Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4457
Hei folkens! Dette er min første tråd her, så vet ikke helt hvordan alt fungerer rundt her ennå eller om jeg poster dette under riktig kategori, men jeg lurte på om det er vanlig å ikke "tåle" hasj?

Første gangen var jo som de flestes første gang, noe noia men mest latterkrampe og en følelse av å aldri ha hatt det så fint. Men etter det gikk det bare nedover.

Jeg har røyka sånn 10-15 ganger etter første gangen, både på fylla, edru og med annen rus i systemet. Alltid med lang tid i mellom hver gang. Kan helt ærlig si at det er helt forferdelig. Jeg blir stressa, tror at alle er ute etter meg, tror jeg skal dø og det blir helt kaos i hodet mitt. Rett og slett noia ut av en annen verden. Føles ut som at hjertet skal hoppe ut, og jeg får ukontrollerbare skjelvinger og rykninger i hele kroppen og blir satt helt ut av funksjon.

Hver eneste ting jeg tenker blir "virkelighet". Hvis jeg plutselig føler at jeg blir tørr i kjeften, føles det ut som jeg skal tørste i hjel og jeg må ha drikke (noe jeg vet er vanlig), men deretter bare baller det på seg. Føler at tunga hovner opp, og det blir så ille at jeg tilslutt ikke puster og det ender jo naturligvis i panikkangst. Og jeg VET jo at det ikke skjer, jeg vet jo at tunga mi ikke bare plutselig bestemmer seg for å ta livet av meg liksom. Samme med hodepine og vondter rundt om i kroppen, det blir helt krise.

Så det jeg lurer mest på er om dette er vanlig? Eller, det er vel naturligvis ikke vanlig, men om det er andre som evt har det sånn da, som kanskje vet hva det kan komme av? Eller er det bare sånn at noen tåler det og andre ikke? Har jo et par psykiske problemer, men ikke spesielt mye angst eller noia fra før av, og når jeg skal røyke er jeg alltid i godt humør og i et avslappet miljø jeg føler meg trygg i. Skal også sies at jeg tåler alt mulig annet rart man kan dytte i seg, og har ingen lignende problemer med noe annet. Legger også til at jeg har røyka både god og dårlig hasj, både grønt og brunt, og det har alltid vært like ille utenom første gangen.

Sier nei takk til hasj nå, gidder ikke når det ikke gjør meg noe godt. Eneste jeg er ute etter er andre erfaringer og evt et godt svar.

Usaklige kommentarer som "bare la være" eller "det er ikke bra" er unødvendig
Jeg har røyket av og på i 7 år, og kan fortsatt oppleve det du opplever. Det er svært avhengig av dosering. Høres ut som du er veldig sensitiv for dosen og burde røyke mye mindre om gangen enn det du gjør, har du testet små doser?
Du nevner at du har et på psykiske problemer og at du en sjelden gang får angst og noia når du er helt edru?
Jeg vil si at du har svaret ditt der.

Jeg har selv opplevd angst og noia på hasj et par ganger, men da så jeg på en serie som minnet meg veldig mye om en syretripp jeg hadde. Der jeg aldri hadde prøvd det før og jeg fikk i meg 4 ganger (ish) for mye lsd. Da fikk jeg angst når jeg så serie, og måtte avslutte veldig fort, jeg prøvde meg et par ganger etter det, men samme opplevelsen hver gang.

Så det at du får angst når du røyker kan stamme fra at du sliter med veldig lite angst, og at denne trigges når du røyker.

Jeg er ingen ekspert, så heller ikke ta meg for en
Har prøvd færre og færre trekk hver gang, men ingen forskjell. Men da er det jo også mulig at de har brukt veldig mye hasj i røyken da. Ikke godt å vite når jeg ikke har peiling i det heletatt på dette med hasj haha, men det du sier gir jo abolutt mening. At jeg ikke har tenkt på det selv egentlig haha

Sitat av questionmarkit Vis innlegg
Du nevner at du har et på psykiske problemer og at du en sjelden gang får angst og noia når du er helt edru?
Jeg vil si at du har svaret ditt der.

