Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4845
Hei; lurte på om noen hadde noe peiling på overvåkings kamerar her, trenger litt hjelp for å får et til å funke.

Jeg og en kammerat kaltra opp i en mast over motorveien og skrudde ned kameraet, klippa begge ledningene og stakk. Har nå hatt det en stund uten å ha gjort noe med det, men har dere noen ide om hvordan jeg kan få det til å funke? Funker det å si i en elektro butikk at du skal ha signalkabler for et overvåknings kamera eller?
veldig smart å ta slike kamera, tør nesten vedde på at dere ble filma av et annet samtidig. (det er nemlig 2 slike kamera plassert ved siden av hverandre for å filme trafikk i begge retninger)
COMPstomp: Lurt tips, føler den var litt "borte fra tema".

Mulig å gi noe mer info/bilde om kameraet?
Altså. Jeg er ikke noe kamera-jedi men tviiiileeer på at det har noe å si om kameraet ble brukt til overvåkning eller ikke.
Regner med at du må ha en egen monitor for kameraet, da vanlige TV-skjermer vanligvis ikke klarer å vise bildet.

Du har ikke noe bilde av greia?
prøv å selg kamerae du får sikkert mye for det viss du finner rett person
Opprinnelig postet av |FSK|
veldig smart å ta slike kamera, tør nesten vedde på at dere ble filma av et annet samtidig. (det er nemlig 2 slike kamera plassert ved siden av hverandre for å filme trafikk i begge retninger)
Vis hele sitatet...
Han skrev nå at han har hatt det en stund. Så det gikk nok bra.

Opprinnelig postet av moen
prøv å selg kamerae du får sikkert mye for det viss du finner rett person
Vis hele sitatet...
eller du blir tatt av purken hvis du finner feil person...
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av |FSK| veldig smart å ta slike kamera, tør nesten vedde på at dere ble filma av et annet samtidig. (det er nemlig 2 slike kamera plassert ved siden av hverandre for å filme trafikk i begge retninger)
Vis hele sitatet...
Greit, for det første sjekka vi rundt, var kanskje værre med alle bilene som kjørte under oss, men de ga faen. Men la oss si at det var et annent kamera som filma oss. Vi brukte hetter begge to og vi er jo ikke kjenninger av politiet, hvordan i helvete skulle de finne ut at det var oss?

Her har dere blide: (sorry for dårlig kvalitet, men kan jo ikke poste noe større filer her..)
http://www.home.no/dagbadet/cam/cam.gif
hehe, nesten så dere kunne tatt med hele røklet, inkl. modemet :P
Sist endret av |FSK|; 24. august 2004 kl. 21:38.
BuzzR's Avatar
Trådstarter
jeg har ikke noe problem med og hente ned boksen.. :P kan gjøre det natt til lørdag eller noe, den henger der ennå liksom, sikker 1 mnd siden vi var der..

edit: hvordan funker denne oppringinga? noe som enkelt kan spores?
Sist endret av BuzzR; 24. august 2004 kl. 21:30.
1. det kan spores enkelt (de ringer opp flere ganger i døgnet til en sentral)
2. de boksene ligger i jorda, sa det på en måte på en humoristisk ironi

jeg har faktisk aldri sett på de kameraene (bare styrt dem), men det ser jo ut som en vanlig kabel som blir brukt til de flaste overvåkningskamera, tror ikke du burde ha store problemer med å finne en slik en i en butikk. Har du prøvd å søke noe på nettet etter modellnummeret?
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av |FSK|
1. det kan spores enkelt (de ringer opp flere ganger i døgnet til en sentral)
2. de boksene ligger i jorda, sa det på en måte på en humoristisk ironi
Vis hele sitatet...
1. oki takk
2. denne boksen henger i en mast over en motorvei 5-6 meter over bakken, så boksen er innenfor rekkevidde
vel, normalt bruker styringsenheten _ikke_ å bli hengt oppe. uansett er det ingenting å tjene på å hente den, ettersom du allerede har det du trenger for å kunne bruke det.

det er vel forøvrig godt mulig at butikker som clas ohlson har en slik kabel, mener å ha sett andre ting bruke slike kabler, men for å huske hva de blir brukt til trenger jeg noe hjelp.

edit: på baksiden av kameraet ser jeg det står "ph..." etellerannet, hva er det det står der?
Sist endret av |FSK|; 24. august 2004 kl. 21:48.
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Jeg kan jo skrive alt som står på kamera,
Bak: "Line Phase" (var vel det du lurte på) så har du også "video" og "ac 220-240V" ikke noe spess der assa..

