Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6632
For en tid siden ble en ganske signifikant pengesum stjålet fra meg i garderoben tilhørende treningsstudioet der jeg trener.

Jeg har noen ganske gode detaljer på hvem som har tatt dem. Dette skjedde da jeg dusjet, og sekken min stod på et strategisk sted hvor jeg ikke hadde den under oppsikt. Det var kun to andre gutter i garderoben da jeg gikk og dusjet.

Hvis jeg går ut fra at jeg vet hvem som gjorde dette, hva vil være den beste strategien å gå fram på i forhold til å få pengene tilbake? Jeg tror ikke på vold, jeg tror på strategi.

Det er ikke kameraer der. Denne gutten, som er ganske ung, hadde et par samtaler med meg to ganger før dette skjedde. Jeg har alltid følt at han er ganske usikker på seg selv, litt overvektig, trener veldig lite, og sitter alltid og følger med på andre i garderoben når de skifter. Veldig merkelig oppførsel. Jeg snakket med han en tid etter at ranet skjedde, og han ville gjerne håndhilse på at han ikke hadde stjålet noe fra meg. Men jeg følte at han var veldig usikker og kanskje skjulte noe.

Mitt neste "trekk" er å spørre om navnet på den gutten som var sammen med han da dette skjedde. Den gutten stod med ryggen til og med "posete" klær, så han er umulig å signalisere. Men han jeg har litt kontakt med, har 2 ganger fulgt med på når jeg har håndtert tingene i bagen jeg pakker, nesten som at han har fulgt med på hvor jeg legger ting for å vite hvor de ligger.

Beklager lengden - håper noen kan komme med noen tips til metoder jeg kan bruke, selvfølgelig ikke voldelig, eller trusler. Vil bare gå objektivt frem her. Bare spør om tilleggsinformasjon om nødvendig.

På forhånd takk.
Konfronter dem begge, les deg opp på kroppspråk og andre ting folk gjør når de lyver så er det lett å se om noen prater piss eller ikke. Spesielt om det er usikkre karer det er snakk om.
Her må jo trikset være å sette opp en felle i form av en ny sekk med penger, men denne gangen med et kamera i også. Ta rakkeren på fersken!
Oro
Arne_J
Trådstarter
Sitat av Ineedthat187 Vis innlegg
Konfronter dem begge, les deg opp på kroppspråk og andre ting folk gjør når de lyver så er det lett å se om noen prater piss eller ikke. Spesielt om det er usikkre karer det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Et poeng jeg var litt utydelig med i startposten, var at en jeg er i kontakt med i treningsstudioet, har identifisert personen i dataregisteret. Jeg kunne bedt om navn fra han (gitt at det er lov å gi det ut i forhold til lovverk), googlet det, funnet ut hvor han bodde, og deretter studert hvor han "henger ut" og kunne "tilfeldig" møtt han ute et sted. Det er lettere å føle ut personer på steder de ikke forventer å møte en.

Godt poeng du har. Jeg er forholdsvis god på å lese kroppsspråk og å "lese" eller "føle" når noen ikke er helt sikre på hva de prøver å berette. Men for å kreve noe, så må man være 100% sikker, og stille den som har gjort det til veggs med beviset.


Sitat av Kyrios Vis innlegg
Her må jo trikset være å sette opp en felle i form av en ny sekk med penger, men denne gangen med et kamera i også. Ta rakkeren på fersken!
Vis hele sitatet...
Har tenkt tanken. Èn av mine første tanker var å være litt brysk. Jeg konsulterte med ansvarlig i treningsstudioet med spørsmål om det var kamera i garderoben - det var det dessverre ikke. Men har likevel lekt med tanken om å være litt brysk. Ta tak i armen hans, dra han på utsiden, si til han: "Det er kameraer i garderoben, jeg så at du (eller kameraten din, må planlegges) gikk i sekken min og tok penger!". Det hadde vært interessant. Risikoen for represalier er jo også liten. Men jeg tror som sagt lite på vold. Jeg vil ikke gå på kompromiss med andres fredsfølelse. En eventuell tilståelse skal komme fra innsiden, ikke fra utsiden. Så dette er et ekstremt usannsynlig scenario.

Men har også lenge lekt med tanken om å "montere" et spionkamera, et slikt lite man får kjøpt i overvåkningsbutikker, i sekken .. kjøpe en billig lommebok til 20kr, og legge masse falske tusenlapper lett tilgjengelig i den.

