Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4866
Ble kasta ut av en leilighet med en måneds oppsigelse. Grunnlaget for utkastelsen er latterlig.

Har det seg slik at jeg kan nekte å vaske ut under disse omstendighetene? Nå har jeg vasket ut for å være grei men utleier mente ikke det var bra nok. Han kan ikke trekke fra depositum ettersom jeg aldri trengde å betale inn depositum da jeg flytta inn.
Selvsagt skal du vaske etter deg!..
Limited edition
Moff's Avatar
Litt av poenget med et depositum er at det skal brukes til å dekke ting som utestående leie eller manglende vask. Det er i utgangspunktet ikke noe han kan gjøre hvis du nekter å fikse det. Å saksøke deg for noe så enkelt som en husvask er det ingen som tar seg bryet med.
Om du ikke har betalt depositum og ikke har tenkt å bruke han som referanse senere så hadde hvertfall ikke jeg gidda å vaske en gang til
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Det er klart jeg ikke gidder. Men kan han gå videre med noe? Tenker da på at han leie r vaskedame for så å sende regningen til meg.
Har hørt at eier ikke kan kreve utvask om leietakeren blir oppsiget.

Grunnlaget for utkastelsen var et vindu sto åpent en dag det regnet, det regnet inn og ned i hans etasje. Huset er forøvrig 60 år gammelt
Sist endret av Atuhl; 3. juli 2018 kl. 01:58.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Det er klart jeg ikke gidder. Men kan han gå videre med noe? Tenker da på at han leie r vaskedame for så å sende regningen til meg.
Har hørt at eier ikke kan kreve utvask om leietakeren blir oppsiget.

Grunnlaget for utkastelsen var et vindu sto åpent en dag det regnet, det regnet inn og ned i hans etasje. Huset er forøvrig 60 år gammelt
Vis hele sitatet...
Det kom inn så mye vann at det gikk i mellom etasjeskillet. Samme hvor gammelt huset er så er jo kan det da være snakk om ganske mye skade.

Vil påstå at utkastelsen er langt ifra latterlig. Synd han ikke har depositum stakkars
Holdningen din er vel grunn nok for utkastelse
Vask opp etter deg. Det er du som har bodd på dette stedet, og det er ditt ansvar at nestemann som overtar etter deg kommer til en ren leilighet. Du tabbet deg ut og han ønsker ikke at du skal bo der mer, noe som er helt og holdent hans rett. Drit i hva du teknisk sett klarer å komme deg unna med, ta ansvar for din egen eksistens og fiks opp etter deg. Gode ting skjer når man behandler folk med respekt.
Jeg har opplevd å bli truet av aggresive huseire med både trekk i depositum og vaskehjelp-faktura et par ganger før. I et av tilfellene ble jeg bedt om å tørke av støv på listene langs taket...eller få tilsendt en regning på flere tusen Har i alle tilfeller fått lættis og dem om å ta det opp med forbrukerrådet, samt ignorert alt av e-mails og meldinger fra huseierene angående temaet i ettertid. Alle gangene har jeg fått fullt depositum tilbake. Det skal en del til for at huseier skal kunne kreve depositum for slikt.

Huseier må nemlig kunne dokumentere, og argumentere juridisk for at leieobjektet er i dårligere stand en ved overtakelsen, uten at dette skyldes alminnelig slit og elde. Dette viser seg å være et helvetes arbeid for huseiere, og de gidder ikke å gjøre det med mindre det faktisk ser ut som et sprengt horehus når du flytter ut. I dette tilfelle har du jo ikke betalt depositum, så du er all good. For fremtidige leieforhold, husk at du som leietaker har rettigheter.
Sist endret av Juicekongen; 3. juli 2018 kl. 04:11.
Du må vel ingen ting, han kommer neppe noe vei med å anmelde deg.
Blomzterkasse
Bare å stikke. Dank noen egg godt først.
Sitat av Insaine Vis innlegg
Bare å stikke. Dank noen egg godt først.
Vis hele sitatet...
Hva er rasjonaliteten bak å oppfordre folk til å være rasshøl? En ting er at TS er en slapp dimling som tydeligvis driter i andre folks eiendom, men du følte det var nødvendig å oppfordre ham til direkte skadeverk i tillegg?

