Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 30887
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ny plan:

Kommer til å bygge ny basskasse!

Fant ingen fornuftig plass til mellomtone og diskant i bagasjeromemt, så det blir nytt designe!

Tenkte å bygge to stk 6th order subkasser, en på hver side i bagasjerommet (inn til ryggen), mellom kassene vil det bli plass til to stk 6,5" mellomtoner + diskant.

Må også oppgradere dynamo... Er fortsatt på leting etter en 150A, som passer i min bil (til en fornuftig pris)

Mangler også lyddemping i alle dører, og tak. På grunn av vintertemperaturen, får jeg ikke gjort dette før det blir litt varmere.
Vis hele sitatet...
Ny kasse blir tøft! Bare ikke sluk hele bagasjerommet i søken etter god lyd

Hva slags lyddemping tenker du? Selv kan jeg anbefale 2 eller 4mm av denne sorten: http://www.torshovbil.no/selvklebende-asfaltmatte
Hvor du kjøper ifra har lite å si, prinsippet er det samme Et søskenbarn av meg brukte slike i en Passelat sedan, og den fikk helt syk lyd med kun to Rockford 6,5 komp.sett, ingen forsterker eller sub.

150A dynamo????? Hva svarte skal du med det? Greit at lydanlegget du har tar litt mer enn orginalhøytalerne, men 150A? Du kjører da ikke med full vreng hele tiden? Her har du en universal 100A: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...V-100-A-63626/ Denne i seg selv burde holde til ditt bruk, men om du absolutt mener du trenger 150A så prøv denne: http://www.koed.dk/no/Catalog/Car/BM.../20/1/12_0614/
Sitat av JK95 Vis innlegg
Ny kasse blir tøft! Bare ikke sluk hele bagasjerommet i søken etter god lyd

Hva slags lyddemping tenker du? Selv kan jeg anbefale 2 eller 4mm av denne sorten: http://www.torshovbil.no/selvklebende-asfaltmatte
Hvor du kjøper ifra har lite å si, prinsippet er det samme Et søskenbarn av meg brukte slike i en Passelat sedan, og den fikk helt syk lyd med kun to Rockford 6,5 komp.sett, ingen forsterker eller sub.

150A dynamo????? Hva svarte skal du med det? Greit at lydanlegget du har tar litt mer enn orginalhøytalerne, men 150A? Du kjører da ikke med full vreng hele tiden? Her har du en universal 100A: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...V-100-A-63626/ Denne i seg selv burde holde til ditt bruk, men om du absolutt mener du trenger 150A så prøv denne: http://www.koed.dk/no/Catalog/Car/BM.../20/1/12_0614/
Vis hele sitatet...
Har allerde handlet lyddemping hos bilstereosenterest. Kjøpte 35kg med Silent coat! Mangler å dempe tak og dører, blir utsatt til det blir varmt vær (pga lim som ikke liker kulde...)

Mulig det er litt overkill med 150A dynamo, men har lite erfaring og innspill å velge ut i fra bedre å overdimensjonere, enn å underdimensjonere...
Får se hva om jeg snubler over en passende dynamo i fremtiden.
Den du liket til passer ikke rett ut av boksen, og må modifiseres. Noe jeg prøver å unngå.
En 150A dynamo er ikke spesielt stor på nyere biler. Min Saab 9-5 har 140A originalt, det har også endel fra både BMW og Mercedes. Spesielt biler med Automatgir trenger mye strøm kontinuerlig.

Hvorfor skal du egentlig ha diskant og mellomtone bakfra? Det er jo deg som sjåfør du bygger lyd for. Du som er vill på casemodding burde klare å støpe noen heftige dørtrekk til bilen din i glassfiber. Kan også få lydisolet dørene samtidig Hvis du plasserer frontsettet i dørene og bare har bass bak kan det hjelpe endel på lydopplevelsen
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
En 150A dynamo er ikke spesielt stor på nyere biler. Min Saab 9-5 har 140A originalt, det har også endel fra både BMW og Mercedes. Spesielt biler med Automatgir trenger mye strøm kontinuerlig.

Hvorfor skal du egentlig ha diskant og mellomtone bakfra? Det er jo deg som sjåfør du bygger lyd for. Du som er vill på casemodding burde klare å støpe noen heftige dørtrekk til bilen din i glassfiber. Kan også få lydisolet dørene samtidig Hvis du plasserer frontsettet i dørene og bare har bass bak kan det hjelpe endel på lydopplevelsen
Vis hele sitatet...
Det blir, det blir

Vet ikke hvor langt jeg kommer til å gå med dørene, men de skal dempes og det skal inn minst en 6,5"
▼ ... noen måneder senere ... ▼
GreenRay's Avatar
Trådstarter
Update!

Jobber nå med å fullføre prosjektet. Første steg er å oppgradere subb!


På siden blir det plass til et 95Ah AGM batteri


Slik blir fronten


Hadde ikke noe egnet fresebitt, så måtte ty til stikksag..


Bruker innslagsmutter for å feste refleksrør og subb


Klar til montering av anlegg!


Gammel vs Ny


Prøvemontering. Komponentsettet skal få seg noen lag med glassfiber i fremmtiden


Mangler noen deler for å få montert batteriet, når det er gjort blir det rydding i kabler

@GreenRay
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blir spennende å se sluttresultatet. Likte løsningen.

Hva er planen med høyre og venstre høytallere bak? Noen planer om å skjule dem på noe vis?

