Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2829
Teoretisk sett;


- Jeg har et erstatningskrav på 1 million kr og namsmannen prøver å tvangsinnkreve pengene ved trekk fra bankkonto eller lønn.
- Jeg vinner f.eks. 2 million i lotto.
- Istedet for å bruke pengene på å betale erstatningskravet, sender jeg alle pengene umiddelbart til min far som kjøper et hus for nøyaktig 2 millioner kr. Huset står i hans navn.
- Huset "leier" han ut til meg for 10.000 kr per måned. (Skriver husleiekontrakt)

De 10.000 kr jeg sender han hver måned oppbevarer han for meg på sin egen konto.


Er dette ulovlig?
blir mye pallespikring på deg en stund da vill jeg tro. er ingen advokat, men når staten skal ha penger så er dem ganske seriøse om det vill jeg tro.
Trådstarter
Sitat av ubuntu.user Vis innlegg
blir mye pallespikring på deg en stund da vill jeg tro. er ingen advokat, men når staten skal ha penger så er dem ganske seriøse om det vill jeg tro.
Vis hele sitatet...
Hva slags paragrafer blir jeg isåfall dømt etter?
Dette hørtes ekstremt lite lurt ut. Hvordan har du tenkt å slippe unna? Er det ikke litt mistenkelig at noen driver å overfører såpass store beløper til hverandre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ubuntu.user Vis innlegg
blir mye pallespikring på deg en stund da vill jeg tro. er ingen advokat, men når staten skal ha penger så er dem ganske seriøse om det vill jeg tro.
Vis hele sitatet...
Namsmannen antyder vel sivilt krav, og det havner du stortsett ikkje i fengsel for. Og havner du i fengsel gjer du det i utgangspunktet uavhengig av om du betaler.

Gjeldsfengsel vart avskaffa for ganske lenge sidan, og det er ikkje lenger straffbart å ikkje betale.

Elles er gjerne dette av interesse. Namsmannen kan slå deg konkurs og be retten omstøyte gava. Er du konkurs når du får pengane har du aldri råderett over dei.
Straffeloven kapittel 31.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Namsmannen antyder vel sivilt krav, og det havner du stortsett ikkje i fengsel for. Og havner du i fengsel gjer du det i utgangspunktet uavhengig av om du betaler.

Gjeldsfengsel vart avskaffa for ganske lenge sidan, og det er ikkje lenger straffbart å ikkje betale.

Elles er gjerne dette av interesse. Namsmannen kan slå deg konkurs og be retten omstøyte gava. Er du konkurs når du får pengane har du aldri råderett over dei.
Vis hele sitatet...


Men hvis namsmann enda ikke har vært inne i bildet, og kun kreditor har sendt krav. Og man deretter sender f.eks. 2 mill til et familiemedlem, så er man jo ikke konkurs. Da har de ikke lov å be retten omstøte gaven?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Men hvis namsmann enda ikke har vært inne i bildet, og kun kreditor har sendt krav. Og man deretter sender f.eks. 2 mill til et familiemedlem, så er man jo ikke konkurs. Da har de ikke lov å be retten omstøte gaven?
Vis hele sitatet...
Det er varierande tidsfrister, men jo, generelt sett kan det omstøytast. Gaver kan omstøytast i opp til eit år bakover, og i enkelte tilfeller opp til fem år.
Hva er det å lage en sak over.. Du vinner 2 mill, gjør opp kravet på 1 mill og kos deg med den siste millionen....