Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4651
Hei gutter og jenter,

jeg jobber med et nytt prosjekt vedr. e-læring og opplæring på arbeidsplassen. Jeg har såvidt spurt om dette i en annen tråd, men jeg lurte på hvordan dere gjør opplæring på arbeidsplassen deres...

Her er noen spørsmål til deg:
  1. Hvor jobber du? Hvis du ikke vil si nøyaktig hvor, så si f.eks. "butikk" eller "frisørsalong" eller lignende.
  2. Hvordan skjer opplæring av nye ansatte?
  3. Bruker dere digitale verktøy for å lære opp, eller den gamle "opplæringspermen"?
  4. Er det noen oppfølging eller rangering av opplæringen i etterkant?
  5. Har du fått opplæring i HMS og lignende, eller bare rene arbeidsoppgaver?
  6. Er det andre ting du vil fortelle om onboarding/opplæringsprosessen i din bedrift? Er den bra eller dårlig?

Setter stor pris på svar her

*bump*

Er det noen som har jobb her? Jeg spanderer en pils på neste freaktreff til de som svarer.
Sist endret av Stormen; 3. februar 2017 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Erfarings messig fra forskjellige arbeidsplasser innenfor industrimekanikere/forskalingssnekkere blir det ikke lagt særlig vekt på opplæringsplaner i det heletatt.
De fleste lignende yrkesfagene vil jeg tro og har hørt, har det slik.

Det handler mest om å gjøre den nyansatte til en produktiv medarbeider så fort som mulig.
Ikke bare får man mer ut av den ansatte men da kan den ny ansatte gjerne gjøre noen ting alene også som igjen kan frigjøre en annen ansatt til å gjøre annet enn å bli fotfulgt.

I forhold til opplæringsplan/digital opplæringsplan tror jeg ikke det er noe som blir brukt noe særlig i slike "manne" yrker. Men det er nå en min oppfattning og ikke en fasit.

HMS blir vel bare grunnleggende og opplæring er vel mer situasjonsbestemt. Man blir lært det man må vite i den aktuelle arbeidsoppgaven der og da.

Hvorvidt en ikke planlagt opplæring fungerer bedre eller dårligere tørr jeg ikke helt si.
Det kommer vel veldig ann på personene de nyansatte blir jobbene med. Selv har jeg prøvd å tenke på hva som er lurt å vite/kunne for nyansatte og lærlinger når jeg har hatt med meg folk for opplæring.
Men mine kolleger kan fort ha andre tanker om saken.

Håper dette hjelper deg litt.
Med utgangspunkt i min tidligere jobb, siden den jeg har nå er litt vanskelig å definere i generelle ordelag.

1: Utdanning
2: Det var ingen opplæring.
3: Ingen av delene. Det var av og til opplæring i nye verktøy for alle ansatte, men ingen spesifikk opplæring for nyansatte.
4: Ingen oppfølging av nye, utover vanlige medarbeidersamtaler som alle har.
5: Hverken eller.
6: Tanken var sikkert at man skulle læres opp av de andre i arbeidsfellesskapet. Dette ble imidlertid aldri sagt eksplisitt, så man måtte spørre om hjelp. Fungerte helt fint i mitt tilfelle, men man var jo avhengig av at kolleger var imøtekommende og at man selv turte å mase.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Min erfaring fra arbeidslivet er at opplæring stort sett er at man ikke får noen utover at man gjerne har en senior man kan stille spørsmål til. Nå som jeg selv ansettes til seniorposisjoner så gjelder det enda mer enn før.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
1. Jobber som automatiker på en farmasøytisk bedrift.
2. Opplæring av nyansatte skjer ved at du har 3 forskjellige nettsider med kurs som du skal ta innen 3 månder, og mange av de må du ta igjen hvert år.
3. Vi bruker mye digitale verktøy, og mange klasseromskurs.
4. Oppfølgning av opplæring blir vell at vi har tester etter kursene hvor vi må ha 80-100% korrekt for å besta, hvis ikke får vi mer opplæring.
5. Masse kurs i HMS, og masse SOPer på hvordan arbeidet skal gjøres.
6. Synes opplæringen er veldig bra fordi vi får kurs på alt vi trenger og litt mer.
Tja hva skal jeg si.... Gutter og jenter faktisk:P Sender du ølen i posten Stormen, om jeg ikke kan komme?

