Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3641
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg sitter å leser i tråden som kalles Nyttårsaften og tenker tilbake på en påstand jeg fikk av en lærer av meg for en stund siden: "Det er ikke alkoholen som skaper fyll**, det er det den Norske drikkekulturen som gjør" eller noe i den dur. Jeg innser nå at jeg for første gang har skjønt hva hun mener.

Jeg ser ikke noe galt i å drikke seg "full"* på nyttårsaften, som det kanskje kan se ut som i tråden om akkurat dette, men det i fylla jeg ser galskapen. Hennes kommentar om at vi ikke hadde hatt fyll hadde ikke folk hatt det synet de har på rusmidlet alkohol er utrolig meningsfylt for meg i dag, jeg skjønner -helt- hva hun mente.

I det Norske samfunn (eventuelt i hele verden ?) så er det slik at man kan drikke seg full og dermed slippe unna med enhver mindre grov handling som ble begått i ruset tilstand. Når hun sier at det er kulturen som skaper fyll så mener hun at alkohol ikke gjør at du absolutt må pisse på vinduer, skyte raketter inn gjennom ventiler og knuse hva faen du vil, men at det er den generelle oppfattningen om at alkohol gjør nettop dette som skaper fyll. Et slags placebo.

For all del, jeg sier ikke at alkohol ikke gjør noe med deg, men sist gang jeg var "full" så hadde jeg ikke det minste lyst til å sloss eller ødlegge noe, men følte en tilknyttning til mine venner og var en del av noe fint.

Jeg kjenner veldig mange fedre som kan gå ut på nyttårsaften like "full" som det alle fjortissene er og sende opp raketter de egentlig ikke har lov til å sende opp. De setter rakettene i en flaske plantet i snøen, og sender rakettene rett opp eller bort fra bebyggelse. Er det tilfeldig at det er flest unge mennesker som står bak såkalt fyll?

Hvorfor er det så mange ungdommer og unge voksne som ikke klarer å oppføre seg som mennesker når de har et par pils innabords? Hvorfor er det slik i Norge at man kan gjøre praktisk talt hva man vil beruset på alkohol og folk feier det bort med at man var "full"?

Hva er det med fylla!?


* Full, beruset, definer det som du vil.
** Fyll, beruselse på alkohol der man gjør masse dumme ting og slipper unna nettop fordi man var full.
Personlig kan jeg ikke forstå folk som bare er ute etter grøftefyll. Jeg synes det er helt meningsløst å drikke seg fra sans og samling og drite seg loddrett ut.

Det er jo så mye diggere å få i seg en alkoholmengde som gjør at man nyter rusen og har det morro -uten å pisse på vinduer og skyte raketter gjennom ventiler, som Tias så fint poengterte. Dette har en del med hvordan man legger opp kvelden. Tar du med deg en 0.7 flaske vodka er det jo dømt til å gå galt. Det har også mye med hvordan de rundt deg oppfører seg, blant annet mht drikkepress o.l.

Den norske drikkekulturen er tragisk. Har et par gode eksempler på det fra tiden jeg bodde i Belgia. Her slipper alle fra 15 år og oppover inn på diverse barer. Og med de prisene (les 17kr halvliteren) var det som å se en 6 åring i en godteributikk. De drakk seg helt kanon, fordi de kunne det.

Måtehold er en desverre en kunst de færreste behersker.
Tar du med deg en 0.7 flaske vodka er det jo dømt til å gå galt.
Vis hele sitatet...
Neida :) ikke nødvendigvis
Er helt og totalt enig med deg tias, og jeg tror jeg fikk det fram i et annet svar i en annen post. Den Norske Drikke Kulturen suger, og det bør vi gjøre noe med.

Btw: Fedre bør uansett ikke drikke seg full!
etter å ha slitt meg gjennom en særdeles hasardiøs båttur fra kristiansund til trondheim tidligere idag synes jeg at vi bør innføre en øvre aldersgrense på inntak av brennevin, og at julebordsesongen av hensyn til andre mennesker må forbys!

Greit nok at det er storm i kastene og alt for høye bølger, men når man må holde ut med fnisende, bakfulle 40-åringer i tillegg...

pretty pretty please: kan noen sponse en ipod på meg så jeg slipper unna verden for lengre perioder ?