Godt poeng. Antageligvis er dette det beste forslaget foreløpig i forhold til jobb/risiko/tid investert.
Sist endret av Oro; 26. september 2015 kl. 01:10.
Hvis han er kleptoman/stjeler mye på offentlige steder, kan jeg garantere deg at han vet hvor det er og ikke er kameraer. Skal du ta han må du ta han i handlingen, enten direkte eller med ett godt gjemt kamera. Jeg tror ikke at en truende tilnærming vil hjelpe deg å få pengene/verdiene dine, så om du "beviser" at han gjorde det burde du ta det med han som om det var penger han lånte nærmest (hvis ønsket ditt er å få tilbake pengene). Vet jo aldri hvor mye han har brukt allerede heller.
Du får aldri pengene dine tilbake. Sorry, men det er realiteten. Hadde det vært meg hadde jeg konfrontert dem med det, og om de ikke fant frem pengene hadde jeg knust kneskålene på begge to.
Ja neida, ikke noe uvanlig i at en usikker og ung guttunge i en garderobe på ett treningsstudio fult av herremenn sikkert større enn han selv oppfører seg usikkert og utstråler dårlig selvtillit..

Du har nok funnet din mann... Eller er det bare han du ønsker at det skal være?

Se for deg selv at en mye eldre mann kommer til deg, mens du er ung og usikker og sier at du skal ta han i hånden på at du ikke har stjelt fra han... Ganske shady situasjon spør du meg, jeg hadde nok vært ganske usikker i mine yngre dager..

Forøvrig, du følger veldig nøye på hva denne gutten gjør i garderoben? føler du deg overvåket?

Sitat av Tidspress Vis innlegg
Du får aldri pengene dine tilbake. Sorry, men det er realiteten. Hadde det vært meg hadde jeg konfrontert dem med det, og om de ikke fant frem pengene hadde jeg knust kneskålene på begge to.
Vis hele sitatet...
Ja, for alle oppadgående mennesker knuser kneskålene til andre folk på mistanker.. kuling
Sist endret av NoillStress; 26. september 2015 kl. 03:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oro
Arne_J
Trådstarter
Sitat av SlimSanta Vis innlegg
Hvis han er kleptoman/stjeler mye på offentlige steder, kan jeg garantere deg at han vet hvor det er og ikke er kameraer. Skal du ta han må du ta han i handlingen, enten direkte eller med ett godt gjemt kamera. Jeg tror ikke at en truende tilnærming vil hjelpe deg å få pengene/verdiene dine, så om du "beviser" at han gjorde det burde du ta det med han som om det var penger han lånte nærmest (hvis ønsket ditt er å få tilbake pengene). Vet jo aldri hvor mye han har brukt allerede heller.
Vis hele sitatet...
Problemet blir å få han til å tilstå, og helst da foran noen tillitvekkende vitner. Men gode poeng, takk!

Sitat av Tidspress Vis innlegg
Du får aldri pengene dine tilbake. Sorry, men det er realiteten. Hadde det vært meg hadde jeg konfrontert dem med det, og om de ikke fant frem pengene hadde jeg knust kneskålene på begge to.
Vis hele sitatet...
Har allerede innsett at det er en 95% sjanse for at jeg ikke får tilbake pengene. Men netttopp derfor er jeg villig til å bruke mye tid og krefter på å beslaglegge mye tid til denne fyren for å finne ut hva som har skjedd.

Jeg har en grunnleggende tro på at hvis man rett og slett "plager" noen lenge nok, med den tanke at man rett og slett spør og snakker vennlig med, så vil personen bli lei å bruke tid på å holde deg med selskap - og dermed tilstå. Dette er min fremste taktikk. Av ren prinsipp. Og hvis noen først og fremst tilstår, så er det jo muligheter for anmeldelse. Og det minsker sjansen for at det skjer i fremtiden.

Jeg kommer aldri til å gå fysisk til verks. Det vil bare slå tilbake på meg selv. Mitt fremste forsvarsmiddel er å iverksette flere sikkerhetsmessige rutiner når jeg dusjer, som å låse inn sakene mine.


Sitat av ztaale Vis innlegg
Ja neida, ikke noe uvanlig i at en usikker og ung guttunge i en garderobe på ett treningsstudio fult av herremenn sikkert større enn han selv oppfører seg usikkert og utstråler dårlig selvtillit..

Du har nok funnet din mann... Eller er det bare han du ønsker at det skal være?

