Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1533
Heisann! Kort forklart, Jeg har ubuntu og nvidia skjermkort og drivere i ubuntu 13.10. Har 2stk skjermer på 22"

2x 22" 1680*1050
den ene kjører 120hz, den andre 60.


Problemet mitt er at når jeg stiller den inn til å kjøre 120hz, så resetter den seg til 60 igjen når jeg rebooter eller logger ut og inn. Har søkt mye og feilet mye før jeg lagde denne tråden, i et håp om at noen her kunne hjelpe..

Slik ser det ut grafisk i nvidia-settings etter at jeg har satt det slik som det skal være:

http://sindredl.com/nvidia-settings.jpg


Deretter klikker jeg Save to X configuration file, som jeg har skjønt at det er der disse skjerminstillingene lagrer seg, og jeg tror det er her det skjer noe feil.

Min xorg.conf fil ser slik ut:
# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings: version 319.60 (buildd@komainu) Wed Oct 2 15:12:10 UTC 2013

Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
Option "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
# HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
Identifier "Monitor0"
VendorName "Unknown"
ModelName "BENQ G2200W"
HorizSync 31.0 - 83.0
VertRefresh 55.0 - 76.0
Option "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce GTX 460"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
Option "Stereo" "0"
Option "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-0"
Option "metamodes" "CRT: nvidia-auto-select +1680+0, DFP: 1680x1050_120 +0+0; CRT: nvidia-auto-select +0+0"
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection

Har prøvd å fikse litt frem og tilbake med denne, men har ikke hatt noe helle enda. Det man kan merke seg her er at BENQ G2200W er den skjermen som skal kjøre 60hz, samsung skjermen, skal kjøre 120hz, men den vises ikke her.
Sist endret av sindredl; 5. desember 2013 kl. 18:47.
Ser at BenQ skjermen din er listet (og den støtter ikke 120Hz).

Nvidia sine drivere følger ikke helt normalen for ting, så TwinView (aka extended desktop) har dem valgt sin egen vri på ser jeg. Har ikke lekt med dette selv, men ser etter litt google søk at hele magien ligger i disse linjene

Option "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-0"
Option "metamodes" "CRT: nvidia-auto-select +1680+0, DFP: 1680x1050_120 +0+0; CRT: nvidia-auto-select +0+0"

1680x1050_120 skal trolig bety at den skal plukke 1680x1050@120Hz. Hva sier Samsung skjermen at den blir kjørt på dersom du ikke starter nvidia settings etter boot up. 60 eller 120 Hz?
Sitat av mywave Vis innlegg
Ser at BenQ skjermen din er listet (og den støtter ikke 120Hz).

Nvidia sine drivere følger ikke helt normalen for ting, så TwinView (aka extended desktop) har dem valgt sin egen vri på ser jeg. Har ikke lekt med dette selv, men ser etter litt google søk at hele magien ligger i disse linjene

Option "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-0"
Option "metamodes" "CRT: nvidia-auto-select +1680+0, DFP: 1680x1050_120 +0+0; CRT: nvidia-auto-select +0+0"

1680x1050_120 skal trolig bety at den skal plukke 1680x1050@120Hz. Hva sier Samsung skjermen at den blir kjørt på dersom du ikke starter nvidia settings etter boot up. 60 eller 120 Hz?
Vis hele sitatet...
Den sier 60hz, hehe, det er dette som er hele problemet. Den lar seg endre til 120Hz i nvidia-settings, men det resetter seg så fort jeg logger ut og inn igjen eller rebooter. Min erfaring med linux og ubuntu er at det er smud når det er konfigurert perfekt, men det er alltid er noe knot, som du må google deg frem til en løsning på, bare dette problemet her, har jeg sliti med lenge nå uten hell.

Ser ikke noe knapp for edit eller rediger post, så får lage en ny en.
Siterer innlegget mitt på diskusjon:
ar etter myyye prøving, googling, feiling etc, klart å fikse dette problemet, noe jeg aldri trodde jeg skulle klare. Så jeg tenkte jeg skulle dele hva jeg gjorde. For detaljert løsning og hva jeg gjorde se:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1555579