Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 7422
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Hei, jeg ble kjent med fyret.nu etter jeg leste Freak tråden freak:Norske flagg ønskes fjernet fra 17. mai tog, og det kom ganske klart frem hvilken type nettside Fyret er. De hevder selv at "Fyret er en uavhengig nyhetsside som skal gi leserne nyheter og vinklinger de ikke får gjennom vanlig media i Norge." (om oss), noe som kommer veldig klart frem ettersom de bare har fokus på negative situasjoner som omhandler innvandrere (til Norge), og personer fra andre land, som oftest med ulik kultur, religion og hudfarge.

Etter å ha sett over noen av artiklene, og spesielt kommentarene kan jeg si at jeg er ganske sjokkert over at de i det hele tatt har lov til å drive denne nettsiden. De aller fleste i kommentarfeltet er høyst rasistiske, fordomsfulle, og kommer ofte med hatefulle ytringer mot grupper, som uten tvil er imot wikipedia:Rasismeparagrafen. Noen av kommentarene er anonyme, men de fleste er av navngitte personer, ofte linket til sin Facebook profil.

Det er veldig tydelig at nettsiden er ute etter å skape et dårligst mulig bilde av personer som ikke tilhører de "hvite, norske, nordmenn".

Hvordan kan det ha seg at siden ikke har blitt tatt ned? Jeg tipset Kripos om nettsiden, men tviler på at dette er første gang de har mottatt en melding om denne siden.

Straffelovens bestemmelser om rasistiske ytringer på Internett reguleres av

Straffeloven § 135a

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://tips.kripos.no/cmssite.asp?c=1&h=34&menu=5
hvorfor skal den siden tas ned ? det finnes jo en million andre nettsteder skrevet av mindre smarte som igjen leses av ett fåtall andre mindre smarte , det beste er å ikke gi slike tullesider oppmerksomhet.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Det er verdt å merke seg (med forbehold om at jeg kan ta feil) at kommentarfelt er ikke del av det redaksjonelle materialet, dvs at de som driver nettstedet ikke har ansvar for det. Derfor kan man ikke ta ned nettsteder kun på grunn av kommentarfelt. (med mindre jeg tar feil. som sagt.)

At de navngitte personene som legger inn "rasistiske ytringer på Internett" ikke blir straffeforfulgt er snodig, men så lenge det er et såpass marginalt (håper jeg) nettsted forstår jeg også at det ikke topper prioriteringslistene.

Når det gjelder hvorvidt nettstedet er lovlig i det hele tatt har ikke jeg lest noe særlig av artiklene deres, og uansett kommer vel det an på hvor tydelige de er i sin rasisme - det er én ting at du og jeg og alle andre skjønner de er rasister, men det betyr ikke nødvendigvis at de er rasistiske på en ulovlig måte.
Sist endret av Takub; 4. juni 2013 kl. 21:35.
For det første er serveren i USA, og for det andre er domenet registrert i Niue. Er ingen fan av siden, men syntes det er godt å vite at internettsensuren her til lands ikke har tatt helt av enda og at ytringsfrihet fortsatt betyr noe for enkelte.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Lolwut Vis innlegg
Er ingen fan av siden, men syntes det er godt å vite at internettsensuren her til lands ikke har tatt helt av enda og at ytringsfrihet fortsatt betyr noe for enkelte.
Vis hele sitatet...
Enda et godt poeng. Personlig vil jeg heller ha ti fyret.nu enn at én fyret.nu blir sensurert.
Synes egentlig at de fleste tidsskrifter har et veldig naivt syn på norsk innvandringspolitikk og tar ikke opp de faktiske probelemene som kommer ved innvandring. I tillegg mener jeg at det er veldig kontroversielt å ha ett annet syn enn at det bare er positivt og hvis du gjør det er du rasistisk.
Jeg har kun lest artikkelen som tråden du linker til var diskutert. Der hadde de endret en hel historie og linket til selve hendelsen. Ofte leser jeg saker på sider der jeg er totalt uenig, men de er direkte uærlige, eller barneskolen-dropouts av verste sort, så det er bare tidsløsing.

Sitat av dingobingo Vis innlegg
Synes egentlig at de fleste tidsskrifter har et veldig naivt syn på norsk innvandringspolitikk og tar ikke opp de faktiske probelemene som kommer ved innvandring. I tillegg mener jeg at det er veldig kontroversielt å ha ett annet syn enn at det bare er positivt og hvis du gjør det er du rasistisk.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvordan du ordlegger deg. Ordlegger du deg med statistikk og saklig argumentasjon, så er du velkommen i debatten og et godt supplement. Utsagn som "enda en nigger stjal mobilen min på t-banen idag. Faen ta jævla muslimer og rom-pakk, de er avskum få de ut." er ikke dekket av det jeg nevner over. Det siste er bare idioti, fordommer og rasisme. Hvis du eller meningsfeller har meninger som kan backes opp av fakta, ikke enkelthistorier på nett, og skriver saklig, så del det. Alt for mange kaller seg "innvandringskritisk" når de vender et døvt øre til alle motargumenter, og å gi dem statistikk er å kaste perler for svin.


