Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 14422
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skal nå til å oppgradre verkstedet mitt og må ha meg noe utstyr.
Har egentlig behov for dreiebenk og fres, så jeg drive å undersøker litt.
Med tanke på å spare både penger og plass har jeg funnet ut att en kombinasjonsmaskin er lurt.
Har sett på denne fra Gasolin.no og synes att den ser kjekk ut til mitt formål.

Skjønner att dette muligens ikke er helt riktig forum, men jeg prøver.
Noen som har prøvd denne?
Noen som har sett den og vet noe om kvaliteten?
Overskuddsmateriell
Jeg ville vært meget skeptisk til den maskina der.
Er flere ting jeg reagerer på
Motorene er alt for små, 600W på fresen er jo ingenting og 900W på dreiebenken er heller ikke noe å skryte av.
Dreiebenken her er sikkert stabil nok, men fresen vil jeg tro gir deg store problemer med sperring om du skal begynne å jobbe i stål.
MK3 i spindelkon på fresen er også litt rart siden det er ISO40 som er mest brukt (ISO50 på større maskiner) og vil derfor være vanskeligere å få tak i verktøy.

Det som blir mitt råd å følge med på finn etter brukt utstyr. Du får så MYE mere for pengene der

Første treff var ikke så dumt blant annet
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=28772436
Eneste som kan være problemer for deg med den der er sikkringene

2 ting jeg annbefaler deg å se etter på brukt utstyr
Utstyr som har begynnt å ruste, GÅ HJEM fordi de kan ikke brukes til annet enn fyllmasse i brom konteinern.
Kan du prøve den bør du ta med en bit å dreie en litt lengre lengde med en rett flate,
Prøv så å mål flere steder med Mikrometer for å se etter diameteer forsjeller. er det en jevn stigning så er det justering på bakdoppa, men får du ett hopp noe sted tyder det på kast i vangen. Det er enten produksjonsfeil eller det har vært en storkresj i maskina engang i tiden.

2kW+ vil jeg annbefale på både dreiebenk og fres

Håper jeg ikke har vært for negativ nå

Edit: Du kan også høre med skoler om de skal bytte ut noe, de maskinene har vært godt påpasset med tanke på opprydding og og vedlikehold
Sist endret av Bullhill; 29. mai 2011 kl. 09:19.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Takker for svar.
Mulig du har rett angående motorene ja..
Benken du linker til er for stor for meg, får den ikke inn kjellerdøra.
Får lete litt etter noe mr kraftig, men ikke for stort.

Men om jeg skal ha både dreiebenk og fres så sparer jeg vel penger på å kjøpe en kombibenk.
Har funnet ut att jeg bør ha fres, og da kan jeg bruke den som boremaskin og.. Finnes freser med manuel mating.
Jeg må få inn utstyret gjennom kjellerdøra, så det er egentlig den som bestemmer størrelsen. Så stor som mulig, bare jeg får den inn.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Her kan det jo være noe brukbart? http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=28600445
Kan dog bli et problem med transport om du bor langt unna tynset, men er vel mulighet for å skaffe seg utstyr til en grei krone.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ser att kjellerdøra me el alt for lita. Eventuelt utstyret for stort.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ser att kjellerdøra me el alt for lita. Eventuelt utstyret for stort.
Vis hele sitatet...
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=26700624
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Skulle vel ha skjønt att den kom. :-)
Blir du md å bere inn benken og eller?


Men det jeg egentlig lurte på var om noen hadde testet en kombi benk..
Overskuddsmateriell
Må du ned en kjellertrapp for å få den inn?
Du er nesten avhengig av å kunne bruke jekker ol på ei slik maskin om du ikke skal demontere den mye.
Bare den du linker til i førstepost er 270Kg

Vil uansett anbefale 2 maskiner i stedet for en slik kombibenk fordi de vil være for ustabile
Sist endret av Bullhill; 29. mai 2011 kl. 16:34.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Må ikke ned trapp, men inn to dører og inn..
Men skal gå å bære inn den jeg linker til.
Hva mener du med for ustabil?
Overskuddsmateriell
Ustabil mener jeg at selve fresen vil fjære unna når du bruker den, da vil du få vibrasjoner og veldig dårlig overflate og verktøyene dine vil slites veldig fort
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Har du testet denne benken? eller er det bare noe du antar?
Jeg skjønner att dette ikke er den aller beste løsning, men med tanke på plass og pris, så er det greit.
Skal ikke gjøre veldig store jobber.
Men om den ikke er brukbar er det selvsagt ikke verd det.

Har ikke penger til den annå alikevell..
Overskuddsmateriell
Det er bare antagelser. Men har fagbrev innen dette og har prøvd litt forsjellig av maskiner.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
ja, jeg så det.
Veldig bra du gidder og svare.
Er industrimekanikker, og dreid og freset en god del, men ikke på så masse forskjellige maskiner.

