Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  340 25686
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dette er folk sånn som deg og meg, folk med familie og venner, som kommer til å savne dem dypt. Det er helt fair, og kanskje på sin plass, å kritisere Israel for sin maktbruk, men derimot umenneskelig å skulle applaudere tapet av et menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at noen har applaudert tap av menneskeliv. Det eneste som er nevnt i den rettingen er at det er legitimt å forsvare seg med makt mot pirater i internasjonalt farvann, noe det forsåvidt er, uavhengig om piratene er uniformert eller ikke.
Sist endret av Mith; 31. mai 2010 kl. 16:22.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Pardon my french, men hva i helvette gjør 600 protestanter/akivister (hørte det antallet på NRK radio) og våpen om bord på et skip med nødhjelp?
Vis hele sitatet...
Det er mange skip, og sålangt kommer påstandene om våpen kun fra Israelsk media.
Hvorfor i alle dager sender man ett så stort antall mennesker med en båt, det kan umulig være behov for så stort mannskap når man skal sende nødhjelp.
Jeg innser at de ombord i båten er aktivister, og jeg regner med at det kokte over for en god del når den israelske marinen bordet skipet deres.

Hva med å gi beskjed til israelske myndigheter om at det er planlagt en nødhjelpssending for å unngå en eventuell konflikt mellom myndighetene og aktivisters tolkning av israelsk propaganda?

<personlige antagelser>
Som man ser på bildene er ikke båten veldig stor, og folk er pakket tett sammen. Dette vil utgjøre en stor risiko for å bli truffet i eventuell kryssild ved en væpnet konflikt. Dette er noe som burde vært vurdert av aktivistene når de angrep soldatene (om disse menneskene sto passivt og tok imot juling er saken selvfølgelig en helt annen).

Her er det nok en soldat som har forsvart seg selv, og jeg regner ikke med at aktivistene sto pent og pyntelig og så på når det ble løsnet skudd.

EDIT: slått av Drachir og Ungar effect, som jeg forøvrig er enige med
Sist endret av random13798; 31. mai 2010 kl. 16:27.
Neutral Good
Mith's Avatar
Nødhjelp innebærer også folkene som hjelper til. Det sendes ikke bare utstyr nedover, men også en haug av frivillige, journalister, politikere osv. for å dokumentere, observere og hjelpe til med gjenoppbyggingen av Gaza.
Sist endret av Mith; 31. mai 2010 kl. 16:26.
Lukter svidd heile greia.
"Vi hadde tilfeldigvis kommando-soldater i internasjonalt farvann".
Det var mange folk ombord fordi dette var mer enn bare en nødhjelpsending, det var også en politisk protest mot Israel og Egypts ulovlige blokade av ulovlig okkupert Gaza. I etterkant så ser man at man kanskje burde byttet ut aktivister med kommandosoldater som kunne beskyttet lasten mot piratstaten Israel.
Synes den vestlige verden burde kjøre på med noen helvetes harde sanksjoner i et par år så kanskje de lærer.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nødhjelp innebærer også folkene som hjelper til. Det sendes ikke bare utstyr nedover, men også en haug av frivillige, journalister, politikere osv. for å dokumentere, observere og hjelpe til med gjenoppbyggingen av Gaza.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at det er kompetente palestinere, med hjelp av ett par hjelpearbeidere som klarer å få i gang ett fornuftig prosjekt.

Bygningsarbeidere og sultne mennesker regner jeg med at man finner fort?

Journalister trenger jo ikke å være store gjengen?

Politikere bør da strengt tatt prøve å påvirke Israel istedet for å rusle rundt i Gaza.

Aktivister bør ikke blandes med nødhjelp, det finnes nok hat mot Israel i Gaza allerede.
"Øko-Terrorist"
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Pardon my french, men hva i helvette gjør 600 protestanter/akivister (hørte det antallet på NRK radio) og våpen om bord på et skip med nødhjelp?
Vis hele sitatet...
Våpnene som ble funnet tilhørte Israelske soldater.
http://www.dagbladet.no/2010/05/31/n...gaza/11943936/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er bare latterlig å sidestille tallene på skadde soldater og de sivile slik. Hva forventer du, at ant. skadde soldater skal match antall skadde sivile. Dersom vi nå antar at de sivile gikk til angrep på de israelske soldatene, med kniver eller whatever, tror du det vil være slik at soldater av noen nasjonalitet vil skyte den første, for deretter å tenke:
Vis hele sitatet...
Nei, og eg har heller ikkje sett nokon som klandrer soldatane for det som skjedde. Det er vel heller dei som kommanderte dei dit - altså den Israelske staten - som har fått kritikk. Det å sende soldater mot sivile er rimelig tvilsomt konsept i mine auge.