Uansett er nordmenns forhold til alkohol forferdelig, og mye av grunnlaget tror jeg kan finnes i prisnivået vi ligger på. Bare se på nordmenn i utlandet, "whoooaaa...vodka...BILLIG...DREKKE MEST AV ALLE FORTEST AV ALLE!", skulle tro det var NM i Dritings, og konkurranse-instinktet vårt våkner. Nesten så man forventer at når man våkner dagen derpå skal Landsmoder Gro stå der med 2 paracet og et glass vann og si: "det er typisk norsk å være god"
oooh.

gleder meg til nyttårsaften

(og det var alt jeg har å si om den saken)
For oss ungdommer / unge voksne har lite penger og vil nyte våres dyrt betalte rus fullt ut. Noen gjør da teite ting som å pisse på ruter og skyte raketter på ting. Mens voksne er ferdig med den tiden og har ikke noe problemer med å betale 200 kroner for en kveld, og tar det dermed med ro. Sier ikke at _ALLE_ gjør det sånn, men for mange i kretsen min som ikke jobber ser jeg at det er sånn det fungerer. "Mest for pengene" prinsippet.

Jeg tror derfor at hvis staten Norge senker prisene betraktelig vil vi få en skikkelig grøftekultur i noen måneder, men på sikt vil det bli bedre.
faen, xratio, siterte du meg nettop nå? Akkurat det sa jeg i en annen post!
Opprinnelig postet av pinnsvinet

Btw: Fedre bør uansett ikke drikke seg full!
Vis hele sitatet...
Fedre bør da så absolutt ha lov til å drikke seg full.

Bare ikke sammen med ungene.


Om det å bare sette ned prisen enkelt ville endre alkoholkulturen i Norge:
Alkoholen er en god del billigere i bl.a England, og er det noen som absolutt har fyllekultur er det England.

Kultur er et komplisert spørsmål, det blir for enkelt å si at en prisendring ville endret alt. Men det ville jo helt klart ha innvirkning, men den største endringen tror jeg ville ha vært at folk gikk over til "bedre" varer og mer lovlig vare.

Men en prisendring hadde jo tatt vekk mye av sjarmen ved å dra på ferie i utlandet da...
Når folk er innstilt på å stikke på fylla, spiller det liten rolle om alkoholen er dyr eller billig. Faktisk ville jeg sagt at billig alkohol bare ville gjøre problemet større. Hvertfall når det gjelder fyll blant mindreårige. At nordmenn kanskje ville ha skilt seg mindre ut på danskebåten ser jeg på som uvesentlig.

Uansett ser jeg ikke noe større problem med å drikke seg stupfull så lenge man ikke f.eks. kjører, skal holde på med fyrverkeri, eller skal gjøre andre ting som fulle folk definitivt ikke burde gjøre. At fulle folk leker seg med fyrverkeri på nyttårsaften ser jeg på som en uting.
Jeg er enig at den norske drikkekulturen, skaper fylla. Men det kommer ann på hvem som drikker. Noen fikser å ha det gøy og chille i fylla, mens andre prøver å gjøre mest mulig kødd...
Sist endret av SilverKhan; 8. desember 2003 kl. 09:29.
jeg var i spania i 2 uker for ikke så lenge siden,
vi tok oss en kveld på byn en lørdag der nede.

når vi var komt oss inn på en klubb, var det bare fylle nordmen.
utrolig men sant, de eneste spanjolene jeg såg var dørvakten, og bartenderen.

hvor er spanjolene på en lørdags kveld?

etter en lang kveld på mange forskjellige klubber, var det utrolig lite spanjoler ute på byn.....

jeg må si at andre mennesker i andre land har en helt annen holdning til alkohol.........

hva er det med nordmen og alkohol........?

jeg føler at det er nordmen som drikker mest......
Jeg tror nordmenn har misforstått litt av poenget, norske "drekkare" har den "Ja nå skal det bli gøy å komme seg ut og drikke seg skikkelig dritings" mens den generelle oppfatningen til spanjoler osv er "Dette er en god vin men nå begynner jeg å bli litt beruset så jeg bør vel komme meg tilbake til dama mi"

Eller kansje ikke.