1. Drift av IT systemer for andre, tidligere retail men fikk litt mer merker på skuldra, nabb men still learning.
2. Kastes ut i det med altfor lite kunnskap men fokus på å være hyggelig, profesjonell og service minded, uansett hva det er så "fikser vi det, og vi vet selvfølgelig alt om kunden"
3. Guider, learning by doing, medlytt, sånn generelt godt plantet utenfor comfortsonen, spørsmål i massevis.
4. Nei, vi ser på innsatsvilje, har du ledige minutter og du er en facbooker/imgurer så fuck you, kos deg på 1. linje.
5. Nei nada, har ikke tid. Som amu representant så burde jeg ta meg tid men.... TID, implementationsdatoen er alltid for tidlig.
6. Vi har onboarding, der plasserer vi ansvaret på leder for avdelingen på bestillinger til den nyansatte, har h*n pølsefingra så sitter den ansatte på skinka til vi får en bestilling i hht. policy. Vi driter 100% oppi vinkler på skuldra og henviser alltid til policy, faktisk så koser vi oss veldig med vår firkanthet ettersom svampebob er rund i forhold til noen av oss. Har du ikke med notatbok på opplæring? Synd da starter jeg ikke.
  1. Hvor jobber du? Hvis du ikke vil si nøyaktig hvor, så si f.eks. "butikk" eller "frisørsalong" eller lignende.
    Kommunalt. Drift og arkitektur av infrastruktur, utvikling av interne programmer. Jeg lager også office-maler...
  2. Hvordan skjer opplæring av nye ansatte?
    For meg, ingen. Jeg hadde dog en lærling under vingene etter en stund som jeg ga personlig opplæring i alt mulig nyttig og unyttig.
  3. Bruker dere digitale verktøy for å lære opp, eller den gamle "opplæringspermen"?
    "Hopp i det, og få ting til å funke bedre enn i dag".
  4. Er det noen oppfølging eller rangering av opplæringen i etterkant?
    Jeg får lønn. Har ikke fått sparken. Regner med opplæringen dermed har vært tilfredsstillende.
  5. Har du fått opplæring i HMS og lignende, eller bare rene arbeidsoppgaver?
    Fikk vite hvor nødutgangene var og at det ville komme hjertestarter. Den har jeg i ettertid funnet ut hvor er, men ingen opplæring så jeg antar jeg kommer til å drepe både meg, pasient og eventuelle tilskuere i prosessen. Jeg har ikke fått lov til å få en egen for å plukke fra hverandre.
  6. Er det andre ting du vil fortelle om onboarding/opplæringsprosessen i din bedrift? Er den bra eller dårlig?
    Hei!
1) Togstasjon
2) Ny ansatte får 4 uker med opplæring av en egen opplæringsansvarlig/Krever fagbrev og egen kursing før du kan starte jobben.
3) Bruker et eget opplæringskjema i tillegg til instruksverk.
4) Etter endt opplæring blir det gjennomgang av alt du har lært, evt lagt til flere dager dersom noe er usikkert.
5) Opplæring i HMS er eget kurs ved ansettelse.
6) Jobber i en stor bedrift, så opplæring fra sted til sted kan være veldig forskjellig. Opplevde siste opplæring nå på det aktuelle stedet mitt som veldig veldig bra.
Hvor jobber du? Hvis du ikke vil si nøyaktig hvor, så si f.eks. "butikk" eller "frisørsalong" eller lignende.

Privat - IT / Drift / ISP-Partner
[*]Hvordan skjer opplæring av nye ansatte?
Orlyden er: Ansettes på grunnlag av sertifiseringer og/eller personlig egnethet vektlegges - kompetanse. Opplæring på interne programvare og hw som supporteres. Utover dette, bruk hode, spør les deg opp på relevant infrastruktur.

[*]Bruker dere digitale verktøy for å lære opp, eller den gamle "opplæringspermen"?

Mann/kvinne til mann/kvinne + noen felles samlinger nå og da - sjelden matnyttig info - vær selvgående og proaktiv holde deg selv oppdatert på nye teknologier om relevansen er der.

[*]Er det noen oppfølging eller rangering av opplæringen i etterkant?

Er du flink, sosial og dyktig på å få med deg folk så benyttes du IKKE som Teamleder eller ansvarlig for opplæring, det er viktigere å ha flinke medarbeidere som kan fortelle de med "ansvar" hva som er riktig/galt rett/feil og hvordan prosedyrer bør ivaretas.

[*]Har du fått opplæring i HMS og lignende, eller bare rene arbeidsoppgaver?
Rene arbeidsoppgaver - går brannalarmen sitt stille til en med gul vest i full panikk dukker opp - følges slavisk.

[*]Er det andre ting du vil fortelle om onboarding/opplæringsprosessen i din bedrift? Er den bra eller dårlig?
N/A
1: Oljeserviceselskap
2: En ukes introkurs for å introdusere oss til bedriften, hva slags systemer vi bruker for føring av timer, reiseregning, dokumentasjon, e-læring, osv osv.
3: Opplæring skjer i en kombinasjon av veiledede kurs og e-læring.
4: Liten oppfølging eller rangering av opplæring.
5: Oljeservice - høyt fokus på HMS
6: E-læring (eller i det minste slik det gjøres hos oss) gir mer følelsen av at papirarbeidet er det viktigste. Så lenge det står et eller annet sted at jeg har gjennomført et kurs, så er det det som betyr noe; hva jeg faktisk har lært, eller om det i det hele tatt er vits i å bruke tiden på det, betyr ikke en dritt. Jeg kaller dette "check-the-box mentality".