Sitat av Lolwut Vis innlegg
Er ingen fan av siden, men syntes det er godt å vite at internettsensuren her til lands ikke har tatt helt av enda og at ytringsfrihet fortsatt betyr noe for enkelte.
Vis hele sitatet...
Ytringsfrihet er ikke retten til å sjikanere eller uttrykke seg hatefult. Det er retten til å ytre en mening uten å bli straffeforfulgt. Forskjellen er rimelig vesentlig. "Jeg liker ikke nettsteder som fyret.nu fordi jeg mener de forvrenger historier og lyver. "Det er min mening, beskyttet av ytringsfriheten. "Fyret.nu er en gjeng serie-pedofile kvasi-intelligente rotter som spiser sin egen bæsj til lunsj og burde lynsjes ved første anledning, like etter jeg har slaktet deres familier." Dette er en hatefull måte, som ikke er dekket av ytringsfriheten. Det er for øvrig bare første utsagn jeg står bak, det siste er et eksempel. Det er sikkert noen jeg måtte spesifisere dette for.
Vi skal være glad for at vi har ytringsfriheten, og vi skal være glad for at vi har kildekritikk. Så lenge vi har begge to på plass, tror jeg det stort sett går bra.
Sist endret av Ramaskrik; 4. juni 2013 kl. 23:17.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det finnes mange former for hersketeknikk, og du har nettopp dratt fram en som begynner å bli klassisk.. Mine meningsmotstanderenes meninger er verdiløse for de ikke bruker fint nok språk for meg.
Vis hele sitatet...
Meningsmotstandere? Har jeg i tråden tatt et standpunkt på noe som helst side? Det samme som jeg sier over gjelder for "venstresiden" også, men ingen her har spurt om hvordan de kan bli tatt seriøst. Det handler ikke om å skrive pent nok, det handler om at hvis du vil sitte ved voksenbordet og ha en voksen samtale, så får du oppføre deg deretter. Hvis du vil drive med navnekalling og drittkasting kan du sitte ved barnebordet, og er det helt greit det. Men ikke bli sur når ingen tar deg seriøst.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. og man kan gjøre mye fint med statistikk, men man kommer fortsatt ikke unna ting som at de 3-4 dårligste VGS'ene i Oslo knapt har hvite elever. Statistikk forandrer ikke på det, og så lenge man ikke forsøker å først få en felles forståelse av hva virkeligheten faktisk her kommer man aldri noe som helst sted i den typen debatter.
Vis hele sitatet...
Her ja! Herlig. Du forsto hva jeg ville frem til. Mening basert på et problem, med tilhørende statstikk. Var det så vanskelig? Sånn blir du tatt seriøst. Så fremt statistikken stemmer. Det er dog ikke innvandring vi diskuterer her, men la gå.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
De roper sine argument, du roper dine.. og alle andre får vondt i hodet.
Vis hele sitatet...
Å be om at en meningsmotstander legger frem tall o.l. til å underbygge sine meninger er ikke å rope. Det er å ha en seriøs samtale om et tema, og ikke bare rope. Hvis ikke sitter vi bare med synsing, som i seg selv er svært lite interessant i de aller aller fleste tilfeller.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, ditt forbanna pikkhue, jeg synes du er fullstendig tilbakestående som ikke skjønner det er helvetes jævli stor forskjell på være hatefull, uhøflig og generelt drittsekk og faktiske trusler. Mener du virkelig at jeg burde kunne kastes i fengsel for forrige setning?

.. men det er derimot forbudt å true eller oppfordre til voldshandlinger, så denne delen er åpenbart ulovlig: "burde lynsjes ved første anledning, like etter jeg har slaktet deres familier."". Jeg har ikke sett mye på fyret, men av det jeg har sett er det folk som holder seg innenfor denne grensa.

Det må også nevnes at Vest-Europa/USA, men særlig Norge er ganske sært i verdensmålestokk. Alle andre steder er rase og etnisitet noe man er komfortable med å snakke om. Drar du til Afrika er du ikke nordmann, du er "A white guy".. på godt og vondt.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp den forskjellen jeg forstår. Jeg ville ikke anmeldt deg for det du skriver der, ei heller er det imot loven etter min mening, men du kan ikke forvente å bli plassert ved voksenbordet om du holder på sånn. Jeg trenger dog ikke ta et snev av det du skriver seriøst når du holder på sånn. Igjen - det er mer interessant med hvorfor en motstander mener noe, og hvordan de begrunner det, enn navnekalling og synsing. Det gir mulighet for debatt og ikke bare sitering av argumenter.