Holder på å lage meg verksted hjemme, så jeg har ikke behov for så veldig stor maskin. (eller, den blir helt sikkert for liten før eller senere)

Men det største problemet er pengene, og att maskina må inn gjennom kjellerdøra.

Men jeg må prioritere sveiseapparat, autogengass og øvrig verkstedutstyr først trur jeg.
Overskuddsmateriell
Hehe, alle maskiner blir for små engang. Der jeg jobba før har de en dreiebenk som er 10 000mm avstand mellom spissene men den har vært for kort den også.

Det du kan tenke på er om du vil ha mulighet for å plandreie eks bremseskiver, dette krever litt diameter for å få til.
Jeg Vil også anbefale å kjøpe dreiebenk og fres separat. Av erfaring blir fresen noe ustabil i en kombibenk.
Kinamaskiner har god pris og ok kvalitet. Finnes mange små, fine og rimelige kinamaskiner på finn.no.
Jeg har ganske dårlig erfaring med kina-verktøy. Eller sånn billig jula/biltema verktøy.
Verktøy er ikke noe man sparer penger på. Jeg har faktisk fått verktøysettet til pappa, som han fikk av sin far som hadde brukt det i 20 år. Dette er veldig dyrt verktøy. Fungerer fortsatt like fint. Kina verktøy funker derimot greit i en liten periode, men ting ryker fort. Kan også være vanskelig å finne deler til den.
Den freaken linket til syntes jeg virket ganske greit. Men ta en nøye sjekk hvis det blir kjøp, skoler behandler jo ikke akkurat tingene så fint.
Overskuddsmateriell
Skoler behandler utstyret fint jo, de blir innsatt med olje hver gang den har vært i bruk, det er noe som betyr mye.

På skoler behandler heller ikke utstyret hardt, de har små budsketter og derfor er det som regel små arbeidsstykker det er snakk om. Diametere som gjør at en benk begynner å få utfordringer har ikke skoler råd til å kjøpe

Jeg er mer skeptisk til en privatperson enn en skole hvis jeg skal kjøpe slikt utstyr
Sitat av Bullhill Vis innlegg
På skoler behandler heller ikke utstyret hardt, de har små budsketter og derfor er det som regel små arbeidsstykker det er snakk om. Diametere som gjør at en benk begynner å få utfordringer har ikke skoler råd til å kjøpe
r
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, men når jeg var og besøkte TIP så var ikke de dreiebenkene særlig å skryte av. Virket heller ikke som om eleven eller læreren brydde seg særlig. Men det er vel kanskje annerledes over alt.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg har ganske dårlig erfaring med kina-verktøy. Eller sånn billig jula/biltema verktøy.
Verktøy er ikke noe man sparer penger på. Jeg har faktisk fått verktøysettet til pappa, som han fikk av sin far som hadde brukt det i 20 år. Dette er veldig dyrt verktøy. Fungerer fortsatt like fint. Kina verktøy funker derimot greit i en liten periode, men ting ryker fort. Kan også være vanskelig å finne deler til den.
Den freaken linket til syntes jeg virket ganske greit. Men ta en nøye sjekk hvis det blir kjøp, skoler behandler jo ikke akkurat tingene så fint.
Vis hele sitatet...
Det er standarder på verktøy også... Har god erfaring med kina verktøy. Dette holder til riktig bruk. For eksempel ikke bruk skrutrekkere som meisler/spennjern etc. Ikke sett på en meter med rør på skralla di (vektarmprinsipp) ikke bruk skralla som hammer.

OT: Det jeg reagerte på var motorene i begge enhetene som var for små og gikk for sakte viss du vil ha rimelige levetider på verktøyene dine med riktig Vc (skjærhastighet). Mk3 er jo sært iforhold til at det er ISO40-50 eller morsekon som blir mest brukt. Og når du først er oppe i den prisen kan du like gjerne spytte i et par laken til å få digitalt måleverk.

Som sagt skoler behandler utstyret bra. Veit at Gran VGS skal ha unna en del maskiner i nærmeste fremtid som garantert går billig. ellers så bør du forhøre deg i div industriparker som på Kongsvinger og Raufoss der det garantert står utstyr som du får billig. Hvor stor er egentlig kjeller døra di?

Ellers når det kommer ann på sperringer så er nok ikke det noe problem i moderate arbeidsforhold og krefter. Vil tro at motorene stopper før du får sinnsyke sperringer. Ellers kan sperring lett i mange tilfeller fikses ved endring av mating, hastighet, oppspenning etc.

Er det muligheter for å spenne opp arbeidsstykker til fresing utenom i chucken? Hvis ikke så er det jo kun en fresefikstur for div sekskant/sporfresing etc noe som er litt kjipt.

