Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3706
Hei, har prøvd å søke litt, og tro det eller ei, jeg klarte ikke å finne svaret; hvor lenge tar det fra du planter et san pedro frø, til du kan trippe en tre-fire ganger på den?
årevis. Hvis du ikke gidder å leite opp infoen på egenhånd er du ikke tålmodig nok til å vente på en san pedro fra frø:P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du blander vel san pedro og peyote her 420ftw, peyote kan ta opp mot 20-30 år før den vokser seg stor nok, san pedro derimot vokser omtrent som de fleste kaktuser: ca en halvmeter året. I sitt naturlige habitat kan den bli 5 meter høy.

http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...oldigeKaktuser
I sverige er det lovlig med san pedro og peyote, så du får kjøpt voksne kaktuser for 4-500,- rett over grensa
sanpedro og peyote inneholder begge to mescalin, og det er det man er ute etter. Sanpedro inneholder mere mescaline enn peyote btw.

Sanpedro sermonier er i alle tider brukt av sjamaner for å åpne det tredje øye, så om du koker det opp å drikker det får du se verden på en heeelt annen måte

Det er foresten en lang møysommelig prosess å koke det klar til bruk...ikke vanskelig, men kjedlig
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
en halvmeter i året er godt nok for meg. har da andre rusmidler å konsumere i mellomtiden
to år kanskje? du har vel mer enn et frø? kan jo plante flere
Sitat av enlighten Vis innlegg
Sanpedro inneholder mere mescaline enn peyote btw.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Tørket San pedro inneholder pluss-minus 2% meskalin, mens tørket Peyote inneholder mellom 3 og 6% meskalin. I tillegg er det over 30 andre psykoaktive alkaloider i Peyote.

Btw, min erfaring er at San pedro vokser utrolig sakte. Om man skal komme opp i en halvmeter pr år så må man garantert optimalisere forholdene for planten, blant annet med en kraftig HPS lampe.
Sist endret av mentalmelt; 5. januar 2009 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Ja, hadde tenkt på å fikse ordentlig klima til den, en kompis av meg er gartner, og har massevis av slikt utstyr, muligens jeg kan få kjøpe av han noe.

Ja, kommer til å plante flere.

mentalmelt: Vil du heller anbefale å plante plenty Peyote, fremfor San Pedro, pga. det store innholdet av forskjellige alkaloider?
Peyote er jo en mye kulere og mer interessant kaktus enn San pedro, men den vokser jo så sakte at det å gro dem opp fra frø er som å planlegge å trippe en gang etter at man har giftet seg og fått seg en unge eller to.

Det du derimot kan gjøre er å gro opp begge deler til det er litt størrelse på de, for deretter å pode Peyotene på San pedroene. Da vil du få en kaktus som er en blanding av de to, som vokser fortere enn Peyote og som har litt mer futt i seg enn San pedro.
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Ja, har lest litt om det, men synes det virker litt for innvikla til at jeg tørr å prøve meg, hvis det går til helvete, så står jeg jo der med ingenting
Det er ikke noe vanskeligere enn å lage en dorullnisse..

=)
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
haha, neivel da takker jeg for alle svar! kommer jeg med en rapport om fem-seks år! haha
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette stemmer ikke. Tørket San pedro inneholder pluss-minus 2% meskalin, mens tørket Peyote inneholder mellom 3 og 6% meskalin. I tillegg er det over 30 andre psykoaktive alkaloider i Peyote.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel ann på hvem av san pedroene du mener da

http://wermlanddesertplants.se/orderinfo.html
Her står det litt om de forskjellige typene, pluss mye annen god info omkring emnet.
Hum? Hvilken type er det du snakker om da? Så vidt meg bekjent er det én art av slekten Trichocereus som bærer navnet San pedro, og det er Trichocereus pachanoi (også kalt Echinopsis pachanoi).

Så er det litt forskjell i utseende på hann og hunnplanter, men det er fortsatt samme art.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hum? Hvilken type er det du snakker om da? Så vidt meg bekjent er det én art av slekten Trichocereus som bærer navnet San pedro, og det er Trichocereus pachanoi (også kalt Echinopsis pachanoi).

Så er det litt forskjell i utseende på hann og hunnplanter, men det er fortsatt samme art.
Vis hele sitatet...
San Pedro: Trichocereus-pachanoi
Peruvian Toarch: Trichocereus-peruvianus <--også en type san pedro
Den er mere potent enn pachanoi.