Venstre: "DC IRIS BLC
off on" sånn ca. så har du jo merke på kamera FC-55II

Høyre ved den lille knappen "
AES--- -----Video
DC-- | |
| | |
så har du en bryter her

men jeg skal sjekke clas ohlson i morra jeg..
Skal være mulig å få koblet kameraet til nettverket ditt og på en eller annen måte styre det via ett webgrensesnitt. Men jeg aner ikke, har bare styrt noen voldsomme webkameraer som havnevesenet her i byen har.
BuzzR's Avatar
Trådstarter
hehe,., var jo ikke værre enn å google litt da.. kom til og med en dansk side opp
fett kamera, hvor finner jeg slike? tror det er enklere å kibbe et skilt
BuzzR's Avatar
Trådstarter
hehe... jeg fant det i en av de mastene som pleier og være forran tuneller og sånt.. Bare å klatre opp med et skralle sett, eller en tang, skru ned kamera og klipp ledningene hvis de sitter fast. Vær litt forsiktig med strøm kabelen, jeg fikk høre at det bare var 12V i den, men nei da.. der sto det 230V .. men jeg overlevde jo..
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Hadde ingen av ledningene jeg trenkte på clas ohlson, jeg vet at bil tema selger en del overvåknings utstyr, så får prøve å ta meg en tur dit da..
Ser ut som en vanlig koaxialkabel (coax) med en BNC-plugg. Er det ikke dette som vanligvis brukes til overvåkningskameraer?
det var sikkert et kamera som sender blder ut på nettet og folk kan klikke seg frm til og se f.eks hvor mye trafikk det er...
http://tb.dfun.no/E18sem.jpg
Det er en RG59 kabel med BNC plugger.
BuzzR's Avatar
Trådstarter
hvor får jeg tak i detta da? noen som væit noen pris på utstyr og hva jeg trenger?

-takker
Litt usikker om kabelen kan skaffes på Biltema, men BNC tanga får du kjøpt der. Kjøper selv kablingen fra elektrogrossist da jeg jobber med dette til daglig.
BuzzR's Avatar
Trådstarter
trenger jeg noen monitor for å se dette, eller kan jeg bare bruke en scart adapter og koble den rett til tv?
Det lar seg gjøre, men du vil ikke få noe særlig bra bilder. Dette kommer av at en monitor har bedre oppløsning/flere linjer enn en TV.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Noen venner av meg plukket ned et Philips-overvåkningskamera fra en T-banestasjon her i Oslo. De koblet det til en vanlig TV.

Under dekselet til kameraet var det mange knapper, som blant annet kunne skru på "thermal vision" og "night vision".

Fancy shit, med andre ord!
BuzzR's Avatar
Trådstarter
t-banen? da er vel det neste stopp da.. :P

-får ta meg en tur til biltema også, se etter kablene..
Mange eldre skjermer til PC`er har BNC-"innganger" bak. Du kan jo prøve en slik skjerm.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Hm.. Jeg har BNC-kontakter på den ene skjermen min. R, G, B, og to for noe sync.

Det er ikke bare for en plugg...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Istedenfor å lage en ny tråd fortsatte jeg på denne.
Har ett lignende kamera, men det har bare bnc utgang, er det mulig å koble på en "tv antenne" kontakt i andre enden av kabelen å plugge denne rett inn i Tv'en? Og i såfall sender kameraet ut signaler på en spesiell frekvens?

Er forresten ett Burle TC274X kamera...(http://www.burlecctv.com/)