Jeg forstår at dette kan oppfattes som moralrytteri, men jeg er oppriktig interessert i hva som får deg til å tenke at det er en god ide å oppfordre til slik idiotisk oppførsel...

TS: Oppfør deg som folk og vask ut etter deg. Selvsagt skal du vaske ut når du flytter ut. Hvis ikke vil naturligvis utleier ha et krav mot deg basert på kostnaden du påfører ham. Hvorvidt han kan eller vil forfølge det er en annen sak, men at han har en sak er utvilsomt.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Grunnlaget for utkastelsen var et vindu sto åpent en dag det regnet, det regnet inn og ned i hans etasje. Huset er forøvrig 60 år gammelt
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som veeeldig mye vann. Er du klar over hvor mye arbeid og penger det tar å reparere vannskader? Her er det et etasjesjille med gulv, tak, isolering og bærebjelker som kanskje må byttes ut helt? Kanskje også i vegger i hans etasje? Jeg var med pappa og reparerte vannskader i barndomshjemmet mitt når vi solgte det. Fy for en jobb.

Er det 60 år gammelt, er det mulig det er brukt sagflis som isolasjon. Det suger vann og må byttes i sin helhet.

Jeg synes du skal være glad det bare er utvasken han klager på. Liker du ikke å vaske, så lei en vaskedame selv, det blir billigere.
Derfor velger jeg alltid ut nye leietagere som har flere referanser ift tidligere boforhold. Får man ihvertfall silt bort de verste drittsekkene når det kommer til ansvar rundt mine eiendeler
Noen ganger må man bare ordne opp for seg, selv om man føler seg urettferdig behandla.

Han kaster deg ut på grunn av en vannskade. Vannskader er alle huseieres skrekk.
Vær glad han bare krever vask om det er påført vannskade-finnes vel knappt utleiere lenger som ikke krever depositum forresten-så der var du egentlig heldig.
Var da veldig til lynsjestemning her.
Man kan vel være uheldig å gå ifra er vindu som står oppe? Så kommer regnet mens man feks overnatter et annet sted?

Så har man jo husforsikring for nettopp slike tilfeller. Kanskje huseier kommer veldig bra ut av dette.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Var da veldig til lynsjestemning her.
Man kan vel være uheldig å gå ifra er vindu som står oppe? Så kommer regnet mens man feks overnatter et annet sted?

Så har man jo husforsikring for nettopp slike tilfeller. Kanskje huseier kommer veldig bra ut av dette.
Vis hele sitatet...
Ingen som kan bedømme hverken skadene fra vannet / regnet eller eventuell grad av uansvarlighet ut i fra det du har skrevet så langt, så enig med at spekulasjoner rundt det ikke er veldig fruktbart, men intensjoner og holdning fra deg og enkelte andre når det kommer til fraflytting er derimot helt tydelig.