Baksiden av dem tenker jeg på da.
Sist endret av A Goat; 23. juli 2015 kl. 17:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av A Goat Vis innlegg
Blir spennende å se sluttresultatet. Likte løsningen.

Hva er planen med høyre og venstre høytallere bak? Noen planer om å skjule dem på noe vis?

Baksiden av dem tenker jeg på da.
Vis hele sitatet...
Planen er å lage en pen kasse i glassfiber. Må bare finne ut hvordan de skal monteres

Update

Da er begge dørene frem i bilen dempet, og jeg har montert et par 16,5" høyttalere + diskant. Trodde jeg hadde tatt et bilde, men fant det ikke. Dere får se det for dere, er ei grå og kjedelig dør, med en fin og snaxy focal høyttaler på innsiden (som ikke vises)

Har også fått montert ferdig spilleren. Har trekt ny remote og jord ledning, så nå ser det både penere ut, samt jeg fikk fjernet litt støy!

http://i.imgur.com/AiruU6D.jpg

De neste stegene:
1. Lage kasse og montere den med høyttalere bak
2. Montere batteri
3. Lage ny bunnplate til bagasjerommet (subbkassen overlapper luken til reservehjulet nå)
4. Trekke basskasse og gulv i filt.
5. Lyddempe tak og dører bak
6. TUNING!
7. Utfordre tinitusen

Fikk nettopp en pakke fra Sandviks B&B med litt snacks Blandt annet en Audison bit One + noen meter med teppe som skal holde basskassa varm i det fine trønderværet!

Har også laget et enkelt fresebord! Nå må jeg bare skaffe et par maler.
http://i.imgur.com/RbbgPhN.jpg

I løpet av helga har jeg planer om å få startet på kassa til bakhøyttalerne, lage nytt gulv i bagasjeromemt, trekke alt i filt, koble opp DSP og til slutt litt kabelorganisering.
Sist endret av GreenRay; 28. oktober 2019 kl. 10:04.
Endelig begynner "ghetto-looken" å forsvinne!

Tok ut all bilstereo i bagasjerommet for å omorganisere litt. Jeg vasket basskassen før jeg limte på svart filt, så nå ser den endelig litt bedre ut! Det gamle mdf gulvet ble også fjernet, og erstattet av et nytt (som kun går fra kanten av kassa og bak.





Forsterkerne ble montert på høykant, for å kunne nå frem til justeringsskruene. Og i midten plasserte jeg den nye Audison bit One DSPen. Ble ganske fornøyd med kablingen! Alle små ledninger har niter i begge ender, og de tykke strømkablene fikk nye krympestrømper som passer mye bedre! Strøm og signalkabler er sepparert, de krysser ikke hverandre engang!









Byttet ut originalbatteriet med et 70Ah AGM batteri fra Biltema. Det var litt høyre, så ble litt trangt å få festet battripolene, måtte av med vindusviskerne og et par dekseler...



Siden jeg glemte å ta bilde til forrige update, her er en av høyttalerne fremme. Har klart å ødelegge grillen, så mulig det blir litt modifisering i fremtiden





Går fremmover, ikke så mye igjen:
1. Lage kapsling til høyttalere bak
2. Montere batteri bak (95Ah AGM fra Biltema)
4. Lyddempe tak og dører bak
5. TUNING!
8. Utfordre tinitusen

@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 26. juli 2015 kl. 05:10.
At ikke du har lakket rammen rundt spilleren og luftanlegget sort, er imponerende.

Starter å se bra ut med resten nå! Ryddig og usynlig er det beste!
Passer du på at forsterkerne får nok luft der de sitter? Så ut til å bli litt trangt når setene er lagt bak.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
At ikke du har lakket rammen rundt spilleren og luftanlegget sort, er imponerende.

Starter å se bra ut med resten nå! Ryddig og usynlig er det beste!
Passer du på at forsterkerne får nok luft der de sitter? Så ut til å bli litt trangt når setene er lagt bak.
Vis hele sitatet...
Hehe, du sier noe der Må vell frem med lakkboksen en gang, snart.

Den øverste delen av forsterkeren står plassert 1cm fra stolryggen, så her kan varmen stige fritt opp. På grunn av at setene er skrå, så er det mye bedre plass nede. Forsterkerne er overaskende kjølige også...

Synes det er skumlere inne i dashbordet, spilleren blir GLOVARM!
Hva gjør du hvis du noen gang skulle trenge reservehjulet?
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hva gjør du hvis du noen gang skulle trenge reservehjulet?
Vis hele sitatet...
Løfter opp platen som ligger over, og tar ut hjulet Kassen er laget slik at det skal gå bra.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hehe, du sier noe der Må vell frem med lakkboksen en gang, snart.

Synes det er skumlere inne i dashbordet, spilleren blir GLOVARM!
Vis hele sitatet...
Bruker spillern i bilen til og varme henda på kalde vinter dager. Fungerer overaskende godt
Sitat av l0cro Vis innlegg
Bruker spillern i bilen til og varme henda på kalde vinter dager. Fungerer overaskende godt
Vis hele sitatet...
Hehe, ser nytten om vinteren

----------------------------



Fikk liv i mitt gamle oscilloscope i går! Brukte det til å stille gain, så nå er den i orden

Neste steg blir å tune litt frekvenser.



Ble plutselig dårlig jordkontakt... Denne hadde knekt rett av. Heldigvis hadde jeg en annen type liggende så fikset problemet kjapt