Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2295
Hei. Trenger tips til alternativ kjøling. Har fått tak i noe pulver som svetter noe helt sinnsykt. Ikke var det særlig bra heller, men bort må det. 50gr svetta gjennom 2 klipsposer så jeg har valgt å posjonere det ut i aluminiumsfolie. Jeg trenger å holde det kaldt, og i fryseren er det fare for at andre uvitende beboere får tak i det. Å ha det ute er ikke særlig kurrant da jeg ofte bytter bil og pendler mellom 2 bosted.

Jeg kan bruke fryseren til å ha beholder/kjøleelement i sålenge det ikke er FOR mistenksomt. Men det må jo holde seg kaldt. Så to beholdere som holder seg kalde i minst 3-4 timer er det jeg trenger.
Hva kan jeg finne på? Alle tips mottas med stor takknemlighet.
Hva er det du snakker om? Pulver som svetter? Hva betyr det?

Og hvorfor ikke bruke en helt vanlig kjølebag og kjøleelementer?
Regner med at han tenker på amfetaminpaste? Hva med å bruke en vifte og tørke det fullstendig for å så ha dem i ziplocks, evt gjør som mentalmelt skrev.
Hvis man har et pulver som "svetter", så er det som Tidspress sier bare å la det svette ut. Denne svetten, hva enn for slags flyktig løsemiddel det er, vil man jo ikke ha i pulveret sitt uansett.
Amfetaminpaste, ja. Kan og vil ikke tørke 50gr. Av 1kg forsvinner 350gr - jeg vil bare ha det fort ut. Folk kjøper det som det er :-)

Jeg er redd kjølebag med kjøleelementer ikke strekker til da jeg har dårlig erfaring med de. Vil bare ha noe enkelt og hjemmelaget. Vifte kunne kanskje funket i en isboks ellerno' ... Kunne kobla det til en 12V? Bah. Klarer ikke bygge videre på den teorien..
Du vil ha noe som er enkelt og mer effektiv enn den enkleste og mest effektive løsningen som er funnet opp? Da må du isåfall ofre noe, enkelhet eller effektivitet. Det blir ikke noe bedre kombinasjon av de to egenskapene enn kjøleelementer spesifikt laget for å holde seg kalde over tid, kombinert med en beholder/bag spesifikt designet for å være varmeisolerende.

Hvis det ikke er bra nok, må du ha et mer avansert system. Du kan kjøpe en aktiv enhet, for eksempel en 12v kjøleboks. Den kan du kjøle i bilen, og hjemme på rommet med et 12v adapter.
Sist endret av mentalmelt; 2. juni 2015 kl. 11:24.
Hm. Får søke på nett hvor og hvilken pris. Problemet er også at jeg vil ha det billigst mulig, også har vi ikke f.eks Clas Ohlson og Biltema her.

Du er inne på noe her nede. Men spørsmålet er vel heller hvor jeg får tak i noe slikt? Kan jeg lage det selv? Lokeprosjekt
Det blir et skikkelig lokeprosjekt ja. Du må uansett gå til innkjøp av en del greier for å lage dette, og kostnadene på sånne prosjekter blir erfaringsmessig høyere enn å kjøpe et ferdig produkt. Etter 20 striper og 24 timer vil du antageligvis sitte med en overdimensjonert og lite effektiv enhet, som har kostet unødig med tid og penger.

Å google deg fram til en liten og rimelig enhet får du nesten greie selv =)
Selg det hjemmefra, ta det rett ut fra frysern og si det er for å oppbevare det bedre. Send dem hjem før det rekker å tine.
Vil faktisk helst lage det billigst mulig selv �� Hvis ikke får jeg prøve kjøleveske m element fra Jysk til 56,- ... Det er nesten 10 mil unna da...
Post gjerne resultatet. Er spent på å se hvordan du egenhendig skal lage en liten gasskompressor, koble sammen alt det elektriske, og sette dette sammen i en hendig liten boks =)
Du får jo kjøpt små frysebokser ( < 100l) brukt på Finn til under tusenlappen. Uansett hva du snekrer sammen selv så skal det godt gjøres å komme så veldig mye under det.
Frys ned 1.5 l flasker med vann. De holder seg frossen i mange mange timer. Bruk en vanlig kjølebag.