Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1164
Hei.

Har hatt en del innlegg her nå, og som fortalt i de fleste innleggene, så sliter jeg sinnsykt med rusmisbruk, spesielt kokain. Kokain er det illegale rusmidlet jeg sliter mest med avhengighet til. I tillegg til det, alkohol problemer. Per nå mens jeg skriver denne tråden så er jeg faktisk høy på alkohol og kokain... Jeg har fått mange svar på de andre trådene at jeg bør holde meg unna, la være, og slutte med kokain. Men lettere sagt enn gjort.

Har hatt 1-2 ukers pause fra kokain nå, helt til 2-4 dager siden da jeg plutselig kjøpte meg en bag kokain til. Og nå er denne snart tom.

Mitt problem er at jeg klarer IKKE å slutte. + har lest flere plasser på nettet om dette at kokain avhengighet ofte er relatert til alkohol problemer og at hvis man slutter med alkohol, så klarer man lettere å slutte med kokain.

Men det er ikke et tema for meg, fordi jeg sniffer mye uten alkohol også.

Det jeg egentlig lurer en del på her nå er, hva skjer hvis jeg forteller legen min, og/eller psykolog om rusmisbruket mitt for å søke hjelp (rehab)? Kan/vil det bli rapportert til politiet slik at jeg kan straffes? (Eller/og at leiligheten min og til mine nærmeste kan bli ransaket etter narkotika?)

Har ikke lappen, så er ikke redd for å miste den eller noe slikt. Er bare redd for å kunne bli straffet om jeg innrømmer noe slikt.
Sist endret av Scruff2023; 4. mars 2023 kl. 06:57.
Du får muntlig kjøreforbud som du må overholde ellers sender de det til fylkesmannen som inndrar førerkortet ditt. De gir ikke beskjed til politiet så du får ingen straff/ransakelse.
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Du får muntlig kjøreforbud som du må overholde ellers sender de det til fylkesmannen som inndrar førerkortet ditt. De gir ikke beskjed til politiet så du får ingen straff/ransakelse.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev så har jeg ikke lappen, så kan jo ikke miste noe jeg ikke har. Tenkte nå på "straffe aspekteret" ved misbruk av narkotika ettersom anskaffelse, besittelse og bruk er ulovlig.
Hvis du vil ta tak i problemet så må du være ærlig om det.

Men rusmisbruk har noen konsekvenser.

Det første er lappen, men det var jo ikke ett problem for deg

Det andre er holdninger, en gang misbruker alltid misbruker, dessverre mye sant i det, men samtidig så får det mye helsepersonell til å se mistenksom på deg og det kan bli vanskligere og få smertestillende og avhengighetsskapende medisin senere.

Det de ikke vil gjøre er å gå til politiet og melde deg for bruk og besittelse, det driter de i.

Men vil du ha hjelp så er det ingen vei utenom å prate om at du har brukt kokain. Og du er jo halvveis der allerede ved å si høyt at det er ett problem. Så er det opp til deg hva du gjør videre..
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei legen og helsevesenet rapporterer ikke til politiet og du kan ikke straffes. Du gjør lurt i å oppsøke profesjonell hjelp for problemet ditt her!
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvis du vil ta tak i problemet så må du være ærlig om det.

Men rusmisbruk har noen konsekvenser.

Det første er lappen, men det var jo ikke ett problem for deg

Det andre er holdninger, en gang misbruker alltid misbruker, dessverre mye sant i det, men samtidig så får det mye helsepersonell til å se mistenksom på deg og det kan bli vanskligere og få smertestillende og avhengighetsskapende medisin senere.

Det de ikke vil gjøre er å gå til politiet og melde deg for bruk og besittelse, det driter de i.

Men vil du ha hjelp så er det ingen vei utenom å prate om at du har brukt kokain. Og du er jo halvveis der allerede ved å si høyt at det er ett problem. Så er det opp til deg hva du gjør videre..
Vis hele sitatet...
Har ikke vært særlig avhengig av opioids/smertestillende som gir rus, men har allerede vært en gang inne på sykehuset for overdose av subutex kombinert med alkohol, vet ikke om det også logges, men fortalte dem at det var engangstilfelle bruk av opioids.