Men du har strengt tatt rett, for det er bare pachanoi egentlig som bærer navnet san pedro.
men peruvianus er da mere potent utgave.
Ja, som du selv sier, Peruvian Torch er Peruvian Torch. Det er ikke en type San pedro selv om de begge er medlem av samme slekt.

Og Peruvian Torch er heller ikke like potent som Peyote =)
Sist endret av mentalmelt; 5. januar 2009 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Peruvian Toarch er Peruvian Toarch, det er ikke en type San pedro selv om de begge er medlem av samme slekt.
Vis hele sitatet...
Ok, den er god.
Du vet, man hører jo mye rart noen ganger når ting er ulovlig vettu
Sist endret av enlighten; 5. januar 2009 kl. 21:01. Grunn: edit, etter mentalmeltedit :p
Å dyrke san pedro ta mange år
Jeg sådde mine san pedro i sommer, og nå er de ca 2-3 cm. De begynner skyte til himmels når de er over
15-20 cm. men det tar et par år.
Har også noen som er 4 år, det er da de virkelig begynner å ta av. rundt 3-4 cm i måneden.

Satte 3000 frø med pachanoi og peruvianus, tipper ca 1000 stk kom fram

Andbefaler deg til å kikke litt her :http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...oldigeKaktuser

Ser Dodecha også linket til den siden
Sist endret av phyton; 5. januar 2009 kl. 22:39.
20gram san pedro har jeg skaffa meg nå. men vet ikke hvilken type det er. Om det er Trichocereus-pachanoi eller Peruvian Toarch har jeg ingen annelse om.

Bilde
Sist endret av Dodecha; 8. januar 2009 kl. 13:58.
Det finnes ikke flere typer San pedro, les tråden.
trodde det fantes flere under arter/hybridener av san pedroen?

Det har blitt foreslått at T. pachanoi bare er en variant av den sjeldnere T. peruvianus, med mindre pigger og er mindre tolerant ovenfor sollys. Jeg(San Pedro Fanatic) er ikke enig det utsagnet med tanke på at begge artene kan formere seg ved hjelp av hverandre og mange hybrider eksisterer. Sannsynligvis har en av disse hybridene vært utgangspunkt i observasjonen.
http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...oldigeKaktuser
Sist endret av phyton; 10. januar 2009 kl. 15:29.
Vel, det er sikkert mye rart som er foreslått, men så vidt jeg kan se er pr i dag San Pedro et bruksnavn for arten Trichocereus pachanoi, og ikke noe annet. Kom gjerne med annen informasjon om du har.

Mulig det finnes flere strains av arten, det kan jo tenkes..
Sist endret av mentalmelt; 10. januar 2009 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trur du mentalmelt har mer peiling en meg på dette feltet

Har bare lagt merke til div shops på nettet selger T. pachanoi og T. peruvianus under navnet san pedro.
Men kan ikke finne noe korekt informasjon om dette, så det kunne vore kjekt hvis noen kunne funnet ut av dette.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det du derimot kan gjøre er å gro opp begge deler til det er litt størrelse på de, for deretter å pode Peyotene på San pedroene. Da vil du få en kaktus som er en blanding av de to, som vokser fortere enn Peyote og som har litt mer futt i seg enn San pedro.
Vis hele sitatet...
Bringer liv til en litt gammel tråd nå, men kan noen forklare nermere hvordan man utfører denne "podingen" som mentalmelt beskriver. Eller eventuelt linke til noen sider med god informasjon om dette for nybegynnere?
Står noe i denne tråden. Har ikke vært borti det sjøl, men regner med at fremgangsmåten er samme uavhengig av kaktustype. Sikkert noen her med erfaring, men du får ihvertfall en generell idè
Sitat av TunedHaZe Vis innlegg
Bringer liv til en litt gammel tråd nå, men kan noen forklare nermere hvordan man utfører denne "podingen" som mentalmelt beskriver. Eller eventuelt linke til noen sider med god informasjon om dette for nybegynnere?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=MuCj6E82xKY

En ganske detaljert og enkel beskrivelse der.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
haha, neivel da takker jeg for alle svar! kommer jeg med en rapport om fem-seks år! haha
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk det?