Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1699
Må si at Telenor overrasker litt positivt her, selv om man selvsagt kan lure litt på motivene (hva trenger man superkjapp internettlinje til hvis man ikke skal laste ned store filer, og store filer har en tendens til å inneholde piratkopiert materiale) deres.

IFPI Norge prøver nå å gå rettens vei for å tvinge Telenor til å stenge tilgangen for sine brukere til Piratebay, og Telenor blånekter, på et prinsipielt grunnlag.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=573527

- Hvorfor gir ikke Telenor etter for bransjens krav?

- Vi mener dette er helt feil vei å gå. Man kan ikke saksøke en stigeprodusent for at noen har brukt en stige til å begå et innbrudd. Vi aksepterer derfor ikke å bli pålagt en sensur som dette, sier pressetalsmann i Telenor, Atle Lessum til VG Nett før rettssaken.
Vis hele sitatet...
Trodde aldri jeg skulle si dette, men "Go Telenor!"
Fantastisk! Bra jobba av telenor.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg vil ikke si det er en overraskende uttalelse fra Telenor, med tanke på at dette har vært standpunktet deres i alle årene denne fildelingsdebatten har foregått. Det er fint å se at noen aktører ikke faller for presset, og står fast ved sine prinsipper. Telenor har også alltid vært ekstremt varsomme med å utlevere informasjon om sine kunder til sinte plateselskaper og andre.

En superrask internettlinje kan brukes til langt mer enn å laste ned piratmateriale. Bare tenk på streaming av full-HD TV, lossless musikk, osv. Dette er et område som utvikles raskt, og som sannsynligvis kommer til å være dagligdags om ikke mange år.

Dessuten er det ikke å komme bort fra at ThePirateBay også brukes for å distribuere gratis programvare, musikk og TV-serier.
Sist endret av ticks; 12. oktober 2009 kl. 14:27.
Er enig der Atomet. Motivene deres kan vel være så som så. Som du sier hvorfor bruke penger på en linje du ikke trenger? Pluss at de ville vel miste den god del kunder så fort de var villige til og gjennomføre noe sånt frivillig.
Telenor er såpass smarte at de skjønner de vil miste kundemasse om de frivillig går med på å blokkere tilgang til slike sider, i tillegg til at de har gode argumenter for å ikke blokkere ^^

Hvis Telenor taper så følger resten av leverandørene etter en etter en vil jeg regne med, så får håpe de vinner sin/vår sak ^^

Ellers er det mye man kan bruke en superkjapp linje til som ikke har noe med piratkopiering å gjøre ;-)
Telenor har gjort mye dritt i det siste, kan jo nevne barnearbeid.
Men her stiller de med den rette innstillingen!

Hvis Telenor mot alle odds taper vil jo rettssystemet vårt bli helt koko!
Da kan vi plutselig anmelde alle for alt!
Da får vi amerikanske tilstander her til lands, Telenor sa det jo best: Man kan ikke saksøke en stigeprodusent for at noen har brukt en stige til å begå et innbrudd.
Sitat av atomet Vis innlegg
Må si at Telenor overrasker litt positivt her, selv om man selvsagt kan lure litt på motivene
...
Vis hele sitatet...
Det handler vel om prinsippene.

Dersom Telenor må forholde seg til, og ansvarliggjøres for, hva brukerne foretar seg på nett - så burde dette ansvaret i teorien ikke stoppe ved Pirate Bay...

Et slikt ansvar ønsker ingen leverandører av infrastrukturtjenester å være underlagt. Det har en stor kostnad, og kan absolutt bringe selskapet i en rekke etiske dilemmaer.

Da er det bedre med prinsippet om at postbudet ikke kan holdes ansvarlig om sendingen skulle inneholde noe ulovlig, at vegmyndighetene slipper å stå til ansvar for ulovlig kjøring, og at en teleoperatør slipper å forholde seg til hva som blir sagt i telefonen, eller sendt på datalinjene.
Hvorfor har ingen foreslått å ha en grense på maksimal lagringsplass? Eventuelt selge nettverkskort som ikke støtter de raske linjene alle piratene har?
Forøvrig kunne man laget en sperre i HK som "måler" hvor mye data, og hvor raskt du laster ned, så om det blir mistenkt å være piratvare avbrytes nedlastingen og data fjernes.