Men norsk drikkekultur har tatt av, Jeg var på babben (nesbru) sammen med noen venner og noe som kom sjokkerende på oss var da moren til en bekjent kom fra rema med øl til han. Greit nok, han er 17 og burde vite hva han driver med. Det som derimot var litt verre var da lillebroren kom inn og begynte å mase om at han også ville ha. Moren svarer "Ok da, men bare ên sixpack"

Gutten var 12.

Nesbru er kansje ekstremt..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
pinnsvinet: Hmm, kanskje dårlig forklart av meg, men dette er fedre som har voksne barn som har flydd ut av redet for lenge siden.

Som en del her har presisert så tror jeg ikke det er prisnivået det går på, men heller på holdningene. Hvis ungdom har tenkt å drikke seg full så kjøper de ikke et par flasker vin, noen pils eller en helflaske delt på flere mennesker. Og hvem har ikke rådt til 200 spenn i ny og ne? Det er de som drikker 2 dager hver helg!

Neurook: Aller helst så burde moren ikke kjøpt til 17åringen, han får jo tak i uansett og hun kunne unngått å gi ut dårlige "vibrasjoner". Men det er jo så og så greit nok, han er jo nesten 18, men når vi snakker om et 12åring...

Herregud
Det værste var jo selvsagt situasjonen. Drittungen hang på bena hennes liksom.

Det var "jeg vil også ha lørdagsgodt!!" bare Nesbru-styling..
Har bodd i spania i 7 år, 87-95, og er på ferie der nesten hvert år. Jeg kan telle på en hånd antall ganger jeg har sett en spanjol beruset offentlig. Hva de nå enn gjør skjer privat, og med måte. Kan ikke huske sist jeg IKKE så en overstadig beruset nordmann på byen en lørdag. Jeg vil si at norge har et problem på sikt. Tror vi bør prøve å få inn en viss forståelse i unge at det IKKE er kult å sitte på bussen og snakke om 95%(ja, 95 %, ikke 96%, 95), hvor fulle de var og hvor hardt de spydde etterpå. Tror ikke det var en person på den bussen over 17 som ikke var helt fortvila.

Men ikke misforstå, drikke med måte er jo seff helt greit. Det må være opp deg selv. Kanskje det ikke er så sunt selv om det er under kontroll hvis du bare er 13, men fortsatt bedre en fjortisfylla som preger bygda/byen? .
Sist endret av seeker; 8. desember 2003 kl. 18:17.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
seeker: Jeg er helt enig. Det er dette jeg mener, og jeg vet om mange voksne personer som klarer å holde seg på matten på samme måte som spanjolene klarer det, men utrolig få unge...

Det er holdningen og kulturen det er noe sprøyt galt med, skjønner ikke folk at hvis du spyr så er det fordi du har drukket for mye? En lettere overdose!

Den holdningen jeg innbiller meg at spanjolene har til alkohol (da jeg ikke kjenner så mange spanjoler at det gjør noe) virker på meg mangfoldige ganger sunnere enn den holdningen den yngre garde i norge (samt en del eldre :s) har til det samme (=fyll).

Hvordan forandre dette? For vi er vel enige om at dette gir både ungdomen og rusmidlet alkohol et dårlig rykte og bør forandres?
Opprinnelig postet av Tias
pinnsvinet: Hmm, kanskje dårlig forklart av meg, men dette er fedre som har voksne barn som har flydd ut av redet for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Da er det egentlig greit ettersom barna ikke kan ta skade av det foreldrene gjør i fylla. Liker ikke at småbarns foreldre drikker seg dritings når de har små barn uansett, men meg om det.

Neurook: Skjønner at moren kjøpte til en 17 år gammel gutt, for da viser hun bare at hun mener at han er gammel nok til å ta ansvar selv. Den 12 år gamle broren derimot.........
Nettopp på grunn av denne holdningen/ukulturen (som tro meg ikke bare eksisterer på nyttårsaften blant femtenåringer) drikker ikke jeg stort. Alt jeg har å si om den saken.
Nyttårsaften for meg er å spise julemiddag hjemme hos foreldre å slekt... Pakke med meg en sixpac eller to og fyrverkeriet og dra ut å drikke å feste i lag med venner og bekjente. Ikke dra på grøftefylla å pisse på vinduer å skyte raketter ned takpiper, men sitte stille å fredlig i lag med venner å drikke for så å dra ut klokken 12 å sende opp fyrverkeri å se på.
Opprinnelig postet av eTerNity
Personlig kan jeg ikke forstå folk som bare er ute etter grøftefyll. Jeg synes det er helt meningsløst å drikke seg fra sans og samling og drite seg loddrett ut.