Ja, det jeg skrev der er ulovlig, men jeg spesifiserer i innlegget at det er kun et eksempel. Hvis rasisme/rase er et komfortabelt tema i bla. USA, så har du åpenbart sett noe annet enn meg hver gang jeg har vært der. I tillegg til alle de rasistiske bandene som flyr rundt.

Til sist men ikke minst. Du anklager meg for å drive med hersketeknikker, for så å gjøre det selv. Er dette satire eller seriøst? Du kan ikke anklage noen for å gjøre noe, for så å bruke det til det fulle. Det var for øvrig ikke hersketeknikk, jeg burde kanskje presisert at det gjaldt generelt, men jeg trodde det kom godt nok frem. Jeg kunne jo ikke lagt dette kravet på én side, og ikke den andre, det gir ingen mening.

Så, for å sitere hva som ikke er lov, mtp. ytringsfrihet:
Eksempler på viktige begrensninger i ytringsfriheten:

er forbudet mot ærekrenkende tiltale eller omtale av andre
deltakelse i eller oppfordring til ulovlige eller straffbare handlinger
spredning av opplysninger der du har lovbestemt taushetsplikt

Ergo er det ikke lov å kalle folk serie-pedofile heller, ettersom det er æreskrenkende. Kan da stresse igjen at dette kun er et sitat jeg brukte for å vise det, og ikke noe jeg har sagt, kommer til å si, eller mener.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det finnes mange former for hersketeknikk, og du har nettopp dratt fram en som begynner å bli klassisk.. Mine meningsmotstanderenes meninger er verdiløse for de ikke bruker fint nok språk for meg.

.. og man kan gjøre mye fint med statistikk, men man kommer fortsatt ikke unna ting som at de 3-4 dårligste VGS'ene i Oslo knapt har hvite elever. Statistikk forandrer ikke på det, og så lenge man ikke forsøker å først få en felles forståelse av hva virkeligheten faktisk her kommer man aldri noe som helst sted i den typen debatter.

De roper sine argument, du roper dine.. og alle andre får vondt i hodet.
Vis hele sitatet...
For min del skal du bruke så stygt språk du vil, så lenge du kan backe opp påstanden (og helst med noe annet en anekdoter).

Ikke greit:
"GRRR!!! JÆVLA SVARTINGER STJAL TELEFONEN MIN PÅ T-BANEN!! GRR!!"

Greit for meg:
"GRR!!! EN JÆVLA SVARTING STJAL TELEFONEN MIN PÅ T-BANEN!! Her er dessuten en kilde som viser at de er på toppen av statistikken når det kommer til stjeling (kilde)! Blir irritert ass!! GRRR!!!"

I det andre eksempelet er man fortsatt rasistisk, men man backer i hvert fall opp påstanden, det finnes nok de som sier begge er uakseptable, men for min del er påstand 2 et gyldig argument hvis det backes opp.
Så lenge diskusjonene og artiklene som lanseres på siden er av en karakter og språk som tar for seg problematikk og utfordringer ang. integrering og assimilering av mennesker og kulturer inn i den Norske er det helt fair deal for meg..

Jeg er nødvendigvis ikke enig i noe som helst som postes på fyret men synes det er greit at folk med ytterliggående synspunkter får en kanal der de kan lufte sin mening og tankegods.. (Stor fare for radikalisering though)


Det som derimot ikke er greit for meg er at den lavpannede Redneck nordmannen som kun poster: "OMFG DÅRLIG VEG DET ER REGJERINGENS SKYLD I AT JEG IKKE VANT I LOTTO FY FAEN STOLTENFAG BURDE FJERNES HERREGUD JEG BLE TATT MED TRIM PÅ MOPEDEN MIN HATER DETTE LANDET PARADISE HOTEL ER KONGE LIZM" får fri tilgang til kommentarfelt i landets aviser... Det er evig mer skummelt for meg å lese slike enn å lese et saklig innlegg fra en meningsmotstander.
Hvordan kan det ha seg at siden ikke har blitt tatt ned? Jeg tipset Kripos om nettsiden, men tviler på at dette er første gang de har mottatt en melding om denne siden."

Hvorfor skulle den bli lagt ned? Fordi dem forteller sannheter om ting du ikke vil vite? Du vil muligens ha det som i Sverige, glem det jeg vet sannheten, og det er fint at andre får vite den også!