-
Forøvrig håper jeg Telenor vinner denne saken. Pirat eller ei. De bør heller gå etter dem som faktisk tilrettelegger for at en skal få tak i alt dette, de som er "roten til alt vondt", The Pirate Bay.
Det er bare en "easy way out" å ta ISP. De har sett at selv etter rettsaken med TPB, og kjempebøter, at siden fortsatt er oppe å sviver, så da gidder nok ikke (om de engang kan?) IFPI gå til sak mot TPB. De vet det ikke hjelper. Da er det enklere å bare grine at Telenor lar kundene sine besøke nettstedet.
Som musiker synes jeg det er hårreisende at TONO ønsker dette. Håper noen starter en alternativ organisasjon, slik at man kan få betalt når musikken man lager spilles på radio, og samtidig holde seg langt unna de bakstreberske holdningene til TONO.
Overraskende er det ikke. Men flott er det!
bare si meg enig med capidog her.
hvis telenor taper denne rettsaken. burde noen gjøre det de kan for å sabotere motparten. frihet er verdt å kjempe for! jeg er ikke engang sikker på hvor mange krigshelter som har sagt det samme. men prinsippene burde vel gjelde om det er IRL eller på internett. jeg er også dritt lei av hvordan folkene i bransjen tjene pengene sine. fildeling er som en gave fra gud. distrubusjonen av musikk via fildeling består av 2 ledd, deler og mottager. distrubusjon av musikk gjennom rettighetsinnhavere går gjennom så mange ledd at jeg ikke klarer å redgjøre for dem engang.

Noen folk fortjener ikke penger. platebransen er godt representert!
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Tror nok ikke Telenor bare har prinsipper og "rene" motiver, men ja, stort sett helt enig med deg capidog, å gi Telenor noe som helst ansvar for hva brukerne deres bruker en internettlinje til, er helt på trynet.

Syns allikevel at Telenor fortjener litt kudos for å stå på krava her, selv om det på flere måter er i deres egen interesse også, de KUNNE tross alt bare ha "spilt på lag", gitt seg med en gang, og kommet fram til en avtale der de slapp unna så lenge de samarbeida 100% med IFPI & Co.
Sitat av møkk Vis innlegg
Hvorfor har ingen foreslått å ha en grense på maksimal lagringsplass? Eventuelt selge nettverkskort som ikke støtter de raske linjene alle piratene har?
Forøvrig kunne man laget en sperre i HK som "måler" hvor mye data, og hvor raskt du laster ned, så om det blir mistenkt å være piratvare avbrytes nedlastingen og data fjernes.
Vis hele sitatet...
Du vil at teknologifirmaene skal begynne å implentere overvåkningsutstyr i forbrukerelektronikk? Takk FSM for at vi har Datatilsynet på vår side (litt i alle fall), og at vi ikke lever i den 1984-Stasi-Nord-Korea verden du ønsker å leve i. Vet dette høres krasst ut, men jeg har skikkelig fobi mot alt som heter overvåkning av uskyldige. Uskyldig til det motsatte er bevist, og jeg vil ikke ha en verden som styres etter de store firmaenes premisser.
Sist endret av bobbo; 12. oktober 2009 kl. 16:56.
Hvis jeg skal ta skikkelig i her kan man vel nesten kalle Telenor for Freedom Fighters. Er flott at det faktisk er noen som ikke bare blir med på alt plateselskapene sier men sier Nei vet du hva, vi gjør faktisk som vi vil! Som Møkk nevner noen poster over så er det viktigere å ta ned The Pirate Bay enn å gå etter ISP'ene.
Jeg har ingen formening om piratkopiering er bra eller ei, men jeg er enig med flere her om at det er bra at Telenor faktisk står på sitt. De vil beskytte kundene sine, og det er sikkert taktisk gjort også. Men jeg vil gjerne informere alle som bor i Oslo-området. I Sandvika går rettsaken hele denne uka tror jeg, og det er etter hva jeg veit åpen rettsak. Jeg skal i alle fall innom der i dag.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
jeg støtter telenor sin innstilling til dette.