Jeg har selv opplevd angst og noia på hasj et par ganger, men da så jeg på en serie som minnet meg veldig mye om en syretripp jeg hadde. Der jeg aldri hadde prøvd det før og jeg fikk i meg 4 ganger (ish) for mye lsd. Da fikk jeg angst når jeg så serie, og måtte avslutte veldig fort, jeg prøvde meg et par ganger etter det, men samme opplevelsen hver gang.

Så det at du får angst når du røyker kan stamme fra at du sliter med veldig lite angst, og at denne trigges når du røyker.

Jeg er ingen ekspert, så heller ikke ta meg for en
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme! Men det er så merkelig altså, for vil jo egentlig påstå at jeg bare har en vanlig type usikkerhet i visse tilfeller. Hadde ingen aning at det kunne ha så mye å si altså, så tusen takk for svar!

Det man hører mest om hasj er jo at man blir så chill og rolig, har aldri fått noe særlig beskjed om at hvis man har et par føtter innen psykiske problemer, så kan det bli et problem. Kunne jo såklart ha gjort litt bedre research selv på forhånd da men
Sist endret av SuzieWideEyez; 4. oktober 2018 kl. 08:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SuzieWideEyez Vis innlegg
Har prøvd færre og færre trekk hver gang, men ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
Nådu, du er nybegynner.
Røyk _ET_ trekk og vent 10min før du vurderer å røyke et eller to trekk til, du aner ikke hvor potent røyken er eller hvor mye det har å si, selv vi som er godt garvet kan havne helt på bærtur av bare et par trekk om det er riktig bra røyk, spesielt om man har noen dager, uker pause imellom hver gang.
Sist endret av Kjelldriver; 4. oktober 2018 kl. 08:54.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Nådu, du er nybegynner.
Røyk _ET_ trekk og vent 10min før du vurderer å røyke et eller to trekk til, du aner ikke hvor potent røyken er eller hvor mye det har å si, selv vi som er godt garvet kan havne helt på bærtur av bare et par trekk om det er riktig bra røyk, spesielt om man har noen dager, uker pause imellom hver gang.
Vis hele sitatet...
Absolutt nybegynner ja, og tenker å la det bli med det også haha. Har ikke tenkt til å røyke igjen, mulig jeg går glipp av noe veldig digg, men det skal jeg klare å leve med
Anonym bruker
"Allergisk Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er sånn at noen tåler det og andre ikke. Det beste du kan gjøre er å ikke røyke mer hasj i det hele tatt, da du allerede reagerer på denne måten KAN du være ekstra disponibel for rusutløst psykose og schizofreni også, sannsynligvis ikke noe som skjer de første åra uansett om det vil skje men plutselig en dag senere.
Hvis du absolutt vil røyke hasj og utsette deg for risikoen til mer psykiske problemer så røyk bare to trekk for en liten buzz, som ofte kan være mye diggere følelse enn å bli skikkelig fjern eller høy, og si nei takk når du blir tilbudt fler trekk.
Anonym bruker
"Allergisk Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SuzieWideEyez Vis innlegg
Absolutt nybegynner ja, og tenker å la det bli med det også haha. Har ikke tenkt til å røyke igjen, mulig jeg går glipp av noe veldig digg, men det skal jeg klare å leve med
Vis hele sitatet...
Veldig lurt av deg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er sånn at noen tåler det og andre ikke. Det beste du kan gjøre er å ikke røyke mer hasj i det hele tatt, da du allerede reagerer på denne måten KAN du være ekstra disponibel for rusutløst psykose og schizofreni også, sannsynligvis ikke noe som skjer de første åra uansett om det vil skje men plutselig en dag senere.
Hvis du absolutt vil røyke hasj og utsette deg for risikoen til mer psykiske problemer så røyk bare to trekk for en liten buzz, som ofte kan være mye diggere følelse enn å bli skikkelig fjern eller høy, og si nei takk når du blir tilbudt fler trekk.
Vis hele sitatet...
Bla opp en kilde på dette utsagnet, takk.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Ja, jeg har opplevd dette før.
Dette skyldes for høy dose eller veldig sterke varer. Utrolig ubehagelig opplevelse.

