Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6077
Noen som vet om noen gode apper eller noe til å kryptere tlf fra folk som ikke bør se på den? typisk hindre onkel blå å finne noe
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Fra iOS 8 og senere er det på by default, men det er bare effektivt om du har et bra passord, så det funker ikke bra med pin code, mønstre, eller fingeravtrykk. Har du en iOS versjon som er lavere skal det være mulig å skru det på i settings et sted.

Edit:
For ekstra sikkerhet bør mobilen også være avslått når du ikke bruker den. Så å slå den av om natten er ikke dumt.
Sist endret av Synderen; 5. mars 2015 kl. 19:32.
MDMA is life
Trådstarter
Fikk byttet til skrift passord men er det nok? Tenker mest på å ikke la politiet få inngang hvis di skulle finne på å banke på døra
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Ja det skal funke så lenge du ikke gir de passordet så tviler jeg på at de kommer til å klare å få tilgang, de kommer neppe til å sett av ressurser til å prøve. For ekstra sikkerhet så ha den avslått når du ikke bruker den.
Leste om noen forensisk Tools som bypassa logg in clienten helt. Uansett så vil onkel blå bare spørre telf leverandøren din om alt du har skrivet av meldinger. (det gjorde de for one Call med meg noe som ikke var særligt gøy...)
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av _Forest_Berry_ Vis innlegg
Leste om noen forensisk Tools som bypassa logg in clienten helt.
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig, men om man bruker kryptering vil de bare få ut kryptert informasjon.
Sitat av _Forest_Berry_ Vis innlegg
Leste om noen forensisk Tools som bypassa logg in clienten helt. Uansett så vil onkel blå bare spørre telf leverandøren din om alt du har skrivet av meldinger. (det gjorde de for one Call med meg noe som ikke var særligt gøy...)
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mulig, noe som også er grunnen til at politiet i svært mange land er helt i harnisk over Apple. "Would someone think about the children"-type. Interessant nok går de samtidig ut og aktivt ber folk skru det på, da det gjør tyveri svært lite attraktivt.

Operatøren lagrer ikke meldingene etter at de har blitt levert til telefonen din, så det er kun mulig for politiet å få tak i dem om de overvåker telefonen (lite sannsynlig) eller henter de ut fra telefonen din. Det er relativt problemfritt å hente meldinger selv om de har blitt slettet.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei, det er ikke mulig, noe som også er grunnen til at politiet i svært mange land er helt i harnisk over Apple. "Would someone think about the children"-type. Interessant nok går de samtidig ut og aktivt ber folk skru det på, da det gjør tyveri svært lite attraktivt.

Operatøren lagrer ikke meldingene etter at de har blitt levert til telefonen din, så det er kun mulig for politiet å få tak i dem om de overvåker telefonen (lite sannsynlig) eller henter de ut fra telefonen din. Det er relativt problemfritt å hente meldinger selv om de har blitt slettet.
Vis hele sitatet...
Du tar nok feil der, jeg kan lese meldingene mine på onecall.no og kan ikke skru det av. Mener også at operatøren har lov til å lagre informasjonen en periode for faktureringshensyn. 2Mnd eller noe, hvor lenge det ligger det er en annen sak.
Jo men det jeg sier er at politiet ikke bryr seg om å ta telfen når de kan avlytte den uten at den de avlytter vet det
Sitat av _Forest_Berry_ Vis innlegg
Jo men det jeg sier er at politiet ikke bryr seg om å ta telfen når de kan avlytte den uten at den de avlytter vet det
Vis hele sitatet...
Så lenge man bruker FaceTime, Viber, Skype og diverse messengere får de vel ikke overvåka annet enn en kryptert forbindelse?
Sitat av Onkel Leif Vis innlegg
Så lenge man bruker FaceTime, Viber, Skype og diverse messengere får de vel ikke overvåka annet enn en kryptert forbindelse?
Vis hele sitatet...
Såfremt meldingstjenesten du bruker er kryptert og ikke lagrer informasjonen eller deler den til 3 part er du safe.
Nettopp!

Så siden det faktisk ikke bare er å "avlytte den" vil nok politiet alltid prioritere å ta mobilen din, noe vi har mange eksempler på skjer.

Det er viktig med kryptering og sterke passord, folkens.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Onkel Leif Vis innlegg
Så lenge man bruker FaceTime, Viber, Skype og diverse messengere får de vel ikke overvåka annet enn en kryptert forbindelse?
Vis hele sitatet...
Politiet kan spørre skype om å få utlevert meldinger, og sikkert annen metadata om lyd/video samtaler.
Det skal gjelde alvorlige forbrytelser før politiet kontakter Skype for å få utlevert metadata og logger. Ikke at de behøver å kontakte Skype, men det kommer vi tilbake til. Til nå har de praktisert beslag i telefon/data og i de tilfellene de ikke har trua til seg passord eller pin har de benyttet software som utnytter bakdører i operativsystemene og omgår passordet. Men dette ble "umulig" etter Apple slapp iOS8, så nå står det at programmet støtter Any iOS® compatible devices up to iOS 8.

