Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4746
Hei.
Jeg jobber på Rema 1000.
Begynner og merke, at jeg får litt vondt, når jeg står lenge, i kassa.
Det er ikke permanent. Men jeg er redd, for å få senebetennelse.

Trener styrke 4 ganger i uka.
Men er ellers ganske lat.

Vil jeg få effekt av å svømme?
Noen andre tips?
Et gammelt butikktriks er å ha flere par sko med forskjellig såle og bytte på i løpet av dagen. Det hjelper på belastningen på resten av kroppen også.
Hei!

Bra du trener styrke men begynn å tren kjerne muskulaturen din, da vil du også se raskere fremgang på styrken din samt at det vil gjøre at du får mindre vondt av å stå.
Er det noen steder du har mer vondt enn andre? Har du f.eks. mer vondt i nakke og skuldre, eller føtter og knær?
Vet ikke om det hjelper hvis du har belastningssksder, men det er i alle fall en fin måte å trene hele kroppen på uten å overbelaste. Variert og med naturlig motstand. Vil tro en slik variert trening av rygg og mage er en fordel hvis du står mye på jobb.

Ellers ville jeg bedt om å få kortere og heller flere økter i kassa. Du kan jo snakke med kollegaene dine om de sliter med det samme, kanskje det er lurt å legge om rutinene litt.
Du kan jo sikre deg ved å dra til en fysioterapaut og la vedkommende bestemme, men ja - svømming styrker alle musklene i kroppen din, hjelper deg med å tøye ut, og løsner litt i leddene. Ellers er det lurt å trene styrke riktig. Du kan kontakte de ansatte på treningssenteret og få råd og veiledning.
Kan anbefale å trene med kettlebells. Det er helt utrolig bra som forebyggende.
Slet med nakke, rygg og skuldre og kettlebells gjorde susen. Hadde PT i starten og ble fortalt at svært mange brukte kettlebells som forebyggende trening.
Sist endret av frtoretang; 14. juni 2016 kl. 00:31.
Svømming er ofte den beste restitusjonstreningen etter skader, spesielt for de som har vonde rygger eller har brukket noe. Kombinasjonen oppdrift og motstand i vannet gir egentlig et perfekt treningsstudio for opptrening av muskler. Om du bare trener styrke ellers i uken så vil kroppen din ha veldig godt av svømming, det er viktig med allsidighet. Ensidig trening kan fort gi skader som er "vanlige" for treningstypen.

Jeg skulle gjerne svømt mer selv, men jeg synes det er så dørgendes kjedelig
Svømte 1000 meter i dag
Skal prøve, å komme meg ut i marka, på Lørdag, eller søndag.
Om du sitter i kassa, og ellers mye på fritiden vil jeg tro at du trenger å trene på og øke din thoracic extension. Dvs; for de fleste, god holdning. Altså det motsatte av thoracic kyphosis. (I mangel på et norskt ord for dette).

Om man sitter mye, eller i det hele tatt trener mange dytte-øvelser. Vil baksiden av kroppen bli svakere enn framsiden, og på lang sikt får du vondt, og utvikler en ubalanse.

Nå vet ikke jeg hvor du har vondt, men kan anbefale øvelser som markløft, militærpress (stående) og frontbøy for å motvirke en dårlig holdning.

Svømming er jo bra, men det styrker jo hovedsaklig framsiden av skuldrene. Og sånn sett kan det kanskje gjøre ting verre, om du allerede tilbringer mye tid i kassen i samme holdning.

https://www.swimmingworldmagazine.co...mmers-posture/
Sist endret av Brofist; 14. juni 2016 kl. 20:59.
@Brofist hva skjedde med den gode gamle læren om at svømming styrker hele kroppen?
Har alltid hørt og blitt fortalt hvor gunstig svømming er pga av at en øker styrke i hele kroppen, inkl rygg, sete og bakside lår.
Tror ikke svømming er usunt, det er nok heller veldig bra. Men om trådstarter er som altfor mange andre, beveger han skuldrene fremover, mer enn bakover. Dette er bare mine 50 øre. Og jeg vet jo ikke.

For fire fem år siden var jeg en hardcore gamer, og jobbet i kassa. Trente også styrke, men da hovedsaklig de musklene jeg så i speilet. Hjalp ikke akkurat! Før jeg begynte å dra litt.
Siden du trener 4 dager i uken, burde du heller tøye ut to av de dagene. På de dagene du trener styrke burde du hovedsakelig trene benkpress, knebøy og markløft med fokus på teknikk. Jeg tror ikke ende flere repetisjoner gjennom svømming er det beste. Om du er så lat som du sier du er, råder jeg deg til å tøye ut eller jogge istedet. Du vil få mye bedre kropps-struktur og sterkere kjernemusklatur.

Du kan jo trene: Mandag (tøye ut), Tirsdag (benkpress, knebøy og andre bryst- og beinøvelser), Torsdag (tøye ut), Fredag (markløft og andre ryggøvelser).

Og som Brofist sier, er det lurt å trene mer rygg enn bryst. Personlig synes jeg det er best å tøye ut, om målet er å fikse kroppen din.
Sist endret av NinjaGeir; 14. juni 2016 kl. 21:51.