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor skal den siden tas ned ? det finnes jo en million andre nettsteder skrevet av mindre smarte som igjen leses av ett fåtall andre mindre smarte , det beste er å ikke gi slike tullesider oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Tulleside? Kan du begrunne det? Kan vise meg en faktafeil?
Greit at du er rød, men å slenge ut løgner er rimelig smålig!

Sitat av dingobingo Vis innlegg
Synes egentlig at de fleste tidsskrifter har et veldig naivt syn på norsk innvandringspolitikk og tar ikke opp de faktiske probelemene som kommer ved innvandring. I tillegg mener jeg at det er veldig kontroversielt å ha ett annet syn enn at det bare er positivt og hvis du gjør det er du rasistisk.
Vis hele sitatet...

Ja, og det er synd man blir slengt ut her i fra når man nevner noe negativt med innvandringen. Ser på andre nettsider at flere har blitt slengt her i fra pga. negativt syn på innvandringen, noe visse moderatorer ikke tåler å høre.
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Tulleside? Kan du begrunne det? Kan vise meg en faktafeil?
Vis hele sitatet...
Vel, for eksempel det som nevnes helt i starten her, at norske flagg skulle fjernes fra 17. mai-toget i Ålesund. Det var aldri det saken handlet om.

Sitat av Nordfront Vis innlegg
Ja, og det er synd man blir slengt ut her i fra når man nevner noe negativt med innvandringen. Ser på andre nettsider at flere har blitt slengt her i fra pga. negativt syn på innvandringen, noe visse moderatorer ikke tåler å høre.
Vis hele sitatet...
Nja. Jeg har fått slettet kommentarer her hvor jeg er skeptisk til fyret.nu som kilde. Så det handler vel mer om cranky mods enn såkalt "PK".
Men en ting skal du ha, Zarlach, og det er at du får flere til å åpne øynene for denne siden!

Vel, for eksempel det som nevnes helt i starten her, at norske flagg skulle fjernes fra 17. mai-toget i Ålesund. Det var aldri det saken handlet om."

Nei, det var vel en hel skole bare." Men du må gjerne lete videre. Vi trenger en side som forteller sannheten. Ikke som det står i VG 4 nordmenn voldtok jente i utlandet. Hvor norske tror er dem? Se på fyret, så får du svar.

"Hvor norske tror du at dem er, skulle det stå.
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Men en ting skal du ha, Zarlach, og det er at du får flere til å åpne øynene for denne siden!
Vis hele sitatet...
Og det er trist. Heldigvis er den store majoriteten smart nok til å forstå at denne siden er fylt til randen med nazistisk propaganda.

Sitat av Nordfront Vis innlegg
Nei, det var vel en hel skole bare." Men du må gjerne lete videre.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke en hel skole heller. Ikke en hel klasse heller. Vet du hva? Ikke en eneste elev engang. Det det faktisk var snakk om, var at barn som hadde røtter fra andre land enn Norge skulle tegne flagget fra opphavslandet, slik at de sammen med det norske flagget kunne vise dette fram til stolte småbarnsforeldre på 17.mai. Det som stod på fyret.nu hadde altså absolutt ingen hold i virkeligheten, og var regelrett løgn. Eller propaganda da, om du vil.

Sitat av Nordfront Vis innlegg
Vi trenger en side som forteller sannheten. Ikke som det står i VG 4 nordmenn voldtok jente i utlandet. Hvor norske tror er dem? Se på fyret, så får du svar.
Vis hele sitatet...
En nordmann er en nordmann. Så enkel er den saken. Om du ikke vet hva det betyr å være "en nordmann", så får det stå for din regning. Din uvitenhet er lite relevant for denne diskusjonen.
Aspøy skole i Ålesund hadde ikke tenkt å fjerne eller forby norske flagg, men tillate andre flagg i tillegg til det norske. Og om noen er imot det, er ikke så viktig for meg. Men artikkelen på Fyret.nu skrev derimot at de norske flaggene skulle fjernes. Dette var en helt bevisst overdrivelse for å fremstille saken som mer "norsk-fiendtlig" enn den egentlig var.

Nettopp derfor stoler jeg ikke på det som står på denne siden. Man vet aldri om det er helt sant.
Sist endret av Ramaskrik; 6. juni 2013 kl. 18:33.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hele siden er en fjaseside som vrir fakta rundt for at saken skal passe deres agenda best:
''Vi hater innvandrere!''
Flaggsaken i Ålesund er et fint eksempel på det.
Sist endret av Bombasa; 6. juni 2013 kl. 18:34.
Og det er trist. Heldigvis er den store majoriteten smart nok til å forstå at denne siden er fylt til randen med nazistisk propaganda."

