Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1845
Hei, jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet. Her skal det være Internett inkludert. Jeg koblet meg på nett, det lå en genexis boks her og jeg har en Asus router. Første gangen fikk jeg feilmelding om at kabelen til Ethernet ikke er koblet til. Etter et par forsøk fikk jeg Internett. I dag stod det plutselig begrenset på laptop, mens det fungerte på mobil og jobbpc. Jeg restarter router og alt, mister da også nettet på mobil og jobbpc.
Kobler jeg til kabel i pcen har jeg nett.
Hvordan får jeg Internett igjen? Hva er feilen ? Jeg kan ingenting om dette så hadde satt stor pris på hjelp.
Får samme feilmelding på mobil og PC.
Du er koblet til Asus med kabel, ikke sant? Gi oss modellen på Asus boksen din.

åpne cmd.exe og skriv inn ipconfig /all og paste all tekst hit.

Deretter koble fra kabel, koble til med wifi, og gjenta prosessen med ipconfig /all og paste alt her.
Ta også å reboot PCen før du starter.
Sist endret av SinHazzard; 16. august 2017 kl. 00:14.
Tror du må sette kabelen som kommer fra modemet til wanporten på routeren din. Ofte symbolisert med en jordklode pluss at porten ofte er blå. Det du beskriver høres ut som ipkonflikter
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg er enig med Pyromanic, dette høres ut som IP-konflikter. I et nettverk så må hver enhet ha en egen, unik IP-adresse. Hvis noen enheter får samme IP-adresse, så skjer det mange merkelige ting. Det at ingen kommer seg på nett eller at bare én maskin fungerer er et typisk symptom på dette.

Jeg kan komme på to sannsynlige forklaringer:
- Ledningene er satt i feil kontakter. Det er fort gjort å gjøre denne tabben. Vanligvis så er det slik som Pyromanic skriver over her, at ledningen som kommer fra veggen skal inn i kontakten som heter WAN på Asus-routeren. Om kontakten er gul, blå eller rød er helt avhengig av hvilken Asus-modell dette er, men det er som regel én av kontaktene som skiller seg litt ut fra de andre. Hvis du vil være sikker på at ledningene sitter korrekt kan du laste opp et bilde av routerens kontakter her, så kan vi fort finne ut hvilken av dem som er korrekt.

- Mulighet nummer 2 er litt mer innviklet. I mange leiligheter hvor det "følger med" internett, så er det sånn at veggkontakten din er koblet til huseierens router. Du sier ikke så mye om hva slags bosituasjon du befinner deg i, men om dette er en leilighet som er en utleiedel i et hus, og huseierens bopel er i direkte kontakt med din, så vil jeg anta at dere deler internett-abonnement med huseieren. Dette er ugunstig på mange måter, ikke minst fordi det kan føre til et klassisk nettverksproblem som heter dobbel-NAT-ing. I slike tilfeller er WAN-kontakten på din router koblet til en LAN-kontakt på huseierens router. Hvis routerne deres deler ut IP-adresser i samme subnet, så oppstår det en IP-konflikt mellom dem, på samme måte som jeg beskrev øverst. En god analogi er at Trondheim og Oslo plutselig begynner å bruke de samme postnummerne; det ville ført til vanvittig mye krøll. Hvis dette er tilfelle, så skal du komme deg på nett om du plugger en ledning fra din veggkontakt direkte inn i din PC (uten å bruke Asus-routeren). For å løse dette så må du enten sette Asus-routeren i bridge mode (anbefalt) eller endre IP-rangen den bruker slik at den ikke lengre er i konflikt med huseierens router. Begge deler er relativt enkle å gjøre selv. Om du oppgir hvilken Asus-router det er du har, så kan vi helt sikkert hoste opp en guide.