Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 25618
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Har en TrioVing Norway lås som jeg veldig gjerne vil ha opp.
Den er av type 5652 ( http://www.safeteknikk.no/index.php?...657edb97934f4f )

Ønsker å dirke / ”bump key’e” låsen. Og ikke ødelegge den, da jeg ikke eier den.
Noen som har noe tips til teknikker og/eller hva man trenger (kjøpe eller lage).

http://bildr.no/image/887932.jpeg http://bildr.no/image/887928.jpeg http://bildr.no/image/887930.jpeg

En kompis klarer å dirke små hengelåser med hårnåler, men de var for små for den store triovinglåsen.
Så lenge låsen ikkje har spool-pins, eller andre "sikkerhets-pins" så skal det gå greit å dirke den. Verre er det å bumpe den låsen siden det er en hengelås, i såfall så må du sette den fast i f.eks: Skrutvinge elns.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det dirkeverktøyet finnes også på dealextreme til en hundrings innkludert frakt: Manual Pick Gun (5-Piece Set)

Dessuten har dealextreme en egen kategori for dirkeverktøy: Lock Picks & Tools

Om noen av dingsene på dealextreme klarer å få opp en TrioVing-lås, aner jeg ikke.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den "Bumpkey For TrioVing" så jo helt nydelig ut!
Spørsmålet er bare om dette fungerer på hengelåsen? og ikke bare er til faste dørlåser? eller er det samme lås/antall pins de bruker?
Det står at den bumpkeyen er med 5 kutt. Men hva betyr de "hullene"/punktene på siden av hengelåsen? hvis det er antall pin, så er jo det feil? eller?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den låsen der har 6 stifter, kjernen kan byttes til en 7 stifters, men uvanlig.(du kan kjenne hvor mange stifter den har ved å stryke over de.

Du kan prøve dirking, men da må du ha god tålmodighet.

Utrolig at noen kan ta en tusenlapp for en nøkkel som KUN er slipt til de dypeste kutt, du kan prøve å få slipt en hos en låsesmed(ikke alle vet hva bumping er) eller kan du prøve å slipe ett nøkkelemne selv.

Jernia o.l har nøkkelslipere og folk som klarer å bruke dem, de har ikke mer erfaring enn dette(som oftest)
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Da var bump key og hammer bestilt fra tyskland, da det var mye billigere enn den norske nettbutikken håper det funker like bra da, skal holde dere oppdatert!!
kan jeg få lovdt å spørre hvorfor du skal åpne denne hengelåsen? er nysgjerrig
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Kan si så mye som at det er til Urban Exploring Men ønsker ikke å ødelegge noe for å komme meg inn et sted. Har lyst til å låse meg pent inn, se, filme og ta bilder. Så låse meg fint ut igjen
Om du er veldig interessert så send meg en PM, så kan jeg gi litt mer info.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Kan si så mye som at det er til Urban Exploring Men ønsker ikke å ødelegge noe for å komme meg inn et sted. Har lyst til å låse meg pent inn, se, filme og ta bilder. Så låse meg fint ut igjen
Om du er veldig interessert så send meg en PM, så kan jeg gi litt mer info.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan si deg en ting - med mindre du har erfaring med dirking fra før klarer du ikke denne. Denne har likt sylinder som i alminnelige trio-dørlåser.

Kan dog opplyse deg om at denne modellen er bløt som bare pokker. 2 minutter med baufil så er du igjennom bøylen. Den har en verdi på rundt en 500-lapp, så send heller eier et gavekort på låsmester1 i posten.
Sitat av siaamr Vis innlegg
Vel, jeg kan si deg en ting - med mindre du har erfaring med dirking fra før klarer du ikke denne. Denne har likt sylinder som i alminnelige trio-dørlåser.

Kan dog opplyse deg om at denne modellen er bløt som bare pokker. 2 minutter med baufil så er du igjennom bøylen. Den har en verdi på rundt en 500-lapp, så send heller eier et gavekort på låsmester1 i posten.
Vis hele sitatet...
Eller kjøp låsen for 412 spenn og send nøkkel i posten.

Hva med å teste bump-nøkkelen på en annen trioving-lås først?
Eventuelt kjøpe en trioving-lås slik at du kan øve deg hjemme?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Eller kjøp låsen for 412 spenn og send nøkkel i posten.

