Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2115
Ble utsatt for REN blind vold i forrige uke, saken ønsker jeg ikke å legge ut om her, men kan si såpass et det var helt blind vold!, av prinsipp har jeg nå vært hos legen og dokumentert skadene. Har også vært i avhøre hos politiet og annmeldt personen.(av prinsipp!, og for statisikk, fyren var innvandrer) noe som tok en del timer.

Jeg lurer dog på om jeg skal søke om "statelig erstatning til voldsofre", noen som har efaring med dette?, (jeg har brukt en del tid hos legen, legeutfgifter, kolletiv transport til og fra politiet etc. + smerter i noe som skulle være en digg påske ferie. ingen varige meen afaik, et blått/lilla/grønt øye og nakkevondt + dårlig søvn som følger av dette. heia norge
Sist endret av random40348; 2. april 2012 kl. 01:08.
Har ingen erfaring med slike saker, men ut i fra hva du legger frem her ville jeg helt klart søkt om statlig erstatning.

Sikkert lurt å ta vare på alle kviteringer relatert til saken og sykemelde deg hvis sliter med smerter og dårlig søvn (selv om du har ferie også). Trolig større sjangse for å få erstatning hvis du har en godt dokumentert sak.

Lykke til, og god bedring!
Du sier du har levert anmeldelse... da skal du også ha blitt spurt om du ønsker erstatningskravet tatt med i straffesaken mot skadevolder. Om de skal ha glemt å spørre deg om dette så kan du også fremme kravet for politiet senere. Men allikevel så raskt som mulig. Det er viktig at dette blir gjort tidlig i prosessen da det er skadevolder som er erstatningsansvarlig. Regner med at det er en §228 du er utsatt for og ikke §229? Du bør uansett søke om erstatning fra kontoret for voldsoffer om du ikke har annen forsikring som dekker slike skader. Forsikringssaker blir oftere lettere avgjort og erstatningen bruker være høyere. Kontoret for voldsoffererstatning har en tendens til å trenere saker å gjøre ting vanskelig for søker. Sørg for at du har all dokumenteasjon fra legevakt/lege osv som beviser evt. kuttskader, hjernerystelse eller andre skader. Kontoret i Vardø har en tendens til å bryte forvaltningsloven §17 ang. innhenting av alle relevante opplysninger i saken og avviser de fleste søknader i første instans. Så vær nøye på dokumentasjon og meld inn kravet raskest mulig.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Du sier du har levert anmeldelse... da skal du også ha blitt spurt om du ønsker erstatningskravet tatt med i straffesaken mot skadevolder.

Om de skal ha glemt å spørre deg om dette så kan du også fremme kravet for politiet senere. Men allikevel så raskt som mulig. Det er viktig at dette blir gjort tidlig i prosessen da det er skadevolder som er erstatningsansvarlig. Regner med at det er en §228 du er utsatt for og ikke §229? Du bør uansett søke om erstatning fra kontoret for voldsoffer om du ikke har annen forsikring som dekker slike skader.

Forsikringssaker blir oftere lettere avgjort og erstatningen bruker være høyere. Kontoret for voldsoffererstatning har en tendens til å trenere saker å gjøre ting vanskelig for søker.

Sørg for at du har all dokumenteasjon fra legevakt/lege osv som beviser evt. kuttskader, hjernerystelse eller andre skader. Kontoret i Vardø har en tendens til å bryte forvaltningsloven §17 ang. innhenting av alle relevante opplysninger i saken og avviser de fleste søknader i første instans. Så vær nøye på dokumentasjon og meld inn kravet raskest mulig.
Vis hele sitatet...

takk for bra svar, kjipt å sitte å kuke med dette når man har nakkesmerter og vondt i hodet^^, har brukt 180 kr hos legen + kolletivt transport+ en del timer på dette rotet!!, , hva kan jeg kreve? vet ikke om jeg gidder å bruke noe mer tid på dette hvis det tar mange mnd og mye papir styr + lite erstatning.. hvor mye kan jeg søke om til erstating?(kansje beste å ringe de som har peil å høre:P)

jeg kan ikke huske å ha blitt spurt om jeg ønsket erstatningskravet tatt med i straffesaken mot skadevolder. jeg fikk denne brosjyren og de sa jeg kunne søke..http://www.voldsoffererstatning.no/e..._voldsofre.pdf
Ja, du burde helt klart søke!

Det er forresten kjempebra at du fikk anmeldt og sjekket opp med lege. Det er få ting i verden jeg hater like mye som blind vold, og personene som utfører det!