Alle tanker forsterkes noe sinnssykt og alt du tenker på, overtenkes. Man kan vertfall si til seg selv når dette skjer, at ingen har død av cannabis-overdose før

Gå ned på dosen, vær varsom. Og ikke bland med andre midler. Spis og vær nokså mett før du røyker. Ta en lang pause og prøv deg rolig frem med små trekk om gangen med pauser. Gjør det helst når du føler deg på topp og er på et trygt sted.

Disse tipsene vet du jo fra før. Sjansene for rus-utløst psykose er alltid der for både nybegynnere og erfarne.

Hvis det fortsetter, så er det kanskje ikke noe for deg.
Anonym bruker
"Allergisk Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Bla opp en kilde på dette utsagnet, takk.
Vis hele sitatet...
Hva da?
Har opplevd det selv, og kjenner andre som har opplevd. Kjempesmå doser, og prøve seg frem er svaret om man vil finne en behagelig rus. Kan jo hende du som individ er veldig sensitiv, men oftest er man ikke det tror jeg. 2-3 trekk på en joint pleier jeg å gi til venner som er redd det blir for intenst.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Cannabis er mildt psykedelisk, og avhengig av livssituasjon etc så kan dette spille inn negativt.

Hvor vanlig det er finnes det ikke noe særlig statistikk på, men ut i fra erfaringen min her på bruket må det skje med en liten andel brukere jevnlig. Personlig har jeg hatt 2-3 episoder i mitt liv der jeg la cannabis på hylla, det var emosjonellt krevende tider og jeg var ikke helt meg selv.
Det kan kanskje ha med livssituasjonen å gjøre, du nevner ikke noe alder men jeg tipper ungdomskole/videregående?

Jeg vet av folk som rett å slett ikke liker denne bevisthetsendringen man får med endel rusmidler: Alkohol er en enkel greie, for etter den initielle hyperaktiviteten så er sansene dine nummet, alt flyter litt og det kan være ganske euforisk. Rusen fra cannabis kan være ganske annerledes, den trenger ikke nødvendigvis bringe noe eurofi med seg: Personlig liker jeg ikke sativa-rusen blandt mange folk, men elsker den for meg selv da den gir meg kreativt utfold og energi.
Jeg har sittet med folk som til slutt bare er opptatt av "når slutter det?" fordi de rett å slett ikke liker følelsen av rusen, noen beskriver det som å være dritings men fremdeles fullt kognitiv, hodet flyter ubehagelig høyt og man kan bli kvalm/spy.

Det virker som du omsluttes ganske heftig av rusen når du nevner tvangstanker som kryper frem, du sier du alltid er i trygge gode omgivelser når du røyker og noe som egentlig ikke bidrar noe positivt til min konklusjon: Om alt er som det skal være, du ikke har angst ellers eller sliter med ting, at vennene dine er gode og du sitter i koselige omgivelser med fremdeles får en ekkel opplevelse med cannabis?
Den logiske konklusjonen som du selv sier du ikke orker å høre er: Slutt med det.

Jeg nevnte at du ikke er den første som starter en slik tråd, så jeg har samlet noen her for deg:
Samletråd: Merkelig effekt av stoff - Dette er en tråd jeg endte opp med å samle merkelige "freakouts" på stoff, folk som spiser flein og ringer ambulanser etc.. men det er noen cannabisrelaterte episoder der og.