Hva med å teste bump-nøkkelen på en annen trioving-lås først?
Eventuelt kjøpe en trioving-lås slik at du kan øve deg hjemme?
Vis hele sitatet...
Ut fra egen erfaring er det vanskelig å bumpe trio-låser selv når de står fastmontert i dører. Skal du bumpe den hengelåsen der må du iallefall få festet den godt, ellers har du ikke en nubbesjans.

Min anbefaling er å kutte den, men da møter du på diverse moralske dilemma, så det er vurdering du må ta.

Grunnregelen i UE-miljøer er at man ikke under noen omstendigheter skal bruke makt. Det er et tema jeg gjerne ønsker å ta opp her på forumet.
Jeg er enig siaamr, jeg er imot å bruke makt/bedrive hærverk for å utforske forlatte bygninger.
Det å dirke opp hengelåser er i gråsonen, men å klippe over låsen synes jeg blir litt i overkant, med mindre man på en eller annen måte erstater låsen. (levere "funnet" nøkkelknippe til de som forvalter eiendommen?)
Ofte er låsen der for å forhindre at barn forviller seg inn i farlige bygg, eller at dyr skal slå seg ned og lage reir.
Låsen er der ikke nødvendigvis fordi det er noe av verdi å stjele innenfor døren.

Jeg hadde testet bumpkey'n med en tilsvarende lås på forhånd.
Sist endret av Turbolego; 25. mai 2011 kl. 02:54.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Stemmer, er ikke så mye verdier å hente i f.eks. et gammelt fjellanlegg som tyskerne lagde under 2. verdenskrig. Verdifulle gjenstander er jo ofte tatt (hovedsakelig av forsvaret/sivilforsvaret). Slike låser er som du sier mest for å holde barn og dyr borte + hindre at alle mulige folk kommer seg inn, uteliggere begynner å sove der inne og slikt.

Staten lar jo slike anlegg bare stå å råtne i over 60 år!!

Mulig at trioving-dørlåser er vanskelige å dirke, men skader jo ikke å prøve... spesielt da med bumping metoden som er ganske simpel, og man kan bare stå der og hamre og hamre til det forhåpentligvis går til slutt. Etter å sett en del videoer og lest litt, virker det ikke vanskelig, men disse amerikanske låsene er mulig litt lettere enn norske trioving da.

Ang. det med å bruke makt for å komme seg inn for UE, så tenker jeg at man helst skal unngå det. Men hvis man etter ha forsøk andre metoder er "nødt" til å kutte en lås som er mulig å erstatte, så er ikke det så veldig ille. I motsetning til å for eksempel ødelegge døren, som kan regnes som mer hærverk (spesielt om døren er original, fra f.eks. krigens dager).
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er enig siaamr, jeg er imot å bruke makt/bedrive hærverk for å utforske forlatte bygninger.
Det å dirke opp hengelåser er i gråsonen, men å klippe over låsen synes jeg blir litt i overkant, med mindre man på en eller annen måte erstater låsen. (levere "funnet" nøkkelknippe til de som forvalter eiendommen?)
Ofte er låsen der for å forhindre at barn forviller seg inn i farlige bygg, eller at dyr skal slå seg ned og lage reir.
Låsen er der ikke nødvendigvis fordi det er noe av verdi å stjele innenfor døren.

Jeg hadde testet bumpkey'n med en tilsvarende lås på forhånd.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at mitt forrige innlegg var åpent for forskjellige tolkninger. Egentlig så har jeg ingenting i mot å bruke makt i forbindelse med UE. Det innebærer naturligvis at det gjøres skikkelig. Om låsen blir brutt - heng på din egen, knuser du et vindu - sikre med planker eller lignende. Blir det brutt opp ved senere anledninger kan du iallefall ha litt bedre samvittighet.

I bunn og grunn har jeg ingen ordentlig grunn for at jeg synes det er greit. Det er moralsk akseptabelt i mine øyne hvis eiendommen på ingen måte er i funksjon. For underholdningens skyld er som regel et avlåst sted mer interessant enn et åpent. Et sted som ikke er avlåst er ofte oppbrukt på flere vis. Mange har vært der før deg, alt av dokumenter og utstyr blir stjålet og stedet kan bli bebodd av narkomane.

Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Stemmer, er ikke så mye verdier å hente i f.eks. et gammelt fjellanlegg som tyskerne lagde under 2. verdenskrig. Verdifulle gjenstander er jo ofte tatt (hovedsakelig av forsvaret/sivilforsvaret). Slike låser er som du sier mest for å holde barn og dyr borte + hindre at alle mulige folk kommer seg inn, uteliggere begynner å sove der inne og slikt.

Staten lar jo slike anlegg bare stå å råtne i over 60 år!!

Mulig at trioving-dørlåser er vanskelige å dirke, men skader jo ikke å prøve... spesielt da med bumping metoden som er ganske simpel, og man kan bare stå der og hamre og hamre til det forhåpentligvis går til slutt. Etter å sett en del videoer og lest litt, virker det ikke vanskelig, men disse amerikanske låsene er mulig litt lettere enn norske trioving da.

Ang. det med å bruke makt for å komme seg inn for UE, så tenker jeg at man helst skal unngå det. Men hvis man etter ha forsøk andre metoder er "nødt" til å kutte en lås som er mulig å erstatte, så er ikke det så veldig ille. I motsetning til å for eksempel ødelegge døren, som kan regnes som mer hærverk (spesielt om døren er original, fra f.eks. krigens dager).
Vis hele sitatet...
Vel, mange av sivilforsvarets anlegg inneholder faktisk veldig mye artig. Det er svært lite av det som anses som verdi i deres øyne, da det meste av utstyret fra den kalde krigen er utdatert nå. Derfor har de på de fleste plassene latt det ligge.

Jeg kan opplyse dere om at kommando- og alarmplassene i Hordaland ryddes ut i disse tider. Så vidt jeg har fått med meg følger resten av landet etter. (ref: http://www.sivilforsvaret.no/Distrik...ger-pa-Midtun/)

Grunnen til at fjellanleggene deres ikke brukes i dag er rett og slett at de ikke er sikker mot dagens våpen. Dette gjelder riktignok bare kommando og alarmplassene, alt som regnes som tilfluktsrom vedlikeholdes flere ganger årlig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
1.Bumpe en Trioving er ikke noe problem, men kan variere hvor lang tid du bruker. Selv om man er nybegynner kan man klare det på første forsøk, mens en erfaren kan bruke 10-20 forsøk. Litt flaks.
2.Hvorfor mener dere at den må spennes fast? Jeg har bumpet flere TrioVing, og andre låser ved å bare holde de i hånda.
3.Amerikanskje låser er mye lettere å åpne, både ved dirking og bumping. Som en vis mann sa til meg en gang så er de bra amerikanske låsene dårligere enn de som regnes som dårligere i Norge.
4.Jernia ol. kan kun kopiere nøkler, ikke be maskin etter et spesielt mønster.
5.IKKE BRYT DEG INN!

Er du interessert i låser og hvordan åpne uten nøkler, les boken Practical Lock Picking av Deviant Ollam. Der står det også litt om TrioVing.

send meg gjerne en PM ved mer spørsmål om låser ol.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har akkurat bestilt denne, kommer om 1 til 2 uker.
Jeg vil legge ut hvordan den funker.

http://www.dealextreme.com/p/eagle-m...n-upward-16412
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk bumpkey-nøkkelen fra Multipic service for en liten stund siden, men den var feilslipt. Noe jeg i ettertid også har hørt at andre også har fått!! Altså: Triovingnøkkelen fra Multipic Service (fra tyskland) er feilslipt :/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Få nøklene dine maskinslipt her i Norge med de dypeste kutt, 9. Slipingen, samt hvor langt ned på emnet man skal kommer helt an på profilen og emnet, Tyskland kan nok ikke trioving.

Du kan skaffe nøkkelemne selv, så sliper du med små håndfiler etter tegninger/mal, etter et par forsøk så har du det nok.

Husk at bumpkeys blir fort slitte når du bruker dem, så om du øver mye og ikke får det til, så kan det hende du får det til om du bytter nøkkel.
en hvilkensom helst låssmed kan slipe den for deg. Skal vist hete 999-nøkkel.

jeg kjøpte min av en her på forumet(Nei, jeg nevner ikke navn. sant ikke han gjør det selv når han ser dette da:P )

Den funket fjell! Så hvis noen får tak en slik en så er det bare å kjøre på. :P
Sitat av Pess Vis innlegg
en hvilkensom helst låssmed kan slipe den for deg. Skal vist hete 999-nøkkel.