Det faktum at Israel ulovleg okkuperer vestbreidda, og innfører apharteid-lover, trass i at dei har fått FN mot seg gang på gang på gang, er rimelig tvilsomt.

Einaste grunnen til at sikkerhetsrådet ikkje har tatt Israel hardare enn dei har gjort er at USA blokkerer samtlige resolusjoner som er for kritiske. Du kan jo lese denne lista for eit lite overblikk over kva Israel drit i.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er bare latterlig å sidestille tallene på skadde soldater og de sivile slik. Hva forventer du, at ant. skadde soldater skal match antall skadde sivile. Dersom vi nå antar at de sivile gikk til angrep på de israelske soldatene, med kniver eller whatever, tror du det vil være slik at soldater av noen nasjonalitet vil skyte den første, for deretter å tenke:

"Nå må vi vente til de tar en av oss, ellers er det en overdreven maktbruk. Ant. døde på vår side skal matche antall døde på den andre siden..."

Dersom soldater ute på oppdrag blir angrepet, og står ovenfor en trussel for eget liv, vil de om nødvendig svare med dødelig maktbruk. Jeg tror vi kan slå trygt fast at dette gjelder soldater av alle nasjonaliteter.iEn Heftig overdrivelse i voldsbruken ville det vært dersom de sivile angrep med spisepinner, og soldatene skjøt dem.

Det er tragisk at folk her inne gir inntrykk av at det er fullstendig greit å drepe israelske soldater, og at det nesten burde feires hver gang det skjer. Dette er folk sånn som deg og meg, folk med familie og venner, som kommer til å savne dem dypt. Det er helt fair, og kanskje på sin plass, å kritisere Israel for sin maktbruk, men derimot umenneskelig å skulle applaudere tapet av et menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg skal starte med slutten her;
1: I en væpnet konflikt er soldater et 100% legitimt mål, enten de tilhører den ene eller andre siden, og enten de angripes med f16, øks, ag3, kniv, skokasting, eller bilbomber, totalt uavhengig av om angriperen har på seg uniform, eller ikke. Hvis du vil diskutere om dette så får du ta det opp med, tja, noen helt andre, FN kanskje, eller den internasjonale domstolen i Haag. Jeg gidder ikke å krangle med deg om det.

2: Hva har skjedd f.ex. når norske soldater har blitt angrepet i ganske voldsomme opptøyer i kosovo? åpna de ild totalt hemningsløst, og slakta ned for fote? Nei? Ok, da har vi det etablert at det ikke er nødvendig å drepe 20 og skade dobbelt så mange selv om man blir angrepet.

3: Hele situasjonen kunne ha vært unngått hvis Israel ikke tok seg til rette på den måten de konsekvent gjør, igjen og igjen. Å sende nødhjelp inn til et område som beleires på den måten Israel gjør med Gaza, er 100% legitimt, selv om ikke israel liker det. Å drepe sivile er IKKE legitimt, og å angripe nødhjelpssendinger på den måten der, er heller ikke det.
Sitat av atomet Vis innlegg
Kanskje jeg skal starte med slutten her;
1: I en væpnet konflikt er soldater et 100% legitimt mål, enten de tilhører den ene eller andre siden, og enten de angripes med f16, øks, ag3, kniv, skokasting, eller bilbomber, totalt uavhengig av om angriperen har på seg uniform, eller ikke. Hvis du vil diskutere om dette så får du ta det opp med, tja, noen helt andre, FN kanskje, eller den internasjonale domstolen i Haag. Jeg gidder ikke å krangle med deg om det.

2: Hva har skjedd f.ex. når norske soldater har blitt angrepet i ganske voldsomme opptøyer i kosovo? åpna de ild totalt hemningsløst, og slakta ned for fote? Nei? Ok, da har vi det etablert at det ikke er nødvendig å drepe 20 og skade dobbelt så mange selv om man blir angrepet.

3: Hele situasjonen kunne ha vært unngått hvis Israel ikke tok seg til rette på den måten de konsekvent gjør, igjen og igjen. Å sende nødhjelp inn til et område som beleires på den måten Israel gjør med Gaza, er 100% legitimt, selv om ikke israel liker det. Å drepe sivile er IKKE legitimt, og å angripe nødhjelpssendinger på den måten der, er heller ikke det.
Vis hele sitatet...

1: jeg sa ikke det var galt å angripe soldater i en væpnet konflikt, men synes det er skremmende hvordan en del synes å se på det som en positiv ting når en israelsk soldat dør. Det er helt fair å kritisere og angripe en israelsk militærmakt som urettmessig bruker kraft, men ikke å framstille døden av en soldat som noe positivt.