Vis hele sitatet...


hadde vært fint om det var så enkelt da

Jeg og mange med meg har i alle år ville drikke bare for å ha det gøy....men så når det kommer utpå kvelden kan man ikke la være å lempe innpå mere..........vet ikke hvorfor det skjer.....men det skjer ...

Grunnene til dette kan jo være mange

Ikke mange jeg kjenner som går ut med grøftefylla i tankene....de fleste vil bare ha det gøy.....
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Uff da, jeg må lære meg å søke.
Syns det er greit med at noen poster går igjen jeg....kan jo være at noen har noen nye poeng...og diskusjonen kan ta en helt annen retning......

og hvem har sagt at gamle poster er fasiten.......kan heller de som sier "har ikke vi sett dette før" bare styre unna posten
kansje spanjolene holder seg unna offentlige barer siden de er stappa av nordmen?

drikk hjemme med noen venner når muttern og fattern ikke er hjemme!!!!!!!
Vanket/Vanker ikke på de norske barene av samme grunn som spanjolene... Fulle nordmenn med norske flagget i panna og en lue med kubjeller på som blir aktivt brukt... Det sørgelige er at de fleste er over 40
Jeg kan absolutt ikke forstå den norske grøftefyllkulturen...joda, har skjedd en eller to ganger med meg og, men da lærte jeg leksa mi! kjenner folk som _hver_ bidige lørdag drikker til de spyr, uten å lære! Hva i svarteste Hel er det som er gøy med det? Jeg synes hvertfall var både flaut og ubehagelig...

Er det drikkepress fra kamerater de bukker under for, syke drikkeleker eller bare en 'jo fullere jeg blir jo gøyere er det'-holding?

Rart ikke staten har tatt tak i dette problemet egentlig...synes heller man bør bekjempe grøftefyll enn å prøve å bekjempe alkoholbruk i seg selv.

edit: voksne folk som drikker seg fulle synes jeg er litt trist og tragisk. Kan ikke logisk forklare, men de burde ha vokst fra det. Fulle nordmenn i Spania med T-skjorte "I'm Norwegian and I like to fuck" gidder jeg ikke kommentere en gang
Sist endret av cule; 13. desember 2003 kl. 14:42.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Vi har ikke drikkekultur, derfor har vi heller ikke et avslappet forhold til alkohol, og fordi vi er nødt å gjør alkohol til en sånn "dårlig" ting, setter vi på så masse avgifter og slikt. Og når vi først skal drikke da så "må man jo nesten drikke seg full" det r så dyrt at man kan ikke bare ta seg noen pils for å ha litt hygg eller bli litt brisen, her går man hele veien. Og når man kommer til sydlige land hvor drikkevarene er betraktlig mye billigere er man nesten nødt til å være kanon. Dette er greit nok når vi snakker 18åringer som ikke helt har kontroll på hvor mye de tåler, men når man ser 40åringer som er fulle tenker i allefall jeg, våks opp da! Når man er 40 skal man oppføre seg mer modent, og ha et mer avslappet forhold til alkohol, greit nok å få litt mye drikke på nyttårsaften og på et eller annet julebord. Men alkohol er ingen unskyldning for å være en idiot, man har da ansvar for egne handlinger. Jeg blir flau på andres vegne når jeg ser dem skita full, ropwer og skriker, og i tillegg skylder på fylla dagen etterpå, greit at man er littanerledes, på fylla er i så fall jeg ikke mer full en at jeg tenker klart og ikke gjør idiotiske ting. I tenåren skal man jo lære grensene sine, men man er ikke tenåring når man er 40, da er det på tide å gå frem som en som vet sine grenser, jeg syntes det er litt dumt å gjøre seg selv og sine venner forlegne fordi man vil late som man er ung.