jeg kjøpte min av en her på forumet(Nei, jeg nevner ikke navn. sant ikke han gjør det selv når han ser dette da:P )

Den funket fjell! Så hvis noen får tak en slik en så er det bare å kjøre på. :P
Vis hele sitatet...
Det kalles en nier-nøkkel, og slipes ikke av hvilken som helst låsesmed. Jeg har spurt hos en og fikk blankt nei.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Det kalles en nier-nøkkel, og slipes ikke av hvilken som helst låsesmed. Jeg har spurt hos en og fikk blankt nei.
Vis hele sitatet...
De fleste ordentlige låsesmeder vet hva en bumpenøkkel er, mens de som kun har kurs i å slipe nøkler(jernia osv) vet ikke dette, de bare sliper dem.
Sitat av Fleff Vis innlegg
De fleste ordentlige låsesmeder vet hva en bumpenøkkel er, mens de som kun har kurs i å slipe nøkler(jernia osv) vet ikke dette, de bare sliper dem.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt. Jeg har ikke problem med å kopiere min egen 9er, men de kan ikke "trykke opp" nye nøkler på forespørsel.
Ikke alt for vanskelig å slipe sine egne bump-keys. Søk litt rundt på youtube så finner du sikkert noe
▼ ... mange måneder senere ... ▼
TR4 Bumpkey For Trioving er det slik at bumpkey krever øvelse for at døren skal la seg opne, videoene viser at etter noen bank er alt opnet, stemmer det at sylynderet da etter noen bank er enkelt la seg opne, kan det stemme. er bumpkey for trioving lettere enn pickgun fungerte ikke på DORMA lås

med andre ord, gir låsen etter omtrent som vanlig troving nøkkel
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bumping krever litt teknikk ja, men når man først har teken på det, så skal det ikke mange bank til før det sitter, og man får opp låsene på 5-10 bank, men dette er veldig individuelt mtp låsene.

I litt bedre låser med sikkerhetsstifter(spool/mushroom osv) så er det litt problematisk noen ganger, men vil fortsatt tro det går fortere enn å dirke, selv om man har mer "følelse" når man dirker, men sikkerhetsstiftene har lett for å sette seg feil, og ikke alltid man kan redde seg ut da, utenom å begynne på nytt
rart det der med teknikk fordi i videoene banker dem tre ganger det er bare banke like forsiktig som videoene viser oog da skal vell sylyndret som snart vere opnet. videoene viser bare noen bank og det skulle ikke tro man trengte flere enn 10 bank banket man forsiktig vil det vel funke etter en hel dag eller kveld !
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må huske på at man ikke bare må banke, men holde et visst trykk på nøkkelen mot åpneposisjonen, og samtidig som du kakker til, så må du justere trykket slik at stiftene setter seg riktig. Dette kan ta tid, og varierer fra lås til lås, hvor sterk fjæren er, nøkkelprofil, slitasje og friksjon i låsen, og ikke minst hvor mange stifter det er, og hvordan de er utformet.

Det er noen låser jeg kan banke på i noen timer før jeg får de opp, er sikkert en 250-300 bank før de spretter, og dette er nok flaks, da det er veldig mye sikkerhetstull i disse. Mens et par andre jeg har åpnes på 3-4 bank, som sagt VELDIG varierende.

Du kan jo få slipt deg en 9'er nøkkel og prøve, kan garantere deg noen timer med frustrasjon, med mindre du går rett på ekstremt jalla kina-låser, noe som forøvrig ikke kan kalles en lås, det er ingenting å lære om disse, utenom selve låse prinsippet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Den siste tiden har jeg dirket en del låser, og i går kveld prøvde jeg å lage min første bump key.
Jeg hadde en trioving 6-pins lås med tre nøkler liggende. På den ene nøkkelen merket jeg av med tusj for plasseringen for hver pin, så filte jeg først ned nøkkelen og så filte jeg ut sporene etter hvor dypt det dypeste eksisterende sporet var. Det ble ikke 100% beint eller vakkert, men jammen fungerte det! Litt flax skal man ha. Den fungerte også på en annen lås jeg hadde liggende fra samme låssystem. Med andre ord ingen grunn til å kjøpe dette for hundrevis av kroner.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ser det er en gammel tråd men dukket den opp for meg gjør den sikkert det for andre også.