2: Du aner ikke om det ble åpnet ild hemningsløst, derfor er det komplett meningsløst av deg å si noe slikt. Forholdene på en liten båt, er ganske annerledes enn i Kosovo. I Kosovo hadde du kanskje muligheten til å trekke deg tilbake, noe du ikke har på en båt. Dersom en soldat kommer inn en dør, og en person løper mot ham med kniv, vil han skyte, det er sånn det er. Du aner ingenting om forholdene som rådet på den båten, så derfor vet du heller ingenting om de vurderingene soldatene gjorde på stedet. Jeg vet heller ingenting om det, men ønsket bare å påpeke at selv om en side lider større tap enn en annen, er ikke det et tydelig tegn på overdreven voldsbruk.

3: Dersom en sivil kommer løpende mot en soldat med en øks, er det legitimt å skyte denne personen feks. i benet, slik det har vært nevnt tidligere. Hele opplegget med båter fulle av aktivister, slik det har virket, virker litt udnerlig, men jeg vet ikke nok om forholdene på de båtene til å uttale meg.

Synes generelt det er litt for mye høy penneføring her, uten at faktiske fakta ligger på bordet. Vi kan vel være enige i at det var imot internasjonale lover av Israel å borde båten, men resten av hendelsesforløpet vet vi såpass lite om at de fleste her burde kunne holde seg for gode til å synse i vei. Både pro og anti israel.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
I en væpnet konflikt er soldater et 100% legitimt mål, enten de tilhører den ene eller andre siden, og enten de angripes med f16, øks, ag3, kniv, skokasting, eller bilbomber, totalt uavhengig av om angriperen har på seg uniform, eller ikke. Hvis du vil diskutere om dette så får du ta det opp med, tja, noen helt andre, FN kanskje, eller den internasjonale domstolen i Haag. Jeg gidder ikke å krangle med deg om det.
Vis hele sitatet...
Noe som også er viktig å merke seg at alle som angriper soldater også er legitime mål. De har også samme rettigheter som soldater i henhold til genevkonvensjonen. Så akkurat den flisa kan man snu helt om, hvis man ønsker.

Jeg må også få uttrykket at jeg er helt uenig i måten Isreal håndterte saken på og generelt hvordan de har oppført seg i senere tid. Du skal lete lenge etter en mer arrogant oppførsel. Men jeg vil enda ikke gå så langt som å sammenlinke det med et aparthei-styre eller Nord-Korea...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er mange skip, og sålangt kommer påstandene om våpen kun fra Israelsk media.
Vis hele sitatet...
Det var 7 israelske soldater som ble skadet. Jeg ville ikke vært så rask med å anta at dette er en organisert komplott fra høyeste hold, der soldatene skader seg selv for å dekke sannheten.

http://www.cnn.com/2010/WORLD/meast/...ex.html?hpt=T1

Videre synes jeg aktivistenes forklaring høres veldig søkt ut:
Israeli commandos dropped from a helicopter onto the deck of one of the ships and "immediately opened fire on unarmed civilians."
Vis hele sitatet...
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Noe som også er viktig å merke seg at alle som angriper soldater også er legitime mål. De har også samme rettigheter som soldater i henhold til genevkonvensjonen. Så akkurat den flisa kan man snu helt om, hvis man ønsker.
Vis hele sitatet...
I og for seg sant, men det var et svar til drachnir, som sa

Det er tragisk at folk her inne gir inntrykk av at det er fullstendig greit å drepe israelske soldater
Vis hele sitatet...
Men her var det da (som vanlig) i utgangspunktet israel som (nok en gang) satte inn millitære styrker mot sivile (noe som i utgangspunktet er ganske sketchy), og nok en gang sitter vi igjen med resultatet "mange sivile drept av israelske soldater".

Ikke gå så langt som å kalle det et apartheidregime? La oss se... de baserer massevis av sivile rettigheter, statsborgerskap og liknende på etnisk gruppe/religion...? jo, apartheid.
Sist endret av atomet; 31. mai 2010 kl. 18:02.
TS link funker ikke, anyone?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
1: jeg sa ikke det var galt å angripe soldater i en væpnet konflikt, men synes det er skremmende hvordan en del synes å se på det som en positiv ting når en israelsk soldat dør. Det er helt fair å kritisere og angripe en israelsk militærmakt som urettmessig bruker kraft, men ikke å framstille døden av en soldat som noe positivt.

