Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3761
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan regnes dette? Noen som vet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Husk at i 2 MG rivotril er det kanskje 0,3 MG diazepam. Altså virkestoffe i sobril.
Klonazepam(Rivotril) 2 mg = 30 mg ish Diazepam

60 mg Oxazepam i sobril.
Sist endret av Potetplanteren1; 16. oktober 2018 kl. 11:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Strikken Vis innlegg
Husk at i 2 MG rivotril er det kanskje 0,3 MG diazepam. Altså virkestoffe i sobril.
Vis hele sitatet...
Virkestoffet i sobril er ikke diazepam, men oksazepam. Det er jeg helt sikker på. Imidlertid så er det slik at enten Sobril eller Valium inneholder både oksazepam og diazepam. Tror det er Valium, men husker ikke. En stund siden jeg har fått tak i sånt
Sitat av Stingray Vis innlegg
Virkestoffet i sobril er ikke diazepam, men oksazepam. Det er jeg helt sikker på. Imidlertid så er det slik at enten Sobril eller Valium inneholder både oksazepam og diazepam. Tror det er Valium, men husker ikke. En stund siden jeg har fått tak i sånt
Vis hele sitatet...
Trodde det var drøyt lite diazepam i Rivotril. Siden det er tabeletter for noe annet enn angst osv, sånn egentlig. Jeg blir ikke rusa og idiot på rivotril, var avhengig og fungerte normalt . Bare jævlig mye gøyere å rydde og vaske... fungerte som en muskelavslappende og på nervene mine, ellers helt fin.
Sitat av Strikken Vis innlegg
Trodde det var drøyt lite diazepam i Rivotril. Siden det er tabeletter for noe annet enn angst osv, sånn egentlig. Jeg blir ikke rusa og idiot på rivotril, var avhengig og fungerte normalt . Bare jævlig mye gøyere å rydde og vaske... fungerte som en muskelavslappende og på nervene mine, ellers helt fin.
Vis hele sitatet...
Jeg og Rivotril gjorde det slutt for en stund siden. Vi har ikke pratet med hverandre siden det. Rivotri gjorde meg gal i hodet. Gal.
Valium inneholder diazepam.

Sobril inneholder oksazepam.

Rivotril inneholder clonazepam.

Dette er virkestoffene. Diazepam er ikke tilsatt clonazepam og omvendt.
Det er kun det ene virkestoffet, kombinert med fyllstoff og bindemidler.
Sist endret av SkammeligNykter; 16. oktober 2018 kl. 12:15. Grunn: Leif
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg og Rivotril gjorde det slutt for en stund siden. Vi har ikke pratet med hverandre siden det. Rivotri gjorde meg gal i hodet. Gal.
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg spurte om da, men ja. Man blir veldig utstabil på dem i lengden, det merket jeg godt på meg selv. Har vært nykter i flere år, hvis du ser bortifra et par sprekker.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Valium inneholder diazepam.

Sobril inneholder oksazepam.

Rivotril inneholder clonazepam.

Dette er virkestoffene. Diazepam er ikke tilsatt clonazepam og omvendt.
Det er kun det ene virkestoffet, kombinert med fyllstoff og bindemidler.
Vis hele sitatet...
Fant ut av påstanden min om at Valium inneholder Oksazepam. Det stemmer ikke. Det har seg slik at Diazepam blir metabolisert til blant annet Oksazepam i kroppen.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Valium inneholder diazepam.

Sobril inneholder oksazepam.

Rivotril inneholder clonazepam.

Dette er virkestoffene. Diazepam er ikke tilsatt clonazepam og omvendt.
Det er kun det ene virkestoffet, kombinert med fyllstoff og bindemidler.
Vis hele sitatet...
Mye riktig her.Men så var spørsmålet hvordan man bruker konverterings tabeller i relativt forhold til hvor potent ett Benzodiasepin er når du setter disse mot hverandre.

Så 0.5mg Rivotril(klonazepam) =5mg Valium/stesolid/vival(diazepam)

15mg Sobril(oxazepam=5mg(diazepam

Tabellen viser kun en indikasjon og er ingen 100% sånn er det.
Tabellen viser alle andre medikamenter som inneholder virkestoffer som er klassifisert som et Benzodiasepin og alle måles mot en spesifik.I Norge er det hvor mye av ett Benzodiasepin.(måles i mg) Som tilsvarer forventet potentensvirkningsgrad.Det som forventes av dose tilsvarende 5mg Diazepam.

Når medikamenter som inneholder samme virkestoff,som her nevnt tidligere i annet innlegg. Så er det ikke sånn at kroppen vår bryter ned Diazepam fra feks Valium/Stesolid eller vival på en 100% identisk måte.Feks vil valium undergå en metabolisme der den kjemiske sammensetningen av flere andre Benzodiasepiner også kan påvises . Selv om flere av disse står oppført som annen form for Benzodiasepin,samt under eget navn og har annet virkestoff.
Så det å få en tabell som er helt presis i det å sette ett Benzo medikament opp mot ett annet. Det er ingen eksakt vitenskap om annet enn det å gradere de ulike former for Benzodiasepiner etter hvor potent virkestoffet anses å være. Og jo høyere gradering et Benzodiasepin ligger på potent skalaen hvor det som tidligere nevnt er 5mg Diazepam som er målestokk som middelverdi.
Og slik jeg har forstått tabellen. Så er det en tydelig økning i bivirkningene med økende grad på potent skalaen og med det er bivirkninger noe litt missvisende. Da de medikamenter som ligger høyt på tabellen f.eks
(Alprazolam) Kjent som Xanor,Xanax med flere andre navn for samme virkestoff.Ett annet medikament som ligger helt på toppen av hvor potent virkestoffet påvirker oss. Der finner vi Rohypnol(Flunitrazepam)Som ble Kjent som voldtektsdop med 1 på 80 og 90 samt tidlig på 2000 tallet og er i dag avregistrert

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Valium inneholder diazepam.

