Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4257
Hei, noen som vet åssen jeg kan distrahere en bikje igjennom PC høytalerne, hørt at det finnes en frekvens....

noen som kan hjelpe meg....
http://www.nch.com.au/tonegen/

Den lager alle forskjellige frekvenser. Bare prøv deg frem :P Den er veldig god til å distrahere mennesker også
Hvilken frekvens skal man legge seg på for å få best resultat med hunder da? er det noen som har en oversikt over de forskjellige frekvensene og hva som hører hva?
Mennesket hører fra ca 200-20.000 Hz iallefall. En hører bare lavere og lavere frekvenser etterhvert som man blir eldre.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av vidder
Mennesket hører fra ca 200-20.000 Hz iallefall. En hører bare lavere og lavere frekvenser etterhvert som man blir eldre.
Vis hele sitatet...
ca. 40-22.000 er litt mer nøyaktig (er ikke helt sikker på nedre grense med den er under 50.)

Vi hører ikke lavere og lavere jo eldre vi blir, vi mister bare evnen til å høre de høyeste frekvensene, slik at vi havner på ca. 16.000 og lavere etterhvert.
Denne sida tror jeg kan være interessant:

http://www.madsci.org/posts/archives...8440.Zo.r.html

Jeg prøvde å ha på 24KHz i bakgrunnen ganske høyt i 30minutter (hørte det ikke selv) og nå har jeg dundrende hodeverk :S

Edit: Det må jo være en suksess å gjøre dette på LAN Ha med store høyttalere og spille en ultrasonisk lyd som ingen hører, men alle får hodeverk
Sist endret av dadyd; 14. februar 2004 kl. 14:02.
men hva mener du med 24>k<hz er det tusen da ?
hehe jeg bor i blokk kjønner du/dere så jeg det kryr av dritt bikjer her så jeg vil ha det litt morsomt hehe
Hehe jeg prøvde på meg selv huff fikk litt vondt i hodet og svimmelhet iafall hehe
Opprinnelig postet av Rainbow
Hvilken frekvens skal man legge seg på for å få best resultat med hunder da? er det noen som har en oversikt over de forskjellige frekvensene og hva som hører hva?
Vis hele sitatet...
Mulig dette ikke er helt det du leter etter, men kan hjelpe allikevel:

cirka-verdier

0 - 20 KHz: audio
20 KHz - 300 KHz: Ultralyd (legeundersøkelse)

Litt usikker her:
300 KHz - 3 MHz: ??
3 MHz - 20 MHz: LW (radio)
20 MHz - 30 MHz: SW (radio, walkie-talkie)
30 MHz - 50 MHz: ??

50 MHz - 88 MHz: 4 TV-kanaler
88 MHz - 108 MHz: FM
108 MHz - 180 MHz: reservert/brukes ikke
180 MHz - 800 MHz: TV-kanaler
900 MHz - 1,15 GHz: GSM
1,15 GHz - 10 GHz: reservert/brukes ikke
10 GHz - 13 GHz: Satelitt
13 GHz - 30 GHz: reservert/brukes ikke
30 GHz og utover: militærkommunikasjon

Med forbehold om feil. Husker ikke helt perfekt mer.


EDIT: bah, programmet kan ikke komme opp i slike frekvenser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av metrom
ca. 40-22.000 er litt mer nøyaktig (er ikke helt sikker på nedre grense med den er under 50.)
Vis hele sitatet...
Et menneske med optimal hørsel hører 20 - 20 000Hz - Følsomheten for de øvrige fekvenser forsvinner med alderen eller ved hørselskade. Øret er mest følsomt ved 1000Hz. Utfra dette smiler jeg bare når jeg ser reklame før høytalere som spiller med en frekvensbredde på 15 - 25 000Hz.
Opprinnelig postet av minno
1,15 GHz - 10 GHz: reservert/brukes ikke
Vis hele sitatet...
Bl.a. 2,4GHz, 3,5GHz, 5GHz brukes i diverse WLAN
Nå må man jo også ha ett høytalerelement som klarer å gjenskape den aktuelle frekvensen.
Artig! Testet ut programmet nå. Jeg hører ingenting over 16.000 :/ Frister litt å prøve å sette den til 22.000 og se om jeg får vondt i hodet!
Sist endret av ZerBox; 22. februar 2004 kl. 16:15.
Opprinnelig postet av minno
Mulig dette ikke er helt det du leter etter, men kan hjelpe allikevel:

cirka-verdier

0 - 20 KHz: audio
20 KHz - 300 KHz: Ultralyd (legeundersøkelse)

Litt usikker her:
300 KHz - 3 MHz: ??
3 MHz - 20 MHz: LW (radio)
20 MHz - 30 MHz: SW (radio, walkie-talkie)
30 MHz - 50 MHz: ??

50 MHz - 88 MHz: 4 TV-kanaler
88 MHz - 108 MHz: FM
108 MHz - 180 MHz: reservert/brukes ikke
180 MHz - 800 MHz: TV-kanaler
900 MHz - 1,15 GHz: GSM
1,15 GHz - 10 GHz: reservert/brukes ikke
10 GHz - 13 GHz: Satelitt
13 GHz - 30 GHz: reservert/brukes ikke
30 GHz og utover: militærkommunikasjon

Med forbehold om feil. Husker ikke helt perfekt mer.