2: Du aner ikke om det ble åpnet ild hemningsløst, derfor er det komplett meningsløst av deg å si noe slikt. Forholdene på en liten båt, er ganske annerledes enn i Kosovo. I Kosovo hadde du kanskje muligheten til å trekke deg tilbake, noe du ikke har på en båt. Dersom en soldat kommer inn en dør, og en person løper mot ham med kniv, vil han skyte, det er sånn det er. Du aner ingenting om forholdene som rådet på den båten, så derfor vet du heller ingenting om de vurderingene soldatene gjorde på stedet. Jeg vet heller ingenting om det, men ønsket bare å påpeke at selv om en side lider større tap enn en annen, er ikke det et tydelig tegn på overdreven voldsbruk.

3: Dersom en sivil kommer løpende mot en soldat med en øks, er det legitimt å skyte denne personen feks. i benet, slik det har vært nevnt tidligere. Hele opplegget med båter fulle av aktivister, slik det har virket, virker litt udnerlig, men jeg vet ikke nok om forholdene på de båtene til å uttale meg.

Synes generelt det er litt for mye høy penneføring her, uten at faktiske fakta ligger på bordet. Vi kan vel være enige i at det var imot internasjonale lover av Israel å borde båten, men resten av hendelsesforløpet vet vi såpass lite om at de fleste her burde kunne holde seg for gode til å synse i vei. Både pro og anti israel.
Vis hele sitatet...
Du får gjerne synes hva du vil, og tro hva du vil, men når tapstallene ser ut som de gjør er det en del som tyder på at israel ikke akkurat har prøvd å unngå å drepe (noe de heller ikke har for vane).
Sist endret av atomet; 31. mai 2010 kl. 18:04.
Sitat av atomet Vis innlegg
Du får gjerne synes hva du vil, og tro hva du vil, men når tapstallene ser ut som de gjør er det en del som tyder på at israel ikke akkurat har prøvd å unngå å drepe (noe de heller ikke har for vane).
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre det helt klart, det er ikke meg som synes eller tror så mye her, jeg er mer ute etter å påpeke at vi ikke vet så veldig mye om omstendighetene ennå, og derfor burde tenke oss litt mer om før vi synser i vei. Du derimot klarer helt fint å dikte opp fakta dersom de skulle mangle.

Husk bare på at slik en del folk som kaller seg pro palestina holder på, hvor de dømmer Israel, nesten uavhengig av sak, eller tilstedeværelsen av fakta, er skremmende likt grunnen til at Israel kan oppføre seg ovenfor Palestina slik de gjør. Når en sak ikke lenger handler om saken, men om fiendebilder og demonisering, ja da er det ikke vanskelig å begå de verste grusomheter.

Dersom dere har den fjerneste tro på at en palestinsk stat skal bygges på et hat mot Israel, tar dere grundig feil. For om det skulle være veien å gå, må Israel knuses militært. Hat bygger nye murer, river dem ikke ned...
Til de som spør om noen nordmenn er blitt skadet: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...artid=10008015

Ikke helt sikre kilder, men.
Sist endret av VinumSabbathi; 31. mai 2010 kl. 18:15.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Stiller meg egentlig litt nøytral i debatten, ettersom ikke all fakta er lagt på bordet enda, men lurer på en ting.
Om de faktisk bordet skipet med tanke på å drepe flest mulig, ville det ikke vært bedre å velge en litt annen taktikk?
Sivile hadde jo ikke hatt en kjangs mot kommandosoldater som hadde gått i direkte angrep uten å stille spørsmål. De ville jo blitt slaktet uten å kunne gi noen som helst motstand. Så skjønner ikke helt hvordan såpass mange soldater klarte å bli skadet, og skjønner heller ikke hvorfor de ikke valgte å drepe hele gjengen, i steden for bare 20, å ta resten til fange.
Sist endret av Johnny B; 31. mai 2010 kl. 18:17.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Til de som spør om noen nordmenn er blitt skadet: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...artid=10008015

Ikke helt sikre kilder, men.
Vis hele sitatet...
Henning Mankell er svensk.

Johnny B: Det er vel hevet ovenfor enhver tvil, pro-Israel eller -Palestina, at ingen har sendt kommandosoldater ene og alene for å regelrett likvidere aksjonister.
Sist endret av Franklin; 31. mai 2010 kl. 18:21.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Henning Mankell er svensk.