Se for deg selv at en mye eldre mann kommer til deg, mens du er ung og usikker og sier at du skal ta han i hånden på at du ikke har stjelt fra han... Ganske shady situasjon spør du meg, jeg hadde nok vært ganske usikker i mine yngre dager..

Forøvrig, du følger veldig nøye på hva denne gutten gjør i garderoben? føler du deg overvåket?

Ja, for alle oppadgående mennesker knuser kneskålene til andre folk på mistanker.. kuling
Vis hele sitatet...
Hmm... tror du misforstår hva jeg skriver litt. Jeg er verdens mest ydmyke person, dog strukturert. Har ikke vært annet enn hyggelig mot denne ungdommen. Fremdeles (tror jeg) stjeler han fra meg. Men jeg setter pris på innspill, det kan hende du har rett. Skriv alt du tenker, fra enhver liten tanke kan løsningen vise seg.
Du gjemte sekken på et strategisk sted, uten at du hadde kontroll på den? Hvordan er det da strategisk?

Du kommer ingen vei her. Du har konfrontert han, han nekter. Jeg tror ikke at han kommer med en innrømmelse etter at han har nektet og tatt deg i hånden.

Forslag: heng opp en lapp i garderoben der du pent ber om at pengene blir anonymt sendt i posten til treningsstudio. Alier deg med studioet, vent og håp. Du kan eventuelt true med politianmeldelse på lappen også. Selv om det 99,99 % sikkert henlegges, har det kanskje en effekt.

Edit: fallgruve02 er at en på studioet tar pengene når de er mottatt og sier at ingenting kommer...
Sist endret av reklame; 26. september 2015 kl. 08:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oro
Arne_J
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Du gjemte sekken på et strategisk sted, uten at du hadde kontroll på den? Hvordan er det da strategisk?

Du kommer ingen vei her. Du har konfrontert han, han nekter. Jeg tror ikke at han kommer med en innrømmelse etter at han har nektet og tatt deg i hånden.

Forslag: heng opp en lapp i garderoben der du pent ber om at pengene blir anonymt sendt i posten til treningsstudio. Alier deg med studioet, vent og håp. Du kan eventuelt true med politianmeldelse på lappen også. Selv om det 99,99 % sikkert henlegges, har det kanskje en effekt.

Edit: fallgruve02 er at en på studioet tar pengene når de er mottatt og sier at ingenting kommer...
Vis hele sitatet...
I forhold til sekken: Ja, det var et strategisk sted - rett rundt et hjørne i forhold til dusjene. Det må ha krevd høy kynisme for å ha gått bort dit, dra opp glidelåsen til sekken, ta ut lommeboka fra langt ned i sekken, åpne den (hard knapp), ta ut tre 200-lapper, gjøre prossessen omvendt, og gå derfra. Det må ha tatt minst 20-30 sekunder. Men godt poeng. Nå dusjer jeg på motsatt side, så jeg har tilsyn hele tiden, med minst 5-10 sekunders mellomrom.

Det var et rimelig bra forslag. Burde være mulig å kunne henge opp en lapp med en oppfordring. Har enda ikke sett personen, så har ikke fått spurt om navn til den andre fyren som var der.

En mulighet i forhold til å forhindre korrupsjon er å tilby h*n jeg har kontakt med i studioet til å få for eksempel 30% av summen hvis h*n er med på å løse saken hvis noen tips dukker opp. Må sette satsen litt høyt med så små summer for at noen skal gidde. Har egentlig ingen forutsetninger for at denne personen skal lyve .. men man vet jo aldri.
Sist endret av Oro; 27. september 2015 kl. 09:56.
Du kommer ingen vei her, anse de 600 kronene som tapt.
Var det 600 kroner eller en signifikant pengesum som ble stjålet? Dersom det er 600 skjønner jeg ikke at du skal bruke så mye tid på dette og involvere flere andre. Hvem gidder å hjelpe til med å "løse" saken for 180 kroner??
Du har ingen måte å ta de på dersom de ikke tilstår. Legg en ny sekk med penger tilgjengelig for dem. Merk at han ser pengene når du legger de i bagen. Sett kamera i sekken så du ikke blir anklaget for å ta snikbilder i garderoben. Er du heldig får du med fjeset som åpner sekken. Lykke til.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du har ingen måte å ta de på dersom de ikke tilstår. Legg en ny sekk med penger tilgjengelig for dem. Merk at han ser pengene når du legger de i bagen. Sett kamera i sekken så du ikke blir anklaget for å ta snikbilder i garderoben. Er du heldig får du med fjeset som åpner sekken. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Da stjeler de sikkert kameraet og.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg konsulterte med ansvarlig i treningsstudioet med spørsmål om det var kamera i garderoben - det var det dessverre ikke. Men har likevel lekt med tanken om å være litt brysk. Ta tak i armen hans, dra han på utsiden, si til han: "Det er kameraer i garderoben, jeg så at du (eller kameraten din, må planlegges) gikk i sekken min og tok penger!".
Vis hele sitatet...
Fryktelig synd det ikke er kamera i garderober! Wtf? Og du burde ikke leke med tanken om spionkamera, du ender fort opp i mer uføre enn løsning.
600 kroner? Sett det på konto for lærdom og gå videre. Neste gang så passer du bedre på lommeboka. Du kan lage nye feller og bruke masse tid på dette, men om fyren du tror tok pengene blir fersket av deg når du setter opp en felle så har du fortsatt ikke noe bevis på at det var han som tok dine 600 kroner.

