Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8213
Hei!
Jeg fikk i dag en noe snodig telefon. Tidligere har jeg handlet og solgt smuglerøl, men dette har jeg nærmest sluttet med.
I dag ringte det en hyggelig mann som sa han drev med transport innen annleggsbransjen og at han solgte øl, tobakk, vin og brennevin i tillegg.
Han sa han hadde fått tak i navnet og nummeret mitt via bekjente siden jeg er 'godt kjent' i dette miljøet. Han presenterte gode priser og virket legit siden han svarte nei på det han ikke hadde, og la frem en liste over forskjellige alternativer. Jeg synes selvfølgelig det var litt merklig, men han hørtes serriøs ut. Vi ble enige om en bestilling, og han skulle ringe meg å avtale møte senere.

I ettertid begynte jeg å gruble litt, blandt annet om det kunne være politi? Men de jobber vel ikke sånn, at de fremprovoserer en handel for så å ta meg for det? Jeg sa jo fra at jeg hadde sluttet, så jeg synes det er rart om de skal "lure" meg til å gjøre det igjen? Hva mener dere?
Nei, det er nok ikke politi. Det du beskriver hadde isåfall vært provokasjon, noe som er grunnlag for frifinnelse i retten.
Tror nok du er ganske safe :-) såvidt jeg vet har ikke politi lov til å oppfordre personer til å begå en straffbar handlig. Har heller aldri hørt om noen som har deala som har blitt oppringt/kontakta av politi som utgir seg for å være kunde.
Ikke at jeg tror det er tilfelle her, men var det ikke nettop en stor sak hvor politiet hadde utgitt seg for å være kriminelle og oppfordret til å begå straffbare handlinger? Mener det var i sammenheng med en av NOKAS-ranerene, men husker ikke helt sikkert.
Sitat av Niccòlo Vis innlegg
Det du beskriver hadde isåfall vært provokasjon, noe som er grunnlag for frifinnelse i retten.
Vis hele sitatet...
Jasså? ikke det at jeg ikke tror deg, men dette er jo praksis i andre land. Som f.eks undercover purk som kler seg ut som horer eller dealere å fisker etter folk.

Ikke bare fisker dem etter folk, dem er pågående som noen jævla telefonselgere etter å få folk på kroken jo..

Men vet ikke jeg.. er kanskje ikke lov i Norge?
Sitat av Alge Vis innlegg
Jasså? ikke det at jeg ikke tror deg, men dette er jo praksis i andre land. Som f.eks undercover purk som kler seg ut som horer eller dealere å fisker etter folk.

Ikke bare fisker dem etter folk, dem er pågående som noen jævla telefonselgere etter å få folk på kroken jo..

Men vet ikke jeg.. er kanskje ikke lov i Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke lov i Norge.

Wikipedia:
I Norge er politiprovokasjon både forbudt og frifinnelsesgrunn i retten, hvis den kriminelle handling ellers ikke ville ha blitt begått.
Vis hele sitatet...
Har en kamerat som fikk akkurat samme telefon for noen år siden. Lang historie kort, det er ikke politiet, men mest sannsynlig en svindler. Når varene skulle overleveres ble han snakket trill rundt på en eller annen måte (noe med at rett etter at pengene byttet hender, sa de at de hadde blitt ringt opp og politiet var i nærheten så de skulle møtes et annet sted eller noe og forsvant med pengene). "Selgerne" hadde våpen, (det hadde for så vidt kameraten min også, men ble aldri brukt da han ikke skjønte tegninga før det var for sent) for var snakk om relativt stort parti med etter stor sannsynlighet fiktive varer som skulle kjøpes så mye penger som forsvant.
Så pass på er mitt tips, en tror en tar alle forhåndsregler, men disse menneskene lever av å narre, og hvis ikke det går true.
Trådstarter
Ok, takker for alle gode svar!
Du er ikke alene om å ha fått dette tilbudet! Jeg har også fått en slik telefon, heldigvis husket jeg at jeg hadde lest om denne svindelen tidligere, fikk bedt vedkommende om å dra til helvete før jeg la på. Eneste jeg lurer på er hvor i alle dager han/de har fått nummeret mitt fra, tvilsomt om de bare ringer tilfeldige mennesker de finner på gule sider?

Fant også en tråd fra tidligere, gammel svindel dette som tydeligvis betaler seg fremdeles.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=176514&page=2
Leste tråden du linket til nå, og viser jo seg å være ett gammelt lure triks dette..

