det er merkelig at de ikke henter inn penger, til andre ting).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dark_jocketen
Altså... Så kan du fortelle hvor mye av bomringen som går til veien... bomringer er IKKE for å dekke tapet av veien i hovedsak.. Hvor mye var det? under 10% gikk til den veien, resten gikk til andre "goder".
Vis hele sitatet...
Jo, ved bompenger er det et krav at det skal gå til finansiering av eksisterande eller framtidige vegprosjekt. Delar av dette er foreslått endra med såkalla køprising, men per i dag går 100% (- administrasjon) til vegar.
Sitat av slashdot
Jo, ved bompenger er det et krav at det skal gå til finansiering av eksisterande eller framtidige vegprosjekt. Delar av dette er foreslått endra med såkalla køprising, men per i dag går 100% (- administrasjon) til vegar.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si 100% sikkert. Men var noe store opplegg med detta i vg for noen år tilbake. Mulig jeg missforsto/leste feil. Så skal ikke være drittsekken som er påståelig

Får ta skyld for at jeg evt. ga opp feil "informasjon"
Du kan kjøre så fort du kan forbi fotobokser uten å bli tatt.

I Italia, Frankrike og Russland (tror jeg, i alle fall Italia) så tar de bilder av deg bakfra, så det er nok bare snakk om tid før det kommer til Norge.
Sitat av dark_jocketen
et er samme vekt på min NSR, som det er på kompiser sin TZR. Altså, vi sliter strengt tatt like mye på veien, som med dine ord er lik null. Hva er poenget med at det er så stor foskjrell?.
Vis hele sitatet...
Du har delvis et poeng. Men se for deg dette. Hva sliter mest på veien?:
En TZR som kjører i 45, og ikke på motorvei.
Eller en NSR, som kjører i over 100, og på motorvei.

Uten at jeg skal si noe sikkert, har vel årsavgiften noe med miljøutslipp o.l. også? Her vil også en lett-mc flerdoble en plombert moped. Hvem enn som kjører originalt.
Sitat av dark_jocketen
Sier ikke at du tar fei Staten henter inn penger hvor som helst. Så hvorfor ikke hente inn på bomringer? (: Statens måte å regjere på er merkelig og dum (sier ikke jeg kan bedre på noen måte).
Vis hele sitatet...
Det kan selvfølgelig diskuteres, og jeg er uenig i mange av statens vedtak. Samtidig kunne vi snudd det opp ned? Hva hadde skjedd uten en statelig makt? Eller eventuelt se på alt det gode som kommer utav det. Uten en statelig makt, hadde vi ikke hvert verdens beste land å bo i!
Sitat av Restyle
Du har delvis et poeng. Men se for deg dette. Hva sliter mest på veien?:
En TZR som kjører i 45, og ikke på motorvei.
Eller en NSR, som kjører i over 100, og på motorvei.

Uten at jeg skal si noe sikkert, har vel årsavgiften noe med miljøutslipp o.l. også? Her vil også en lett-mc flerdoble en plombert moped. Hvem enn som kjører originalt.

Det kan selvfølgelig diskuteres, og jeg er uenig i mange av statens vedtak. Samtidig kunne vi snudd det opp ned? Hva hadde skjedd uten en statelig makt? Eller eventuelt se på alt det gode som kommer utav det. Uten en statelig makt, hadde vi ikke hvert verdens beste land å bo i!
Vis hele sitatet...
Uten olje hadde vi heller ikke vært verdens beste land å bo i

vi var et u-land før olja kom:P dne som fikk oss videre.

Men igjen. Jeg er VELDIG imot argumentet med at biler etc sliter på veien.. La oss ta Italia som eksempel, veiene er så og si strøkne mange år etter de er lagt.. Norges veier bruker kanskje 2år, før de er ganske dårlige.