Som fyren over sier, dropp planene om kamera. Tenk deg hva som skjer om noen andre oppdager kameraet? Da er du plutselig avvikeren som filmer med skjult kamera i herregarderoben........
600 kroner... Fy faen her er det snakk om å lage helvete og en masse drama for "ingenting". Skriv av de 600 på kontoen for lærdom og la det gå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ztaale Vis innlegg
600 kroner... Fy faen her er det snakk om å lage helvete og en masse drama for "ingenting". Skriv av de 600 på kontoen for lærdom og la det gå
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at TS ikke lager mye oppstyr av dette fordi han ikke får nok penger til å kjøpe seg lunsj, men at dette heller havner i prinsipp-sak sjangeren. Jeg selv har ikke brydd meg om å miste 600,- ute på byen f.eks, men om noen hadde stjålet fra meg ville det vært en annen side av mynten.

Tilbake til poenget, først og fremst har jeg ikke lest igjennom de andre svarene utenom sistnevnte, så håper jeg ikke drar tråden tilbake til starten om dere har kommet noe lengre. Jeg ville ha konfrontert begge to på en veldig mild måte, da i form av å si at noen har stålet no fra meg. Prøv å fisk deg frem til et svar du vil ha, dette må da gjøres med litt sosial engineering (I mangel på norskt ord). Prøv å få nevnt person til å si noe ala. "Jeg har ikke sett de 600,- du har mistet". Dette vil ikke komme frem av seg selv, så du må som sagt ordlegge deg litt smart da du vil ordne opp i saken på en sivilisert måte (All respekt til deg for det!). Håper det ordner seg og at du både finner ut hvem det er og får tilbake hva som er ditt

Edit; Det er vanlig for de som er skyldige å gjøre seg dum når de blir konfrontert, så spill på dette om du merker det.
Sist endret av SoppVandreren; 24. oktober 2015 kl. 23:43.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jdette heller havner i prinsipp-sak sjangeren.
Vis hele sitatet...
I den grad det er en prinsippsak så blir det vel helst prinsippet om at man
ikke lar verdisaker ligge ubevoktet. På samme måte som at man ikke putter
penger i en lomme med hull i.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
I den grad det er en prinsippsak så blir det vel helst prinsippet om at man
ikke lar verdisaker ligge ubevoktet. På samme måte som at man ikke putter
penger i en lomme med hull i.
Vis hele sitatet...
Man kan si at i prinsippet skal man ikke legge verdisaker lett tilgjengelige for andre medmennesker, men selv så ser jeg mer på at det er en prinsippsak å ikke stjele fra andre. Dette varierer jo selvsagt fra livs-situasjonen til folk, men i bunn og grunn for oss "oppegående" mennesker.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Prøv å fisk deg frem til et svar du vil ha, dette må da gjøres med litt sosial engineering (I mangel på norskt ord). Prøv å få nevnt person til å si noe ala. "Jeg har ikke sett de 600,- du har mistet". Dette vil ikke komme frem av seg selv, så du må som sagt ordlegge deg litt smart da du vil ordne opp i saken på en sivilisert måte
Vis hele sitatet...
Hva med å si at han har blitt frastjålet en stor og betydelig pengesum, med samme alvorlige tone som her i tråden? Hvis han virkelig tok de 600 kronene så begynner han garantert å fnise av dette.