At du får negativ respons på det siste burde ikke være overraskende for noen...
Nå er det ikke jeg som har laget denne tråden men jeg ser poenget ditt.
Blomzterkasse
Det blir ikke vannskader av litt vann noen dager. Det tørker. Vannskader oppstår når det er fuktig over lang tid, som når det aldri tørker skikkelig. I et nytt hus er det derimot verre med vann da det ofte er gips osv. Enkelte utleiere er å blir drittsekker kun opptatt av pengene sine at de klager selv om det er vasket skikkelig. Har tilogmed vert borti flere som ikke har sjekket en gang før de sender regning på utvasking . Eller krever depositumet.
Sitat av Insaine Vis innlegg
Det blir ikke vannskader av litt vann noen dager. Det tørker. Vannskader oppstår når det er fuktig over lang tid, som når det aldri tørker skikkelig. I et nytt hus er det derimot verre med vann da det ofte er gips osv. Enkelte utleiere er å blir drittsekker kun opptatt av pengene sine at de klager selv om det er vasket skikkelig. Har tilogmed vert borti flere som ikke har sjekket en gang før de sender regning på utvasking . Eller krever depositumet.
Vis hele sitatet...
Det kommer akkurat på hvor mye vann, som har kommet inn. Sammen med hvordan kåken er bygd. Har du og jeg full oversikt over dette? Jeg har det iallfall ikke, og vil dermed ikke uttale meg om det er for mye vann eller ei..

Red: Men når huseier sitter under, og får dråper med vann i skolten eller andre steder. Så tyder dette egentlig på at det en ganske betydelig vannmengde. Eller?
Sist endret av aluminiumfluorid; 3. juli 2018 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det kommer akkurat på hvor mye vann, som har kommet inn. Sammen med hvordan kåken er bygd. Har du og jeg full oversikt over dette? Jeg har det iallfall ikke, og vil dermed ikke uttale meg om det er for mye vann eller ei..

Red: Men når huseier sitter under, og får dråper med vann i skolten eller andre steder. Så tyder dette egentlig på at det en ganske betydelig vannmengde. Eller?
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke sånn at treverket tar skade av selve vannet, bare det blir satt på avfuktere og byggvarmere lenge nok med full lufting så har man generelt sett ikke noe å bekymre seg over, uansett om det er snakk om 60 eller 600 liter. Det viktigste er at det ikke står lukket og får lufting
Sist endret av 420master; 3. juli 2018 kl. 20:07.
Om utkastelse er latterlig kommer bare an på om du hadde vinduet åpent med vilje.

Men det høres jo helt merkelig ut, og at huset er 60 år gammelt betyr ikke så mye, hus fra 60 og 70 tallet er vel regnet som svært solide.
Hvor mye vann snakker vi om her? For at det skal begynne å dryppe i ett normalt isolert hus så bør det noen titalls milliliter regn til.
Sitat av 420master Vis innlegg
Nå er det ikke sånn at treverket tar skade av selve vannet, bare det blir satt på avfuktere og byggvarmere lenge nok med full lufting så har man generelt sett ikke noe å bekymre seg over, uansett om det er snakk om 60 eller 600 liter. Det viktigste er at det ikke står lukket og får lufting
Vis hele sitatet...
Jeg heller ikke, at treverk får skader, om det kommer litt vann på det i et kort tidsrom.
Men det som er problemet i et gulv/tak, er at det som regel er en solid lag med isolasjon. I et noen lunde moderne hus, så består isolasjonen av glava/steinull, men i et gammelt hus så er det ofte sagflis. Glava/steinull er lettere å tørke, da de ikke absorberer vann. Mens sagflisen derimot, suger vann som pokker og blir da ofte liggende som en semiharde kaker. Slik sagflis tørker ikke med det første.
Men uansett om en skal tørke glava/steinull skikkelig, så bør en kanskje jekke opp gulvet/taket og tørke ut. Er det sagflis, så må en åpne og bytte den ut, da forhåpentligvis med glava. Kan en ikke gjøre noe av dette selv, så blir dette fort veldig dyrt.
Jeg har til stadighet vinduene mine åpne når det regner, og jeg søler gjerne ut et glass vann eller en kopp kaffe fra tid til annen uten at det renner ned i en annen etasje Tenk litt etter på hvordan et vindu må stå for at vannet skal regne inn i huset, og hvor mye vann som skal til før det renner nedover i etasjene.. Man må jo ha åpnet vinduet innover i en helvetes regntung periode- IMHO er det i hvertfall grovt uaksomt.