Regner med at du er ute å snakker med folket hver dag, neppe. Det gjør jeg, og 70/80% er enige med meg. Typisk: Liker du ikke innvandring, da er du nynazist! Spar meg!

Nettopp derfor stoler jeg ikke på det som står på denne siden. Man vet aldri om det er helt sant."


Jo, du finner bestandig en link!
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Og det er trist. Heldigvis er den store majoriteten smart nok til å forstå at denne siden er fylt til randen med nazistisk propaganda."

Regner med at du er ute å snakker med folket hver dag, neppe. Det gjør jeg, og 70/80% er enige med meg. Typisk: Liker du ikke innvandring, da er du nynazist! Spar meg!
Vis hele sitatet...
Først og fremst; svar på resten av innlegget mitt også, er du snill. Såpass respekt bør vi utvise.

Jo, jeg er ute og snakker med folk hver dag. Hvis ikke ville jeg jo vært en einstøing med åpenbare psykiske problemer, noe jeg ikke er. Og stort sett alle jeg snakker med i løpet av en dag, mener at fyret.nu er en ny-nazistisk propaganda-side. Vel, det er kanskje ikke helt sant. De jeg snakker med som har hørt om fyret.nu mener dette. De andre vet jeg ikke, fordi jeg velger å ikke bruke så altfor mye tid og energi på slikt oppgulp.

Men hvorfor tror du det er slik? Jeg vil anta at du omgås folk med høyre-ekstreme holdninger. Da er det bare naturlig at de er enig med deg. Jeg for min del omgås rasjonelle og oppegående mennesker, de fleste med begge beina plantet fra arbeiderpartiet og videre utover på venstresiden. Derfor er det naturlig at de er enig med meg. Det er ikke noe hokus-pokus ved dette, så argumentet ditt holder ikke vann.

Jeg har heller ikke sagt at alle som "ikke liker innvandring er nazister". Ikke tillegg meddebbatanter holdninger de ikke har, er du snill. Man kommer ikke langt med slik oppførel.
Sist endret av Sjølvaste; 6. juni 2013 kl. 18:52.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Først og fremst; svar på resten av innlegget mitt også, er du snill. Såpass respekt bør vi utvise.

Jo, jeg er ute og snakker med folk hver dag. Hvis ikke ville jeg jo vært en einstøing med åpenbare psykiske problemer, noe jeg ikke er. Og stort sett alle jeg snakker med i løpet av en dag, mener at fyret.nu er en ny-nazistisk propaganda-side. Vel, det er kanskje ikke helt sant. De jeg snakker med som har hørt om fyret.nu mener dette. De andre vet jeg ikke, fordi jeg velger å ikke bruke så altfor mye tid og energi på slikt oppgulp.

Men hvorfor tror du det er slik? Jeg vil anta at du omgås folk med høyre-ekstreme holdninger. Da er det bare naturlig at de er enig med deg. Jeg for min del omgås rasjonelle og oppegående mennesker, de fleste med begge beina plantet fra arbeiderpartiet og videre utover på venstresiden. Derfor er det naturlig at de er enig med meg. Det er ikke noe hokus-pokus ved dette, så argumentet ditt holder ikke vann.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke mene de som stemmer til venstre er mer oppegående enn de som holder mot høyre? JA, det er en nettside på kanten, allikevel er det du som kommer ut som idioti her
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Men en ting skal du ha, Zarlach, og det er at du får flere til å åpne øynene for denne siden!

Vel, for eksempel det som nevnes helt i starten her, at norske flagg skulle fjernes fra 17. mai-toget i Ålesund. Det var aldri det saken handlet om."

Nei, det var vel en hel skole bare." Men du må gjerne lete videre. Vi trenger en side som forteller sannheten. Ikke som det står i VG 4 nordmenn voldtok jente i utlandet. Hvor norske tror er dem? Se på fyret, så får du svar.

"Hvor norske tror du at dem er, skulle det stå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Først og fremst; svar på resten av innlegget mitt også, er du snill. Såpass respekt bør vi utvise.

Jo, jeg er ute og snakker med folk hver dag. Hvis ikke ville jeg jo vært en einstøing med åpenbare psykiske problemer, noe jeg ikke er. Og stort sett alle jeg snakker med i løpet av en dag, mener at fyret.nu er en ny-nazistisk propaganda-side. Vel, det er kanskje ikke helt sant. De jeg snakker med som har hørt om fyret.nu mener dette. De andre vet jeg ikke, fordi jeg velger å ikke bruke så altfor mye tid og energi på slikt oppgulp.