Johnny B: Det er vel hevet ovenfor enhver tvil, pro-Israel eller -Palestina at noen har sendt kommandosoldater for å regelrett likvidere aksjonister.
Vis hele sitatet...
Haha, beklager. Da har jeg hele livet gått rundt og trodd at han var norsk.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
YouTube er på ingen måte en kredibel kilde, men viser at det kanskje er mer til denne saken enn det vi har fått vite om til nå. Merk, jeg ser ikke på dette som noe kilde, men at det er to sider av saken, det er det ingen tvil om. For alt jeg vet er dette fabrikert eller fra et annet skip, men tiden vil vise.

http://www.youtube.com/watch?v=bU12K...layer_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=qKOmL...layer_embedded
De eneste våpnene som er funnet på båten er israelske og skjønner godt hvis de sivile har tatt våpen fra soldatene når det kommer topp-trente israelske kommando soldater og angriper dem. I tilegg har tyrkiske tollmyndigheter sagt båtene ikke hadde med våpen fra antalya.

men håper ikke voldelige demonstranter ødelegger demonstrasjonene igjen, de tar vekk all legimitet fra saken.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Deezire Vis innlegg
YouTube er på ingen måte en kredibel kilde, men viser at det kanskje er mer til denne saken enn det vi har fått vite om til nå. Merk, jeg ser ikke på dette som noe kilde, men at det er to sider av saken, det er det ingen tvil om. For alt jeg vet er dette fabrikert eller fra et annet skip, men tiden vil vise.

http://www.youtube.com/watch?v=bU12K...layer_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=qKOmL...layer_embedded
Vis hele sitatet...
I følge de videoene brukte de jo ikke skytevåpen?
Uansett er dette legitimt selvforsvar, de var et tyrkisk skip i internasjonalt farvann som ble bordet ulovligt av Israelske militære styrker.
Dette er det samme som om israelske styrker skulle gått væpnet over grensen til Tyrkia og prøvd å ta landeområde med makt, og er en gyldig grunn for krigsdeklarasjon.
Sist endret av tr80r; 31. mai 2010 kl. 18:37.
Å diskutere hvem som begynte og hvorvidt aktivistene slo tilbake mot bordingen er med på å skyve fokus bort fra saken, at Israel bordet et sivilt skip under et annet flagg i internasjonalt farvann.
At noen blandt 6-700 personer valgte å angripe de israelske soldatene som bordet dem i internasjonalt farevann synes jeg strengt tatt ikke er så rart. For det første hadde aktivistene sin fulle rett til å forsvare seg mot (og angripe) det som per definisjon var pirater - og jeg kan garrantere at noen av aktivistene følte seg truet, og selvsagt ble det nok et par-tre situasjoner med ganske nervøs-hissig-panisk stemning blandt aktivistene, så at det ved et eller to tilfeller ble brukt vold mot soldatene (med tanke på de fire skadde israelske soldatene kan det ikke ha vært mange enkelstående voldelig provokasjoner fra aksjonistene) synes jeg strengt tatt var å forvente, og jeg vil ikke høre noe om at "dette var aktivistenes feil".. Neste gang får Israel sende kystvakta og tollere og vente til skipene er i Israelsk farevann. Intill det skjer - skyt piratene!
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
Bare for å gjøre det helt klart, det er ikke meg som synes eller tror så mye her, jeg er mer ute etter å påpeke at vi ikke vet så veldig mye om omstendighetene ennå, og derfor burde tenke oss litt mer om før vi synser i vei. Du derimot klarer helt fint å dikte opp fakta dersom de skulle mangle.

Husk bare på at slik en del folk som kaller seg pro palestina holder på, hvor de dømmer Israel, nesten uavhengig av sak, eller tilstedeværelsen av fakta, er skremmende likt grunnen til at Israel kan oppføre seg ovenfor Palestina slik de gjør. Når en sak ikke lenger handler om saken, men om fiendebilder og demonisering, ja da er det ikke vanskelig å begå de verste grusomheter.

Dersom dere har den fjerneste tro på at en palestinsk stat skal bygges på et hat mot Israel, tar dere grundig feil. For om det skulle være veien å gå, må Israel knuses militært. Hat bygger nye murer, river dem ikke ned...
Vis hele sitatet...
syns jeg du bør lese dine egne poster et par ganger til før du sier noe mer. Du synser og "foreslår fakta" (eller hva jeg skal kalle sånt som dette: "Dersom en soldat kommer inn en dør, og en person løper mot ham med kniv, vil han skyte, det er sånn det er") i minst like stor grad som meg, du skriver jo tilogmed at du "synes" det eneste jeg har sagt er veldig generelle ting, som at jeg SYNS mye tyder på at israel ikke akkurat har sagt til soldatene de sendte at "unngå så langt som overhodet mulig drepe noen".

Dette sier jeg også fordi jeg vet at Israel faktisk har denne "(u)vanen". F.ex. gaza for halvannet år siden, der tapstallene var ca 1400 palestinere, hvorav sannsynligvis rundt 1000 sivile palestinere (mot 13 israelske døde, hvorav 4 av friendly fire, og TRE sivile), og det har blitt dokumentert svært grove tilfeller av ting som ikke kan kalles noe annet enn krigsforbrytelser eller terror, der israel helt klart bevisst har angrepet sivile mål, for ikke å snakke om tilfellene der de rett og slett har gitt beng i hvem de traff.