Gjelder det liksom selv om jeg for det meste sliter med kokain at jeg ikke vil kunne få sterke smertestillende? (Hvis jeg feks havner i en ulykke å får veeeldig smerter, så er vel dem forpliktet til å gi meg noe mot smertene vel?) Det er jo en menneskerett å ikke lide?
Holdninger sa jeg, selvsagt vil de gi deg smertestillende, men du kan oppleve at de vil være mer tilbakeholdne.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette med smertestillende er ikke en regel. Om det er logga at du misbruker medisiner så vil de såklart være tilbakeholdne med å gi deg vanedannende medisiner om det fins andre alternativer. F eks om du kommer å sier du sliter med søvn eller angst vil de nøle med å gi deg benzo eller om du sier du har litt vondt i ryggen får du ikke de sterkeste morfin tablettene. Men er du i en ulykke og trenger sterke medisiner får du det selvsagt.

Min erfaring er ikke at man blir stempla som misbruker for alltid. Legen min var tilbakeholden i noen år men så jo at jeg ikke rusa meg lenger og hadde endra livet, og skjønte at når jeg holdt på med piller var det en fase jeg gikk fort inn i og fort ut av og ikke hadde interesse av lenger.

Jeg fikk benzo i livskrise uten problem og får fortsatt pakker jevnlig fordi legen ser det går lang tid mellom hver resept så jeg ikke misbruker. Fikk og tramadol (opiat) en periode etter operasjon og kjenner folk som har vært heroinister hele livet som får dette etter skade, men helsevesenet kjenner nok fort igjen de som faker på seg skader for å få piller
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette med smertestillende er ikke en regel. Om det er logga at du misbruker medisiner så vil de såklart være tilbakeholdne med å gi deg vanedannende medisiner om det fins andre alternativer. F eks om du kommer å sier du sliter med søvn eller angst vil de nøle med å gi deg benzo eller om du sier du har litt vondt i ryggen får du ikke de sterkeste morfin tablettene. Men er du i en ulykke og trenger sterke medisiner får du det selvsagt.

Min erfaring er ikke at man blir stempla som misbruker for alltid. Legen min var tilbakeholden i noen år men så jo at jeg ikke rusa meg lenger og hadde endra livet, og skjønte at når jeg holdt på med piller var det en fase jeg gikk fort inn i og fort ut av og ikke hadde interesse av lenger.

Jeg fikk benzo i livskrise uten problem og får fortsatt pakker jevnlig fordi legen ser det går lang tid mellom hver resept så jeg ikke misbruker. Fikk og tramadol (opiat) en periode etter operasjon og kjenner folk som har vært heroinister hele livet som får dette etter skade, men helsevesenet kjenner nok fort igjen de som faker på seg skader for å få piller
Vis hele sitatet...
Blir allerede "nektet" benzo som første forsøks medisin mot søvn og angst, har vært gjennom 8 medisiner nå hos legen for søvnvansker, og har ikke fortalt enda noe om rusavhengighet.

Har bare fått tull av medisiner som anti psykotika med søvnighet som bivirkning som de utnytter som første valg før benzo.

Sist jeg var hos legen min og hadde prøvd utallige medisiner uten noe hell, så spurte jeg om hun kunne skrive ut apodorm til meg, men hun ville ikke det sa henne siden det er så avhengighetsskapende.

Personlig syns jeg det er lite rart at folk tyr til gate markedet for å skaffe det de trenger. Når jeg ble avvist for å få utskrevet apodorm, så kontakta jeg en buddy som solgte meg xanax på minuttet. Så måtte ta benzo saken i egne hender fordi legen ikke orket å hjelpe meg.
Sist endret av Scruff2023; 4. mars 2023 kl. 10:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så d har du jo dette problemet også allerede så da er det bare å oppsøke hjelp.