Men hvorfor tror du det er slik? Jeg vil anta at du omgås folk med høyre-ekstreme holdninger. Da er det bare naturlig at de er enig med deg. Jeg for min del omgås rasjonelle og oppegående mennesker, de fleste med begge beina plantet fra arbeiderpartiet og videre utover på venstresiden. Derfor er det naturlig at de er enig med meg. Det er ikke noe hokus-pokus ved dette, så argumentet ditt holder ikke vann.
Vis hele sitatet...

Hvordan kan dem mene det? Når sannheten står der?
Jada, jeg omgås folk med forskjellige holdninger. Hva du mener med høyreekstrem vet ikke jeg. Er en som er medlem av FMI høyreekstrem? Vi har forresten beina meget godt plantet på jorda, noen burde snart innse at det dem lærte på skolen ikke stemmer med virkeligheten nå!
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du kan ikke mene de som stemmer til venstre er mer oppegående enn de som holder mot høyre? JA, det er en nettside på kanten, allikevel er det du som kommer ut som idioti her
Vis hele sitatet...
Nei, det mener jeg overhodet ikke. Jeg ser at det kan misforstås, men det jeg mener er at folk som tar fyret.nu for god fisk sannsynligvis ikke er oppegående.
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Jo, du finner bestandig en link!
Vis hele sitatet...
Du svarer ikke på hvorfor fyret.nu forandret innholdet i saken...

Så hva skal man tro når det ikke står det samme i kildehenvisningen som det står på fyret.nu? Enhver som har lest minst én fagbok skjønner at det ikke er ekte kildebruk.

Om noe, så understreker dette veldig tydelig at man ikke kan tro på fyret.nu. Om noen vil være innvandringskritiske på en saklig måte, så er det helt i orden for meg. Men det fyret.nu driver med, er rett og slett bløff.
Sist endret av Ramaskrik; 6. juni 2013 kl. 19:02.
PS.
Man er ikke påtvunget til å lese på Fyret. Hold dere til tabloidavisene, så går det jo an å innbille seg at dem forteller sannheten, hehe.
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Hvordan kan dem mene det? Når sannheten står der?
Jada, jeg omgås folk med forskjellige holdninger. Hva du mener med høyreekstrem vet ikke jeg. Er en som er medlem av FMI høyreekstrem? Vi har forresten beina meget godt plantet på jorda, noen burde snart innse at det dem lærte på skolen ikke stemmer med virkeligheten nå!
Vis hele sitatet...
Hvilken sannhet snakker du om? Ser du på fyret med religiøs overbevisning? Uansett hva man leser, så skal man se på det med kritiske øyne og komme med sine egne konklusjoner. Du snakker om at "det man lærte på skolen ikke stemmer med virkeligheten". Vel, det var dette jeg lærte. Jeg lærte å tenke selv. Å konkludere på egenhånd. Det er jo det stikk motsatte av hva du beskriver.

Og ja, jeg ser definitivt på FMI som en høyreradikal organsisasjon.
Du svarer ikke på hvorfor fyret.nu forandret innholdet i saken..."

Kan det være en mulighet at dem rettet opp en feil?

Og ja, jeg ser definitivt på FMI som en høyreradikal organsisasjon."

OK, da er vi ferdig snakka! Makan til sprøyt!
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Du svarer ikke på hvorfor fyret.nu forandret innholdet i saken..."

Kan det være en mulighet at dem rettet opp en feil?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? De tok en sak om utenlandske flagg, og gjorde det om til en sak om at norske flagg skulle fjernes. Hvis du mener at det var feil i Sunnmørspostens opprinnelige artikkel, må du nesten forklare meg hvorfor.
Hva mener du? De tok en sak om utenlandske flagg, og gjorde det om til en sak om at norske flagg skulle fjernes. Hvis du mener at det var feil i Sunnmørspostens opprinnelige artikkel, må du nesten forklare meg hvorfor. "

Jeg snakker om Fyret. Eneste feilen du fant, kanskje ikke så rart, da dem henviser til kilder..

Du vil ikke at folk skal få vite sannheten, jeg vet ikke hva din agenda er, men jeg mener at folket har rett til å vite sannheten.
Kan jo ta den saken her:
Blitzer og somalier gjengvoldtok norsk jente – Fikk strupen kuttet.

Cirka klokken 07:00 kom blitzeren 20 år og somalieren 23 år inn oppgangen og gikk bort til jenta. De skal begge ha vært delvis maskerte og beordret jenta til å reise seg. Somalieren skal da ha tatt en 20 cm lang kniv og snittet henne opp i halsen. Jenta fikk panikk da blodet strømmet ut og skal gråtende ha sagt at hun ville gjøre det de ba henne om.