Hvordan forhindre noia når jeg røyker mary-jane?
TOTALT noia på hasj
Mye noia på cannabis, psykiske problemer?
Noia
Kan jeg kalle detta et klassisk "nybegynner-på-too-heavy-shit" tilfelle?

Jeg tenker det kan beskrives ved å fortelle om min introduksjon til alkohol.
Rom og Cola... det var gøy, til jeg spøy. Fikk skylla trynet litt, klarte å tyne unna litt til og fikk litt buzz. Gøy første gangen, men fra da til nå 20år etter så får jeg instant brekningsrefleks bare jeg lukter på et glass med rom og cola, nesten så garantert at jeg kunne brukt det som et dårlig partytriks..

Mye kunne vært annerledes i en verden der Cannabis haddd vært et legalt og friskt marked. Hvor man kan velge trygt ut ifra sine personlige preferanser og ønsker. Da kunne du funnet den mixturen som dempet angsten og de negative følelsene samtidig som du hadde fått en mildere rusfølelse som er mere behagelig å oppleve for din del.
Folk er forskjellige, noen blir chill og stein av cannabis. Andre kan lett bli oppjaget, da weed gjerne kan vekke til live både små og store nevroser. Jeg f.eks. kan bli ekstremt kynisk når jeg røyker, jeg tar mye av det folk sier til meg personlig i tillegg til at jeg tolker alt folk gjør og sier nesten automatisk negativt rettet mot meg, selv om det kanskje var nøytralt ment, jeg virker nesten som en som går på steroider, såpass sinna virker jeg, og dette er veldig langt ifra slik jeg ellers er... det kan være noe så lite som blikket til folk og måten de ser på meg rett og slett!

Også har du lsd der jeg har trippet kanskje opp til 50 ganger på og aldri hatt en bad trip eller noe som jeg ville oppfattet som å ha en negativ effekt på meg! Vi er rett og slett forskjellige, og hvis du ikke takler noe , enten det er cannabis eller sterkere psykedeliske stoffer, så er det beste du kan gjøre å slutte, ta en pause og kanskje prøve igjen forsiktig, og da slutte om du får samme virkning.
Sist endret av Deagleflyndre; 5. oktober 2018 kl. 00:32.
Anonym bruker
"Selvforsynt Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I mine kretser er det svært utbredt å ikke like highen fra weed i det hele tatt, og generell konsensus er vell at det er et rusmiddel som ikke er for alle. Jeg ender personlig nesten alltid opp med å badtrippe uavhengig av dosering, setting og strains når djevelens kålrot røkes. Kan ellers legge til at jeg bare har hatt glitrende opplevelser med andre former for psykedelika.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørsmålet er jo har dere røyket i mer liberale land der kvaliteten er gjerne mye bedre, å hatt samme opplevelse? TS sier han savner hvordan hasjen var for 10-15 år siden, å jeg husker at kvaliteten var enklere å bedømme før, standard å dårlig hasj var som regel knallhard med lite funk, å når du fikk "myk" hasj var det somregel bra varer. Tror nok de personene som er ute etter å lure folk fikk med seg dette, å begynte lage "myk" dårlig hasj.

Sier ikke jeg har rett, kan være at plantene i marokko har blitt krysspollinert med andre typer cannabis de siste årene så det har gått utover hvordan sluttproduktet ser ut. Men vi får jo tak i god gammel marokk? Så virker ganske rart det der imo.