Ingen straff, og holdningene har du jo allerede møtt. Så bli kvitt kokainet nå.
Anonym bruker
"Viss Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Scruff2023 Vis innlegg
Har ikke vært særlig avhengig av opioids/smertestillende som gir rus, men har allerede vært en gang inne på sykehuset for overdose av subutex kombinert med alkohol, vet ikke om det også logges, men fortalte dem at det var engangstilfelle bruk av opioids.
Vis hele sitatet...
Det står mest sannsynlig i papirene dine en plass. Største konsekvensen av å søke hjelp er at du kanskje ikke får vanedannende eller medikamenter med misbrukerpotensiale.
Jeg har vært heldig og får det jeg har behov for av legen min.
Kompis, dra til legen og henvis deg selv til psykolog. Sånne ting tar litt tid så det er bare å komme i gang så fort som mulig. Jeg har akkurat startet selv i DPS, har nå vært i 5-6 samtaler allerede, og jeg hadde samme tanker om deg uansett om jeg ikke bruker kokain så har jeg andre rusproblemer, men psykologen min gir meg ikke et eneste surt øyekast hvis jeg nevner noe jeg egentlig ikke vil si, men jeg vet er viktig å få fram for å komme meg videre i behandling. Du har ikke lappen, kjempebra for den hadde ryket uansett, så ingenting å tenke på der.

Og de er her for å hjelpe DEG, jeg har skjønt at det er forskjell fra hjelpen du får fra plass til plass, men alt du trenger er å være litt heldig så får du en psykolog som passer deg veldig godt.

Du får et mer skjerpa forhold til rus, uansett om jeg fortsatt holder på så tenker jeg fortsatt på det møte jeg skal ha hver uke hos psykologen min som gjør at jeg reflekterer og vil heller føle litt på det jeg kjenner så jeg kan forklare meg selv i møtene. På sommeren skal jeg å psykolog gå tur ute, jeg skal få oppfølging av rustjeneste, jeg håper jeg får hjelp av NAV med AAP, og det føles lyst ut, men det tar tid. Så ikke vent
Sist endret av HallaKompis; 4. mars 2023 kl. 12:05.
Spør legen din, eller søk i kommunen din om å få ruskonsulent. De kan hjelpe deg uten dom.
Største konsekvens er at du vil få mindre smertestillende som f.eks. Morfin selv om det er snakk om kreft som garantert vil få
dødelig utfall/ikke lar seg kurere. Samme med f.eks. Sovemedisiner. Jeg har måtte ende opp i psykose grunnet søvnløshet før jeg fikk Imovane av en tidligere fastlege.

Mitt råd er å unngå helsepersonell så langt det lar seg gjøre og kun være ærlig om rus når det er ingen annen utvei. For det vil få konsekvenser for deg så lenge du lever. Men det spørs mest på legen og hvilke holdninger de har. De risikerer også å få besøk av helsetilsynet om de er for snille med A- og B-preparater med en som er eller har vært avhengig. Så er nok mest derfor legene blir veldig tilbakeholdne.

Synes selv de er verst på legevakten og sykehuset. På legevakten er det utelukket uansett hvor alvorlig det er.
Sist endret av einsteindragon; 4. mars 2023 kl. 16:49.
Det er ingen automatikk i at folk som har rusproblemer ikke får noe særlig A og B-preparater, men det finnes alt for mange leger som er mer opptatt av å ikke skrive ut medisiner enn de er av å hjelpe folk.
Jeg har hatt forskjellige fastleger gjennom tidene, og spesielt en av dem var veldig hyggelig. Han gidde meg både oxy og xanor uten å være vanskelig. Han mistet dessverre reseptblokka si nettopp, på grunn av at han var genuint opptatt av å hjelpe folk..
Før dette så hadde jeg fått alt av z-hypnotika og svakere benzo som valium og sobril fast hos hver eneste fastlege jeg har hatt. Det kan lønne seg å sette deg inn i medisinene du ønsker å få utskrevet er min erfaring.
Dette ble kanskje litt off-Topic, men det var så mange som skrev det motsatte av min erfaring og oppfatning at jeg følte for å si ifra.