Personlig sverger jeg til kryptering av dataene mine, men det er vanskelig å finne et program man kan stole på i dag. Jeg regner Truecrypt versjon 7.1a som det sikreste verktøyet man kan kryptere både PC og Mac'en min med, i alle fall etter 7.1a ble fjernet og erstattet med forslag om å gå over til Microsofts BitLocker (som ryktes skal ha bakdør). Etter Microsoft kjøpte Skype ble det som kjent oppdaget ei bakdør som gjør det mulig å omgå 256 bit AES-krypteringen. Inntil da var jo Skype de kriminelles førstevalg for kommunikasjon. Truecrypt 7.1a kan fremdeles lastes ned her.

Det sier seg vel egentlig selv at politiet driver kommunikasjonskontroll i enda større grad nå enn tidligere om de blir stengt ute av krypteringer, i tillegg er det mer tendens og bedre utstyr for dette nå i dag. For norske småkjeltringer tror jeg FaceTime, iMessage og krypterte apper bortsett fra (WhatsApp) er det sikreste man kan kommunisere med, noe jeg begrunner med at Apples kryptering etter iOS8 og OSX Yosemite ble så sikker at et gjennomsnittlig norsk lensmannskontor ikke har verken software eller tid til å bryte den. Og tar vi i betraktning at de fleste ansatte i politiet fremdeles sitter på Win XP kan vi konkludere med at de ikke har god nok hardware til det heller. Følger man noen av rådene som har kommet allerede, bytter ut pinkode med passord på mobil og data og ikke prater om skurketing på telenett og sms, så sover man bedre på natta.

Nå har ikke jeg så fryktelig mye å skjule, men etter noen år med Dagsrevyen har jeg blitt såpass "sunn paranoid" at jeg vet at det er bakdører og sugerør til det meste av skylagring og teknologi i dag. Det er jo bare å se hva Snowden avslørte, vi lever i et overvåkningssamfunn hvor du ikke engang kan kjøre inn til Oslo uten å bli registrert og fotografert i bomringen, myndighetene forsøker å presse oss over på digital postkasse, og har du én gang blitt tatt for smugling går alarmen når bilskiltet ditt registreres på Svinesund.
Whatsapp skrudde på end-to-end kryptering for alle brukere tidligere i år.
Sitat av commie Vis innlegg
Whatsapp skrudde på end-to-end kryptering for alle brukere tidligere i år.
Vis hele sitatet...
Bra, det var jeg ikke klar over.
MDMA is life
Trådstarter
Sitat av _Forest_Berry_ Vis innlegg
Leste om noen forensisk Tools som bypassa logg in clienten helt. Uansett så vil onkel blå bare spørre telf leverandøren din om alt du har skrivet av meldinger. (det gjorde de for one Call med meg noe som ikke var særligt gøy...)
Vis hele sitatet...
skriver ikke dumme ting på facebook chat eller meldinger eller tlf somregel ikke som omhandler kjøp eller salg, kansje mini bruk, men ikke noe alvorlig er bare greit mtp at jeg liker å ta "tripp bilder" og lignende, dette har jeg fikset med en bildetjeneste som opprinelig ser ut og fungerer som en kalkulator. meget fornøyd som faktisk krever at du skriver inn en kode og trykker på en viss knapp på kalkulatoren før den åpner bildene.


Sitat av Splendid Vis innlegg
Du tar nok feil der, jeg kan lese meldingene mine på onecall.no og kan ikke skru det av. Mener også at operatøren har lov til å lagre informasjonen en periode for faktureringshensyn. 2Mnd eller noe, hvor lenge det ligger det er en annen sak.
Vis hele sitatet...

mente og lese flere steder at det er 6 mnder, mener politiet også sa det til meg di gangene jeg har blitt henta, men har hørt det i noentilfeller blir lagret lengre. fra en som jobbet for en teleoperatør. (leste her påp forumet)


Sitat av Onkel Leif Vis innlegg

Nå har ikke jeg så fryktelig mye å skjule, men etter noen år med Dagsrevyen har jeg blitt såpass "sunn paranoid" at jeg vet at det er bakdører og sugerør til det meste av skylagring og teknologi i dag. Det er jo bare å se hva Snowden avslørte, vi lever i et overvåkningssamfunn hvor du ikke engang kan kjøre inn til Oslo uten å bli registrert og fotografert i bomringen, myndighetene forsøker å presse oss over på digital postkasse, og har du én gang blitt tatt for smugling går alarmen når bilskiltet ditt registreres på Svinesund.
Vis hele sitatet...

så hvis man engang er tatt for å smugle plinger det hver gang en bil registrert på deg kjører over grensa!? hvor er kildene dine or dette her ?


nei altså vil bare holde meg selv å venner trygge better safe then sorry
Sitat av infamous x Vis innlegg
så hvis man engang er tatt for å smugle plinger det hver gang en bil registrert på deg kjører over grensa!? hvor er kildene dine or dette her?
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7509881.html
RedPhone port til iPhone, appen: Signal.
Sist endret av nudo; 8. mars 2015 kl. 14:53.
MDMA is life
Trådstarter
Sitat av Onkel Leif Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tusen takk!