Tror de fleste stonerene tenker at speed å heroin osv, blir blandet ut, men ikke hasj. Noe som er garantert er feil.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk litt fort så ble feil om TS der, men vi trenger folk som har røyket lenge til å si om kvaliteten har blitt dårligere/bedre. De som har begynt å røyke for 5 år siden har ikke den gamle kunnskapen om hvordan hasj var før. Håper dere forstår hva jeg mener.
Anonym bruker
"Allergisk Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gikk litt fort så ble feil om TS der, men vi trenger folk som har røyket lenge til å si om kvaliteten har blitt dårligere/bedre. De som har begynt å røyke for 5 år siden har ikke den gamle kunnskapen om hvordan hasj var før. Håper dere forstår hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Det har jo ingenting å si om man er verdensmester i cannabis og sier den er god eller dårlig, hele poenget her er at ts som individ ikke tåler å røyke og får det ikke noe kult. Da er det jo ikke annet å gjøre enn å kutte det ut. Kjenner mange eller hvertfall noen som blir sånn og det har ikke noe med å trene seg opp og bli erfaren men at hjernen rent kjemisk responderer på en uønsket måte. Men ja folk som har røyka i fem år har jo ikke erfart hasjen for 15-20 år sida men ts har røyka 10-15 ganger , og for å forholde seg til det ts spør om ja det er ikke helt uvanlig at noen bare ikke tåler hasj.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Bla opp en kilde på dette utsagnet, takk.
Vis hele sitatet...
Trådstarter..

Tror poenget var mer det at noen reagerer dårlig på å røyke.

Jeg skal ikke hardnakket påstå at hasj utløser psykoser og at det er den eneste faktoren for de som sliter veldig i ettertid av bruk, men jeg har nå sett 3 av mine venner gå i psykose under hasjrus.
Det var ikke som at dette skjedde etter en eller to ganger, men etter noen år med bruk så ble de rett og slett helt borte så fort de fikk i seg ett trekk, det gikk over noen uker og utviklet seg til det verre.

Han ene mente helt bestemt at han hadde svelget masse edderkopper og freaket totalt av det, det gikk igjen hver eneste gang etter han tok ett trekk. Det, og at han fryste helt og så livredd ut, klarte verken å respondere på samtaler eller bevege seg.

Han andre er all inn på illuminati og tror dealeren hans forgifter han.

Den tredje valgte den enkle veien ut.

Man kan tro hva man vil, men er man utsatt så er det beste å holde seg unna, for min egen del lar jeg vær å røyke fordi jeg har null kontroll over det og kan få noia av dumme ting.

Til trådstarter, hvis du ikke er komfortabel med å røyke så ville jeg latt vær, det kan være lurt av deg. Det finnes mange andre ting man kan få nytelse av og føle at man har ett samhold med de rundt seg. Det er kanskje kjipt hvis vennene dine røyker og du må holde deg unna, men du har bare en psyke så ta godt vare på den

Poenget mitt her er at jeg bruker øynene og hodet, ser hva som skjer rundt meg, ikke hva rapporter og andre ting sier. Det finnes alltid avvik, og jeg har tydeligvis erfart 3 av de.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helt normalt å ikke like rusen. Er en rar oppfatning blant mange at det er et mildt rusmiddel. Det er mildt i den forstand at du ikke dør av det, men den psykiske effekten kan være svært sterk. Jeg har inntatt større doser psykedelika og fått laaangt mindre angst av det enn litt for mange trekk av en joint.
Nå har du sikkert fått det svaret du ønsker men jeg prøver likevel, det du opplever er helt normalt ved god kvalitet og høy "dosering". Jeg er også veldig sensitiv til røykings. Det beste er og finne en god setting, forberede deg på og bli fjern, og ville ha lyst til og bli fjern. Jeg prøver alltid og fokusere på andre ting viss jeg kjenner noia begynner og stige på, gå ut og få deg no frisk luft vis du har mulighet til det. Ta en røyk og prøv og slappe av for eksempel. Rusen pleier aldri vare mer en et par timer uansett, tenk på det når du ikke vill være fjern lenger
Anonym bruker
"Selvforsynt Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spørsmålet er jo har dere røyket i mer liberale land der kvaliteten er gjerne mye bedre, å hatt samme opplevelse?
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne avkrefte denne ihuga teorien som jeg merker går igjen hos mange stonere; om at alle mennesker som ikke liker hasj, enten røyker saker av lav kvalitet eller rett og slett har en riv ruskende gæren røyketeknikk. Bare fordi dere har stor glede av denne planten, trenger det ikke å bety at det er den hellige gral for alle andre her på kloden.