Når det gjelder bump key kan det for nybegynnere lønne seg å bruke en gummihammer, samt en liten o-ring de trer på nøkkelen. Den skal bare bygge noen millimeter men det gjør at det blir litt mer automatikk i prosessen. Da bare hamrer du i et jevnt tempo så "kommer den" kjapt
Klipp en butterfly av en brusboks og stikk ned ved bøylen og vri. Skal funke. Søk på nettet for nærmere forklaring.

http://www.wikihow.com/Make-a-Padlock-Shim Der, jeg søkte for deg
Sist endret av GjestBaardsen; 16. juni 2013 kl. 12:41.
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Klipp en butterfly av en brusboks og stikk ned ved bøylen og vri. Skal funke. Søk på nettet for nærmere forklaring.

http://www.wikihow.com/Make-a-Padlock-Shim Der, jeg søkte for deg
Vis hele sitatet...
Dette går ikke på dyrere hengelåser.
Det funker bare på billige drittlåser som regel.
Sist endret av Falken; 16. juni 2013 kl. 12:46.
Ok da titegn
Sist endret av GjestBaardsen; 16. juni 2013 kl. 12:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gammel tråd, men har et spørsmål. Får man kjøpt uslipte trioving nøkler? Nekter å betale 1k fra den norske siden.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg tviler, men det gjør ikke noe siden den uansett skal slipes helt ned Ellers er trioving pinlig enkelt å både dirke (bumbe) og å drille opp. I (mange) andre land bruker de langt mer avanserte systemer som ikke lar seg bumpe. Den enkleste måten å ødelegge en slik lås på er å drille opp selve sylinderen, hvis det er standard Trioving-sylinder, eventuelt å klippe om det er en hengelås.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av phish Vis innlegg
Den enkleste måten å ødelegge en slik lås på er å drille opp selve sylinderen, hvis det er standard Trioving-sylinder, eventuelt å klippe om det er en hengelås.
Vis hele sitatet...

Det kan du jo med alle dører...


Er jo bare å borre et stort hull i alle tre-dører, så låser du opp fra innsiden.
Igrunn det samme i metall-dører...
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Poenget til Thoryllo den gangen var å bruke det innen UE, og da vil man gjerne ikke ødelegge der man skal inn
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gjennoppliver denne tråden for å dele nyheten om 3d-printa bumpkeys: wired.com - These 3-D Printed Skeleton Keys Can Pick High-Security Locks in Seconds

Noen som har lyst til å teste det ut?
Jeg trodde at de Trioving-låsene av typen som TS linket til var "dirkesikre".
DVS at pinnene i låsen har en spesiell form som gjør de ekstremt mye vanskeligere å dirke, omtrent som dette:

---
\ /
/ \
---

Pinnene skrår inn mot midten, slik at de brekker over til siden om man putter inn noe annet enn riktig nøkkel.
Kanskje det ikke gjelder for den aktuelle låsen likevel?

Jeg drev litt med dirking før og tommelfingerregelen er at jo flere pins det er i låsen, desto vanskeligere er det å få den opp. Jeg har låst opp mange låser med opptill fem pins, men det er det meste jeg har klart. Mener det er 7 på låsen til TS.

Btw. Dirkepistolen som Blackkoz linket til er nøyaktig den samme som jeg kjøpte fra DX for noen år tilbake.
På DX betalte jeg en liten brøkdel av norsk pris

Lykke til!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du sikter til sikkerhetspins, eller mushroomspins som de også går under?



De gjør iallefall låsen vondere å dirke, men ikke umulig. Selv om bumping helt klart er bedre her.
Ingen av de på bildet over er TrioVing sin variant.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har ikke antydet det heller, poenget mitt var at det var sikkerhetsstifter.
Ja, en av de ligner sikkerhetsstifter som brukes av Trioving. Mangler riktignok en type sikkerhetsstift som brukes av TrioVing. De andre fabrikantene kan jeg ikke si noe om. Jeg jobber som låsesmed hos ett TrioVing-senter og har ansvar for bygging av sylindre og sliping av nøkler etc. Derfor vet jeg litt om disse stiftene :-)

Fleff; var ikke meningen å virke "spydig". Merker når jeg leste det jeg skreiv at jeg hørtes litt i overkant arrogant ut.. Beklager :-)

Edit: Følte jeg hørtes arrogant ut igjen.. :-( Hva gjør jeg gæærnt?
Sist endret av sh9; 27. august 2014 kl. 00:32.