utsagnet med hvorfor så stor linje osv syns jeg blir litt feil å bruke, fair, folk laster jo ned med kjappe linjer, men det er jo mer moro å sitte på rask ADSL enn ett tregt ISDN modem?

trur ikke telenor vil overvåke sine kunder på denne måten pga da vil de nok miste en god del av kundene sine?
regner med det bare er prat om at telenor skal overvåke, ikke alle andre nettlevrandører?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Du vil at teknologifirmaene skal begynne å implentere overvåkningsutstyr i forbrukerelektronikk? Takk FSM for at vi har Datatilsynet på vår side (litt i alle fall), og at vi ikke lever i den 1984-Stasi-Nord-Korea verden du ønsker å leve i. Vet dette høres krasst ut, men jeg har skikkelig fobi mot alt som heter overvåkning av uskyldige. Uskyldig til det motsatte er bevist, og jeg vil ikke ha en verden som styres etter de store firmaenes premisser.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke for noen overvåkning, men om en kan gå mot en ISP, fremfor den aktuelle nettsiden, hvorfor skulle man ikke kunne gå etter hardware produsenter? Varene deres er jo med på å tilrettelegge piratkopiering, akuratt som Telenor.
Om de først skal gå etter noen som egentlig ikke har noe ansvar, hvorfor ikke gå etter resten også? Om de får "tatt" Telenor, så finnes det vel alltids løsninger for å komme inn på TPB? Proxy? DNS? Er ikke noe videre flink, men det burde jo vær en "løsning" på evt sperre. Så om de somsagt får "tatt" Telenor, så er det jo bare rett og rimelig at de finner en annen måte å stanse pirater på, når dem ser at en del brukere fortsatt får lurt til seg tilgang.

Så nei, jeg er ikke for noen form for overvåkning, hverken av nettaktiviteten min via ISP, eller via en hardware løsning, men det er like "dumt" i mne øyne å gå etter ISP som en eller annen HW produsent, når de først er ute etter måter uten å gå direkte til TPB.
Sitat av møkk Vis innlegg
Hvorfor har ingen foreslått å ha en grense på maksimal lagringsplass? Eventuelt selge nettverkskort som ikke støtter de raske linjene alle piratene har?
Forøvrig kunne man laget en sperre i HK som "måler" hvor mye data, og hvor raskt du laster ned, så om det blir mistenkt å være piratvare avbrytes nedlastingen og data fjernes.
Vis hele sitatet...
-Hva mener du da er maksimal lagringsplass som normale trenger?
Hva med folk som jobber som fotograf (eller holder forsåvidt med hobbyfotografer og - bilder tar etterhvert mer og mer plass)
-Og hvordan skal dette da håndheves? Hvordan skal et slikt regelverk/lov nekte meg å kjøpe en ny disk?
-Nettverkskort som ikke støtter raske linjer - lykke til. Vil du ha et si, 0.5 MBit nettverk hjemme mellom pcer, playstation, server etc, bare for at dette skal dempe nedlastingen til naboen?
-Hvordan skulle denne HK-sperren vært, hvordan skal den finne ut hva som er lovlig nedlasting og hva som er ulovlige data?

Du ser at dette faller på sin egen urimelighet.
Sist endret av Sjanten; 13. oktober 2009 kl. 12:43.
- Saken er om en teknisk leverandør skal måtte blokkere en tjeneste som vi ikke har noe forhold til. sier Telenors advokat til Dagbladet. Hele saken her
Det blir også trukket frem at hvis tpb blir sperret, men fjernet linker til ulovlig materiale. Da måtte man åpne opp igjen tilgang til siden og så passe på at den ikke la ut noe mer ulovlig ellers må man sperre den igjen.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Såvidt jeg forstår, er dette nettopp poenget til møkk, at det ville ha vært tåpelig om Telenor skulle måtte drive denne typen overvåking, akkurat som om man skulle kreve det av andre, f.ex. hardwareprodusenter.