Er klimaet som sliter *dette er kveruleing*
Sist endret av dark_jocketen; 17. juni 2008 kl. 23:15.
Sitat av pr0tec
stemmer. måler vekta/trykket på sensor 1, og så måler den vekta igjen på sensor2 samt tiden mellom 1-2. Og med enkel matte finner den ut om du kjører for fort eller ei..
Vis hele sitatet...
åssen forklarer du gråtassen i 150 da?
Sitat av Restyle
Du har delvis et poeng. Men se for deg dette. Hva sliter mest på veien?:
En TZR som kjører i 45, og ikke på motorvei.
Eller en NSR, som kjører i over 100, og på motorvei.
Vis hele sitatet...
Tja, ca 90% av alle TZRene er trimmet så de går i 90 (tatt ut plomba) og 80% av de kjører på motorveien med de. Jeg personlig kjører på motorveien med TZRen min.

Jocken, en TZR er lettere enn en NSR.
Sist endret av bendiks; 18. juni 2008 kl. 00:05.
Sitat av Max-Mekka
Tja, ca 90% av alle TZRene er trimmet så de går i 90 (tatt ut plomba) og 80% av de kjører på motorveien med de. Jeg personlig kjører på motorveien med TZRen min.

Jocken, en TZR er lettere enn en NSR.
Vis hele sitatet...
Tørrvekt på din?.. Min er 130kg 10kg forskjell eller noe? :P
HÆ? En tråd som går offtopic på nff.

Sitat av &lt Vis innlegg
og hvor måler man denne vekten? en goldwing veier jo nesten like mye som en mini, så da burde man kunne kjøre forbi fotoboksen i 120 i en mini da, ifølge deg? åja fotobokser tar MC, leste for en stund tilbake siden at en gråtass ble tatt i 150 i 70 sona tror jeg det var, men det som skjedde var at en motorsykkel foran gråtassen hadde kjørt extrmt fort og var ute av bildet før den ble tatt bilde av derfor ble gråtassen tatt i 150 km/t..
Vis hele sitatet...
Hvor har du lest dette da? Du forsvinner ikke utav bildet når du kjører i 150 km/t.

Men jeg husker jeg leste i BA om en Audi A/S8 som ble knipset bilde av i 250 km/t, man kunne bare se bakparten av bilen. Bildet var på forsiden, sikkert noen andre som husker det også.
Et annet spørsmål. Hvor i veibanen ligger disse vektsensorene? Over hele filen eller i hjulsporene? Illustrasjon hadde vært supert. Og enda et; hvor langt unna fotoboksene er det vanlig å måle hastigheten? Svar oppgis i sekunder (tid) eller meter (strekning).
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det ligger ingen vektsensorer på fotoboksene. Det er kun en tynn kobbertråd som registrerer hastighet.
Dog blinker ikke boksene alltid, uansett om det er biler eller sykler som passerer.

Så ja, du kan bli knipset med sykkel.
Men nei, det er omtrent umulig å finne ut hvem som kjører og eier sykkelen.

Forøvrig er norge ett av de få landene hvor bildet MÅ være tatt forfra, og ha identifiserbar sjåfør.
Sitat av &lt Vis innlegg
åssen forklarer du gråtassen i 150 da?
Vis hele sitatet...
regner med du refferer til denne historien her:
"Det er mange slike historier. Den som er mest kjent er nok en som skjedde i rundt Elverum et sted. Der rigget de opp en gråtass, som kjørte mot fotoboksen. Mannen som satt på traktoren hadde fult av gørr i håret så det stod rett bakover for at det skulle se ut som gråtassen holdt stor fart. Så kjørte en motorsykkel forbi slik at traktoren ble knipse i veldig høy hastighet. Skal ikke si akkurat hvor fort det var, for det husker jeg ikke. Bildet henger hos politiet i Elverum, det skal også ligge på nettet et sted."

som kan leses: http://www.freakforum.nu/forum/archi...p/t-18753.html
og her: http://www.bilforumet.no/annet-bilre...html#post32439
eller denne: http://www.root.no/forum/index.php?s...ndpost&p=15293

legg merke til hvordan historien gjenntar seg selv, men stedsplassen endres..
Sist endret av pr0tec; 18. juni 2008 kl. 11:20.
Sitat av Max-Mekka
Tja, ca 90% av alle TZRene er trimmet så de går i 90 (tatt ut plomba) og 80% av de kjører på motorveien med de. Jeg personlig kjører på motorveien med TZRen min.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jeg også fullt klar over. Jeg også kjørte en trimmet moped i min tid.
Dog, de kan ikke pålegge oss ekstra avgifter i tilfelle vi skulle trimme og bryte norske regler
Jeg pleier alltid å gi litt ekstra gass forbi fotobokser med sykklen min, bare for å se om de knipser. Hadde gode 150 forbi et par fotobokser mot Lillehammer. Knipset aldri, med andre ord, kan kjøre så fort jeg vil
Sitat av syre
HÆ? En tråd som går offtopic på nff.



