Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1536
Jeg har en styringsenhet jeg ønsker å hente ut dataene ut av. Jeg bruker vanligvis et program for å flashe enheten via en RS232 kabel. Men er det en metode for å hente ut dataene som ligger på den?

Bilde av enheten under:
http://bildr.no/thumb/OWNocXAr.jpeg
Hvilken IC er benyttet?
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Hvis du da tenker på de fem hvite som sitter der, vil jeg tro at den bruker alle når jeg legger over flashen. Den hvite kabelen er comkabelen som er koblet til pcen i andre enden.
"Øko-Terrorist"
http://bildr.no/image/QnQzc0tn.jpeg

Hva står det på den IC'en(Integrated Circuit)? Hvis du finner det kan du nok google deg frem til svaret, eller lese databladet.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Sitat av tr80r Vis innlegg
http://bildr.no/image/QnQzc0tn.jpeg

Hva står det på den IC'en(Integrated Circuit)? Hvis du finner det kan du nok google deg frem til svaret, eller lese databladet.
Vis hele sitatet...
Det står følgende:

"Japan
MB90F583B
0818 M02
E1"

Dette er et produkt som er brukt av så få mennesker i verden, at det er så og si null å finne på google.
Sist endret av Spoony; 9. november 2015 kl. 18:01.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Med min kompetanse hjelper dette "datasheetet" meg ikke noen ting.. Er det ikke mulig å hente ut informasjon samme veien som jeg sender data inn?
"Øko-Terrorist"
Det kommer helt an på hvordan kretsen er bygget opp, noen er bare laget for å skrive, andre for både lesing og skriving.. er litt for mye å sette seg inn i over en forumtråd, men mulig noen som kan mer en meg kan svare bedre
Bør følge med et program til den boksen?
Stortsett en av få mulighet å lese ut noe, er å benytte samme programvare som man skriver inn med.
IC'en er en mikrokontroller. Enkelt sagt kan man si at den er en liten datamaskin i én brikke. Hva denne datamaskinen utfører, og dermed protokollen som benyttes på RS232, er sannsynligvis definert av programvaren, ofte kalt firmware, som ligger i denne brikken.

Det er ofte også mulig å oppdatere programvaren og da kan f.eks. RS232 være en vei inn for å gjøre dette. I noen tilfeller avhenger denne muligheten av å allerede ha fungerende programvare i brikken, i andre av en bootloader i ROM.

Avhengig av hvilken funksjonalitet boksen i kombinasjon med software på PC tilbyr, kan det enkleste være å sniffe data som overføres på RS232 (er dette mulig i ren SW?) eller å analysere tilhørende SW på PC (disassembler).
Sist endret av 0x6D; 9. november 2015 kl. 18:57.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Det følger ikke med noe som helst til boksen, alt som kommer er det dere ser på bildet. Det er et program som er tilgjengelig for nedlasting som lastes ned til boksen ettersom hva den skal brukes til.

Programmet heter C3 Builder, og selve boksen heter Harton Tor-Com.
Jeg tror du må fortelle litt mer om hva som er målet ditt.