Ang min erfaring med kombibenker er dette kun styrte benker i millionklassen og kan ikke sammenlignes med dette...
Kinabenker er god til sitt bruk! Dersom du skal dreie 7 timer kvar dag vil eg selvfølgelig anbefale en f.eks. tysk benk. Men til litt mindre bruk er en kinesisk benk perfekt! Kinesisk dreieverktøy er ikkje fullt så bra.. Her ville eg heller ha brukt litt meir penger
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Med tanke på billig, ikke bare kinesisk, så finnes en del ok, men masse dritt.

På den kombinasjonsbenken kan du sette stikke på topp/tversleiden og bruke den som normal fres.
Men jeg har slått fra meg den benken, og går for to separate maskiner. Må bare begynne å spare penger nå.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Med tanke på billig, ikke bare kinesisk, så finnes en del ok, men masse dritt.

På den kombinasjonsbenken kan du sette stikke på topp/tversleiden og bruke den som normal fres.
Men jeg har slått fra meg den benken, og går for to separate maskiner. Må bare begynne å spare penger nå.
Vis hele sitatet...
Kan nok være lurt det ja. men en kombibenk er heller ikke dumt...
Viss du sørger får å få med deg et delehode til fresen så får du jo de samme funksjonene som i kombibenken men du må være påpasselig med en nøye oppspenning får å få like bra resultat...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Kommer til å skaffe deleskive som kam monteres horisontalt og vertikalt.
Ved vertikalmontering monterer jeg en ekstra kjoks på skiva, så fungerer den som ett vanlig delehode.
Funker veldig bra det.

Er bare pengene igjenn på..!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tar og sender deg en PM jeg

Hva er det du tenker å bruke de til? Det dummeste du gjør er å kjøpe noe som er feil i forhold til ditt bruk, som f.eks en 1500kg tysk dreiebenk fra 1967 til 50000,- for å dreie skruer til modellflyet ditt. Størrelse kan gå feil begge veier.

Eneste grunnen til å kjøpe en kombimaskin er for å spare plass. Det er ikke så mye dyrere å kjøpe hver for seg og du får mye mer fleksibilitet med separate maskiner.

MK3 spindelkon er det vanligste på små fresemaskiner, og du får tak i plenty med verktøy hvis du trenger det, det eneste du egentlig trenger til hobby er en spennhylsechuck og en borchuck, til nød en planfres av et eller annet slag.

Mange klager på kinesiske maskiner, men forhandlerne får det de vil betale for når det gjelder kvalitet, kinesere klarer å etterligne sveitsisk kvalitet hvis de må det. Faktum er det at det er millioner av fornøyde eiere av kinesiske maskiner over hele verden som du aldri hører fra, men så fort noe ikke er bra så er det klagesang og stigmatisering av et flittig folkeslag.

Søk litt på nettet etter omtaler både på norsk og engelsk, det er noen merker som går igjen som bra maskiner. Jeg kan tipse deg om å skygge unna jula.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Skal bruke maskinene til alt egentlig.
Kommer til å lage veldig masse forskjellig!
Plana er å kunne ta på meg maskinering, sveising og lignende for alle som har behov for billige deler.
Så jeg må vere veldig fleksibel, og ha en god del utstyr til både dreiebenken og fresen.
Med tanke på oppspenning, delehode og sånne ting.

Blir ikke kombinasjons maskin, men to separate maskiner.
Jeg sjekka ut sida di, og det er sikkert veldig fne maskiner det.
Men dem blir faktisk litt for små for meg.
Har funnet to maskiner som passer meg bra, og er i samtale med selger.

Jula kommer jeg til å holde meg langt unna ja.
Du finner sikkert ut av det.

Husk at hvis du kjøper maskiner og baserer deg på at du skal ha profitt på de at det kan gå veldig tregt de første par åra, så dont break the bank.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Tanken er å holde på med noe jeg liker. Både innen maskinering, sveising og smiing.
Om jeg tjener bare bittelitt, så er det bra, men gjør det egentlig ikke for pengene. Har jobb alikevell.

Sjekk ut signaturen min, så ser du noe av det jeg har gjort.
Jeg så på sida di, det ser bra ut, lykke til med maskinkjøp.
Se om du ikke finner en gammel TOS benk. Her har du virkelig god kvalitet!

Gikk vk1 maskinfag (Aka drei\fresing for de som ikke skjønner det), å har vært borti flere forskjellige benker.
Med en TOS benk var det aldri avvik på tolleransene, som det fort kunne bli på mye av det andre billigmøkke.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Joda, TOS er bra det.
Men skjønner ikke hvorfor jeg skal lete alle plasser for kannskje å finne en gammel benk som ikke er for stor, som til og med er bra.
Finnes veldig masse dårlige benker der ute, og såklart mange bra.
Som det står lenger opp i tråden så kan ikke benken vere for stor, siden jeg må børe den inn kjellerdøra.
På en måte er det døra som bestemmer størrelsen på den.
Den må vere så stor som mulig, samtidig som jeg får den inn døra.
Har funnet både dreiebenken og fresen som jeg vil ha.