Blitzeren og somalieren skal da, på gebrokkent norsk, ha bedt henne om å snu seg rundt og ta av seg shortsen. Somalieren skal ha tatt kniven og skjært av henne resten av klærne mens han befølte brystene hennes. Somalieren skal så ha bedt henne om å spre beina før han voldtok henne bakfra. Han skal ha truet med å drepe henne hvis hun ikke var stille.

Mens jenta ble voldtatt av somalieren skal blitzeren ha sparket opp døra til bofelleskapet og stjålet Ipaden hennes."


Liker du sannheten?

http://www.fyret.nu/2012/11/11/blitz...trupen-kuttet/
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Jeg snakker om Fyret. Eneste feilen du fant, kanskje ikke så rart, da dem henviser til kilder..
Vis hele sitatet...
Eksempelet i denne tråden er artikkelen om 17. mai-toget i Ålesund. Jeg kommer ikke til å bruke tid på flere faktafeil på fyret.nu før jeg har fått forklart denne. Og du har fremdeles ikke forklart hvordan fyret.nu har rett, når den ene kilden de henviser til sier noe helt annet.

Som jeg har sagt før: Da er det ikke en ekte kildehenvisning.
Sist endret av Ramaskrik; 6. juni 2013 kl. 19:21.
Som jeg har sagt før: Da er det ikke en ekte kildehenvisning." Da burde du slutte å lese tabloidavisene, hvis du tror dem kommer med fakta.

Nei for du klarer ikke finne noe annet! Jeg svarte, muligens Fyret tok feil i den ene saken, har svart deg..
Poenget mitt er at når de overdriver saker som dette, så gjør det nettsiden lite troverdig. Det endres ikke av at du poster en opprivende historie om en kriminell somalier. Historien er helt sikkert sann. Men jeg har nå lest to artikler på fyret.nu, og den ene vet jeg er løgn. Så jeg kan ikke vite om denne saken heller er sann. Jeg kommer heller ikke til å lese flere.

Og hvis du ikke tror tabloidene kommer med fakta, så vet jeg ikke hvorfor du linker til VG, den største tabloidavisen av alle.
Sist endret av Ramaskrik; 6. juni 2013 kl. 19:31.
Surr, dem viser bilder av svina uten sladd, og i VG så står det 4 svensker. Dem har aldri vært svenske, løgn på løgn. Hvem er så godtruende i 2013? Du?

Poenget mitt er at når de overdriver saker som dette, så gjør det nettsiden lite troverdig."

Da lurer jeg på hvor du har tenkt til å finne sannheten, VG, DB? ,p
Sitat av Nordfront Vis innlegg

Tulleside? Kan du begrunne det? Kan vise meg en faktafeil?
Greit at du er rød, men å slenge ut løgner er rimelig smålig!
.
Vis hele sitatet...
det med 17mai flaggene var jo bare tull , ser for meg at dere arbeidsløse trygdede som driver nettsiden sitter og leser aviser og leter etter noe galt å legge ut om innvandrere .. hvorfor lager dere ikke en internett side og skriver om allt som er galt med oss etnisk norske ?
@ Nordfront; ser du på deg selv som en hvit nasjonalist ?
Nå er dem endelig snart nasjonalsangen også: http://www.fyret.nu/2013/06/05/svt-j...asjonalsangen/

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det med 17mai flaggene var jo bare tull , ser for meg at dere arbeidsløse trygdede som driver nettsiden sitter og leser aviser og leter etter noe galt å legge ut om innvandrere .. hvorfor lager dere ikke en internett side og skriver om allt som er galt med oss etnisk norske ?
Vis hele sitatet...
Dere? Ro deg helt ned! Prøver du å være morsom? Er bare å gå inn på VG.no, så finner du saker som passer deg bra!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Nordfront; ser du på deg selv som en hvit nasjonalist ?
Vis hele sitatet...
Ja, Jeg er jo ikke svart.
Tror du virkelig at det finnes én unyansert og fullstendig fremstilling av sannheten? Og at dette må være enten avisene eller ett bestemt nettsted? Da skjønner jeg problemet ditt. De fleste leser det meste med litt kildekritikk. Der kommer dessverre fyret dårlig ut, slik jeg ser det. Setninger som at de "ikke vet om Höglund ønsker at den svenske nasjonalsangen skal være på arabisk" er typisk for overdrivelsene og insinuasjonene de holder på med.