Sitat av nudo Vis innlegg
RedPhone port til iPhone, appen: Signal.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle mer om den? syns det er dårlig info på appen.
Kildekoden ligger her: https://github.com/WhisperSystems/RedPhone
Sist endret av nudo; 8. mars 2015 kl. 18:31.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Splendid Vis innlegg
Du tar nok feil der, jeg kan lese meldingene mine på onecall.no og kan ikke skru det av. Mener også at operatøren har lov til å lagre informasjonen en periode for faktureringshensyn. 2Mnd eller noe, hvor lenge det ligger det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget å diskutere kryptering av enhet hvis du samtidig har samtykket til at en tredjepart kan lagre absolutt alt du sender og mottar uansett? Da er det bare du som er en idiot, ikke teknologien det er noe galt med. Det er noe du aktivt må samtykke til, en operatør sletter meldingene så fort de har blitt levert til mobilen din. Loggene for samtaler og meldinger inneholder i korte trekk bare informasjon om tidsbruk og antall.

Bruker du iOS 8 eller skrur på kryptering i Android så trenger du bare en sikker passcode og det vil være tilnærmet umulig for noen å hente ut data fra telefonen. Det er ingen kjente angrepsvektorer mot disse, og det er lite sannsynlig at det er en bakdør. Og om det var en bakdør så ville de aldri brukt den med mindre det var snakk om nasjonal sikkerhet. Poengløst å avsløre at man har en slik bakdør for å ta en knarker.

Også morsomt å se folk anbefale TrueCrypt, som selv utviklerene selv sier ikke er sikker og at du bør finne deg et alternativ. En morsom oppgave: Prøv å finne ut hvem som lagde TrueCrypt.
Sitat av Deezire Vis innlegg

Også morsomt å se folk anbefale TrueCrypt, som selv utviklerene selv sier ikke er sikker og at du bør finne deg et alternativ. En morsom oppgave: Prøv å finne ut hvem som lagde TrueCrypt.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid hatt oppfatningen at TrueCrypt har vært open source helt siden 2004, og at det da var mistanker om at noen av medlemmene bak teamet kom fra et annet "krypterings-selskap". Mener å ha lest på Wikipedia (?) at TrueCrypt ble beskyldt for å ha stjelt med seg noe fra dette andre selskapet, men at det aldri ble bevist.

Uansett så har det vært flere spekulasjoner rundt hvorfor utviklerne ga seg, og ikke minst hvorfor de flagget at TrueCrypt ikke lenger er trygt. Enkelte har påstått at det er NSA-bakdør i programmet, noe som har blitt avvist av flere i miljøet som har studert kildekoden. Står en ganske grei artikkel om det på www.darkreading.com.

Skal innrømme at jeg ikke er ninja på kryptering og open source, så jeg setter stor pris på lettforklarte forklaringer som kan lære meg mer om dette. Har du funnet noen bekreftelser på at nest siste versjon av TrueCrypt (7.1a) ikke er trygt, bortsett fra uttalelsen fra teamet da de ga ut 7.2 som kun dekrypterer? I så fall har jeg lett uten å finne, og setter stor pris på linker til hvor jeg finner dette.

PS: Jeg gir opp, hvem lagde TrueCrypt?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Ingen vet. Det er noen spekulasjoner, alt vi vet er nøkkelen som har blitt brukt til å signere programvaren har vært den samme hele tiden.

Det er godt mulig det ikke er noen bakdører i TrueCrypt om du kompilerer fra kildekoden, det stemmer som du sier at man ikke har funnet noen så langt. Men krypto er vanskelig, bare se på de siste store sikkerhetsbristene i bl.a. OpenSSL og openssh-server i Debian-distroer. Det kan lett gå under radaren i lang tid. Når det kommer til de prekompilerte pakkene er det ingen måte å kontrollere det på. Det er generelt et stort problem, predictable builds er svært vanskelig, så det er tilnærmet umulig å bekrefte at pakken inneholder den kildekoden de sier.

Produkter som BitLocker, FileVault2 og dm-crypt/LUKS er gode alternativer. Hvis det fantes en bakdør i de førstnevnte ville det ikke vært noe man hadde brukt med mindre man skulle stjele statshemmeligheter eller stoppe Irans atomprogram. Det ville vært alt for verdifult å gjøre en slik svakhet kjent for en, i den store sammenheng, bagatell. Jeg tviler også på at Microsoft eller Apple ville tillatt det, fallhøyden hvis det skulle lekke ut eller noen andre skulle finne ut bakdøren ville vært for stor.
Takk for bra svar Deezire, aldri tenkt på BitLocker på den måten. Det er jo logisk.