Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3372
Hei!

No har det seg sånn at eg har nettopp kjøpt meg ei leilighet. I denne leiligheta så er sentralvarme (radiator) og varmt vatn inkuldert i husleiga.

Radiatoren som står i stova, er plassert rett attmed døra ut til vinterhagen. Spørsmålet er som følger:

Er det nokon måte eg kan "snylte" på varmen frå radiatoren til å få varme i golvet på vinterhagen?

Eit alternativ er jo sjølvsagt rett og slett og kople seg på sentralvarmen fysisk med røyr med vatn i, men dette er nok ikkje så lurt. Sidan det mest sannsynleg ikkje er lov.

Sånn som eg ser det så er det kanskje to alternativ:


1. Legge vassbåren varme i golvet på vinterhagen. Dette vatnet må bli ført rundt av ei lita pumpe. Dette vatnet er i eit lukka system. Men det må på ein eller annan måte bli oppvarma av radiatoren. Ein eller annan slags form for varmevekslar kanskje?

2. Ein termoelektrisk generator som bygger på Seebeck-effekten. Den hentar varme frå radiatoren, for å så produsere straum som driv vanlege varmekablar i vinterhagen. Eg kan ingen erfaring på dette feltet, men eg tvilar på at det går. Det må nok vere mykje mykje varmare enn dette.


Har nokon idear/innspel til meg? Då mottar eg dei med glede!!
jeg kan tenke meg at hvis du går for nummer 1 - så kan du ha en liten tank som ligger oppå radiatoren ogen pumpe som sirkulerer vann rundt i vinterhagen =)
Sist endret av haavardgj; 14. februar 2011 kl. 10:30.
Overskuddsmateriell
Å koble seg på røra vil jeg se om helt uaktuelt om du ikke har tilgang på en hovedkran til din egen leilighet.
Det står trykk på vannet så hvis du bare skuer røra fra radiatoren så vil vannet sprute ut.

Hva med å sette fast en annen radiator helt inntil den du har nå?
for å utdype mitt forrige svar så vil jeg si at en liten tank i metall (leder bedre varme enn plast, men plast funker) som du legger oppå radiatoren, vil du kunne "snylte" på varmen - vannet i denne tanken sirkulerer du i et røropplegg i vinterhagen. evt kan du ta kontakt med en rørlegger som kan koble på for deg. vel å merke må du vel ha tillatelse fra huseier hvis du leier - (du nevnte husleie?)
Det er vel vanlig at du har en stoppekran til radiatoren i leiligheten din, eller at du har tilgang til en i et kott elns. Jeg ville helt klart gått for gulvvarme, koblet rett på røret.
Sitat av 2free Vis innlegg
Huhu du e fra landet tru?
Vis hele sitatet...
hvis det var meg du siktet til, så er jeg ikke fra landet, men det er jo lov å være kreativ og svare på det TS spør om =)
Frys røret, sett på et T rør, MED VENTIL! på tur og retur på radiatoren, bruk pex rør, og aluminium plater. Det kan funke. hvis du får til å koble deg på før radiatoren, trenger du ikke noe pumpe. det er sikkert nokk trykk fra før av. Det skal ikke være høyt tykk på gulvvarme annlegg. Vannlig er 10 liter i minuttet.

Hvis du har lite kjennskap til rørlegging vil jeg ikke annbefale dette.
Sist endret av Cheesecake; 14. februar 2011 kl. 20:33.
Takk for forslag. Som nemnt i spørsmålet mitt så skal det ikkje gjerast noko fysiske inngrep. Då blir eg nok kasta ut av burettslaget.

Eg trur eg skal gå for den lovlege måten, med vassbåren varme som blir drive av ei lita eining som inneheld både tank, shunt og pumpe. Hugsar ikkje kva dette heitte, men skal få brosjyre av ein rørleggar i morgon. Trur det var snakk om noko frå Uponor. Trinnlydsplater med pexrør og sånn aluminium/stål sak over. For å så legge laminat rett nedpå.
▼ ... over en måned senere ... ▼
A. Du har ikke måler noe sted på vannrøret?

B. Vil ikke naboene lure på hvorfor du kan sitte i vinterhagen hele/halve vinteren?
Sitat av Mechie Vis innlegg
A. Du har ikke måler noe sted på vannrøret?

B. Vil ikke naboene lure på hvorfor du kan sitte i vinterhagen hele/halve vinteren?
Vis hele sitatet...
så hvis du ser noen sitte ute i vinterhagen sin når det er kaldt ute så er det første som ramler deg inn : han der har garantert koblet seg på sentralvarmen ??
Er jo en grunn til at det heter vinterhage. Om du bruker panelovn eller stjålet vannvarme er vanskelig å vite ja
Trådstarter
Ingen målar nokon plass på vassrøyret nei. Men eg har skrinlagt denne planen. Eg har faktisk skrinlagt heile varmeopplegget i vinterhagen. Når sola står på så blir jo det ganske så varmt der med ein gong. Eg tenker på sikt og heller kjøpe ein slik parafinomn på hjul, dei er vel på litt over 4kW. Så den bør jo kunne fint klare å lage ein god temperatur i vinterhagen dersom det trengst.