Og hvis du mener denne sprø, svenske dama er representativ for "dem", så skjønner jeg hvorfor du også mener han ene forbryterske somalieren er representativ for alle innvandrerne. Verden er ikke bare to lag mot hverandre.
Sist endret av Ramaskrik; 6. juni 2013 kl. 19:49.
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Nå er dem endelig snart nasjonalsangen også: http://www.fyret.nu/2013/06/05/svt-j...asjonalsangen/
Vis hele sitatet...
Dette er i Sverige. Sverige er et annet land enn Norge. Vi bor i Norge, så vet du det til neste gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordfront Vis innlegg
Nå er dem endelig snart nasjonalsangen også: http://www.fyret.nu/2013/06/05/svt-j...asjonalsangen/
Vis hele sitatet...
Det er eit prima eksempel på poenget. Her er det ein journalist som stiller spørsmål ved kva haldninger den svenske nasjonalsangen ber med seg, og fyret overreagerer totalt, med utsagn som
Om Elisabet Höglund ønsker at den nye nasjonalsangen skal være på et fremmed språk, kanskje arabisk, for å speile det fremtidige svenske samfunnet, vites ikke i skrivende stund.
Vis hele sitatet...
Å prestere å klemme slikt inn i en slik artikkel fortel ganske mykje om agendaen til dei som står bak, og er ein journalistikk som ville gitt stryk i PFU; eit uredeleg forsøk på å tillegge ein person meininger.
Det er og snakk om at 1 person mener at de burde endre nasjonalsangen. At en person som jobber som Journalist mener dette er ikke representativt for hele landet - og betyr heller ikke at det snart skjer. Alt det betyr er at ho ønsker å åpne for debatt. Ikke gi ting mer mening enn det har.

Videre er ikke en nasjonalsang noe hellig, som burde være beskyttet mot alt. Om det viser seg at nasjonalsangen har deler som er direkte rassistiske så må man kunne stille spørsmål om man skal fjerne eller skrive om disse delene. Det blir jo veldig feil om nasjonalsangen er rassistisk da det på mange måter kan vise til at landet støtter opp under rassistiske verdier. Det er absolutt ikke ønskelig. Derfor er det sunt å ha en åpen debatt om dette.

I det tilfellet du linker til er det nok ikke akkurat veldig mange som er enige med ho. Jeg ville ikke forventet at de skrev om nasjonalsangen der i nærmeste framtid. Nok en nyhet hvor fyret.no gjør en stor sak ut av noe som egentlig betyr ingenting. Artikkelen er også full av stråmann-argumenter og stygge hersketeknikker.
Sist endret av etse; 6. juni 2013 kl. 19:55.
Mr. Nordfront har vært utestengt her en hel haug ganger for å oppføre seg som dette er kommentarfeltet på dagbladet, så det er ikke noe vits å bruke krefter på å prøve å argumentere med ham. Han har ikke noe her å gjøre.
Interessant å sammenligne den opprinnelige artikkelen i Aftonbladet med artikkelen på fyret.nu. Her påpeker Höglund at Sverige har kritisert USA for imperialisme, når de selv har erobret andre nordiske land som f.eks. Finland og Norge. Dette gjør 1600-tallet til en lite ærerik periode i svensk historie. Ikke ett ord om multikulturalisme, innvandrere eller islam. På Fyret har det derimot blitt til at hun

ønsker nå altså å erstatte den med noe mer passende for det «nye multikulturelle Sverige».
Vis hele sitatet...
og at hun

krever at noen skriver en ny nasjonalsang, som bedre skildrer «det nye Sverige»:
Vis hele sitatet...
Artikkelen avsluttes med:

Om Elisabet Höglund ønsker at den nye nasjonalsangen skal være på et fremmed språk, kanskje arabisk, for å speile det fremtidige svenske samfunnet, vites ikke i skrivende stund.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg totalt lest tre artikler på fyret, og 66% av disse har helt klart fordreide versjoner av det de oppgir som kilde. Hvordan kan jeg da stole på det jeg leser i den tredje artikkelen?

EDIT: For øvrig synes jeg Nordfront virker som en svært useriøs type. Men å utestenge ham fordi man er uenig i det han sier, det liker jeg ikke.
Sist endret av Ramaskrik; 6. juni 2013 kl. 20:03.
Har ikke noe til overs for den typen sider, men jeg synes heller ikke den burde tas ned. Det strider med ytringsfriheten, samme argumentasjon kan brukes til å stenge f.eks. freakforum.
Sitat av Grix Vis innlegg
Har ikke noe til overs for den typen sider, men jeg synes heller ikke den burde tas ned. Det strider med ytringsfriheten, samme argumentasjon kan brukes til å stenge f.eks. freakforum.
Vis hele sitatet...
den siden kan på ingen måte sammenlignes med freakforum
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
den siden kan på ingen måte sammenlignes med freakforum
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke sagt heller, jeg sa at samme argumentasjon kan brukes for å stenge freakforum som den siden: at innholdet kan være potensielt farlig. Fyret.nu kan skape radikalisme og rasistiske holdninger, mens freakforum inneholder bombeoppskrifter og lignende.