Hvor har du lest dette da? Du forsvinner ikke utav bildet når du kjører i 150 km/t.

Men jeg husker jeg leste i BA om en Audi A/S8 som ble knipset bilde av i 250 km/t, man kunne bare se bakparten av bilen. Bildet var på forsiden, sikkert noen andre som husker det også.
Vis hele sitatet...
var en 2 feltsvei.. og dessuten så skeptisk til en A8 i 250 da jeg har hørt at boksene ikke kan registere mer enn 200 km/t, var en fyr som fikk tilbake lappen etter 190 i 80 sone tror jeg det var fordi fotoboksens bilde ikke var gyldig..

Sitat av mathfjeld
Jeg pleier alltid å gi litt ekstra gass forbi fotobokser med sykklen min, bare for å se om de knipser. Hadde gode 150 forbi et par fotobokser mot Lillehammer. Knipset aldri, med andre ord, kan kjøre så fort jeg vil
Vis hele sitatet...
har også gjort dette for nysgjerrighetens skyld, men har hørt om andre som har fått blink med mc..
Kjørte moped en gang i tiden, den var trimmet og gjorde ca 100km/t.
jeg har ALDRI opplevd at en fotoboks har blinket, uansett hvor jeg ligger i veibanen(ja har prøvd å bli tatt bilde av )
[quote=<33]var en 2 feltsvei.. og dessuten så skeptisk til en A8 i 250 da jeg har hørt at boksene ikke kan registere mer enn 200 km/t, var en fyr som fikk tilbake lappen etter 190 i 80 sone tror jeg det var fordi fotoboksens bilde ikke var gyldig..

QUOTE]

det er FAEN ikke meg som hadde prøvd på det der...
om det så blinker da?
Alkoholisert gamer
Det samme lurte jeg på for en stund siden.. Så jeg tok min trimma moped som gjør litt over 100km/t ut på en liten kjøretur midt på natta når det er lite biler ute.. Fant en fotoboks som stod i en 50sone og kjørte forbi den i litt over 80km/t... Fotoboksen blinka, men jeg har enda ikke fått noe brev i posten eller politibesøk.. Så jeg kom da fram til en konklusjon; fotobokser tar ikke mopeder...

Det er jo ganske umulig å finne en moped ut ifra ett bilde som blir tatt forfra.. iogmed at skiltet er bak.. Og det kjører fler av de fleste mopedene rundt om kring...

EDIT: det skal også sies at mc heller ikke blir tatt i fotoboks. det har jeg ikke prøvd enda, men det er vel det samme som med mopeder
Sist endret av ekoli; 21. juni 2008 kl. 01:07.
Det er meget mulig jeg driter meg ut nå, men går ikke mopeder også under MC-kategorien?
Alkoholisert gamer
Sitat av Realist1
Det er meget mulig jeg driter meg ut nå, men går ikke mopeder også under MC-kategorien?
Vis hele sitatet...
Det er fult mulig.. Men det er så mange som skriver f.eks. "moped og mc" så jeg blir veldig i tvil..

EDIT: men jeg ville tro at moped går under MC-kategorien ja.. Det er jo en motorisert sykkel det også..
Sist endret av ekoli; 21. juni 2008 kl. 01:15.
skopusser's Avatar
Trådstarter
Mc er klasse A for tung mc, og A1 for lett-mc. Mopeder går under M klassen. Tror det var M i hvert fall.
Hvis det var det du mente?
Sist endret av disaster master; 21. juni 2008 kl. 01:34.