Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1448
Hydrangea paniculata grandiflora

Noen som har hørt om denne? Leste et sted på weben at man kunne røyke bladene for å oppnå rus. Noen som har prøvd eller har noe mer info?
Jeg prøvde google, men ble ikke noe klokere.
Det er visst en ganske vanlig hageplante.
Hortensia som den heter.

http://www.rogalandarboret.no/busker/sider/syrin.html

Høyde: 2-3 m
15-30 cm lange hvite blomsterklaser med rosa skjær. Trives best på en solrik plass. Må ha sur jord. Kan klippes sterkt.

Nå vet jeg ikke hvordan rusen er, men jeg tviler på at den er noe særlig bra
Erowid sa ikke mye om denne,bortsett fra
HYDRANGEA
Hydrangea paniculata Sieb. var. grandiflora;
Saxifrage family (Saxifragaceae)

This is the commonest hardy hydrangea in cultivation. It is a treelike shrub 8 to 30 feet high, with 3- to 5 inch long oval leaves. The flowers are whitish, in dense clusters 8 to 15 inches long. The flowers sometimes change to pink and purple with age. Native to China and Japan. A common garden plant in the U.S.

Cultivation and Propagation: Hardy everywhere except north central U.S. (Montana, North Dakota, and Minnesota), but can be grown in sheltered places there. Hydrangeas bloom best in full sun, but will do well in partial shade.

They are best propagated by cuttings of green growth in June. The cuttings should be the ends of nonflowering shoots and should have two to three pairs of leaves. The bottom pair of leaves should be removed and the stem cut just below a joint. They should be placed in moist sand in a shady place.

Seeds are uncommon but when available should be sown in a sandy, peaty soil in spring in a greenhouse or sheltered place.

Hydrangeas can be transplanted easily. The color of the blossoms may be altered by the addition of certain minerals to the soil. Special solutions for this purpose are available at many nurseries.

Harvesting: Leaves can be harvested at any time. A single small bush will provide large quantities of leaves and flowers when pruned in the fall
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noen plante å satse på.
Hadde den vært noe så hadde den vært mere populær.
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Det var det jeg også tenkte. Takk for svar.