Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1456
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Brukt kola i ca 12 år nå, delvis regelmessig.
Helger, og noenganger i hverdagen også.

Har lyst å slutte, lurer på hva folka her har av erfaring ved nedtrapping/slutte med bruk?
Hva kan jeg forvente?
Regner med psyken får seg en knekk, men hvor lenge varer det.

Osv.
Tror ikke du vil få noe spesielt med mindre du har brukt konstant. Er jo ikke pepper det er snakk om som varer halve dagen slik at man kan gå på det konstant døgnet rundt uker i strekk. Cola varer jo en halvtime i snitt, gjøre det noen timer så er du allerede tom. Når colaen er ferdig i systemet enten du tar en linje og en time senere, eller du legger deg etter noen linjer og våkner neste dag, så er du jo nedfor og craver mer osvosv. Men vil nok ikke tro at dersom du kun har gjort dette noen ganger i helgene osv at du blir "syk" av å ikke ta det noen uker. Man blir tross alt ikke "vant" til cola i den forstand at man bygger opp og trenger større og større doser.
Det blir selvfølgelig veldig vanskelig. Alle vaner man har utført i 12 år er godt printa inn i systemet. Hvis en som har spilt fotball i 12 år plutselig må slutte med det vil han føle et skikkelig sug og sannsynligvis føle seg nedfor og tenke mye på fotball. Blir lettere med tiden hvis du greier å ha selvdisiplin og ser det for hva det er
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bytt det ut med en annen hobby du faktisk kan tenke deg å gjøre/prøve. Gjorde hverdagen min MYE lettere når jeg sluttet på det etter ca 4 år med semiheavy bruk.

Sluttet on the spot og nå etter 5 år har jeg ikke noe lyst på å gjøre det igjen. Kan savne de gode minnene, men ikke nok til at jeg gjør det igjen. Jeg har ikke et hat forhold til Det, har fortsatt kompiser som gjør det og respekterer mitt valg til å avstå.

Hadde kun det jeg kaller savnesug/kjedesegihjelsug en liten periode. Mens andre jeg kjenner sleit lenge (typ flere år) og var av/på LEEEENGE. Skal sies at halve slekta hans er misbrukere av ett eller annet så der er det gener som spiller inn.

Forvent å bli rastløs. Trening er faktisk en god redning de verste dagene, eller, det var det for meg. Anbefaler å sette deg oppnåelige mål med treningen og ikke gå all inn fra første sekund. Start rolig så du ikke går på den kjente smellen. Kan også anbefale å prate med legen eller prøve kognitiv terapi. Det hjalp meg ganske mye.

Lykke til