Til TS:
Har du noe ute for slag på finn eller ett eller annet, noen plass han eventuelt kunne fått tak i nummeret ditt?
Tror det er ganske så tilfeldig at du har vært litt i samme bransje før, for dette tror jeg også er scam.

Han ene i den gamle tråden der gjorde noe litt lurt, han spurte om fyren kunne sende ett bilde av varene, noe som fyren sa han kunne men aldri gjorde. (dermed confirmed bullshit)
Så neste gang han ringer så ville jeg virkelig gravd litt i hvor han fikk tak i nummeret ditt og om han kan sende bilde av lageret sitt der han har en lapp som han har skrevet navnet ditt eller ett eller annet spesifikk på med i bilde så du kan forsikre deg om at bilde ikke er tatt fra en annen plass.
På den måten så tror jeg du fort finner ut om dette er legit eller ikke. Mest sannsynlig blir du rana når du møter opp

Hvor mye penger var det snakk om i dealen dere ble enig om btw?
Jeg regner med han nevnte hvilke bekjente som hadde luftet navnet ditt for han?
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har også fått denne telefonen, helt likt som trådstarter forklarer. Når jeg spurte han om hvem han hadde fått nummeret mitt av, snakket han rundt spørsmålet og sa bare "folk i byggebransjen". Jeg solgte bilen min på Finn den tiden, så mistenker at han fant nummeret mitt der
Trådstarter
Ble litt betenkt nå. Jeg har riktignok en bil liggende ute på finn. Men jeg reagerer på at når jeg spør om han har sånn eller sånn røyk, så svarer han nei på det han ikke har. Blandt annet derfor mener jeg det høres legit ut. Dessuten har jeg jo som sagt handla litt øl og lignende tidligere, så det er ikke umulig at det er i den forbindelse han har fått navn og nr fra.
Lurer på å bare møte opp, men å ha en golfkølle og en diger jaktkniv klar. Jeg er jo en kraftig kar som har vært ute ei vinternatt før, så om jeg stiller sterkt tror jeg at jeg kan overmanne. Dessuten skal jeg ha med en kompis

Sitat av Alge Vis innlegg
Leste tråden du linket til nå, og viser jo seg å være ett gammelt lure triks dette..

Til TS:
Har du noe ute for slag på finn eller ett eller annet, noen plass han eventuelt kunne fått tak i nummeret ditt?
Tror det er ganske så tilfeldig at du har vært litt i samme bransje før, for dette tror jeg også er scam.

Han ene i den gamle tråden der gjorde noe litt lurt, han spurte om fyren kunne sende ett bilde av varene, noe som fyren sa han kunne men aldri gjorde. (dermed confirmed bullshit)
Så neste gang han ringer så ville jeg virkelig gravd litt i hvor han fikk tak i nummeret ditt og om han kan sende bilde av lageret sitt der han har en lapp som han har skrevet navnet ditt eller ett eller annet spesifikk på med i bilde så du kan forsikre deg om at bilde ikke er tatt fra en annen plass.
På den måten så tror jeg du fort finner ut om dette er legit eller ikke. Mest sannsynlig blir du rana når du møter opp

Hvor mye penger var det snakk om i dealen dere ble enig om btw?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om 40 000kr
Sist endret av Pulev1; 9. mars 2017 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pulev1 Vis innlegg
Det er snakk om 40 000kr
Vis hele sitatet...
Hoho mye penger. Kan forstå at du føler du kan jule opp noen smågutter, men jeg tror ikke noen er tøffe når svindleren eventuelt drar opp en gunner.
Sist endret av xelag; 10. mars 2017 kl. 00:50.
Sitat av Pulev1 Vis innlegg
Men jeg reagerer på at når jeg spør om han har sånn eller sånn røyk, så svarer han nei på det han ikke har. Blandt annet derfor mener jeg det høres legit ut.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er jo ikke værre enn at han tenkte nettopp dét du sier der.
Det høres mer legit ut om du sier nei til noe...
Hvis man gjort denne type scam mange ganger før, så plukker man fort opp slike triks.

Jeg tror du blir enten rana eller rundlurt om du går for det. Tenk deg om. Hvorfor i helvete skal en smugler ta sjanser og drive og utlevere seg selv på den måten?
Smuglere pleier å ha mæd noia og være litt mer nøye enn som så...
Og hvis han i det hele tatt er en god smugler, så hadde han vel ikke hatt behovet for å ringe tilfeldige folk?