Eller skal vi prøve å finne ut av tapstallene det siste året? Eller det siste tiåret, eller siden israel ble dannet? De går HELT enstydig samme vei, israel viser gang etter gang at de gir faan i om de dreper sivile palestinere, eller for den saks skyld andre sivile som støtter palestinerne, og derfor ville det overraske meg kraftig om israel nå plutselig har snudd på flisa.

Hvis israel virkelig hadde villet unngå vold her, så kunne de for det første ha stoppet skipene i dagslys, og ikke sendt ombord bevepna soldater, men f.ex. heller en tollinspektør eller to, og heller ikke firt dem ned fra et helikopter som det ble gjort her. Måten det der ble gjort på, er å BE om at det skal bli bråk.

Det er heller INGEN andre enn deg her som har foreslått at en palestinsk stat skal bygges på hat mot israel.
Er det noen som vet om skipene var fra Nato-land? Isåfall er vel hele NATO forpliktet til ikke bare å fordømme dette angrepet, men også å gjengjelde dette?
Sitat av emphi Vis innlegg
Er det noen som vet om skipene var fra Nato-land? Isåfall er vel hele NATO forpliktet til ikke bare å fordømme dette angrepet, men også å gjengjelde dette?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det er det frivillige personer som står bak veldedigheten.
Neutral Good
Mith's Avatar
Skipene var i all hovedsak fra Tyrkia.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Slik jeg har forstått det er det frivillige personer som står bak veldedigheten.
Vis hele sitatet...
Et skip i internasjonalt farevann kan vel likestilles med et landområde i landet skipet flagger under?
Tyrkia truer visst med å la flere skip dra med nødhjelp, eskortert av den tyrkiske kystvakten!
Sitat av atomet Vis innlegg
syns jeg du bør lese dine egne poster et par ganger til før du sier noe mer. Du synser og "foreslår fakta" (eller hva jeg skal kalle sånt som dette: "Dersom en soldat kommer inn en dør, og en person løper mot ham med kniv, vil han skyte, det er sånn det er") i minst like stor grad som meg, du skriver jo tilogmed at du "synes" det eneste jeg har sagt er veldig generelle ting, som at jeg SYNS mye tyder på at israel ikke akkurat har sagt til soldatene de sendte at "unngå så langt som overhodet mulig drepe noen".
Vis hele sitatet...
Dersom du hadde lest hele avsnittet, skrev jeg at jeg ikke visste noenting om forholdene på den båten, men poengterte at tapstallene på de to sidene ikke nødvendigvis sier noe om overdreven voldsbruk. Når jeg da brukte et eksempel hvor en mann løper mot en soldat med en kniv, var det bare for å illustrere at hendelsesforløpet på båten kunne ha ført til skjevheter i tapstallene, uten at det var noen overdreven voldsbruk, siden mange her inne var kjapt ute med å hevde nettopp dette.

Sitat av atomet Vis innlegg
Eller skal vi prøve å finne ut av tapstallene det siste året? Eller det siste tiåret, eller siden israel ble dannet? De går HELT enstydig samme vei, israel viser gang etter gang at de gir faan i om de dreper sivile palestinere, eller for den saks skyld andre sivile som støtter palestinerne, og derfor ville det overraske meg kraftig om israel nå plutselig har snudd på flisa."
Vis hele sitatet...
Innser du ikke selv at du ved å bruke dette argumentet, "Israel har ikke gjort noe godt tidligere, og derfor sikkert ikke nå heller", kun oppnår å stigmatisere Israel ytterligere. Jeg benekter ikke at Israel har gjort mye galt, noe du tydeligvis tror siden du går i din bevise-hvor-mye-galt-Israel-har-gjort modus. Det jeg derimot prøver å få frem, er at dersom den innstillingen du har, svartmale Israel på bakgrunn av tidligere handlinger, skal være rådende, ja da får du en palestinsk stat bygget på hat. Hat fordi man stigmatiserer den andre parten. Den eneste måten en slik palestinsk stat kunne overleve, ville være dersom den kunne beseire Israel gjennom militære midler, noe vi kanskje kan være enige om at ikke vil skje med det første.

Jeg mener derfor det er skadelig å forhåndsdømme noen av partene i en slik sak, uten at det foreligger klare fakta. Jeg har ikke sagt at det var rett av Israel å borde skipene, men stiller spørsmålstegn ved hvordan mange synes å "vite" hva som har skjedd, på bakgrunn av Israels tidligere opptreden.

