Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1534
Hei fellow freaks.


Jeg har et spørsmål.
Tenke å kjøpe en billig PC på elkjøp til 2k, med Windows 8.1.
Første jeg gjør er å ta ut disken med OS preinstallert og sette inn noen 3TB disker jeg har liggende og banke inn Arch linux og få en blillig extra filserver.

Er det da mulig å sette disken som PCen kom med med pre installert OEM Windows med mye bloat ware og stappe denn inn i mine mine foreldres PC og fullføre installasjoen av Windows 8.1 ved først oppstart av disken slik at de får en lovlig Windows 8.1 på sin PC. (lang settning, sry)...

Vill dette fungere? Eller er Windows OEM allerede bunnet opp mot HW før en starter PCen og installerte OS ferdig ?

Hvis det funker hadde jeg vært glad for å få en billig PC/extra filserver til 1200 kroner, og windows 8.1 som koster 800 NOK ish til mine forledre. ( Profit )


Takk for alle svar

BlueWolf...
Jeg minnes at lisensen til windows 8 ligger bakt inn i hardware på maskinen i slike tilfeller, så det er nok neppe mulig.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Jeg minnes at lisensen til windows 8 ligger bakt inn i hardware på maskinen i slike tilfeller, så det er nok neppe mulig.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte dette. Den ligger inne i BIOS, usikker på mulighetene for å hente den ut.
Tviler på at hele win ligger inni bios. Antagligvis bare en nøkkel for å aktivere den så en thread om dette på toms hardware så muligens ta seg en tur innom der?
Sitat av _Forest_Berry_ Vis innlegg
Tviler på at hele win ligger inni bios. Antagligvis bare en nøkkel for å aktivere den så en thread om dette på toms hardware så muligens ta seg en tur innom der?
Vis hele sitatet...
Det var vel akkurat det jeg og person over sa?
Ops sorry. Skummet bare over. Uansett så har jeg lest at noen har fått ekstraktert nøkkelen. du kan jo alltids cracke windows da selvom det ikke er støttet av forumet
Sist endret av _Forest_Berry_; 6. mars 2015 kl. 10:29.
Takk for alle svar.

Sjekket på WIndows sinde sider og en OEM license er en av tale om et OS som SKAL kjøre på et definert sett med HW.
Det å bytte komponenter eller bruke licensen på en annen PC strider mot avtalen.

Så det går nok ikke, blir heller å kjøpe meg en ny PC på komplett.no