Men mangler fortsatt masse utstyr før verkstedet blir sånn som jeg vil ha det da..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Joda, TOS er bra det.
Men skjønner ikke hvorfor jeg skal lete alle plasser for kannskje å finne en gammel benk som ikke er for stor, som til og med er bra.
Finnes veldig masse dårlige benker der ute, og såklart mange bra.
Som det står lenger opp i tråden så kan ikke benken vere for stor, siden jeg må børe den inn kjellerdøra.
På en måte er det døra som bestemmer størrelsen på den.
Den må vere så stor som mulig, samtidig som jeg får den inn døra.
Har funnet både dreiebenken og fresen som jeg vil ha.

Men mangler fortsatt masse utstyr før verkstedet blir sånn som jeg vil ha det da..
Vis hele sitatet...
Ta deg en runde på vgs skoler med mekk linjer, evt bedrifter. Mange som gir de bort gratis, så lenge du kommer å henter den selv!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
tja, hadde kannskje vert en måte det.
Men tviler på att dem har så små benker att dem går inn døra mi..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hallo! Låner tråden litt.

Ser meg om etter en dreiebenk til en billig penge. Er helt nybegynner, så trenger ikke noe voldsomt store greier, 300mm holder. Lurer på om dere har noen tips. Antar det blir noe brukt, men finner ikke noe i nærheten av Bergen. Ser også etter en fres. Blir takknemlig for alle tips.

Audun
Overskuddsmateriell
300mm i diameter eller lengde?

hvilken bruk ser du ca for deg?
Landbruks utstyr eller til små søte roboter etc?
Skal du dreie i Syrefast eller plastikk/alu?

Jeg ville sett etter en brukt dreiebenk på finn.no men styrt unna alle som har vært lagret ute/det er rust (også overflaterust) på vanger. Et godt eksempel på en jeg ville styrt langt unna er denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=30007961


Disse kan være fin til privatbruk:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=29488922 Tviler på at han selger benken alene
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=29333483
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=29673573 (Mulig rust på den ene OBS OBS)
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=29822908 (bra benk, bra pris. Mulig pruting?)
Lengde. Blir å lage noe kanoner og lære meg litt basic før jeg finner ut hvor stort jeg trenger/vil ha. 25k er nok litt mye da, for jeg kjøper sikkert ny etter ikke lenge, når jeg har dreisen på det. Det blir nok aluminium/plast og tre for det meste. Er som sagt ganske nybegynner

Men tusen takk for tips.
Kjøpte for ett halvt år tid siden en dreiebenk, uten å engang ha rørt en metall dreiebenk før. Jeg leste meg endel opp først da. Vill berre tipse om at det er mange gode videoer på youtube angående maskinering. Vill på det sterkeste anbefale videoene til TubalCain, http://www.youtube.com/user/mrpete222

Ta en titt på arceurotrade.co.uk/, jeg har kjøpt en benk derfra. Den heter c3 super og holder sannsynlig vis til det du skal bruke den til. Jeg betalte ca 10k etter moms, da kjøpte jeg og endel ekstra utstyr som fire bakket chuck. Det er en Kina benk så kvaliteten er ikke helt på topp men den funker bra.

Ta også en titt på maskinbutikken.no. De har det samme merket som arceurotrade, Sieg. Prisene deres tror jeg er nokså bra.
Tips: Ikke gjør som karen i videoen her:
http://www.youtube.com/watch?v=OEASEz4QI04
Sitat av jossi166 Vis innlegg
Kjøpte for ett halvt år tid siden en dreiebenk, uten å engang ha rørt en metall dreiebenk før. Jeg leste meg endel opp først da. Vill berre tipse om at det er mange gode videoer på youtube angående maskinering. Vill på det sterkeste anbefale videoene til TubalCain, http://www.youtube.com/user/mrpete222

Ta en titt på arceurotrade.co.uk/, jeg har kjøpt en benk derfra. Den heter c3 super og holder sannsynlig vis til det du skal bruke den til. Jeg betalte ca 10k etter moms, da kjøpte jeg og endel ekstra utstyr som fire bakket chuck. Det er en Kina benk så kvaliteten er ikke helt på topp men den funker bra.

Ta også en titt på maskinbutikken.no. De har det samme merket som arceurotrade, Sieg. Prisene deres tror jeg er nokså bra.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar. Ser ut som riktig priskategori. Kan du si litt om makslengde o.l? Sto ikke akkurat så mye info.

En ting til, er det noe ekstra utstyr som er et must?