Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3543
Anonym bruker
"Leken Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Først, jeg vet hvor dum jeg var, og jeg fortjente å bli tatt. Men nå noier jeg veldig
Jeg tok Bergensfjordbåten fra Bergen til Stavanger, og der er det toll. Jeg kom meg på uten problemer (selv om hundene sniffet litt på meg) men ble stoppet på vei av. Jeg hadde ca 1g hasj på meg, og dette ble såklart tatt og jeg blir nå anmeldt.

Jeg har helt forferdelig noia nå, og føler meg ekstremt dum og teit. Jeg er også veldig bekymret for hvilke konsekvenser dette egentlig vil gi. Type bot, prikk på rulleblad, innreise til USA.

Jeg var høflig, rolig og vennlig, og innrømmet med det samme at jeg hadde litt på seg da de tok meg med til et rom. Er fysikkstudent, og vil studere i USA etterhvert, men nå aner jeg ikke hva som kommer til å skje.

Noen som kan hjelpe meg? ):
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Så lenge det er innenlands toll kan jeg vanskelig se for meg at du får noen andre reaksjoner enn et forelegg (bot) og anmerkning på rullebladet. Eller, siden det er norsk politi kan det jo hende de tar førerkortet ditt...

Hva gjelder innreise til USA skal du vel egentlig ta kontakt med ambassaden deres og høre hva de sier, men så vidt jeg vet har de ikke uten videre tilgang til vårt strafferegister og om du opplyser at du aldri har blitt straffet for noe kriminelt vet jeg ikke om de har mulighet til å bekrefte/avkrefte dette.
En bekjent var i USA høsten 2016 og fikk ESTA søknaden sin avvist på grunn av hasjrøyking på rullebladet. Han måtte bla opp 1500,- (?) for en samtale på amerikanske ambasaden og da ordna det seg med visum helt fint slik at han fikk reist.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for å få innreise i usa, så lenge du unngår å skrive at du er blitt tatt for narkotika på ESTA søknaden.
Man fyller ikke ut en ESTA for å studere, man må søke om visum, ofte av typen F. For å søke fyller du ut et DS160-skjema. Her er det spørsmål som vil resultere i at du må svare "ja" i stedet for "nei". I denne søknadsprosessen, før du skal på intervju på ambassaden i Oslo blir du mest sannsynlig bedt om å ta med en uttømmende politiattest (vet at i alle fall kulturell utveksling er avhengig av attest, regner med at studier blir samme opplegget - du kan i alle fall regne med det). Da er det et must at informasjonen du har oppgitt på DS160 stemmer med attesten, og forelegget du får (de ber om kopi av forelegget også).

Deretter blir du regnet som inadmissable. Dette er en life-time ban, og du må få et fritak fra den, gjennom en såkalt "waiver". Ambassaden velger, under intervjuet ditt, og enten anbefale DHS (Dep. of Homeland Security) å gi deg en waiver, eller ikke. Deretter venter man på DHS sin avgjørelse (saken er ute av ambassaden og dine hender). Om du får fritaket eller ikke beror på en konkret skjønnsmessig vurdering som ligger i DHS sine hender alene.

Kanskje ikke akkurat oppløftende lesing; men det trenger ikke være umulig, altså. Jeg har fått en slik waiver for brudd på legemiddelloven (nesten garantert det du får forelegg for nå). Waiveren jeg fikk var dog ikke for et F-visum, men for et B-visum.