Alle varsellampene lyser, jeg hadde ikke gjort det...

"Når noe høres for godt ut til å være sant, så er det kanskje det"
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Aldri si aldri, noen folk er ikke helt smarte. Som de her kara som prøvde å selge opp imot 10 kg amfetamin til en fyr de nettopp hadde møtt på pub som helt tilfeldigvis var en politimann på fri.

Prøvde å selge narko til politimann - dømt til lange fengselsstraffer
Trådstarter
Sitat av xelag Vis innlegg
Hoho mye penger. Kan forstå at du føler du kan jule opp noen smågutter, men jeg tror ikke noen er tøffe når svindleren eventuelt drar opp en gunner.
Vis hele sitatet...
Spørs hvem som har den største gunneren det

Jeg synes det å basere påstanden at det er scam på med argumentet "hvorfor tar han kontakt med deg visst han er en så stor smugler?" blir litt feil. Det er vel som i de fleste andre markeder - man ser etter folk som utlyser forespørsel, og da kan man komme med et produkt. Jeg har jo vært med på mye innen denne bransjen, og har aldri vært kjent for å være den som sier nei takk til en slik mulighet.
Jeg har pratet med han, og vi skal møtes i morgen. Noe han sier beroliger meg litt; Han vil møtes "så offentlig som mulig" (altså, ikke utenfor et kjøpesenter, men you get the point), slik at det skal se mest mulig naturlig ut. Han vil også møtes på dagtid, helst mellom 10-14. Begrunnelsen for det er at det ser mindre mistenksomt ut om vi gjør som overnevnt enn å stå på ei busslomme på E6 klokka 3 på natta å lempe over brett etter brett.
Noe skeptisk er jeg selvfølgelig, og dere skal vite at jeg har pakket meg godt opp og tatt mine forhåndsregler. Disse kan jeg forklare etter møtet dersom noen er nyskjerrig.
Dette er en utbredt scam. Nøyaktig det samme skjedde med ei veninne av meg.
Straks vi gjorde det klart at alt skulle foregå på våre vilkår trakk personen seg.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=255828
Er jo egentlig ikke værre enn å kreve å se bestillingen sin før man i det heletatt viser pengene. Da er man i det minste sikker på at varene eksisterer.
Om varene da mot formodning står "på et lager i nærheten". Så viser man ikke noen penger før han kommer med varene til deg.


Husk også på at politiet fort kan ha slike lager under oppsyn. Så ikke finn på å dra til dette lageret om du får tilbud om det. For da blir du fort innblandet i saken og din fortid kan bli rotet opp i (om politiet ikke allerede er klar over den da..).
Gjærne gi oss oppdatering på hvordan det går og hvordan du forberedte deg osv.. Av en eller annen grunn så finner jeg dette utrolig spennende, sikkert fordi jeg tror det er en scamm, men også veldig nyskjerrig på om det faktisk kan være en ekte deal

Men vær på vakt mann!
Alle pekepinner peker i rettning for at dette er en bløff.
Tenk over det da, det er nøyaktig samme tillfeller som veldig mange andre her på forumet, samt avis artikkler om veldig mange som blir lurt på nøyaktig samme måte.

Å mener du virkelig at det er tillfeldig at du har bil liggende ute på finn? Det er jo også nøyaktig samme tillfelle som alle de andre som skriver om at dette var scamm, pluss fremgangs måten med det å bare si han fikk nummeret av en bekjent osv..

Uansett om du blir lurt eller ikke. Hadde vært drit kult om du gir oss oppdatering

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er jo egentlig ikke værre enn å kreve å se bestillingen sin før man i det heletatt viser pengene.
Vis hele sitatet...
Ja men om fyren plutselig drar gunner eller noe å truer deg til å finne frem penger? Du har jo gjærne med penger om du skal deale. Pluss det hjelper nesten ikke om du har en gunner på deg selv heller vettu, mest sannsynlig så drar jo raneren opp pistolen før kjøper lukter ugler i mosen.

Da er det 1 av 2.
1 du finner frem og leverer penger
2 du er iskald å forventer at raneren ikke har balls til å fyre av. Så du drar bare der i fra eller du drar opp egent våpen

Sto i en avsi artikkel jeg leste at det var akurat sånne senarioer der raner hadde brukt våpen å truet til seg pengene
Sist endret av Alge; 11. mars 2017 kl. 16:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Dette gikk ikke helt etter planen, les mer i min nye tråd: https://freak.no/forum/showthread.ph...75#post3369575