Men for all del. Dersom ditt mål er et fritt palestina, og dersom du tror Israel vil bli mer vennlig innstilt mot palestina dersom de blir dømt nord og ned hele tiden, imens du gjentar igjen og igjen hvor ond den Israelske stat er, ja da er det bare å kjøre på
Tenkte jeg kunne poste dette. Aktivistene var visst litt mer aggressive enn jeg trodde, men fortsatt ingen grunn til å drepe 20 personer.

http://www.youtube.com/watch?v=gYjkL...has_verified=1
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drachir Vis innlegg
Innser du ikke selv at du ved å bruke dette argumentet, "Israel har ikke gjort noe godt tidligere, og derfor sikkert ikke nå heller", kun oppnår å stigmatisere Israel ytterligere.
Vis hele sitatet...
Det er på tide at Israel beviser at dei er villige til å bryte ut av den spiralen. Så langt har palestinske folket gått til forhandlingsbordet fleire gongar, men Israel har så langt ignorert det, og fortsett busettjingane på vestbreidda og på gaza.

Actions speak louder than words - og no har Israel handla kontinuerlig i femti år. Kanskje dei burde bevise at dei kan snu?
Herregud. Israel får alltid skylden uansett når det skjer noe gale mot sivile. Som det har blitt sagt før kan det godt hende at de Israelske soldatene bare ville sjekke varene. Som Weili sa tidligere i tråden: "Sist et skip med nødhjelp skulle inn til Gaza utenom klarering var det lastet med våpen." Disse aktivistene var også in fact på vei til å bryte den (fullt lovlige) blokaden til Israel, så jeg skjønner godt hvorfor den Israelske marinen ville "spørre" dem hva i helvete aktivistene gjorde der.

Det er en krig mellom Israel og Palestina, de færreste, jeg antar ingen av oss her på forumet har noen gang opplevd krig. Det er så altfor lett for oss som sitter her foran datamaskinen og si at det er galt å drepe sivile, når vi ikke aner en drit om hva som faktisk skjedde, utenom det aftenposten har skrevet (som er en langt ifra pålitelig kilde når det kommer til Israel/Palestina konflikten). Hamas er også terrorister, det er det jo ingen tvil om. De kaller seg tross alt frihetsoldater. Jeg synes alle burde ta seg en pause i denne debatten til vi har fått de faktiske faktaene ombord, for slik det er nå bare antar man at Israel "begynte" fordi aftenposten og de pro-Palestinske aktivistene sier det.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er på tide at Israel beviser at dei er villige til å bryte ut av den spiralen. Så langt har palestinske folket gått til forhandlingsbordet fleire gongar, men Israel har så langt ignorert det, og fortsett busettjingane på vestbreidda og på gaza.

Actions speak louder than words - og no har Israel handla kontinuerlig i femti år. Kanskje dei burde bevise at dei kan snu?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke husker feil var det faktisk Palestina som brøt våpenhvilen...
Sist endret av Boo-Boo; 31. mai 2010 kl. 19:36.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er på tide at Israel beviser at dei er villige til å bryte ut av den spiralen. Så langt har palestinske folket gått til forhandlingsbordet fleire gongar, men Israel har så langt ignorert det, og fortsett busettjingane på vestbreidda og på gaza.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Dette var jeg ikke klar over? Så Israel presser inn sine borgere på Gazastripen? Bosetter seg der?

Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Tenkte jeg kunne poste dette. Aktivistene var visst litt mer aggressive enn jeg trodde, men fortsatt ingen grunn til å drepe 20 personer.