EDIT: bah, programmet kan ikke komme opp i slike frekvenser.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på radiobølger og lydbølger. Veldig stor forskjell.
Er det bare meg eller hører dere over 100 KHz?

Hører på mange frekvenser over 20 KHz.
Opprinnelig postet av minno
Er det bare meg eller hører dere over 100 KHz?

Hører på mange frekvenser over 20 KHz.
Vis hele sitatet...
Har du på Sine frekvenser da?
hohoho!!!!
bruker den på nabo bikkja!

hah! den blir spinnvill jo! artig!!!

edit: ojsann...nå fikk lillebroren min hodeverk..... *plystre* *plystre*
Sist endret av Patrick; 25. februar 2004 kl. 18:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hehe! tok opp lyden, og satte en halvtime av piiiipiiinga (som forøvering ingen hører) som lyd på Intruder Alarm...

Merkelig at lille-søstera mi hadde vondt i hodet når jeg kom hjem i dag :P


edit: (blir jo i går da)
Sist endret av fr3ak; 19. mars 2004 kl. 07:35.
Er seriost bekymra naa. Hoyred ikkje eit pip etter 12,500Hz. Litt surt aa ha ein slik horsel som attenaaring..
Opprinnelig postet av minno
Er det bare meg eller hører dere over 100 KHz?

Vis hele sitatet...
Hører du det, er du flaggermus!
hjelp
eg høre bare til 15000hz!!
fra nu av slutte eg å høre på musikk!
Noen her som vet av hvilken frekvens eller tone den saakalte "Brown note" er ?
Til dere som ikke hører over 16.000hz, Still den opp på 30.000 hz da...Der hører dere vel noe?

Hvis vi hører fra 20-22.000hz? rundt 22.000 er det ganske stille, men øker jeg itl 30.000hz kommer det en pipelyd jeg hører jæævlig godt
Sist endret av GeirBauer; 23. mars 2004 kl. 21:06.
tallene som vises er ikke mhz vel?

Fletta da...nå kan jeg ikke stille på tallene lenger, er vel bare en demo eller no sånt

edit: funka nå pluttselig stabile greier!
har det noe å si om det er stereo eller mono?
Geir&Dangerous: Du må ha merka den du vil skifte frekvens på før du skifter. Sikkert derfor du ikke fikk det til.

Men som Geir&Dangerous sa så hører du på 30.000 og oppover også. Noen som vet hva dette kommer av? eller er det bare bug i programmet?
pjuw..du hører det også ja..var redd nabohunden hadde slikka litt _for_ mye på meg nå!
tror nesten det må være en bug i programmet (eller kanskje kjipe høyttalere som ikke klarer det, men kompanserer ved å gjøre noe tull?), ettersom jeg har en hørselsvidde på:

[5 -> 16 000] og [28 000 -> evigheten]

men som du hører i det programmet kan du høre at tonehøyden blir mye lavere og mye høyere igjen etter 30k
Det er vel gjerne begrensninger i va høytalerene dine klarer å gjengi? jeg bare gjetter, ingen peiling på lyd selv..
trendhore
Geddi's Avatar
tja. tror kanskje det er en bug i programmet.. På skolen bruker vi kun noen råtne dritthøyttalere, men vi hører ingenting over ca 20Khz når vi bruker en vanlig tonegenerator.
Menneskets ører kan ikke høre noe over 20khz! Det du eventuelt hører over dette kommer av at høytalerene reagerer når det spilles noe de egentlig ikke er konstruert for å klare! Barn hører best og det er ikke normalt å høre 20khz når man er i 20-årene. Brown note har jeg ikke hørt om, men kanskje du forveksler det med "pink" eller "white" noise, som ikke er enkelttoner men en blanding av alle frekvenser mellom 20hz og 20khz.
hehe, fikk vondt i hodet og faktisk vondt i armen når jeg prøvde med en eller annen frekvens...var ganske søtt detta programmet her da...gøy på lan
Å ha den på LAN er direkte jævlig, vi lever i en syk syk verden om noen faktisk bruker denne på LAN!



(tihi, går på lan nå, skal plage, plage, plage!! )
Placeboeffekten er en fin ting.
Jeg hørte ned til 40hz men det rare hva at jeg hørte alt. Da mener jeg alt oppover. jeg hørte til 100549685... Mye mere en det. så den gikk opp til 9 å så kom ingen nye tall. Trur dette er bare crapp.
Minno hadde en fin oversikt over frekvenser. Men desvere så er det nokså meningsløst å sammenligne lyd og elektromagnetiske bølger

Den såkalte brown noise er nok forbeholdt tv-serien South park

Det at flere av dere hører lyder over 30KHz har kansje noe med høytalerne/lydkortet å gjøre?

Høytalere til 40 000 Disse har eit frekvens område mellom 31-28.000 Hz.