Sobril inneholder oksazepam.

Rivotril inneholder clonazepam.

Dette er virkestoffene. Diazepam er ikke tilsatt clonazepam og omvendt.
Det er kun det ene virkestoffet, kombinert med fyllstoff og bindemidler.
Vis hele sitatet...
Mye riktig her.Men så var spørsmålet hvordan man bruker konverterings tabeller i relativt forhold til hvor potent ett Benzodiasepin er når du setter disse mot hverandre.

Så 0.5mg Rivotril(klonazepam) =5mg Valium/stesolid/vival(diazepam)

15mg Sobril(oxazepam=5mg(diazepam

Tabellen viser kun en indikasjon og er ingen 100% sånn er det.
Tabellen viser alle andre medikamenter som inneholder virkestoffer som er klassifisert som et Benzodiasepin og alle måles mot en spesifik.I Norge er det hvor mye av ett Benzodiasepin.(måles i mg) Som tilsvarer forventet potentensvirkningsgrad.Det som forventes av dose tilsvarende 5mg Diazepam.

Når medikamenter som inneholder samme virkestoff,som her nevnt tidligere i annet innlegg. Så er det ikke sånn at kroppen vår bryter ned Diazepam fra feks Valium/Stesolid eller vival på en 100% identisk måte.Feks vil valium undergå en metabolisme der den kjemiske sammensetningen av flere andre Benzodiasepiner også kan påvises . Selv om flere av disse står oppført som annen form for Benzodiasepin,samt under eget navn og har annet virkestoff.
Så det å få en tabell som er helt presis i det å sette ett Benzo medikament opp mot ett annet. Det er ingen eksakt vitenskap om annet enn det å gradere de ulike former for Benzodiasepiner etter hvor potent virkestoffet anses å være. Og jo høyere gradering et Benzodiasepin ligger på potent skalaen hvor det som tidligere nevnt er 5mg Diazepam som er målestokk som middelverdi.
Og slik jeg har forstått tabellen. Så er det en tydelig økning i bivirkningene med økende grad på potent skalaen og med det er bivirkninger noe litt missvisende. Da de medikamenter som ligger høyt på tabellen f.eks
(Alprazolam) Kjent som Xanor,Xanax med flere andre navn for samme virkestoff.Ett annet medikament som ligger helt på toppen av hvor potent virkestoffet påvirker oss. Der finner vi Rohypnol(Flunitrazepam)Som ble Kjent som voldtektsdop med 1 på 80 og 90 samt tidlig på 2000 tallet og er i dag avregistrert i Norge under Navnet Rohypnol/Flunipam og den vanligste formen i form av de små grønne 2mg tabletter ble utilgjengelige for leger å foreskrive. Så er det kanskje ikke noe problem. Fremdeles er det mulig å få en resept på Flunitrazepam,men ikke som 2mg.Så her kommer staten inn og fjerner Navnet og avregistrerer merkevarenavnet Rohypnol pga voldsom omtale i pressen som kun egnet for å voldta og at det var et meget godt medikament som har hjulpet mange inn i drømmeland. Det mister all betydning.
Så igjen dette med å sette en = mellom de ulike former for Benzodiasepiner og med det tatt i betraktning at de har ulike former for bruksområder og påvirker ulike reseptorer i hjernen som igjen gir mulighet for å komme seg til tannlegen til å fjærne symptomene som fra feks panikkangst og til å gi muskelavslappende og beroligende effekt eller gi pasienter med Epilepsi et alternativ for å få effektiv kontroll på anfallene. (F.eks med å bruke medikamentet Rivotril(Antiepleptika),men fullverdig medlem i Benzodiasepin gruppa.
Min subjektive mening om hvor mye av et Benzodiasepin må til for å kunne måle seg mot et annet i gruppa som helhet. Det blir feilaktig og at det kun er medikamenter som inneholder virkestoffet virkestoff som påvirker samme reseptorer i hjernen som igjen gir mulighet for å kunne måle seg mot hverandre. Men for de som måtte ha interesse av det. Så vil stort sett alle de heftigere (rusgivende og påfølgende smerte når du ikke får ny resept på ett Benzodiasepin hvor mengden av virkestoffet som oftest er langt lavere enn det som er grunnlaget =5mg diazepam. Så 0.25-0.5mg(Alprazolam) Xanax =5mg diazepam.
0.5mg Rivotril=5mg diazepam. Men det er noen få unntak fra regelen. Det er oxazepam(Sobril) hvor man setter likhet til 15mg =5mg diazepam.!!
Sist endret av Kjeksern@oxy; 16. oktober 2018 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Mange rare og feil svar her. Det som er litt unikt med benzodiazepiner er at når de halverer seg danner nye metabolitter.

Ja, virkestoffet i valium er Diazepam, men når det halverer seg sanner det tre nye metabolitter(oxazepam, temazepam og nordazepam)

Når det gjelder hovedspørsmålet, så er rivotril ca 40-50ganger mer potent enn rivotril. Litt omdiskutert dette, selv de lærde strides om et korrekt svar.