Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1231
Hei!

Jeg sitter her med et fakturaprogram i DOS. Programmet funker fint, men jeg har problemer med at Æ, Ø og Å printes ut som masse rare tegn. Jeg må tydeligvis forandre tegnsett. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Bokstavene ser greie ut i DOS, men jeg får problemer når jeg skal printe.

Mvh.
dadyd
kreativ nerd
devotio's Avatar
Det er en kommando, som jeg selvførgelig har glemt nå, men du kan jo prøve charset no eller noe i den duren.
Æ = Alt + 0198
Ø = Alt + 0216
Å = Alt + 0197
æ = Alt + 0230
ø = Alt + 0248
å = Alt + 0229

Du kan evt sjekke i Start -> Tilbehør -> Character Map, velge bokstaven du vil skrive, og sjekke nede i høyre hjørne. Tror det er viktig at Character set står på Unicode.
dadyd's Avatar
Trådstarter
Evinyatar, det er en ting, men hvordan installerer jeg dette?

Poenget er at jeg fint kan se Æ, Ø og Å i DOS-programmet, men bokstavene skippes bare når dem skal printes.
Mener det skal være mulig å bytte codepage som printeren bruker. Sjekk litt rundt
på innstillinger. Burde gå fint med codepage 865 eller 850.