Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 13653
Hei! I sommer har jeg og noen venner planer om å lage en flytebrygge/badebrygge til å ha på hytta. Vi tenkte en på ca 2x2,5m og denne skal ligge ute i sommerhalvåret. Trykkimprignert tre er visstnok tingen å bruke.

Vi har masse isopor liggende, så vi vil bruke dette som flyteelement. Det jeg lurer på er hvor mye isopor burde jeg bruke? Hvordan skal jeg gå fram for å feste isoporen, og burde den behandles på noen måte før den legges i saltvannet?

Svar, veiledning og byggetips mottas med stor takk!
Jeg har egentlig ikke så mye greie på isopor og bygging av brygger, men min umiddelbare idé var å feste isoporen med dette. En isoporkloss i hvert hjørne kanskje? Men nå skal det jo sies at jeg tenker veldig enkelt på ting. Du må ikke høre på meg når det gjelder slikt.
Sitat av asoda Vis innlegg
Hei! I sommer har jeg og noen venner planer om å lage en flytebrygge/badebrygge til å ha på hytta. Vi tenkte en på ca 2x2,5m og denne skal ligge ute i sommerhalvåret. Trykkimprignert tre er visstnok tingen å bruke.

Vi har masse isopor liggende, så vi vil bruke dette som flyteelement. Det jeg lurer på er hvor mye isopor burde jeg bruke? Hvordan skal jeg gå fram for å feste isoporen, og burde den behandles på noen måte før den legges i saltvannet?

Svar, veiledning og byggetips mottas med stor takk!
Vis hele sitatet...
Jeg ville rett og slett bygget hele brygga som en stor, flat kasse der isoporen ligger inni. Da holder du isoporen på plass, og den utsettes for jevnt trykk slik at den ikke blir trykt i stykker og skadet. Oversiden, som man skal gå på, må åpenbart være mer solid enn undersiden som blir under vann, men ikke spar på tverrliggerne under heller - de vil også være med på å stive av greia. Dette designet funker åpebart best hvis isoporen foreligger i form av plater eller lignende.

Ikke spar tid når du måler opp, sager til og planlegger; tid brukt på forarbeide og nøyaktighet er mange timer med meningsløs frustrasjon spart. Og kapp til isoporblokkene slik at de passer så perfekt som mulig; hvis de ikke kan røre på seg blir slitasjen pga. bølgeskvulp og vind mye mindre. Dette er ekstra viktig hvis isoporen er av den løskornede sorten. Store stykker isopor tåler også mer enn små, så ikke del opp i hytt og vær, prøv heller å tilpasse målene på brygga i størst mulig grad til å passe med flyteelementene du har til rådighet.

Lykke til!
Støpte flytebrygger betong er helt klart å foretrekke da disse er mye mer stabile i vannet, men en del tyngre ta opp av havet.
Bruk tomme kanner.
Skjønner du vil bruke isoporen du har liggende, men kanner, slike av hard/herda plast holder mye bedre og bærer mer.
De er lettere og feste og det blir lettere å rydde opp etter seg hvis den slår seg i ruskevær.

Tusenvis av knuste isoporkuler i strandkanten er ikke pent å se på

Slike kanner kan du gjerne få billig, hvis ikke gratis hos div fabrikker rundt omkring.

Lykke til uansett
Isopor vil også trekke til seg vann etter en god stund på sjøen.
Det du leter etter heter Pongtonger,og er å anbefale veldig høyt over isopor.
kjedelig streiting
For stabilitet bør du nok fordele isoporklossene rundt brygga. Når det kommer til hvor mye isopor du må bruke så kan du som en tommefingerregel tenke på at oppdriften fra vannet vil være lik massen til volumet vann som fortrenges av flyteelmentene. Altså vil en kubikkmeter isopor under vann gi en oppdriftskraft på 1000kg. Så må du jo tenke på egenvekta til flyteelmentene og resten av materialet + antall folk den skal bære.
Sist endret av legalize_it; 23. mai 2013 kl. 18:21.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Når jeg lagde flytebrygge brukte vi en pressenning på undersiden for å hindre at isporen flyter ut.
Sist endret av tep0sen; 23. mai 2013 kl. 19:43.
Trur ikkje at isopor er noko bra til flytebrygge. Ska du ha den bare til å hoppe fra, og lek i vanne? Eller har du tenkt til å fortøye båter? Trur

HTML-kode

http://heltnormalt.no/img/wumo/2013/05/20.jpg
e det du treng.

Kom litt feil, er ny på freak, noen so gidder å sei kordan ei lenker til ord?
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Trur ikkje at isopor er noko bra til flytebrygge. Ska du ha den bare til å hoppe fra, og lek i vanne? Eller har du tenkt til å fortøye båter? Trur

HTML-kode

http://heltnormalt.no/img/wumo/2013/05/20.jpg
e det du treng.

Kom litt feil, er ny på freak, noen so gidder å sei kordan ei lenker til ord?
Vis hele sitatet...
For å gjøre et ord til en lenke:

(url=http://www.din-addresse-her.x/osv.jpg] Ett ord, eller flere ord [/url)

Bytt ut ( og ) med [ og ], og vips! En kake.
Hva med 20 liters vanndunker fra Biltema som flyteelementer? Koster 60 kr.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fril...anndunk-88419/
Hvis du kan klare å bygge en stabil ramme, ville jeg brukt isoporen mot at du pakker den inn i noen lag med plast.

I tillegg er det veldig viktig å huske på at det kan komme flytende gjenstander som kan skade isoporen, og derfor ville jeg dekket litt av isoporen med treverk også.
Hvis du trenger en dykker i Oslo så kan jeg komme bort å hjelpe med å ankre. Må bare leie dykkerutstyr og kjøpe luft på flaske. Er 16år og har PADI.