Og jeg informerer i den anledning om at jeg har røyket diverse mengder av mange strainer i blant annet Nederland og Christiania. Men at den desiderte majoriteten uavhengig av setting har vært negative opplevelser, preget av negative tanker, irrasjonelle frykter, vage visuelle effekter og generelt en forferdelig følelse i kroppen som ikke pleier å være der verken i edru tilstand eller ved inntak av andre rusmidler.
Jeg konkluderer med at røkels ikke er noe for meg, og fatter ikke hvordan så mange hardnakket forsøker å påstå at de som ikke liker effekten av cannabis er nødt til å gjøre et eller annet feil.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil gjerne avkrefte denne ihuga teorien som jeg merker går igjen hos mange stonere; om at alle mennesker som ikke liker hasj, enten røyker saker av lav kvalitet eller rett og slett har en riv ruskende gæren røyketeknikk. Bare fordi dere har stor glede av denne planten, trenger det ikke å bety at det er den hellige gral for alle andre her på kloden.

Og jeg informerer i den anledning om at jeg har røyket diverse mengder av mange strainer i blant annet Nederland og Christiania. Men at den desiderte majoriteten uavhengig av setting har vært negative opplevelser, preget av negative tanker, irrasjonelle frykter, vage visuelle effekter og generelt en forferdelig følelse i kroppen som ikke pleier å være der verken i edru tilstand eller ved inntak av andre rusmidler.
Jeg konkluderer med at røkels ikke er noe for meg, og fatter ikke hvordan så mange hardnakket forsøker å påstå at de som ikke liker effekten av cannabis er nødt til å gjøre et eller annet feil.
Vis hele sitatet...
Du nevner andre stoffer, hadde du tatt andre stoffer samme måned som du røyka? Er ganske kjent at folk som har røyka mye å ikke har hatt noen negativ effekt av det, plutselig tar syre eller noen annen psykadelika også går tilbake til røyking av weed så tåler de det ikke.

Alt har noe å si, men for den vanlige personen som drikker alkohol å kansje tobakk så er ikke cannabis veldig ubehagelig viss det er bra varer. (mener jeg å mange andre)
Har en venn som har samme greia. Tåler rett og slett ikke cannabis. Kan bare huske en gang at det funka for han med en god indica på festival, sånn to-tre trekk. Ellers er det samme regla, noia, kvalme, generell uro og sånn. Så ja, tror fort det er mange det rett og slett ikke funker for generelt. Litt synd på en måte, men på en annen side kanskje like greit.
Anonym bruker
"Stø Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ganske kjent at folk som har røyka mye å ikke har hatt noen negativ effekt av det, plutselig tar syre eller noen annen psykadelika også går tilbake til røyking av weed så tåler de det ikke.
Vis hele sitatet...
Jepp. Røyket omtrent daglig siste fire årene og koste meg hver dag, prøvde LSD spontant i sommer, fikk bad trip/LSD-psykose som endte med politi, rulleblad og sykehus og nå kan jeg ikke røyke lenger. Det vil si, jeg kan røyke, men det er som regel mer ubehagelig enn behagelig. Fått "flashbacks" til syretrippen et par ganger når jeg har røykt litt mye. Blir veldig fjern på minitrekk av 0,01G god bruning. Bearbeider trippen hver dag, når det går ca 2 uker tenker jeg at nå tåler jeg nok weed igjen, røyker og prosessen gjentar seg som regel. Har fått nok nå, vil legge fortiden bak meg. Hører på kroppen nå og skal ta en lang pause på ubestemt tid.

Håper å kunne røyke igjen en gang i fremtiden. Andre som kjenner seg igjen?