http://www.youtube.com/watch?v=gYjkL...has_verified=1
Vis hele sitatet...
Denne videoen forandrer ALT.
Sist endret av Matthiesen; 31. mai 2010 kl. 19:35.
"Øko-Terrorist"
Sitat av emphi Vis innlegg
Et skip i internasjonalt farevann kan vel likestilles med et landområde i landet skipet flagger under?
Vis hele sitatet...
Det er nettop det det kan. et skip er per definisjon en "forlenging" av det landet det har som flaggstat.
Sist endret av tr80r; 31. mai 2010 kl. 19:37.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så langt har palestinske folket gått til forhandlingsbordet fleire gongar, men Israel har så langt ignorert det.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig interessert i konflikten, men må inrømme at jeg tydeligvis ikke vet like mye som deg om dette. Kan du fortelle hvilke store hendelser i historien som viser at Palestina vil ha fredsforhandlinger, og Israel har sagt nei?
Sitat av tr80r Vis innlegg
Det er nettop det det kan. et skip er per definisjon en "forlenging" av det landet det har som flaggstat.
Vis hele sitatet...
Med andre ord så vil bording av skipene i internasjonalt farevann være det samme som et angrep på staten skipet har tilhørighet hos. Jeg mener å ha lest et sted at et av skipene faktisk var amerikansk, og at et av skipene var fra europa. Med andre ord - et angrep på to nato-land.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Seriøst? Dette var jeg ikke klar over? Så Israel presser inn sine borgere på Gazastripen? Bosetter seg der?
Vis hele sitatet...
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/40699000/gif/_40699840_israeli_settlements_416.gif
Sist endret av DonTomaso; 31. mai 2010 kl. 19:48.
Sitat av commie Vis innlegg
Tyrkia truer visst med å la flere skip dra med nødhjelp, eskortert av den tyrkiske kystvakten!
Vis hele sitatet...
Det ender nok kun med 1 utfall-> En senket tyrkisk kystvakt.
I midtøsten gjelder en regel over alle. Du kødder ikke med IDF. De legger ikke noe i mellom, både på godt(for egne) og vondt(for fienden)
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Seriøst? Dette var jeg ikke klar over? Så Israel presser inn sine borgere på Gazastripen? Bosetter seg der?
Vis hele sitatet...
Israel har i alle år ekspandert landområdene sine ut over de de fikk tilkjent ved opprettelsen. Jødiske bosetninger har vært erklært stridige med internasjonal lov av FN Sikkerhetsråd, den internasjonale domstolen og EU. Isreal på sin side mener at de ikke gjør noe galt. Det er det mye av konflikten går på, og forklarer hvorfor desperate palestinere må ty til desperate midler mot en ganske brutal okkupasjonsmakt.
Sist endret av Nichotin; 31. mai 2010 kl. 19:54.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Denne videoen forandrer ALT.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør den ikke. Det forandrer ikke saken med at Israel bordet et skip i internasjonalt farvann.

Jeg er egentlig ikke spesielt pro-palistinsk, men herregud, hvordan kan man i det hele tatt forsvare dette her? Jeg blir oppgitt.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Tenkte jeg kunne poste dette. Aktivistene var visst litt mer aggressive enn jeg trodde, men fortsatt ingen grunn til å drepe 20 personer.

http://www.youtube.com/watch?v=gYjkL...has_verified=1
Vis hele sitatet...
Hvordan tror de at de kan slippe unna med å slå folk med rør? De har skytevåpen på seg!! Galskap!

Jeg kunne gått med på at ett par stk. hadde vært litt kranglete.
Sitat av kaasin Vis innlegg
Det ender nok kun med 1 utfall-> En senket tyrkisk kystvakt.
I midtøsten gjelder en regel over alle. Du kødder ikke med IDF. De legger ikke noe i mellom, både på godt(for egne) og vondt(for fienden)
Vis hele sitatet...
En senktet tyrkisk kystvakt kan kun bety en ting - krig mellom Tyrkia og Israel. Da har denne saken plutselig nådd nye høyder, og jeg tviler strekt på at det vil gå så langt, men det skulle jammen meg vært spennende om det skjedde og strengt tatt synes jeg det er på tide at noen land står opp mot Israel militært sett. Ord vil jo ikke israelerne høre på, men kuler forstår de kanskje...
Sist endret av emphi; 31. mai 2010 kl. 19:53.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Synes den vestlige verden burde kjøre på med noen helvetes harde sanksjoner i et par år så kanskje de lærer.
Vis hele sitatet...
Hjelper lite så lenge de har begge hendene i pengepungen til onkel sam
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er på tide at Israel beviser at dei er villige til å bryte ut av den spiralen. Så langt har palestinske folket gått til forhandlingsbordet fleire gongar, men Israel har så langt ignorert det, og fortsett busettjingane på vestbreidda og på gaza.

Actions speak louder than words - og no har Israel handla kontinuerlig i femti år. Kanskje dei burde bevise at dei kan snu?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke veldig historisk korrekt. I det store så er Gaza og vestbredden under okkupasjon, men den okkupasjonen er lovlig. Områdene ble tatt under seksdagerskrigen, der Israel. Etter dette har Israel gitt tilbake alle områder unntatt Gaza og Vestbredden, de landene som hadde områdene ikke ville ha de. Det har blitt tillatt selvstyre i områdene, men vi ser hvordan dette har fungert..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av emphi Vis innlegg
Jeg mener å ha lest et sted at et av skipene faktisk var amerikansk, og at et av skipene var fra europa. Med andre ord - et angrep på to nato-land.
Vis hele sitatet...
Det er det uansett, Tyrkia har vært medlem av NATO siden 1952.